37.4 C
Campulung Muscel
17/07/2024

Uruguay a exportat ARO 10 în Brazilia

În perioada noiembrie 1987 – aprilie 1991, specialistul uzinei, inginerul Liviu Pop, a efectuat trei deplasări în Uruguay, care au totalizat 20 de luni de prezenţă în statul sud-american. În total, firma importatoare din Uruguay – IRDIOL S.A. a importat, în primul lot, un număr de 15 maşini ARO, iar, după o perioadă, au mai fost trimise încă 200 de maşini. În total, în Uruguay au ajuns 215 automobile marca ARO, în perioada 1989 – 1990. Ulterior, firma ZENEX a mai importat un alt lot de maşini, dar în număr foarte mic, de ordinul zecilor. Trebuie avut în vedere că Uruguay este o ţară cu 3,5 milioane de locuitori, din care jumătate locuiesc în capitală, iar relieful este de câmpie. Cel mai înalt „deal” măsoară doar 513 metri deasupra nivelului mării. În aceste condiţii nu este necesar un auto 4×4 decât pentru activităţile desfăşurate de fermieri. Cifra de 215 auto ARO 10 vândute în numai doi ani poate fi considerată foarte bună şi se datorează – în special – motorului Volkswagen, cu care au fost echipate, şi reţelei de vânzare şi service Volkswagen din Uruguay.

America de Sud, un continent cu industria auto “protejată”

Ţările Americii de Sud (Brazilia, Argentina, Uruguay, etc.) au avut o politică protecţionistă pentru industriile auto naţionale prin practicarea unor taxe vamale mari pentru automobilele importate. Această politică i-a determinat pe toţi producătorii auto să îşi instaleze linii de montaj ale propriilor mărci în aceste ţări. Astfel, ţările respective au beneficiat de ocuparea forţei de muncă locale în industria auto, precum şi de fabricarea locală a multor componente auto, pentru liniile de montaj şi chiar pentru export spre Europa sau America Centrală şi de Nord. Specialistul Uzinei ARO, inginerul Liviu Pop, care, o perioadă de patru ani, a reprezentat maşina musceleană în statul sud-american ne spunea: „Toate mărcile auto multinaţionale aveau şi au şi acum linii de montaj în aceste ţări. Brazilia, Argentina, Uruguay şi Paraguay sunt ţări membre ale MERCOSUR (Mercado Comun del Sur, în traducere – Piaţa Comună a Sudului), un fel de C.E. în varianta sud-americană, care, practic, favorizează schimburile comerciale între ţările membre, în condiţii preferenţiale. În acest context, şi firma importatoare a automobilelor ARO a trebuit să „copieze” ceea ce au făcut celelalte mărci auto prezente în ţările Mercosur. Firma importatoare a automobilelor ARO în Uruguay se numea IRDIOL S.A. – cu sediul în Montevideo, titularul firmei fiind domnul Juan Francisco Mutio, un pasionat şi inventiv întreprinzător în sectorul auto. Domnul Mutio a fost persoana care a imaginat un proiect de succes pentru automobilele ARO 10 în America de Sud şi a investit capital, timp şi energie, pentru ca acest proiect să devină realitate. Consider că a fost cel mai „pasionat fan şi importator” din istoria mărcii ARO.”

ARO 10 “Fabricat în Uruguay”

Colaborarea cu firma uruguayană a constat în mai multe etape: importul din România a unui automobil ARO 10 pentru efectuarea de probe, demonstraţii, prezentarea la dealerii locali şi, ulterior, efectuarea unui studiu privind modalitatea de a asambla în Uruguay acest automobil. În acest scop, împreună cu primul automobil ARO 10, firma a mai importat din România părţile componente ale unui automobil ARO 10.1 sub forma unei colecţii CKD. Practic, a importat toată partea mecanică (mai puţin motorul), şasiul în piese nesudate şi caroseria în piese de tablă, nesudate. În cea de-a doua etapă, pornind de la colecţia CKD menţionată, s-a montat în Uruguay un automobil ARO 10.1 prototip, echipat cu motor Volkswagen benzină de 1,6 litri. „Acest prototip – pe lângă motorul Volkswagen – a inclus o serie de componente auto fabricate local: acumulatorul, radiatorul, anvelopele, jantele, arcurile spate, barele de protecţie faţă – spate, bull-barul, scaunele şi tapiţeria interioară, prelata şi structura acesteia, suportul roţii de rezervă şi altele. În final, s-au încorporat componente (piese) şi manopera de fabricaţie, care au totalizat peste 60 % din costul total de producţie a automobilului. În aceste condiţii – potrivit acordului valabil la acea dată în Mercosur – automobilul se considera ca având originea de fabricaţie în Uruguay şi putea fi exportat în celelalte state membre Mercosur, cu taxe vamale „zero”. Legat de acest aspect, trebuie menţionat că importatorul uruguayan a vizat, încă de la începutul colaborării cu firma ARO, realizarea acestui deziderat, care crea certe avantaje de piaţă pentru automobilele ARO. Având la bază un motor Volkswagen (marca numărul 1 în vânzări în Uruguay şi Brazilia), taxe vamale „zero” şi un preţ final foarte atractiv, ARO 10 „Fabricat în Uruguay” nu avea rival pe „imensa” piaţă auto din Brazilia! Prototipul ARO 10, astfel realizat, a fost trimis în România, la fabrica ARO, pentru omologare. Această etapă dificilă a proiectului s-a desfăşurat pe parcursul unui an şi jumătate.”, ne relata inginerul Pop.

