15.5 C
Campulung Muscel
17/06/2024

Ploconeală pentru Sergiu Cicu, înţepături pentru Emil Hagi

O nouă încercare a lui Bogdan David de a-l pune într-o lumină negativă pe autorul Muzeului IMS
Nu se putea ca parteneriatul dintre aleşii comunităţii şi asociaţia culturală a soţilor Mihaela şi Emil Hagi, a căror pasiune pentru maşinile fabricate la Câmpulung a fost moştenită şi de fiul lor, Alexandru, să treacă la votul Consiliului Local fără înţepăturile deplasate ale liberalului Bogdan David. Acesta a avut o reacţie lipsită de bun simţ, la ultima şedinţă a anului 2013, când consilierilor municipali li s-a propus, de principiu, asocierea cu entitatea ce poartă numele tatălui omului de afaceri, Nicu Hagi, director adjunct al Grupului Şcolar Industrial Construcţii de Maşini şi director al Şcolii Apa Sărată. La acea dată, când nu se cunoştea valoarea sumei cu care Primăria se angaja să contribuie, ca sprijin la înfiinţarea unui muzeu al autoturismului românesc, Bogdan David a târât în mocirlă iniţiativa pe care ar fi trebuit s-o aibă autorităţile locale, împreună cu Muzeul Municipal. Omul lui Călin Andrei l-a acuzat, pe nedrept, pe Emil Hagi că stă pe banii Consiliului Local în Căminul Cultural Apa Sărată, o fostă ruină, renovată impecabil, pe cheltuiala sa, de managerul societăţii Harald Impex. Apoi, a orăcăit că Primăria îi întoarce acestuia redevenţa datorată pentru concesionarea imobilului de la Apa Sărată, prin banii cu care instituţia publică contribuie anual la realizarea evenimentelor organizate de asociaţia lui Emil Hagi. Iar ca jignirea la adresa acestuia să fie completă, acelaşi Bogdan David a propus, în derâdere, bineînţeles, ca Primăria şi Consiliul să se asocieze cu Hagi pe o perioadă de 49 de ani, cât are concesionat Căminul Cultural Apa Sărată, nu pe cinci ani, cât era vorba în materialul de şedinţă. Ei bine, după reprezentaţia ieftină oferită câmpulungenilor, mulţi dintre ei încă nostalgici după numele ARO, nici la sfârşitul lunii februarie, când aleşilor li s-a prezentat suma departe de a fi o avere, cu care îl vor ajuta pe deţinătorul Muzeului şi al Expoziţiei IMS, acesta nu şi-a abţinut comentariile ironice la adresa redevenţei datorate de Emil Hagi, din care n-ar mai fi rămas mare lucru de plată, graţie actelor de binefacere ale Primăriei.

„Eu vreau să scot în evidenţă faptul că îi întoarcem mai mult decât toată redevenţa şi că îl scutim de această redevenţă”

