Neputinţa Primăriei Câmpulung de a pune în aplicare, până la această dată, investiţia într-un transport ecologic, cumpărând cele patru autobuze şi opt microbuze electrice, conduce la prelungirea colaborării cu operatorul maxi-taxi Alindo Impex. Prelungire, care s-a tot repetat de cinci ori (!), prin tot atâtea acte adiţionale la contractul de concesiune din 1 ianuarie 2020. Ultimul act adiţional, cel cu numărul 5, încheiat pe 29 decembrie 2023, expiră pe 29 decembrie 2024. Prin urmare, la şedinţa din 19 decembrie 2024, Executivul a venit în faţa Consiliului Local cu următoarea propunere: să fie modificată clauza contractului de acum cinci ani referitoare la durata contractului de concesiune, în sensul de a fi menţinut până la „operaţionalizarea serviciului de transport, prin intermediul Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară „Trans Muscel”, dar nu mai mult de 30 iunie 2026.” Din A.D.I. „Trans Muscel”, căreia îi va fi delegat serviciul de transport al municipiului, după modernizarea lui prin cumpărarea vehiculelor electrice, fac parte Câmpulungul şi comuna Valea Mare Pravăţ.
- Mădulărea: „Nu avem cum să menţinem acest contract, nici cum să-l prelungim”
Subiectul transportului public de călători, prestat la Câmpulung de firma de maxi-taxi Alindo Impex, a fost inclus, în acest sfârşit de an, de două ori în dezbaterea Consiliului Local. Prima dată, pe 19 decembrie 2024, când a fost amânat, opoziţia nefiind de acord cu condiţiile în care voia Primăria să facă această prelungire. A doua oară va fi luni, 30 decembrie 2024, când forul deliberativ, presat de varianta nefericită a privării călătorilor de această posibilitate de transport, trebuie să ia o decizie. Fie ea una indezirabilă.
Opoziţia social-democrată, „datorită” căreia dezbaterea se produce cu repetiţie, are şi n-are dreptate în chestiunea parteneriatului încheiat „de milă, de silă” cu actualul operator maxi-taxi. Georgel Mădulărea, de pildă, are dreptate când reclamă maniera defectuoasă în care patronul îşi onorează obligaţiile. Din cele patru rute menţionate în caietul de sarcini, care trebuiau asigurate din 10 în 10 minute, de la ora 06.00, până la ora 20.00, două, cele spre Mărcuş şi Valea Româneştilor, au rămas descoperite de cursele pe care firma de maxi-taxi s-a angajat că le onorează. Iar celelalte trasee sunt efectuate la un sfert, susţine liderul PSD Câmpulung.
Însă Mădulărea n-are deloc dreptate când afirmă că, menţinând contractul cu Alindo Impex, au fost şi sunt private de posibilitatea de a-l obţine alte companii de transport. L-a contrazis chiar colegul lui de partid, Marinică Fologea, care a punctat ce ştie toată lumea de ani buni: n-a existat niciodată un concurent al actualului prestator.
Dar mai bine lecturaţi declaraţiile acestora. Prima, cea a lui Mădulărea: „Este un contract de trei ani, în care ne specifică faptul că, la expirarea contractului, trebuia să facă o nouă licitaţie. Îl prelungim prin acte adiţionale, (…) afectând alţi participanţi care ar fi trebuit să participe la acest contract. Nu avem cum să menţinem acest contract, nici cum să-l prelungim. Mi se pare o debandadă curată ceea ce s-a întâmplat cu transportul public la Câmpulung. Din punctul meu de vedere, nu se poate prelungi, pentru că prelungirea contractului prin acte adiţionale succesive, având deja un contract de trei ani, în care se specifică clar că, după trei ani, se face licitaţie, nu este în regulă!”
În opinia lui Fologea, prelungirea contestată de Mădulărea, intervenită în decursul ultimilor ani, nu numai că era posibilă, dar era şi necesară, în condiţiile în care n-a vrut nimeni din domeniul privat să preia acest serviciu al Primăriei. „Putem să adiţionăm contractul. Era urgenţă, pentru că nu aveam pe altul! ! Noi ne-am tot bazat că mergem cu acel proiect întârziat, care se numeşte „Achiziţia de autobuze ecologice şi microbuze”. (…) Eu nu zic să nu prelungim acest contract, se poate adiţiona în situaţii de urgenţă. (…) Putem să prelungim, în cazul unei perturbări.”, a precizat Fologea, imputând Executivului că a neglijat măsura atribuirii directe.
- Privaţii din domeniul transportului, care n-au vrut să audă de serviciul Primăriei, jeliţi ipocrit în Consiliul Local
Mădulărea poate acuza Primăria de dezinteres în a monitoriza activitatea prestată după bunul plac al privatului, dar nu că, vezi Doamne, a fost vreodată înghesuială la obţinerea contractului de transport public şi că a fost favorizată Alindo Impex. „Dumneavoastră ştiţi câte maşini trebuia să aibă firma de transport? Sau câţi angajaţi trebuia să aibă firma? Firma mai are 10 maşini şi 16 angajaţi în momentul de faţă? Să ştim dacă putem să prelungim, că e minimum. Eu vă spun că actul adiţional şi prelungirea sunt ilegale.”, insista dramatic acesta.
