Evenimentul a avut loc pe data de 29 decembrie 1990, într-un mediu festiv, prezentat de importatorii brazilieni, dar şi de presa de profil din acea perioadă. După ce, în numărul anterior al ziarului nostru, specialistul ARO, inginerul Liviu Pop, ne-a relatat despre evenimentul „istoric” pentru industria auto din Uruguay şi anume primul export de automobile „Made in Uruguay” către Brazilia, acum, vă relatăm aprecierile de care s-au bucurat automobilele ARO la primele teste în Brazilia. Vă prezentăm toate acestea, aşa cum au apărut şi au fost relatate în presa din Brazilia, la momentul respectiv. În continuare, avem traducerea articolului despre ceea ce a însemnat ARO pentru brazilieni. Toată descrierea a fost publicată în ziarul „Jornal do Brazil”, din data de sâmbătă, 29 decembrie 1990. Materialul, care a avut dedicate două pagini de ziar (text şi imagini cu ARO), este semnat de jurnalistul brazilian, Vitor Paz, din Porto Alegre. În aceeaşi publicaţie se poate vedea, pe prima pagină, maşina de la Câmpulung într-o imagine impresionantă, alături de o descriere pe măsură, ceea ce a ocupat încă jumătate din prima pagină a publicaţiei.
România prezintă jeepul ARO
Modelul importat de firma Gaucha Car poate fi folosit pentru lucru în zonele rurale sau pentru momentele de recreare. După ce industria auto sovietică a adus gama de automobile Lada, din România, începe să sosească pe piaţa braziliană jeepul ARO. Un automobil, care, în teren accidentat, este incredibil de maleabil şi este confortabil în traficul urban. Firma Gaucha Car, concesionarul Volkswagen din oraşul Porto Alegre, deja a început să comercializeze acest model, importat de la firma care le fabrica, J.C. Lestido din Montevideo. Aceasta a început vânzarea automobilelor ARO şi în Argentina şi Chile. Pentru că autoturismul este echipat cu motor Volkswagen de 1.596 centimetricubi, importat din Brazilia, ARO a ajuns pe piaţa braziliană fără taxe vamale, în baza acordului dintre cele două ţări, intitulat Protocol de Expansiune Comercială (PEC). Preţul promoţional, pentru primul lot importat de numai 5 auto, este de 1.980.000 de cruzeiro (aproximativ 10.150 USD). Directorul comercial al firmei Gaucha Car, domnul Ciro Andreolli, nu consideră că este un concurent pentru Lada Niva, „pentru că este vorba de un model cu un alt tip de construcţie, cu o capacitate de încărcare de 700 kilograme, destinat pentru lucru în zonele rurale sau pentru momentele de recreare.”
Modificări propuse pe piaţa braziliană
Vânzarea primului lot de 5 bucăţi va folosi firmei Gaucha Car să analizeze acest produs nou. „O să urmărim îndeaproape, pentru un anumit interval de timp, pe cumpărătorii acestui prim lot, pentru a cunoaşte şi soluţiona defectele, dacă vor exista. Apoi, pentru cel de-al doilea lot, când vom importa 44 auto, care vor sosi la sfârşitul lunii ianuarie, o să sugerăm modificări firmei uruguayene care le fabrică, cu scopul de a-l adapta la gusturile consumatorului brazilian, în ceea ce priveşte culorile, accesoriile opţionale, ţesăturile tapiţeriei, etc. Cumpărătorul brazilian este foarte exigent la aceste aspecte.”, a precizat Andreolli. Preţul automobilelor din al doilea lot, probabil, va fi modificat, datorită cursului de schimb al dolarului, dar, chiar şi aşa, jeepul ARO va rămâne mult mai ieftin decât celelalte concurente naţionale, cum ar fi jeepurile Toyota, Engesa sau Javali. Pentru caracteristicile pe care le are jeepul ARO, firma Gaucha Car deja a stabilit câteva pieţe preferenţiale, cum ar fi zona Sao Paolo şi statele Mato Grosso, Mato Grosso do Sul, Minas Gerais şi Goias. Mai mult, firma Gaucha Car a decis că va comercializa jeepurile ARO în afara statului Rio Grande do Sul (n.r. statul în care îşi are sediul) numai după ce va avea puncte de vânzare încadrate cu personal pregătit special să acorde asistenţă tehnică. „Mecanica jeepului este foarte simplă. Motorul este Volkswagen, asemănător cu cel montat pe modelul Gol brazilian. Astfel, după o pregătire relativ scurtă, orice mecanic va fi capabil să intervină tehnic la un ARO.”, spunea specialistul brazilian.