Nu aceeaşi unitate de măsură a fost aplicată de tânărul consilier local, lipsit de experienţă politică, tact şi diplomaţie, când a fost vorba să fie aprobată cererea lui Sergiu Cicu, directorul Casei de Cultură a Sindicatelor, „omenit” de Primărie cu 360 de milioane de lei vechi, tot printr-o asociere, în vederea finanţării evenimentelor acestuia. Cererea lui Cicu s-a aflat pe ordinea de zi a şedinţei Consiliului Local, din 27 februarie 2014, înaintea celei a lui Emil Hagi şi a fost primită cu braţele deschise de aleşi, inclusiv de David, grijuliu cu banul public în funcţie de faţa celui care îl solicită. Faţa lui Cicu, una plăcută liberalilor, le-a inspirat încredere, aşa că i-au dat banii fără cârtire, deşi acesta nu le-a prezentat nimic, nicio listă de manifestări la care va folosi fondurile de la Primărie, nici cât costă fiecare, aşa cum a făcut omul de afaceri Emil Hagi. Meticulos, acesta din urmă a trecut la liniuţă fiecare cheltuială şi tot n-a fost pe placul lui Bogdan David, care a văzut mai eficientă pentru promovarea Câmpulungului asocierea cu Cicu decât cea cu Hagi. „N-am nimic împotrivă să ne asociem şi să dăm această sumă de bani.”, l-a susţinut David pe Sergiu Cicu, un apropiat al lui Călin Andrei, dedicat trup şi suflet unui eveniment ca Zilele Câmpulungului, generator de bani, prin prezenţa tarabagiilor prin tot oraşul. Iar Cicu s-a implicat în acţiunea de închiriere a domeniului public bişniţarilor, cărora li s-a permis, ani la rând, să creeze deranj, scandal, mizerie şi nu spunem mai multe despre cum s-au colectat banii de la aceştia. David chiar a dat lecţii funcţionarilor de la Primărie cum să-i vireze fondurile lui Sergiu Cicu, înainte de fiecare dintre măreţele evenimente ale Casei de Cultură a Sindicatelor.
În schimb, la următorul punct al ordinii de zi, asocierea cu Emil Hagi, consilierul local PNL, un tip care nu simte nostalgie pentru ARO, după cum cu sinceritate a mărturisit – şi nici nu poate fi condamnat pentru acest lucru – nu s-a abţinut de la a-l pişca pe solicitantul asocierii, cu redevenţa „intrată la apă”. În acest caz, se vede clar antipatia pe care liberalul i-o poartă lui Hagi şi, cum precizam, lipsa de experienţă, pentru că, indiferent că-i place sau nu omul de afaceri sau ce face acesta în Căminul Apa Sărată, trebuie să ţină cont de dorinţa celor mulţi. Şi sunt mulţi care vor Muzeul Autoturismului Românesc, care, din nefericire, nu poate purta numele ARO, proprietatea lui Nicolae Raţiu, şi care înseamnă promovare garantată a municipiului la nivel naţional şi nu numai, lucru care s-a văzut la cele şapte ediţii ale „Câmpulungului în amintiri” – Expoziţia şi Caravana IMS.
Pentru liniştea sufletească a lui Bogdan David şi a colegilor de partid, care, de data aceasta, măcar au avut înţelepciunea să tacă, dacă tot n-au iniţiative de publicitate pozitivă pentru Câmpulung, redevenţa stabilită prin contractul de concesiune a Căminului Cultural Apa Sărată se ridică la 270 de milioane de lei vechi pe an. Odată primită această explicaţie de la secretarul Nicolae Ghinea, Bogdan David a putut să-şi facă numărul. „Voiam să evidenţiez faptul că noi îi întoarcem întreaga redevenţă.”, a afirmat liberalul, corectat de democrat-liberalul Ionel State: „50% cred că se întoarce.” „Îi plătim 50% din redevenţă şi-i mai dăm încă 35.000 lei pentru evenimente.”, şi-a continuat ideea David, pe care Nicolae Ghinea a căutat să-l facă să înţeleagă că Emil Hagi nu derulează nicio activitate productivă acolo şi că tot ce face este în beneficiul oraşului.
Şi Dan Şipoteanu a avut o intervenţie în favoarea celui care le propunea parteneriatul: „Vă aduceţi aminte că au mai fost discuţii vizavi de redevenţa domnului Hagi şi, în nenumărate rânduri, s-a propus ca ea să fie diminuată, pentru că dânsul a făcut o investiţie consistentă de reabilitare, faţă de cum arăta. S-a considerat că este bine să rămână aşa. Acum, şi noi trebuie să facem cumva… Aşa mi se pare corect.” Dar părerea lui David a rămas neschimbată şi greşită, după cum a încercat fără succes să-l lămurească secretarul Ghinea. „Aveţi perfectă dreptate, i-a replicat David lui Şipoteanu. Discuţia exact aşa a fost. S-a spus să-i facem înjumătăţirea redevenţei, iar cealaltă jumătate să i-o întoarcem prin banii pe care îi alocăm pentru eveniment. Dar eu vreau să scot în evidenţă faptul că îi întoarcem mai mult decât toată redevenţa şi că îl scutim de această redevenţă. Dar nu mai contează.”
Contează, pentru că a fost terfelită imaginea unei acţiuni al cărei iniţiator a fost pus în postura unui cerşetor, dar aşa merg treburile la Câmpulung. Omul de curte al primarului, Sergiu Cicu, organizează adevăratele evenimente la Câmpulung, iar Emil Hagi îşi satisface un moft, pe care puteau foarte bine să-l preia alţii la Bucureşti – Retromobil Club România, care chiar vrea să deschidă un muzeu al maşinii ARO la Bucureşti – şi, astfel, scăpa bugetul local de o cheltuială.