Eveniment istoric: Uruguay exporta ARO în Brazilia!

Imediat după obţinerea omologării prototipului în fabrica ARO, în cursul anului 1989, firma a importat un lot de 15 seturi colecţii CKD, pentru fabricaţia de preserie – serie redusă – de automobile ARO 10.1 în Uruguay. Simultan, firma IRDIOL S.A. a semnat acordul de asociere cu firma J.C. LESTIDO S.A., care era reprezentantul exclusiv pentru Uruguay al mărcii Volkswagen încă din anul 1957. În baza acestui acord, firma J.C. Lestido furniza motoarele Volkswagen, realiza montajul automobilelor ARO 10 şi era responsabilă de comercializarea lor în Uruguay, Brazilia, Argentina şi Paraguay (ţările Mercosur). Inginerul de la uzina ARO, Liviu Pop, relata: „Trebuie menţionat că firma J.C. Lestido deţinea în localitatea Nueva Palmira (port situat pe estuarul râului Rio de la Plata) o linie de montaj modernă pentru automobilele Volkswagen, la care se produceau lunar circa 1.200 de maşini, destinate exclusiv pieţei locale. Pe aceeaşi linie de montaj s-au produs şi automobilele ARO. Din primul lot de automobile ARO 10 produse, 5 bucăţi au fost destinate exportului în Brazilia. Acest fapt a fost istoric, fiind pentru prima dată când automobile „Made în Uruguay” au fost exportate în alte state. Acestea au fost ARO 10 cu motor Volkswagen.” Importatorul brazilian a fost firma Gaucha Car, cel mai mare dealer Volkswagen din statul Rio Grande do Sul, care face parte din cele 27 de unităţi federative ale Braziliei. Ulterior, partenerul brazilian, care a importat automobilele ARO 10 pentru teste şi lansarea oficială pe piaţă, a fost entuziasmat şi a avut numai cuvinte de laudă la adresa automobilelor ARO 10. Tot din lotul de preserie, un automobil ARO 10 a fost pus la dispoziţia Departamentului de Inginerie al Autolatina Argentina (denumire purtată de fuziunea mărcilor Volkswagen şi Ford) din Buenos Aires. Timp de o lună, acest automobil a fost supus la teste într-un poligon militar şi la evaluarea performanţelor dinamice şi a calităţii de fabricaţie. Raportul final a fost unul pozitiv. Străinii au fost cei care au apreciat calităţile de trecere în teren accidentat, calităţile dinamice şi confortul interior al maşinii ARO. „Împreună cu directorii firmelor IRDIOL şi Lestido, am însoţit, pentru scurt timp (câte o zi), automobilele ARO 10 exportate în Brazilia şi Argentina. În cursul anului 1990 – după lotul de preserie – firma uruguayană a importat încă un lot de 200 colecţii CKD – ARO 10, cu care a început producţia de serie ARO 10 Volkswagen la linia de montaj din Nueva Palmira. Aceste automobile au fost montate în cursul anului 1990 şi primele luni ale anului 1991. Doresc să subliniez că automobilele ARO 10 – Volkswagen „Made în Uruguay” au atins cel mai înalt nivel de calitate a fabricaţiei, fiind montat cu componente şi tehnologie la standardele Volkswagen (peste nivelul fabricaţiei din ARO Câmpulung!).”, ne spunea Liviu Pop. Din păcate, în cursul anului 1990, o criză economică („criza mexicană”) s-a extins şi a afectat şi ţările Americii de Sud, inclusiv Brazilia şi Uruguay. Criza a fost extrem de violentă şi în sectorul auto. Vânzările au scăzut drastic, volumele de vânzări ajungând la jumătate din valorile normale. În această conjunctură nefavorabilă, atât firma J.C. Lestido (Uruguay), cât şi firma parteneră Gaucha Car (Brazilia) au fost preocupate de „salvarea” mărcii lor proprii, Volkswagen, şi au marginalizat marca ARO. Astfel, un proiect, care a durat circa trei ani de pregătire şi avea expectative dintre cele mai bune de a deveni o afacere de succes şi de durată, a sfârşit prin a fi abandonat, din cauza unei conjuncturi economice nefavorabile. Urmare a acestei crize, în anul 1992, şi linia de montaj Volkswagen din Uruguay a fost închisă definitiv, firma J.C. Lestido continuând să importe automobile Volkswagen montate în ţările Mercosur. „Consider că domnul J.F. Mutio a fost „cel mai pasionat fan şi importator” din istoria mărcii ARO, deoarece a continuat să investească timp şi bani în afacerea cu maşini româneşti ARO, chiar dacă, în final, (după patru ani dedicaţi exclusiv proiectului ARO), nu a câştigat nimic din această afacere!”, ne relata inginerul Liviu Pop. Ulterior, după anul 1993, firma ZENEX Motors, firma din Uruguay, care importa automobilele Dacia, a importat şi automobile ARO, dar sporadic şi în cantităţi mici.

Postări asemănătoare

Acest site utilizeaza cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu utilizarea cookie. Pentru mai multe informatii puteti consulta Politica de confidentialitate a datelor personale. Accept Mai mult

error: Content is protected !!