Refrenul lui Mădulărea, referitor la călcatul pe bătături al privaţilor ca să pună mâna pe contract, a fost împrumutat şi de Andrei Dobrescu. Potrivit acestuia, „de atâţia ani, au fost împiedicate alte societăţi să participe la această licitaţie, care au parcuri de maşini mult mai dezvoltate, cu un alt an de fabricaţie. Şi nu au fost lăsaţi să participe la această licitaţie.” „Spuneţi că a fost o firmă împiedicată?”, l-a întrebat viceprimarul Alin Vlădău. „Nu am spus că a fost o firmă împiedicată – a replicat Dobrescu -, dar prin aceste acte adiţionale succesive considerăm că alte firme au fost împiedicate.” „Nu a existat nicio ofertă, nu a existat decât un singur mandat de prelungire.”, a susţinut Alin Vlădău.
„Din ce ştiu din anii trecuţi – a intervenit Ionel State -, am avut mari probleme în a găsi un operator de transport public. Singurul care s-a înscris a fost acesta. Nu am avut alte oferte, chiar nu au fost alte oferte! Am încercat să asigurăm, totuşi, un transport public, care este foarte necesar, cel puţin pentru elevi din Grui, din Vişoi. Lăsând la o parte aceste lucruri, cum găsim o soluţie legală să mergem mai departe, fiindcă nu putem nici să rămânem fără acest transport public?! Sunt pensionari care merg din Grui, din Vişoi, la piaţă, sunt copiii care merg la şcoli. Ştim că, la un moment dat, chiar am creat o facilitate, în Consiliul trecut, pentru transportul elevilor. Numai ca să rămână respectivul, fiindcă voia să se retragă. Adică nu este uşor de găsit. Dacă am avea, nu ar fi nicio problemă, dar ar trebui să găsim soluţia legală să continuăm acest serviciu!”
- Vicele Alin Vlădău: „Maşinile sunt vechi, nu îl apăr pe acest operator, nu am cum să-l apăr, pentru că am văzut cum sunt maşinile zilnic”
Bogdan David a fost primul care a propus amânarea luării unei decizii, cu următoarea justificare: „Este nul acest contract. (…) Decât să prelungesc un contract care e nul, mai bine încerc să caut o variantă cu ceva nou. Cu 1 ianuarie, asta ar fi propunerea mea, pentru că noi trebuie să fim conştienţi că votăm un contract care nu mai există în momentul de faţă. Adică nu trebuie să ne legăm de faptul că face trasee, că nu face trasee, nici nu mă mai interesează acum. Mă interesează cumva să scap de o problemă care ne poate băga în alte necazuri. Eu, personal, nu pot să-mi asum acest proiect de hotărâre astăzi.”
Şi viceprimarul a fost pro-amânare, dar numai până la şedinţa extraordinară din 30 decembrie 2024. „Dar nu avem cum să facem achiziţii, licitaţii, alte soluţii, în perioada sărbătorilor nu găsim. Dacă mergem pe menţinerea contratului, putem să zicem că-l menţinem o lună, în ianuarie, dar într-o lună trebuie să găsim soluţii. Nu ştiu dacă în Câmpulung – eu nu am identificat, deşi m-am uitat, am căutat – avem o firmă care să ne asigure transportul, în acest moment, mai bună decât asta. Nu este bună, clar, maşinile sunt vechi, nu îl apăr pe acest operator, nu am cum să-l apăr, pentru că am văzut cum sunt maşinile zilnic. În schimb, pentru ceea ce a făcut el din punct de vedere al diminuării traseelor, l-am chemat şi am discutat cu el. Nu se justifica sub nicio formă cheltuiala de a merge până la Valea Româneştilor pentru unul sau doi călători. Foarte mulţi părinţi îşi duc copiii cu taxiul, pentru că el nu are condiţiile cele mai bune, ce-i drept, şi programul de şcolarizare al elevilor diferă de la o şcoală la alta şi nu ar putea să acopere un circuit la 10 minute, cum spunea domnul Mădulărea. Că este în contract… da, aşa este.”, a afirmat viceprimarul Alin Vlădău, foarte insistent la colegi să manifeste înţelegere că în perioada sărbătorilor nu putea fi găsită altă variantă decât o prelungire. În caz contrar, „ruperea” colaborării însemna să fie lăsat oraşul fără transport public. Fie el unul mult sub aşteptările pasagerilor.
Proiectul de hotărâre pregătit pentru şedinţa extraordinară de luni, 30 decembrie 2024, propune menţinerea, pentru o perioadă de trei luni, începând cu 31 decembrie 2024, a contractului cu Alindo Impex. Soluţie pe care bănuim că Executivul a convenit-o împreună cu aleşii municipali, care, în majoritate, s-au anunţat în concedii de Anul Nou. Aşadar, n-are cine să mai bată apa în piuă încă o oră pe un subiect ingrat, fără ieşire.
Magda BĂNCESCU