11.2 C
Campulung Muscel
20/09/2024

Proprietarul băncii deţinătoare a Fabricii de Hârtie „Câmpulungul” a susţinut înfiinţarea companiei care a stat la baza AIR FRANCE

Foto: Aeroportul Băneasa, cu sediul Companiei Franco-Române de Navigaţie Aeriană (otopeniairshow. ro)

În urmă cu patru ani, apărea în librăriile franceze o lucrare sub semnătura cercetătoarei Maryla Boutineau având ca subiect înfiinţarea, în anul 1920, a Companiei Franco-Române de Navigaţie Aeriană. De ce relatăm într-o publicaţie dedicată cu precădere temelor legate de Muscel despre acest eveniment internaţional? Pentru că investitorul care a sprijinit financiar înfiinţarea acestei companii a fost banca deţinătoare a Fabricii de Hârtie „Câmpulungul”, prin proprietarul său, Aristide Blank. Iată ce informaţie interesantă a reieşit în urma cercetărilor care au stat la baza volumului „Aux origines d’AIR FRANCE. La C.F.R.N.A. – C.I.D.N.A. Première Compagnie aérienne européenne 1920-1933”! Prefaţa lucrării conţine o confirmare chiar din partea preşedintelui AIR FFRANCE. Potrivit acestei confirmări, la originea renumitei companii aeriene se află iniţiativa unui aviator francez, erou al Primului Război Mondial, iniţiativă a cărei materializare a fost posibilă prin suportul financiar al lui Aristide Blank şi al băncii pe care o conducea. Repetăm, banca deţinea la Câmpulung a treia fabrică de hârtie a României, despre care cel mai bine vorbeşte şi scrie inginerul Sergiu Marcu, cel care a adus în faţa publicului muscelean şi acest subiect inedit pe care vi-l prezentăm.

  • Sergiu Marcu: „Preşedintele AIR FRANCE recunoaşte că la originea AIR FRANCE se află iniţiativa unui aviator francez, care s-a materializat datorită sprijinului financiar al lui Aristide Blank şi al Băncii Marmorosch Blank”

Foto: Avion folosit de CFRNA la deschiderea primei linii aeriene internaționale de noapte cu zbor regulat Belgrad – București, 10 septembrie 2023 (alexantonache.wordpress.com)

Este mai bine că francezii au spus primii acest lucru, vorba inginerului Sergiu Marcu. Căci, dacă ar fi spus-o românii, ar fi stârnit, probabil, nişte insinuări de atribuire a unor merite amplificate. Abordarea acestui subiect necunoscut muscelenilor a constituit una dintre cele mai interesante prezentări ale lui Sergiu Marcu din anul 2024, susţinută cu ocazia unui eveniment organizat la Muzeul Automobilului Românesc. Acesta a reluat descoperirea detaliată de cercetătoarea franceză în lucrarea sa, din care reiese următoarea concluzie: originile companiei AIR FRANCE sunt legate de susţinerea financiară a proprietarului Fabricii de Hârtie „Câmpulungul”.

Din acest moment, vom lăsa să curgă naraţiunea lui Sergiu Marcu, din al cărei conţinut veţi afla amănunte necunoscute.

„Între 1925-1932, proprietarul Fabricii de Hârtie „Câmpulungul”, a treia fabrică de hârtie a României, după 1887-1888, a fost Banca Marmorosch Blank. Dacă am fi spus noi că la originile companiei AIR FRANCE de astăzi se află o societate la care a contribuit substanţial o bancă românească, am fi fost priviţi puţin cu scepticism.

În anul 2019, o cercetătoare franceză, Maryla Boutineau, a investigat, vizavi de faptul că descoperise un document, care sunt originile companiei AIR FRANCE. Ce a descoperit? În 1919, după încheierea războiului, un aviator francez, erou al Primului Război Mondial, s-a angajat la sucursala pariziană a Băncii Marmorosch Blank, amplasată la Paris şi condusă chiar de către Aristide Blank.

