Dragii mei!
Pentru că anul 2012 a fost proclamat de Biserică anul omagial al Tainei Sfântului Maslu, ne-am gândit că e bine să se ştie câte ceva despre această minunată lucrare a lui Dumnezeu, desăvârşită de Duhul Sfânt prin rugăciunile preoţilor. Este una din cele şapte Sfinte Taine ale Bisericii săvârşită în numele Sfintei Treimi, de către preoţii Bisericii, prin care se împărtăşeşte credincioşilor bolnavi harul nevăzut al tămăduirii sau uşurării suferinţelor trupeşti, întărirea sufletească şi iertarea păcatelor. Partea văzută constă din ungerea cu untdelemn sfinţit, după ce s-a invocat, prin rugăciuni speciale, mila lui Dumnezeu, prin puterea Sfântului Duh asupra celui bolnav, fie trupeşte, fie sufleteşte.
Despre practicarea acestei sfinte Taine ne vorbeşte Sfântul Apostol Iacov: „Dacă este cineva bolnav, să cheme pe preoţii Bisericii şi să se roage pentru el, după ce-l vor unge cu untdelemn în numele Domnului. Rugăciunea făcută cu credinţă va izbăvi pe cel bolnav şi Domnul îl va vindeca, iar dacă a făcut păcate îi vor fi iertate… Mare putere are rugăciunea celui fără de prihană…” (Iacov, 5, 14-16).
Din cuvintele Apostolului Iacov reiese că maslul este o lucrare sfântă văzută, care era cunoscută şi practicată de Biserică, înainte de a scrie el epistola. Această lucrare se săvârşea „în numele Domnului”. Sfântul Iacov ne încredinţează că prin Taina Maslului se împărtăşeşte creştinului harul vindecător pentru bolile trupeşti şi sufleteşti. Cifra şapte o întâlnim foarte des în slujba Sfântului Maslu: de şapte ori rugăciunea de sfinţire a untdelemnului, şapte evanghelii, şapte apostole, şapte rugăciuni, iar numărul preoţilor care participă este tot şapte. Este o cifră biblică desprinsă din veşnicia lui Dumnezeu, folosită la creaţie şi în pronia dumnezeiască, prin care Dumnezeu veghează asupra întregii făpturi. Numărul acesta simbolic aminteşte şi unele fapte din Sfânta Scriptură a Legii Vechi, din care se vede mila şi îndurarea lui Dumnezeu. Astfel, de şapte ori s-a plecat proorocul Elisei peste un copil mort pe care l-a înviat (IV Regi 4, 34-35). De asemenea, şapte au fost preoţii care au sunat din trâmbiţe şi de şapte ori a fost înconjurată cetatea Ierihonului, când a fost cucerită de izraeliţi, la intrarea lor în pământul Făgăduinţei (Iosua 6, 13-16). Şi iarăşi, de şapte ori s-a rugat proorocul Ilie pe muntele Carmel, până când Dumnezeu a dat ploaie pământului ars de secetă (III Regi 18, 42-45), şi exempele biblice pot continua. Maslul este deci, o lucrare văzută, săvârşită de preoţii Bisericii, prin care se împărtăşeşte harul nevăzut.
Dar când se vorbeşte de Sfânta Taină a Maslului, înţelegem că Taina, care este lucrarea sfântă întemeiată de Domnul nostru Iisus Hristos, lucrare prin care, în mod nevăzut, se comunică celor ce se împărtăşesc din ea harul mântuitor nevăzut. Cum lucrează Duhul Sfânt numai Dumnezeu ştie, noi doar ştim minunata binefacere a lui Dumnezeu asupra sufletului şi trupului nostru. De aceea, de multe ori ştiinţa medicinii este limitată şi unii oameni cuprinşi de boli incurabile îşi găsesc deseori vindecare prin această minunată Taină. Cunoaştem foarte mulţi medici care participă frecvent la slujba Sfântului Maslu, tocmai pentru că cunosc şi simt lăuntric lucrarea Domnului. Ei înşişi, de multe ori, se roagă înainte de o operaţie grea şi efectele miraculoase nu întârzie să apară. Exemplul cel mai elocvent este Sfântul Luca al Crimeii, profesor doctor, chirurg remarcabil care primeşte acceptul de a opera în spitalele de prin închisorile prin care este purtat. Fiecare operaţie începea şi se termina cu rugăciune către Maica Domnului, iar curăţarea trupului cu iod, spre dezinfectare, o făcea sfântul în semnul crucii, spre ajutor. Din nefericire, oamenii grăbiţi din zilele noastre, care cred că pot controla totul în viaţă, îşi pierd uşor nădejdea în purtarea de grijă a lui Dumnezeu. Chiar dacă se roagă cu buzele, inimile lor sunt departe de esenţa credinţei adevărate şi a vieţii jertfelnice în Hristos. De aceea, nici Dumnezeu nu ascultă imediat rugăciunile lor, deoarece El nu doreşte să ne bucurăm în mod egoist de rezolvarea solicitărilor şi a problemelor noastre, ci să ne folosim şi să progresăm duhovniceşte. Astfel, acolo unde El ştie că nu este folositor nu dă, sau nu dă atât cât Îi cerem, în timp ce acolo unde, cu preştiinţa Sa, cunoaşte că se vor mântui suflete, dă cu prisos, chiar şi fără să I se ceară. Cu alte cuvinte, Dumnezeu aşteaptă să nu mai sperăm în noi înşine, ci să ne orientăm încrederea şi nădejdea noastră spre El. Participaţi cu toată credinţa la Taina Sfântului Maslu şi vă veţi tămădui de bolile sufleteşti şi trupeşti şi, în special, ni se vor tămădui bolile cele ascunse pe care nu le ştim. Până data viitoare, vă doresc să fiţi sănătoşi şi voioşi.
Părintele Serafim, Stareţul
Mănăstirii „Negru Vodă” Câmpulung