„Continuă seria succeselor internaţionale”, aşa se intitula un material apărut în revista tehnică „A.C.R” din anul 1975. Acesta a fost anul în care pilotul muscelean Ion Irimia, în urma experienţei acumulate în concursurile şi probele test la care a participat în Cehoslovacia, Polonia, Italia, Elveţia şi Franţa, a fost prezent şi la raliul din Anglia. În continuare, vă prezentăm conţinutul articolului în care a fost relatat concursul de la Weaver’s Down, din Marea Britanie, unde românul a fost cu mult deasupra celor care au mai concurat.
Continuă seria succeselor internaţionale
„Duminică, 27 aprilie, a avut loc la Weaver’s Down, în Anglia, un mare concurs internaţional gen Safari, deschis autoturismelor de teren. Întrecerea face parte din Campionatul European al genului şi a fost organizată prin grija clubului „All Wheel Drive”. La dificilele probe în teren accidentat, care au durat o zi întreagă, s-au prezentat 130 de echipaje cu maşini Land Rover, Range Rover, Jeep, Ford Bronco, Volkswagen, Fiat Campagnola şi altele. Firma „ARO Land Cars”, care importa în Anglia, începând cu anul trecut (n.r. 1974), autoturisme construite la Câmpulung Muscel, a înscris în concursul de la Weaver’s Down două maşini ARO 2.40, conduse de A.A. Ross şi A. Wallner. Acestora li s-a adăugat un al treilea autoturism ARO, trimis special la întrecerea respectivă de Întreprinderea Mecanică Muscel şi încredinţat spre conducere pilotului de încercare Ion Irimia.
Concursul din Anglia s-a încheiat cu un splendid succes pentru maşinile fabricate în România: ele au ocupat primul şi al treilea loc în clasa C (motoare până la 2.500 cmc), precum şi primul loc în clasamentul pe echipe. Învinşii piloţilor cu maşini româneşti au fost alergătorii firmelor Jeep şi Rover, care, după cum se ştie, se bucură de o deosebită popularitate în arena internaţională (n.r. în acea perioadă).
Presa, radioul şi televiziunea din Anglia au comentat pe larg succesul maşinilor ARO, scoţând în evidenţă bunele lor performanţe tehnice, precum şi talentul piloţilor care le-au condus în întrecere. Iată numai câteva fraze dintr-un articol apărut în ziua de 3 mai în publicaţia „Evening Telegraph”: „Noroi adânc de trei picioare, dealuri cu bolovani şi movile care se ridicau până deasupra roţilor – toate acestea s-au aflat pe traseul de două mile, un traseu ce a provocat strigăte şi proteste din partea tuturor competitorilor… Andy Ross fost alergător de motociclete şi pilot de întrecere pe pista de gazon, Aubrey Wallner, au o veche experienţă competiţională, dar ei nu alergaseră până acum niciodată într-un concurs Safari pentru maşini de teren. Împreună cu românul Ion Irimia, ei au reuşit, totuşi, să conducă echipa la victorie, învingând maşinile Range Rover. Autoturismele româneşti au luat parte pentru prima dată la competiţia de la Weaver’s Down. Acesta nu le-a împiedicat să învingă, datorită calităţilor lor remarcabile.”
De curând, unul dintre autoturismele învingătoare a fost adus acasă, la Câmpulung Muscel, de către Ion Irimia, pe care l-am rugat să ne spună câteva cuvinte despre concursul la care a luat parte, despre maşini şi despre el însuşi. „Lucrez aici, în uzină, ne-a declarat pilotul, din 1961, de când aveam vârsta de 23 de ani. Am învăţat, la început, meseria de mecanic. Apoi am intrat în colectivul de şoferi încercători. De aproape 10 ani, iau parte la probe în terenuri dintre cele mai grele. Experienţa aceasta mi-a ajutat mult în concursul din Anglia. De asemenea, mi-a ajutat şi experienţa acumulată în concursurile şi probele test la care am participat în Cehoslovacia, Polonia, Italia, Elveţia şi Franţa. Ca dificultate, concursul de la Weaver’s Down a fost mult deasupra celor la care am concurat înainte. Calităţile tehnice remarcabile ale maşinii ARO m-au ajutat să parcurg cu bine traseul şi să obţin, împreună cu cei doi piloţi englezi, rezultatul care se cunoaşte.” La întrecerea din Anglia a asistat şi inginerul Ştefan Pescaru, din Serviciul de Export al întreprinderii muscelene, care a ţinut să ne spună: „Ne bucurăm cu toţii de noul succes al maşinii noastre, care se adaugă la cele obţinute în concursurile internaţionale din anii trecuţi. Autoturismele ARO se exportă cu bine, se ştie, în numeroase ţări ale lumii. Vocaţia lor sportivă evidenţiată în ultima vreme vine să se adauge celorlalte calităţi tehnice pe care le au maşinile ARO şi care sunt bine cunoscute până departe peste hotarele ţării.” Printre materialele sosite la Câmpulung Muscel, după concursul de la Weaver’s Down se află şi scrisoarea domnului Cooper, preşedintele firmei ARO Land Cars, în care se spune: „Suntem foarte mulţumiţi pentru victoria obţinută. Pe reporterii de presă şi televiziune i-a impresionat comportarea maşinilor ARO. Succesul acesta a venit ca o mare surpriză pentru firmele învinse – Land Rover şi Jeep. Transmitem mulţumirile noaste direcţiunii uzinei şi tuturor muncitorilor din întreprinderea dumneavoastră.” Înaintea plecării noaste din întreprinderea musceleană, inginerul Ştefan Pescaru şi pilotul Ion Irimia ne-au invitat la o demonstraţie cu maşina ARO pe câteva trasee inedite de pe versanţii Mateiaşului. Acolo, timp de peste o oră, am trăit momente asemănătoare cu acelea de la Weaver’s Down. Pilotul şi maşina (pe care nu am pierdut prilejul de a-i surprinde în câteva instantanee fotografice, ne-au convins încă o dată – dacă mai era nevoie – că medaliile şi cupele câştigate în Anglia răsplătesc un cuplu desăvârşit de o adevărată valoare internaţională.”
Articolul apărut în urmă cu peste 35 de ani a fost semnat de Dumitru ŞOMUZ.