Aristide Blank, fiul lui Mauriciu Blank, a deţinut, în anul 1925, un pachet important din acţiunile societăţii anonime Fabrica de Hârtie „Câmpulungul”. Pierre de Fleurieu se numea aviatorul francez, căruia braţul drept îi fusese amputat. Părăsind armata, după încheierea războiului, s-a angajat ca funcţionar în cadrul sucursalei pariziene a Băncii Marmorosch Blank. Întrucât provenea dintr-o familie aristocrată, tatăl său a fost contrariat de faptul că fiul lucra la o societate românească din sistemul bancar. Acesta s-a prezentat la directorul sucursalei, Aristide Blank, şi i-a cerut acestuia să-l licenţieze, adică să-l dea afară.

Aristide Blank, un personaj fabulos al istoriei bancare din România, despre care istoricul Dan Falcan spune că ar fi putut fi asemuit de la un prinţ al Renaşterii până la Al Capone. Aristide Blank nu l-a licenţiat pe Pierre de Fleurieu, ci i-a cerut acestuia să vină cu un proiect, pe care să-l dezvolte. După câteva săptămâni, Pierre de Fleurieu s-a prezentat la Aristide Blank şi i-a propus înfiinţarea unei societăţi profilate pe transporturi civile aeriene la nivel continental. În 1919, nu exista o asemenea societate la nivel continental.

Foto: Avion de linie timpurie produs în Franța, în anii 1920, folosit de CFRNA (alexantonache.wordpress.com)

Aristide Blank a preluat ideea şi a avut o sclipire de geniu. A pus la bătaie 3 milioane de franci şi, în aprilie 1920, s-a înfiinţat Compania Franco-Română de Navigaţie Aeriană, care îşi propunea să realizeze transporturi civile de persoane şi mărfuri pe ruta Paris – Strasbourg – Viena – Budapesta – Belgrad – Bucureşti – Sofia – Constantinopol, denumirea de atunci a oraşului Istanbul, capitala Turciei.

Proiectul a intrat pe rol şi a început să se materializeze. De la înfiinţarea acelei societăţi, în România s-au declanşat lucrările de amenajare a Aeroportului Băneasa, actual „Aurel Vlaicu”, şi a aeroportului de la Arad. În 1922, era prevăzut să înceapă zborurile spre Bucureşti. Proiectul a prins contur şi, în 1925, dată fiind extinderea şi dezvoltarea acestei societăţi, Compania Franco-Română de Navigaţie Aeriană s-a transformat în Compania Internaţională de Navigaţie Aeriană. Participaţiile Băncii Marmorosch Blank, în speţă ale lui Aristide Blank, s-au diminuat, el a rămas acţionar în firmă, dar au intervenit participaţiile statului cehoslovac şi ale statului polonez.

Foto: Luca Niculescu, Ambasada României în Franţa

Compania Internaţională de Navigaţie Aeriană s-a dezvoltat şi, în 1933, a fuzionat cu alte patru mari companii franceze de profil – Air Orient, Air Union, SGTA – Lignes Farman şi Compagnie Générale Aéropostale. În 1933, s-a înfiinţat compania AIR FRANCE, care şi astăzi operează cu succes pe liniile internaţionale aeriene.

Prefaţa lucrării apărute la o sută de ani de la momentul „1919” este scrisă de preşedintele AIR FRANCE, care recunoaşte că la originea AIR FRANCE se află iniţiativa unui aviator francez, erou al Primului Război Mondial, care s-a materializat datorită sprijinului financiar al lui Aristide Blank şi al Băncii Marmorosch Blank.

Mai mult decât atât, în primii ani, compania s-a bucurat de sprijinul Familiei Regale a României, care a susţinut domeniul aeronautic. Este ştiut faptul că Regele Ferdinand şi viitorul Rege Carol al II-lea erau împătimiţi de domeniul aeronautic.”, a relatat inginerul Sergiu Marcu.

Foto: Luca Niculescu

Postări asemănătoare

Acest site utilizeaza cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu utilizarea cookie. Pentru mai multe informatii puteti consulta Politica de confidentialitate a datelor personale. Accept Mai mult

error: Content is protected !!