15.7 C
Campulung Muscel
13/10/2024

În urmă cu 33 de ani, primul raliu cu ARO, la Câmpulung

Primii protagonişti ai crosurilor cu maşinile ARO din Muscel au fost doi angajaţi de la Uzina ARO: Zaharia Ciobanu şi Sevastian Miloiu. “Autoturism”, revista editată de „Automobil Clubul Român”, în anul 1977, marca începuturile autocrossului la Câmpulung. Vă prezentăm, în continuare, o ediţie apărută în urmă cu 33 de ani, chiar în luna decembrie. Atunci, a fost celebrat începutul activităţilor sportive de autocross cu maşinile ARO fabricate în Muscel. Un material scris de Dumitru Lazăr, care a apărut în revista „Autoturism”, se intitula: “Autocrosiştii la start”

„Filiala orăşenească A.C.R. Câmpulung Muscel şi Asociaţia Sportivă „Muscelul”, de la întreprinderea care construieşte autoturismele ARO, au organizat, duminică, 13 noiembrie 1977, prima competiţie de cross cu automobilul din ţara noastră. Ideea de a organiza şi la noi întreceri de acest gen (care, pe plan internaţional, se bucură de un deosebit succes) a prins, în sfârşit, viaţă, graţie sprijinului substanţial acordat acţiunii de către conducerea Întreprinderii Mecanice Muscel (I.M.M.). Tovarăşul Victor Naghi, directorul întreprinderii, ne spunea în dimineaţa concursului: „După cum se ştie, autoturismele ARO au obţinut câteva succese remarcabile în întrecerile de CROSS de peste hotare. Era firesc, deci, să începem o astfel de activitate sportivă şi la noi acasă.” Startul festiv în acest concurs de factură inedită, la care au asistat peste 10.000 de spectatori, a fost dat de către tovarăşul Manole Bivol, prim-secretar al Comitetului Orăşenesc de partid Câmpulung Muscel, primarul municipiului. La întrecere au luat parte 17 piloţi de la I.M.M., 2 de la C.I.A.T.- Braşov şi 2 de la un combinat industrial din Câmpulung (C.L.C). Ei au condus întreaga gamă de tipuri de maşini produse actualmente în oraşul de la poalele Mateiaşului: ARO 240, 241, 242, 243, 244. La start s-a prezentat chiar şi o furgonetă ARO cu volanul pe dreapta. Traseul, deosebit de dificil, cu tot ce implică o asemenea competiţie în teren accidentat, a avut o lungime de 3 kilometri şi a fost parcurs, în fiecare manşă, de câte trei ori. Spectacolul sportiv, desfăşurat pe o vreme frumoasă, s-a bucurat de o reuşită deplină: dispute strânse, ritm alert, răsturnări de situaţii în clasament. Favoritul întrecerii era mecanicul şi pilotul de încercare Sevastian Miloiu, de la I.M.M., care dispunea de un ARO 240. Dar, în prima manşă, el a fost depăşit de Gheorghe Răuţă, de la aceeaşi întreprindere, care a alergat cu mult „nerv” pe un ARO 244. Se părea că cea de-a doua manşă nu va mai aduce schimbări, având în vedere oboseala piloţilor şi a maşinilor. Şi, totuşi, a intervenit o surpriză: Cel mai bun timp al zilei (20:33,6 pe parcursul a 3 ture) a fost realizat tocmai acum, în manşa a doua, de către Ilie Pietrăreanu (ARO 241), şi el pilot de încercare la întreprinderea musceleană. Miloiu, oprit pe traseu, în cea de-a doua evoluţie, pentru a remedia o mică pană la motor, a coborât pe locul al treilea în clasamentul final, dar a rămas cu satisfacţia realizării celui mai rapid tur din concurs (6:32,4). În întrecerea de la Câmpulung Muscel, am asistat şi la un număr de „cascadorie”, derapând într-un viraj în coborâre, Nicolae Taină (ARO 243) s-a rostogolit pe peretele unei văi, s-a aşezat din nou pe cele patru roţi ale autoturismului şi apoi a continuat cursa fără probleme, obţinând locul al 12-lea în clasamentul general. Cele mai multe din maşinile participante la concurs aveau multe mii de kilometri rulaţi. Ele au dat dovadă, însă, (aşa cum au dat dovadă întotdeauna în exploatarea curentă sau în competiţiile de peste hotare) de robusteţe, de performanţe tehnice superioare, de capacitatea de a aborda cu succes un traseu cu adevărat „infernal”, aflat pe dealul Grui din vecinătatea oraşului Câmpulung Muscel. S-a avansat ideea ca, în anul viitor, să se organizeze la noi în ţară un campionat de auto-cross. O astfel de iniţiativă ar fi primită, suntem siguri, cu cel mai mare interes, atât de către sportivi, cât şi de către public.”

Rezultatele primei competiţii

La această primă competiţie au luat startul 21 de piloţi: 17 dintre ei s-au clasat, iar 4 au abandonat cursa înainte de final. Clasament general individual: Locul 1 – Ilie Pietrăreanu, cu ARO 241 – timp 20:33,6; Locul 2 – Gheorghe Răuţă, cu ARO 244 – timp 20:42,1; Locul 3 – Sevastian Miloiu, cu ARO 240 – timp 21:04,8; Locul 4 – Mircea Cristache, cu ARO 243 – timp 21:07,1; Locul 5 – Zaharia Ciobanu, cu ARO 241 – timp 21:08,2. Clasament pe echipe: Locul 1 – ARO I; Locul 2 – ARO III; Locul 3 – ARO II. Prima etapă a reprezentat un total succes, fapt pentru care aceste crossuri cu maşinile ARO au continuat pe rutele muscelene. Din acel moment, multe alte edituri au notat memorabile momente din competiţiile naţionale, unde maşinile ARO făceau spectacol pe teren cât mai accidentat.
{gallery}aro/raliu{/gallery}

Postări asemănătoare

Acest site utilizeaza cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu utilizarea cookie. Pentru mai multe informatii puteti consulta Politica de confidentialitate a datelor personale. Accept Mai mult

error: Content is protected !!