Foto: Kurt Hielschler, „Câmpulung”, planșa 15 a albumului. Fotografia prezintă „Casa egumenească” ridicată în 1635 în curtea Mânăstirii Negru-Vodă
Germanul Kurt Hielscher (1881-1948), născut în Silezia, a fost un nume de referinţă pentru fotografia documentară europeană din perioada interbelică. A călătorit în toată Europa şi a realizat albume despre Spania, Italia, Iugoslavia, Danemarca, Austria, Norvegia şi Germania.
În anul 1933 a publicat la Leipzig, în condiţii grafice excepţionale, albumul cu fotografii sepia „RUMÄNIEN – Landschaft. Bauten. Volksleben” („ROMÂNIA – Peisaje. Clădiri. Viaţă populară”), prefaţat de un vibrant cuvânt-înainte al lui Octavian Goga. Albumul a apărut şi în versiune română şi franceză. În anul 1938 a cunoscut o a doua ediţie, publicată tot la Leipzig.
Foto: Kurt Hielschler, „Câmpulung”, planșa 14 a albumului. Fotografia surprinde biserica și turnul-clopotniţă al Mânăstirii Negru-Vodă, iar în stânga Seminarului Orfanilor de Război „Patriarhul Miron”, înființat la 1 septembrie 1922 și desființat în 1934
În prefață, fotograful Kurt Hielscher precizează cum a ajuns să realizeze acest album:
În anul 1931, am fost invitat de Guvernul român să călătoresc ca oaspete în România și să alcătuiesc o carte asemănătoare celor despre Germania, Spania, Italia, Țările Nordice etc. În ajunul călătoriei mele un scriitor cunoscut m-a întrebat cu mirare: „De ce să-ţi pierzi timpul tău scump cu lucrarea aceasta? Ce-o să găseşti deosebit în România?”
Mulţi trebuie să aibă aceeaşi părere. Ce puţin se ştie despre această ţară…
Intuind că civilizaţia va şterge treptat urmele tradiţiei, Kurt Hielscher explică în continuare necesitatea demersului său în alcătuirea unui album despre România:
Foto: Kurt Hielschler, „Valea Dâmboviței”, planșa 8 a albumului
Norul cenuşiu acoperă tot mai mult uneltele strămoşeşti şi coloarea veselă a costumelor, înecându-le în monocromia stinsă a modei de pretutindeni. Aşa îşi pierde treptat, un popor cu simţ artistic, străvechea sa înfăţişare. De aceea am dat în aceste fotografii atâta importanţă vieţii populare în dauna peisajului. Mi se pare că aş putea salva astfel prin cartea mea, pentru timpurile viitoare, ceea ce încet şi continuu este sortit pieririi. Fie ca o soartă prielnică să păstreze încă mult timp poporul acestor munţi, văi şi câmpii, în frumuseţea şi spontaneitatea sa.
Cinci dintre fotografiile-document ale acestui album-sinteză despre România privesc Muscelul şi sunt realizate la Câmpulung, Rucăr şi pe valea Dâmboviţei.
Foto: Kurt Hielschler, „Rucăr – port femeiesc național”, planșa 13 a albumului
Foto: Kurt Hielschler, „Carpații la Rucăr”, planșa 7 a albumului
Foto: Kurt Hielschler, Albumul „România”, ediția a II-a, 1938 (coperta)
Foto: Kurt Hielschler, „România. Peisaje. Clădiri. Viaţă populară”, cuvânt-înainte de Octavian Goga, ediția a II-a, Leipzig, 1938