O anomalie cu tendinţe de a depăşi limitele unei situaţii excepţionale este următoarea: asociaţia de proprietari are bani în cont, datorită membrilor care îşi achită obligaţiile online, dar plata către societatea Edilul nu poate fi efectuată, deoarece este sub semnul întrebării existenţa unui preşedintele de asociaţie în structura de conducere. Ba e, ba nu e… cert este că nu are cine să acceseze contul în care s-au adunat sumele provenite din plăţile online, ca să onoreze facturile emise de Edilul. Nici Primăria, nici Edilul nu pot rezolva acest blocaj a cărui soluţionare ţine strict de asociaţie. La şedinţa Consiliului Local din 28 noiembrie 2024, în cadrul căreia a fost deschis acest subiect, viceprimarul Alin Vlădău a avut pentru cetăţenii aflaţi într-un caz similar acest răspuns: să cadă la o înţelegere în privinţa unui preşedinte de asociaţie, altminteri, administraţia publică nu are cu ce să le fie de ajutor. Altfel spus, nu pot interveni autorităţile locale nici în relaţia contractuală a asociaţiei cu Edilul, nici în treburile interne ale conducerii blocurilor din oraş.
- Alin Vlădău: „Nu putem să intervenim noi. Soluţia este la ei: să-şi aleagă un preşedinte, un vicepreşedinte”
La dezbaterea aleşilor municipali de săptămâna trecută, consilierul local Nicoleta Solomon a prezentat cazul punctual al Asociaţiei de proprietari nr.4, care se găseşte în impasul descris pe scurt în deschiderea articolului. „Au foarte mulţi locatari care plătesc online şi s-a strâns în cont suma de 26.000 lei, care a fost blocată la CEC din lipsă de preşedinte, de semnătură şi de comitet.”, a prezentat aceasta speţa. Care este doleanţa cetăţenilor? Ca Primăria să faciliteze accesul societăţii Edilul, în mod direct, la suma adunată în contul asociaţiei.
„Nu se poate., i-a răspuns viceprimarul Alin Vlădău. Nu sunt singurii în această situaţie. Din păcate, este o cutumă, ca să spun aşa.” A completat Ionel State, care era la curent cu imposibilitatea asociaţiei de a onora facturile restante către Edilul, deşi bani pentru stingerea datoriilor există. „Este o discuţie între dumnealor. Problema este că nu pot să-şi scoată banii ca să-şi plătească facturile, mai ales că acum că se plătesc pe E-factura.”, a precizat acesta.
Potrivit viceprimarului Alin Vlădău, totul depinde de ei. „Nu putem să intervenim noi. Am vorbit şi cu doamna Chirvasiu şi nu avem nicio soluţie. Soluţia este la ei: să-şi aleagă un preşedinte, un vicepreşedinte.”, a menţionat acesta.
Pentru că dialogul s-a iscat de la exemplul Asociaţiei de proprietari nr.4, în componenţa acesteia intră: blocul 5, scările A şi B, de pe strada Emilian Paveliu, blocul 3, scările A, B şi C, de pe strada General Poşoiu, blocul 4, scările A şi B, de pe strada Emilian Paveliu, blocul A9, scara A, de pe strada Negru Vodă, blocul A9, scara C, de pe strada Negru Vodă.
- Ioana Marcu: „Eu sunt de părere că este momentul pentru asociaţiile de proprietari din Câmpulung să-şi caute nişte servicii profesionale de management”
Servicii profesionale de management, este soluţia administratorului Ioana Marcu pentru conducerea unei asociaţii, în condiţiile în care foarte mulţi proprietari de apartamente nu sunt de acord nici măcar să suporte plata serviciilor administratorului şi a femeii de serviciu. Darămite să plătească o firmă pentru a gestiona tot ceea ce ţine de administraţia blocului. Şi-apoi, pentru ştiinţa celor de la Primărie, administratorul este cel care ştie bugetul fiecărei familii în parte şi, la înţelegere cu cetăţenii, acceptă, de pildă, ca o investiţie care se face pe o scară sau într-un bloc să fie plătită eşalonat.