Bugetul minim al evenimentelor lui Emil Hagi, 780 de milioane

Într-un final, a fost aprobată asocierea dintre Municipiul Câmpulung şi Asociaţia Multiculturală „Nicu Hagi” Carpaţi şi Pind, care va desfăşura 12 evenimente pe parcursul anului 2014. Bugetul minim proiectat de Emil Hagi se cifrează la 78.000 de lei, adică 780 de milioane de lei vechi, iar contribuţia Consiliului Local va fi 35.000 de lei. Aşadar, nu va depăşi partea asociatului, care va fi mai mare, ca valoare financiară, chiar în situaţia în care se menţine minimul de cheltuieli prezentate aleşilor defalcat, pe acţiuni.
Un sfert dintre manifestări au în centru IMS-ul: • Expo Parada IMS, “Cu iepuraşul de Paşte, la copiii de la Complexul pentru copilul în dificultate Câmpulung (19 aprilie 2014), acţiune care presupune cheltuieli estimate la 2.000 de lei; • O succesiune de evenimente programate între 18-20 iulie 2014: Expo Parada IMS şi inaugurarea Muzeului IMS, pentru care s-au alocat 150 de milioane de lei vechi pentru proiectare, avizare, etapa 1 fiind realizată; • Expo Parada IMS, „Cu Moş Crăciun la copiii de la Complexul pentru copilul în dificultate Câmpulung”, cu costuri estimate la aceeaşi valoare ca a acţiunii de Paşte. Cele două acţiuni caritabile sunt susţinute exclusiv din banii lui Emil Hagi, Consiliul Local contribuind  la celelalte zece manifestări.
Însă temerea lui Bogdan David, de irosire a banului public, pe care până la Emil Hagi nu şi-a manifestat-o atât de virulent, rezulta dintr-un calcul propriu, din care reieşea că, în „afacerea Căminul Cultural Apa Sărată”, partenerul Primăriei are o contribuţie mai mică decât cea a aleşilor. Ceea ce, potrivit secretarului Nicolae Ghinea, nu era adevărat.
De ce suportă Emil Hagi toate aceste afronturi nemeritate şi, culmea, de la un consilier tânăr dezinteresat de o parte a istoriei locale – şi e alegerea lui, e dreptul lui ce îl interesează şi ce nu din trecutul Câmpulungului – punându-şi la dispoziţie resursele financiare şi energiile fizice şi psihice pentru oraş, nu pentru umflarea buzunarului, cum fac alţi asociaţi ai Primăriei? Dintr-o pasiune care l-a pătruns până în adâncul sufletului, pe care unul ca David şi colegii săi de partid, mai vechi şi mai noi, n-au cum s-o înţeleagă. Ei ştiu una şi bună, că trebuie să respingă orice este legat de ARO şi păstrează aceeaşi direcţie pe care au păşit de când au respins cu o ură oarbă acordarea titlului de „Cetăţean de Onoare al Câmpulungului” lui Victor Naghi.

„Putem fi mândri că această maşină şi acest brand încă trezesc nostalgia”

Emil Hagi s-a implicat, anul trecut, şi în organizarea unui eveniment de ţinută pentru municipiu şi o premieră, totodată: expoziţia-simpozion dedicată lui Victor Naghi, la Muzeul Municipal, cu o participare care a întrecut aşteptările tuturor. În faţa unei săli arhipline, în care lumea a stat în picioare ca să asculte evocările despre Naghi, să-i admire obiectele personale şi fotografiile şi să vizioneze un colaj de filme din colecţia lui Emil Hagi, acesta din urmă şi-a deschis sufletul mai mult decât la propriile manifestări, făcând următoarea confesiune, „din perspectiva colecţionarului şi a pasionatului de brand ARO”: „Nu l-am cunoscut pe Victor Naghi decât ca tânăr elev, fiind în uzină cu diverse activităţi şcolare, şi apoi ca tânăr muncitor, pentru o perioadă de timp foarte scurtă. Dar, în calitate de colecţionar şi pasionat al acestui brand, pot să spun că, în anii de început ai perioadei fabricaţiei autoturismului românesc, în Muscel se petrecea un paradox. Acest paradox presupunea naşterea unei maşini, care a devenit brand de ţară, o perioadă foarte lungă de timp, în paralel cu lichidarea ultimelor rezistenţe ale unor luptători pentru democraţie, care avea loc tot în Muscel. Revenind la personalitatea lui Victor Naghi, este cunoscut faptul că era un foarte bun organizator, era un om modest, dar era un foarte mare patriot. Se pare că, datorită acestui patriotism, brandul M 461, cunoscut în întreaga lume, poartă indicativul M de la Muscel, şi toate realizările din acea perioadă nu puteau avea loc fără colaboratorii săi, miile de anonimi, miile de nume care au contribuit la ele. Sunt cunoscute dintre ele nume de rezonanţă, cum ar fi domnul Waschievici, domnul Mezaroş, care a făcut motocicleta prezentă, la 1 Mai 1953, la demonstraţia de la Bucureşti, chiar înainte de perioada Victor Naghi. Ea este socotită acum un obiect de colecţie foarte valoros. Putem fi mândri că anul acesta (n.r. 2013), în luna aprilie, Retromobil Clubul Român a fost în sprijinul nostru, la Salonul Internaţional de la Budapesta, unde au fost prezente maşinile, IMS, ARO şi o astfel de motocicletă dintr-o colecţie din Ungaria, este adevărat, şi au avut foarte mare succes. Au fost prezente şi aceste filme, în ansamblu, care au avut succes la fel de mare, ca şi maşina, la vremea sa. Putem fi mândri că suntem musceleni, că această maşină şi acest brand încă trezesc nostalgia unora şi depinde de noi ca valorile noastre să fie în continuare cunoscute.”

Postări asemănătoare

Acest site utilizeaza cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu utilizarea cookie. Pentru mai multe informatii puteti consulta Politica de confidentialitate a datelor personale. Accept Mai mult

error: Content is protected !!