Trei momente notabile din istoria ARO şi unul legat de existenţa Retromobil Club România, partenerul Muzeului Automobilului Românesc şi al familiei Hagi, în acţiunile de promovare a maşinii fabricate în oraşul nostru, au constituit tema generoasă a ediţiei 2023 a „Câmpulungului în amintiri”. Evenimentul încadrat, din anul 2006, în sărbătoarea municipiului a celebrat, la reunirea din acest an, la Câmpulung, a colecţionarilor şi restauratorilor de vehicule istorice: 75 de ani de la înfiinţarea IMS Câmpulung (1948-2023), 50 de ani de la lansarea modelului M 473 şi a seriei ARO 240 (1973-2023), 25 de ani de la începutul proiectului ARO 24/32 cu motorizare Toyota şi 25 de ani de la fondarea Retromobil Club România. Şi invitaţii lui Emil Hagi, motorul manifestărilor dedicate uzinei, maşinii şi oamenilor intraţi în istoria locală, au fost unul şi unul pentru cei uniţi de această pasiune: Cătălin Copăescu, Sergiu Marcu, Marian Bădiţa, Laurenţiu Sterian, Aurel Costea, cu rol de povestitori pentru salvatorii maşinilor ARO care, în fiecare vară, se întorc „acasă”. Primăriţa Elena Lasconi s-a aflat şi ea în publicul evenimentului şi le-a transmis un salut musafirilor de la Retromobil, vizitatori siguri ai Câmpulungului în fiecare an.
- Emil Hagi şi invitaţii săi, Sergiu Marcu şi Marian Bădiţa, au evocat cele patru momente notabile celebrate la ediţia 2023 a „Câmpulungului în amintiri”
„De la un foarte bun prieten ştiu că un lucru bun trebuie început cu o rugăciune şi nişte versuri. Rugăciunea am făcut-o înainte, versurile îmi vin în minte acum, oarecum fiind legate şi de tema noastră şi de starea vremii: „Voi, noi generaţii, iubiţi-i pe ai noştri eroi / Şi pentru că ei ne veghează prin vânturi, prin ceţuri, prin ploi, / Voi, noi generaţii, iubiţi-i pe ai noştri eroi.” Eroii noştri de astăzi sunt în continuare „Zimbrul Carpaţilor”, care, aşa cum am spus şi altădată, de Zilele Oraşului, se întoarce acasă, şi cei care îl „mână” spre casă. De data aceasta, unul dintre ei este un reprezentant de vază al comunităţii noastre, cu care ne mândrim şi care este şi un pasionat colecţionar şi restaurator de maşini istorice ARO: doctorul Cătălin Copăescu. Astăzi, ne-a încântat şi a „mânat” spre Muzeul Automobilului Românesc trei exemplare de mare valoare. Salutăm prezenţa colegilor de la Retromobil Club România, împreună cu care marcăm un jubileu al clubului nostru.”, a fost mesajul de deschidere, adresat oaspeţilor săi, de către gazda Emil Hagi, care apoi a enumerat cele patru teme ofertante, punctate în debutul articolului.
Inginerul Sergiu Marcu, ocupant al funcţiei de director tehnic la ARO, a susţinut două dintre subiectele propuse în cadrul „Câmpulungului în amintiri”: 75 de ani de la înfiinţarea IMS Câmpulung (1948-2023) şi 25 de ani de la începutul proiectului ARO 24/32 cu motorizare Toyota. Au contribuit la reuşita evocării colegii de la CESAR implicaţi în acest proiect, Laurenţiu Sterian şi Aurel Costea, fiind, în esenţă, un succes de echipă, care merita să fie povestit. Inginerului Marian Bădiţa i-a revenit misiunea de a vorbi despre cei 50 de ani trecuţi de la lansarea modelului M 473 şi a seriei ARO 240 (1973-2023), iar Emil Hagi a abordat momentul de sărbătoare pentru Retromobil Club România, de la a cărui înfiinţare se împlinesc 25 de ani. Toate aceste momente vor fi prezentate pe larg în ediţiile viitoare ale Evenimentului Muscelean, intenţia noastră fiind de a le dedica relatări separate, datorită generozităţii expunerilor aparţinând celor trei vorbitori.
Datorită lui Cătălin Copăescu, „piesa de rezistenţă” a evenimentului a fost ARO 244 seria 00001
Nota de inedit a acestei ediţii a „Câmpulungului în amintiri”, subliniată de Emil Hagi în prezentarea evenimentului organizat fără cusur, a constat în prezenţa unei maşini unice, despre care a vorbit deţinătorul ei, dr.Cătălin Copăescu: ARO 244 seria 00001. Invitatul lui Emil Hagi, despre care se poate spune că este cel mai mare colecţionar de ARO din ţara noastră, s-a aflat şi la ediţia din 2022 a evenimentului alături de cei care îi împărtăşesc dragostea pentru autoturismul fabricat la Câmpulung.
Emil Hagi a ţinut să răsplătească într-un mod simbolic contribuţia deosebită a lui Cătălin Copăescu la „conservarea, păstrarea şi punerea în valoare a exemplarelor de colecţie”, oferindu-i Trofeul de Onoare al Muzeului Automobilului Românesc. „Acest trofeu n-a mai fost oferit decât domnului inginer Teodor Bârzu, cu ocazia lansării cărţii sale biografice. Este al doilea trofeu pe care îl oferă Muzeul, însoţit de felicitările noastre.”, i-a transmis Emil Hagi „omului zilei”, dr.Cătălin Copăescu. „Mulţumesc pentru această onoare şi invitaţie, felicitări pentru organizarea acestui eveniment! Sunt încântat, ca de fiecare dată, să revin pe aceste meleaguri.”, a afirmat Cătălin Copăescu, al cărui rol în cadrul acţiunii a fost de a prezenta cea mai spectaculoasă piesă a colecţiei expuse astăzi în curtea Muzeului de la Apa Sărată: un ARO 244, „un anume ARO 244, care face parte din colecţia fundaţiei pe care o reprezint. (…) Discutând de modelul 24, prima variantă a fost 244. Toată lumea cunoaşte această poză, pe care eu am luat-o de pe internet. Este vorba despre expoziţia din august 1969, când a fost prezentat acest model, care avea înscrisă pe şasiu seria 00001, care reprezintă în sine o pagină de istorie, pentru că era un model hibrid. Era încercarea echipei de proiectare de la ARO de a lansa ceva deosebit.”, este un mic fragment al expozeului medicului Cătălin Copăescu, axat pe povestea acestei maşini extraordinare, pe care oaspeţii lui Emil Hagi au admirat-o îndelung, înainte şi după simpozion.
Magda BĂNCESCU