Subiectul favorizării societăţilor comerciale în materia ridicării gunoiului menajer de către Financiar Urban a revenit în dezbaterea Consiliului Local la ultima şedinţă a anului 2024. Firmele încheie direct contracte cu operatorul, care le permite să declare pe propria răspundere cât gunoi produc. Aşa se face că foarte mulţi declară cantităţi minime, în condiţiile în care au unităţi de alimentaţie publică din care, în mod cert, rezultă mai mult de un metru cub de deşeuri. Diferenţa, care poate fi de zece ori mai mare decât au convenit cu firma de salubritate prin contract, ajunge la tomberoanele din cartiere şi o plătesc „proştii”, care acceptă cu noduri, iată, o taxă săltată nedrept la 20 de lei. Este adevărat că nu sunt cinstiţi nici mulţi concetăţeni care ascund numărul real al membrilor de familie şi aşa se ajunge ca minciunile unora şi ale altora să îngreuneze şi ghenele, şi facturile.
- „Sunt societăţi comerciale care produc gunoi în cantităţi mai mari de un metru cub pe lună, cum au declarat, şi îl duc la ghenele de gunoi ale persoanelor fizice”
„Mai avem un aspect pe care îl ocolim de fiecare dată! Societăţile comerciale!”, a intervenit viceprimarul Alin Vlădău în dialogul despre cauzele majorării taxei de salubritate, care, în 2025, a luat-o razna, pe româneşte. „Sunt societăţi comerciale care produc gunoi menajer mai mult decât vă imaginaţi! Societăţi comerciale care, încă o dată vă spun, că nu şi-au declarat cantităţile de gunoi pe care le produc la Financiar Urban. Societăţi comerciale care sunt din HORECA, majoritatea, doamna Năstase ştie foarte bine! Sunt societăţi comerciale care produc gunoi în cantităţi mai mari de un metru cub pe lună, cum au declarat, şi îl duc la ghenele de gunoi ale persoanelor fizice. Suntem nevoiţi noi, cetăţenii Câmpulungului, să-l plătim. Când deja am început o acţiune cu Poliţia Locală, am găsit deja la faţa locului maşini de la diverse restaurante – nu dau nume – care aruncă gunoiul.”, a precizat vicele Vlădău.
„Daţi numele! Aşa mi s-ar părea corect, pentru că spuneţi că eu sunt din HORECA şi aţi zis că „ştiţi cum e”.”, i-a cerut liberala Loredana Năstase. „Mi-aţi cerut şi este a doua oară când vă menajez, dar în prima şedinţă din anul 2025 vă voi prezenta public aici, la această masă, lista cu persoanele juridice datornice la gunoi, şi nu o să vă convină, că vă regăsiţi printre ele!”, a plusat Alin Vlădău la şedinţa din 30 decembrie 2024, pe care îl aşteptăm cu acea situaţie promisă din toamna trecută.
Ca să ştie câmpulungenii cine sunt patronii care nu se ţin cu regularitate de plata obligaţiei, deşi declară minimul posibil, în timp ce persoanelor fizice le creşte taxa în fiecare an. În 2025 a crescut prea de tot!
- „Când o firmă înregistrează datorii la gunoi, Financiar Urban nu-i mai ridică gunoiul! Unde-l duceţi”
„Nu este acelaşi lucru!”, zice Loredana Năstase. „Ba da!”, a contrazis-o Alin Vlădău. „În momentul când o firmă înregistrează datorii la gunoi, Financiar Urban nu-i mai ridică gunoiul! Unde-l duceţi? (…) Am o problemă cu persoanele juridice care produc gunoi, pe care nu l-au plătit, şi se vaită că Financiar Urban nu le ridică gunoiul. Eu vă întreb, unde îl duceţi?”, a replicat Alin Vlădău la întrebarea insinuantă a PNL-istei că ar avea ceva cu ea. Năstase a susţinut că, din trei saci de gunoi, mai aduce un sac de gunoi menajer, pentru că restul îl colectează separat. „Eu mă refer la gunoiul menajer! Că la restaurante se produce gunoi menajer! Eu vă spuneam că de la Financiar Urban am cifrele oficiale cu datornicii. Ei îmi spun că unei firme care înregistrează 28.000 lei, 30.000 lei datorie, nu i se mai ridică gunoiul menajer. Ce faceţi cu el?”, a continuat dialogul Alin Vlădău.
„Haideţi că vă spun eu!, a intervenit Ionel State. Haideţi să vă spun ce fac persoanele juridice, că aţi spus că tac şi nu pot să tac! Să nu uităm cum se dau nişte bani la cei care vin să ridice gunoiul, chiar dacă nu-l ridică, la societăţile comerciale, şi acea maşină se umple pe jumătate. Fără să fie nici măcar taxată! Chiar aici în spate, unde este ghena de gunoi, sunt societăți comerciale care duc gunoiul acolo şi nu au contract! Societăţile comerciale să-şi încheie contract şi firma respectivă să facă într-un fel, fiindcă foarte mult gunoi vine de la societățile comerciale. De la persoanele juridice! Vă iau cu mine şi vă arăt cum stau maşinile la persoanele juridice, societăţi comerciale, şi cum, pe nişte bani pe „dedesubt”, se încarcă gunoiul de acolo!”, a povestit Ionel State încă o situaţie în neregulă, pentru care responsabilitatea o poartă operatorul.
- „Societăţile comerciale dau mai puţin gunoi către Financiar Urban şi restul îl distribuie pe raza municipiului Câmpulung”
În momentul în care Alexandru Hagi a solicitat, începând din 2025, o verificare a autorizaţiilor de funcţionare, Alin Vlădău a anunţat că astfel de controale s-au făcut. „Nu se emite nicio autorizaţie şi nu se prelungeşte până nu se verifică ultima chitanţă la zi şi contractul de gunoi. Numai că acest contract de gunoi este între Financiar Urban şi societatea comercială, nu putem interveni noi. Noi nu putem să le impunem să facă contractul pe o altă cantitate, ei sunt obligaţi să cântărească la predare şi să întocmească un proces verbal.”, a precizat acesta.
„Da, dar eu ştiu că de fiecare dată când îmi ridică gunoiul la companie, primesc tichet. Dacă se ridică tomberonul în fiecare vineri, primesc patru tichete pe lună. Adică patru metri cubi.”, a adăugat Alex Hagi. „Asta urmărim la persoanele juridice să facă acelaşi lucru, să solicite bon de cântar, să predea efectiv cât produc! Ce vă spunea domnul State se întâmplă. Ei ştiu că dacă vor cântări, vor plăti mult mai mult.”, a mai spus Alin Vlădău.
„Din punct de vedere al metodologiei – a intervenit administratorul public Ioana Marcu -, după ce am discutat cu cei de la Financiar Urban, ei au spus că persoanele juridice plătesc fix cât se ridică, adică atât cât se cântărește. Ceea ce înseamnă că dacă eu am o firmă, pe mine mă interesează să umplu cel mai mic container pe care îl am, de 0,25. Şi dacă am trei metri cubi, restul duc în altă parte. Şi atunci, întotdeauna este subevaluat. Ei pot să declare şi 50 de metri cubi, pentru că nu declarația pe propria răspundere este, ci, efectiv, bonul de cântar. Conform legii, Financiar Urban poate să factureze doar ceea ce a ridicat. Şi totul funcţionează pe baza bonului de cântar, iar societăţile comerciale dau mai puţin gunoi către Financiar Urban şi restul îl distribuie pe raza municipiului Câmpulung.”