Lucrările de infrastructură din judeţul Argeş au un regim cu totul aparte. Fie sunt inexistente, fie sunt realizate cu mare dificultate şi prin metode greu de înţeles de fiecare dintre noi. Un exemplu în acest sens îl reprezintă reabilitarea DN 73 Piteşti – Câmpulung – Braşov, care pare o telenovelă fără sfârşit! Începute de mai bine de opt ani, lucrările sunt departe de a se fi încheiat, termenele de finalizare fiind prelungite de mai multe ori. Dacă, pe tronsonul Piteşti-Câmpulung, proiectul de reabilitare a prins contur, însă mai sunt multe de pus la punct, de la Câmpulung spre Braşov se lucrează cu încetinitorul spre deloc. Mai mult decât atât, în zonele în care s-a lucrat, au reapărut craterele în asfalt, demonstrându-se astfel că se munceşte în bătaie de joc, pe banii noştri.
Lucrările de reabilitare ar fi trebuit finalizate în septembrie 2017!
Reabilitat după reţeta grupului de firme Azvi, ca lider de lucrare, şi Straco Grup, ca partener, DN 73 e plin de gropi pe raza comunei Valea Mare Pravăţ, şi nu numai, deşi nu a trecut un an de când a fost turnat ultimul covor asfaltic. Cu toate acestea, cu excepţia unor interpelări în Parlament, nimeni nu i-a luat la întrebări pe cei care se ocupă de lucrările de reabilitare a celor 103,25 de kilometri, lucrări care ar fi trebuit să fie gata încă din septembrie 2017. Amplasamentul de pe raza judeţului Argeş a fost predat firmei constructoare de către cei de la Drumuri Naţionale doar pe anumite porţiuni, acolo unde s-a reuşit obţinerea de autorizaţii de mediu, în condiţiile în care pe drumul spre Braşov sunt multe zone protejate de Federaţia Coaliţia Natura 2000. Pentru acest tronson, s-a obţinut autorizaţie de construcţie pentru circa 30 de kilometri, fiind alocaţi în primă fază 109 milioane de lei. Proiectul tehnic a fost revizuit în 2015, însă, din nefericire, au apărut lucrări suplimentare, constând în relocări de utilităţi şi consolidări, ceea ce va duce, cu siguranţă, la prelungirea duratei de execuţie, dat fiind faptul că aceste noi intervenţii atrag după sine alte acorduri şi avize, dar şi exproprieri. Dacă, în 2017, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere anunţa că lucrările vor fi finalizate până la sfârşitul lui 2018, acum doi ani, termenul de execuţie a fost prelungit până la sfârşitul lui 2019, iar, mai nou, ultimul termen vehiculat de autorităţile de la Bucureşti este decembrie 2021! La modul cum se desfăşoară lucrările, ne îndoim că va fi respectat şi acest termen. Investiţia a înghiţit deja 13,4 milioane euro.
Stadiul lucrărilor, la sfârşitul lui octombrie 2019, a fost de 41%
La începutul lunii decembrie 2019, deputatul argeşean Dănuţ Bica a solicitat ministrului Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor, Lucian Bode, să-i răspundă, în scris, la următoarele întrebări, legate de situaţia lucrărilor de pe DN 73: „Care a fost stadiul execuţiei lucrărilor la data de 31 octombrie 2019, raportat la calendarul asumat? Care este situaţia plăţilor către constructor? Care este termenul stabilit pentru finalizarea lucrărilor de modernizare?”. Ministrul a răspuns interpelării deputatului liberal, pe 7 ianuarie 2020, precizând că „stadiul execuţiei lucrării la data de 31 octombrie 2019 a fost de 41%, ţinând cont de faptul că pentru ultimul sector de drum, aferent contractului de modernizare, lucrările au fost autorizate prin Autorizaţia de Construire nr. 40/20.06.2019.” Ministrul susţine că termenul estimat de constructor pentru finalizarea execuţiei lucrărilor este al treilea trimestru din 2021. De asemenea, plăţile către constructor sunt efectuate la zi, mai spune şeful Transporturilor. Nu la fel de optimişti sunt, însă, şi cei de la Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Potrivit datelor actualizate, noul termen estimat pentru finalizarea lucrărilor este decembrie 2021. Conform datelor din primăvara anului trecut, gradul de execuţie pe acest contract ajunsese la 42% în aprilie 2019, iar termenul estimat pentru finalizarea lucrărilor era decembrie 2020. În vara lui 2018, stadiul lucrărilor era de 33%, iar termenul de finalizare estimat era decembrie 2019. Contractul pentru modernizarea DN 73, Piteşti – Câmpulung – Braşov (km 13+800 – km 42+850; km 54+050 – km 128+250) a fost atribuit asocierii Azvi SA – Straco Grup SRL – Piomar Development – Tractebel pentru suma de 275,86 milioane de lei. Ordinul de începere a lucrărilor a fost emis în mai 2014. Contractul prevede modernizarea a 103,25 kilometri din drumul naţional.
Alex BARBU