Şcolile din mediul rural ale căror cadre didactice pot să predea minim două lecţii digitale pe săptămână au avut şansa să se înscrie, în perioada 8-28 iunie 2020, în programul „Şcoala din valiză”, iniţiat de Fundaţia Vodafone România şi Fundaţia World Vision România. Din numărul total de aplicaţii au fost selectate 35 de şcoli la ediţia din acest an a proiectului. Printre acestea se numără şi Şcoala Gimnazială nr.1 din comuna Poienarii de Muscel.
Şcolile selectate, dotate cu câte o valiză cu „tehnologie”
Această unitate şcolară este singura din judeţul Argeş care a aderat, cu succes, la acest proiect, graţie eforturilor depuse de directorul şcolii, Ionuţ Cristian Burhan, şi profesorul în învăţământul primar Roxana Niţiş. La nivelul întregii ţări au aplicat 203 şcoli, iar 47 dintre acestea au trecut în etapa finală de jurizare, etapa interviurilor, în urma căreia au fost obţinute informaţii suplimentare despre activitatea fiecăreia şi posibila implicare în proiect. În final, au fost selectate 35 de instituţii de învăţământ. „Programul „Şcoala din valiză” are ca scop dezvoltarea competenţelor de utilizare a tehnologiei de către elevii şi profesorii din mediul rural. În prezent, la aproximativ un an de la lansarea în şcoli, programul este operaţional în 22 de unităţi de învăţământ din 11 judeţe, având peste 11.000 de beneficiari, dintre care 6.000 sunt beneficiari direcţi (profesori și elevi)”, se arată într-un comunicat al organizatorilor. Cele 35 de şcoli selectate vor fi dotate cu câte o valiză cu „tehnologie”: laptop dedicat profesorului şi 30 de tablete pentru elevi, cu acces la internet şi la o platformă digitală de învăţare. De asemenea, proiectul mai urmăreşte formarea profesională continuă a cadrelor didactice. „Îi ajutăm pe profesori să fie mai încrezători în forţele proprii, să creeze şi să susţină lecţii digitale interactive, iar astfel, împreună cu aceştia, îi sprijinim pe elevi să fie pregătiţi pentru o piaţă a muncii dominată tot mai mult de tehnologie. În acest fel, profesorii transformă şcoala, iar elevii învaţă cu mai multă plăcere şi se dezvoltă pentru a face faţă într-o lume a viitorului. „Şcoala din Valiză” înseamnă învăţământ digital accesibil şi de calitate” se mai arată în comunicat.
Cărţi actuale şi tehnologie digitală pentru citit
Învăţătoarea Roxana Niţiş a reuşit în această vacanţă de vară să implementeze la şcoala din Poienarii de Muscel şi un alt proiect, iniţiat de Narada, o organizaţie nonguvernamentală care caută şi implementează soluţii rapide şi eficiente de modernizare a educaţiei. Astfel, elevii Roxanei Niţiş au primit cărţi actuale, dar şi tehnologie digitală pentru citit. „Copiii (…) nu se mai văzuseră de 5 luni. La întrebarea „cum e în vacanţă”, au răspuns în cor: „Groaznic! Vrem să se termine!”. Şi s-au întristat… Când au intrat în clasă, fiecare copil a fugit la locul său. În clasa lor, încărcată de materiale didactice, ne-am simţit toţi ca acasă. O clasă îngrijită de învăţătoarea lor şi de copii, fiecare copil având câte o responsabilitate: udatul florilor, distribuirea caietelor cu teme sau a produselor alimentare, ştergerea tablei ş.a. Pentru mulţi dintre ei, şcoala, care e a doua lor casă, e într-un sat diferit de cel de domiciliu. Astăzi, ei au venit la şcoală pentru a descoperi cărţile aduse cu sprijinul Narada. Toţi copiii din clasa Roxanei Nițiş citesc. Acum au însă cărţi actuale care, din păcate, în biblioteca şcolii nu se regăsesc. Au şi un eReader cu câteva zeci de eBook-uri. Aceste materiale vor deveni, în anul şcolar care speră să reînceapă cu bine şi în condiţii normale, indispensabile clubului lor de lectură, pe care l-au numit „Citeşte! Cititul te face maaare!”. Au constituit ca unitate de măsură a cititului un lectometru şi vor să pregătească pentru „Zilele porţilor deschise” scenete pentru copiii care vor intra la şcoală, în clasa 0. Despre Roxana, învăţătoarea lor, care a scris proiectul pe platforma Narada căutând sprijin şi care nu lasă o zi să treacă fără străduinţă, aş putea scrie enorm. După cele descrise însă mai sus, nu cred că mai e nevoie de niciun cuvânt în plus. Poate doar de vorbele de rămas-bun adresate copiilor ei: „Vă iubesc! Sunt mândră de voi! Va fi bine, vă promit!”. La plecare, toţi copiii aveau cărţi noi. Erau fericiţi, dar şi trişti. Tare ar mai fi stat puţin…Pentru toţi profesorii din linia întâi care în această perioadă au fost aproape de elevi şi de părinţi, pentru toţi profesorii care au învăţat şi s-au adaptat situaţiei actuale, pentru toţi profesorii care nu au avut vacanţă pentru că s-au pregătit pentru definitivat sau titularizare, pentru toţi profesorii care astăzi caută soluţii, informaţii, cursuri şi sprijin pentru ca din toamnă educaţia să-şi producă efectele – pentru voi toţi am un sentiment de recunoştinţă aparte. Vă mulţumesc!”, este mesajul postat pe Facebook de Izabela Manolache, reprezentant Narada. Ama Ivan