Transmisia face diferenţa faţă de Lada Niva
Marea diferenţă între ARO, în comparaţie cu Lada Niva, constă în transmisie. La modelul sovietic, transmisia este 4×4 permanentă, în timp ce la ARO poate fi 4×2 şi 4×4. Modelul românesc are prelata susţinută de o structură metalică. Forma şi fixarea prelatei asigură o bună vizibilitate şi păstrarea temperaturii în interior. Confortul este asemănător cu cel oferit de un auto brazilian din aceeaşi categorie de preţ, chiar dacă amenajările interioare sunt cele caracteristice unui jeep. Structura caroseriei este în totalitate din tablă de oţel, ceea ce este o garanţie pentru siguranţa ocupanţilor. „Este un model care corespunde perfect necesităţilor de utilizare în mediul rural, dar poate circula şi în oraş cu aceeaşi versatilitate, utilitate şi confort. Are o utilizare dublă. Designul este modern şi urmează tendinţa la nivel mondial pentru vehiculele din categoria sa. În scurt timp, vom introduce ARO pe piaţa braziliană, unde suntem siguri că va fi foarte bine primit de către cumpărători.”, ne-a spus directorul comercial al firmei Gaucha Car.
Pilotul aprobă testul, fără rezerve
Directorul de vânzări al firmei Gaucha Car, Marcelo Magalhanes, în vârstă de 29 ani, este un pasionat de off-road. Ex-pilot de raliuri şi acum practicant de enduro, Marcelo a testat jeepul românesc ARO pentru ziarul „Jornal do Brazil” şi, după mai bine de o oră de teste pe un teren extrem de accidentat, a comentat: „E incredibil! ARO intră şi iese din denivelări cu unghiuri accentuate, intră în dune de nisip şi merge prin zone mlăştinoase, ca şi când ar merge pe asfalt. Are un cuplu, o stabilitate şi un confort foarte bun. Este excelent pentru terenuri accidentate şi la fel pentru rulajul în oraş.” Realmente, ARO prezintă aceste caracteristici. Uşurinţa cu care depăşeşte obstacolele naturale este surprinzătoare. „Dacă ARO este cu două roţi în contact cu pământul, merge înainte.”, spune directorul de la firma Gaucha Car. El consideră că, datorită bunei manevrabilităţi oferită de către jeepul ARO, orice conducător auto poate să îl manevreze cu uşurinţă în terenuri accidentate, în afara străzilor. „Pentru a conduce în terenuri accidentate este necesară o minimă pregătire şi experienţă, pentru a şti să conduci un vehicul în astfel de condiţii, deosebite şi dificile. Trebuie să ştii să alegi cel mai bun traseu, să ştii cum să traversezi un obstacol. Cu un ARO nu este nevoie să faci această şcoală. El depăşeşte orice situaţie dificilă cu multă uşurinţă. Treptele reduse ale transmisiei (reductorul) garantează un cuplu motor foarte bun. E un tanc de război.”, a observat Marcelo Magalhaes. Stabilitatea sa îi permite să se deplaseze în siguranţă în terenuri înclinate şi, pentru a urca pante de 60 de grade, nu există nicio dificultate. „ARO parcurge orice traseu în mers înainte sau înapoi. Vizibilitatea şi amplasarea instrumentelor de bord permit controlul în orice situaţie.” Capacitatea sa de încărcare (de 700 kilograme) sau spaţiul oferit pentru cinci persoane în caroserie, când este încărcat la maximum, nu îi reduce cu nimic performanţele în teren accidentat. „ARO este proiectat pentru aşa ceva. Este confortabil şi uşor de manevrat. Toate comenzile sale sunt bine amplasate şi nu necesită niciun efort din partea conducătorului, când le utilizează. ARO este cel mai bun vehicul din categoria sa din cele pe care le-am condus până acum. Şi spun asta fără a avea intenţia de a-i face reclama pentru vânzare.”, a spus în încheiere directorul de vânzări al firmei Gaucha Car. Cei care au apreciat foarte mult maşina românească în Brazilia au fost directorul comercial Ciro Andreolli şi directorul de vânzări Marcelo Magalhanes, ambii de la firma braziliană Gaucha Car.