Într-un fel se lucrează cu un administrator, care înţelege problemele financiare ale oamenilor, care nu pot achita dintr-odată costul total al unei reparaţii sau al unei dotări, şi în alt fel ar colabora oamenii cu o firmă, care nu va manifesta aceeaşi compasiune pentru cei care nu-şi permit cheltuieli programate ori neprogramate.
City-managerul Ioana Marcu crede că soluţia o reprezintă firmele care înlocuiesc serviciile convenţionale de administrare a unei asociaţii. „La nivel de Câmpulung, asociaţiile funcţionează extrem de prost! Şi asta din cauza faptului că oamenii au încercat să se organizeze şi să găsească un vecin care să fie preşedinte, un vecin care să fie administrator, un vecin care să fie cenzor. Şi nu găseşti cunoştinţele necesare la un vecin. Pe sistemul că suntem prea săraci ca să fim zgârciţi, eu sunt de părere că este momentul pentru asociaţiile de proprietari din Câmpulung să-şi caute nişte servicii profesionale de management, de operaţiuni de asociaţii de proprietari, pentru că există o multitudine şi pot face acest lucru, dând zece lei în plus de persoană pe lună şi căutând o firmă specializată şi având chiar rezultate. Pot să acceseze şi fonduri europene. Dacă are un rău platnic, asociaţia poate să-l dea în judecată şi poate inclusiv să-i execute apartamentul. Ai o mulţime de pârghii la dispoziţie printr-o asociaţie funcţională. Doar că nu o să obţii niciodată rezultatele necesare făcând asta cu vecinul de la doi.”, este punctul de vedere al Ioanei Marcu.
- Ionel State: „Din păcate, în acest moment, nimeni nu-şi asumă să preia o asociaţie de proprietari”
În completarea acesteia, viceprimarul Alin Vlădău a vorbit pe şleau despre unul dintre motivele rămânerii în urmă a asociaţiilor. Şi nu ne referim la restanţe, ci la maniera de lucru, care presupune să te descurci în a ţine o evidenţă computerizată şi a face plăţi online.
„Probabil că n-o să fie plăcut şi nu vreau să jignesc pe nimeni, dar asociaţiile din Câmpulung sunt conduse de persoane mai în vârstă, care au „monopolizat” grupurile de administratori sau de preşedinţi. Sunt într-o legătură foarte strânsă cu ei. Vin la audienţe mai mulţi cetăţeni din câte o asociaţie, pentru că nu pot să-i schimbe pe aceşti oameni. Tuturor li se recomandă acelaşi lucru: să se adune într-un consiliu al lor, să supună la vot o altă persoană. Referitor la ce spunea Ioana, să-i ajutăm noi, să găsim o variantă de a se crea un grup de asociaţie „mamă”, care să-i coordoneze. M-am gândit la toate variantele. Ei nu se descurcă, pentru că acele persoane în vârstă… am exemplu de preşedinte de asociaţie la 84 de ani, care nu mai face faţă, nici tabelele nu le poate redacta cum trebuie. Trebuie să găsească o soluţie, în primul rând, ei, iar noi dacă putem să intervenim cumva acolo unde am identificat un preşedinte capabil şi mai în forţă…”, a afirmat viceprimarul Alin Vlădău.
„Sunt foarte rari, din păcate, a completat Ionel State. Acele persoane măcar îşi fac treaba cât de cât. Nu vine nimic din urmă.” „Dar trebuie găsită o soluţie, pentru că au banii blocaţi în conturi – şi nu este singura asociaţie – şi nu pot să-şi plătească apa la Edilul.”, a replicat Alin Vlădău. Şi se ajunge la datorii, deşi au bani ca să le stingă. „Nu au CIF, multe lucruri sunt în neregulă acolo. Din păcate, în acest moment, nimeni nu-şi asumă să preia o asociaţie de proprietari. Noi am mai direcţionat către alte asociaţii care merg mai bine, cu administratori şi preşedinţi mai buni, dar nu pot nici ei să ţină patru, cinci, şase asociaţii. Este foarte greu!”, a încheiat discuţia pe acest subiect Ionel State.