În vara anului 1938, Câmpulungul avea avion. Avionul „Muscel” şi-a primit botezul printr-o demonstraţie aviatică susţinută de reprezentanţii pilotajului românesc, vestiţi pentru acrobaţiile aeriene, care i-au încântat pe localnici. Platoul Gruiului servea drept aerodrom – unul rudimentar, ce-i drept -, unde „entuziaşti ai aviaţiei ca Stere Stavarache şi Aurel Bălăşescu se străduiau să dezvolte la câmpulungeni pasiunea zborului”, după cum scria memorialistul Dumitru Baciu. El aminteşte de un eveniment din iulie 1934, când cinci avioane Messerschmidt, pilotate de comandorul Mişu Pantazi, cpt. Gherasim Petre, cpt. Max Manolescu, slt. Ivanovici şi adj. Evghenovici, au efectuat demonstraţii de virtuozitate aviatică, iar la urmă, zboruri de agrement cu cei mai îndrăzneţi dintre spectatori. Printre aceştia, alături de localnici se afla şi ziaristul Alexandru Sahia.”
Senzaţionalele mitinguri aviatice, cu participarea aviatorilor sportivi acrobaţi din România, „aşii aviaţiei româneşti din perioada dintre cele două războaie mondiale”, aveau un scop: strângerea de fonduri pentru cumpărarea unui avion al judeţului Muscel.
După opt ani de evenimente, în anul 1938, dezideratul s-a împlinit. În luna august a acelui an, presa centrală relata pe larg despre primul zbor al avionului „Muscel”, prezentat publicului în cadrul unei sărbători memorabile.
- Ca să strângă banii necesari procurării avionului, A.R.P.A. organiza mitinguri aviatice în Grui
În anul 1930, au început demersurile prin care Câmpulungul să beneficieze de un avion propriu. Una dintre acţiunile menite să producă fonduri pentru achiziţia aparatului de zbor dorit s-a consumat pe 29 iunie 1930. „Din iniţiativa Garnizoanei, duminică, a avut loc în Grădina Publică o frumoasă şi bine reuşită serbare, dată în scopul strângerii de fonduri pentru cumpărarea „Avionului Muscelului”. La orele 8 jumătate dimineaţa, şi-a făcut apariţia deasupra oraşului un avion tip „Potez”, pilotat de locotenent aviator Popişteanu, având ca observator pe domnul Stere Stavarache.”, scria „Viitorul”.
Foto: Petre Ivanovici, Mihail Pantazi şi Max Manolescu în formaţia “Dracii Rosii”. Sursa: pagina Facebook Aviatorii Sportivi Acrobaţi din România
În luna august a anului 1931, într-o zi de duminică, la Câmpulung, pe „aerodromul „Locotenent Adamescu Adrian” din localitate, a avut loc un mare meeting de aviaţie, cu scopul de a strânge fondurile necesare pentru cumpărarea avionului judeţului Muscel. Aviatorii lt. Gogu Ştefănescu, căp. Pantazi, sublt. Abeles şi plutonierii Manolescu şi Ivanovici au făcut diferite acrobaţii aviatice. La amiază a avut loc un banchet la care au toastat domnii col. Grecescu, prefectul judeţului, dr. G. Tănăsescu, medicul primar al judeţului, şi căp. Pantazi.”, scria „Cuvântul”, în august 1931.
În luna ianuarie a anului 1932 – potrivit publicaţiei „Calendarul” – a avut loc un „grandios bal” în sala Cercului Militar, organizat de Asociaţia Română pentru Propaganda Aviaţiei, filiala Muscel, sub preşedinţia colonelului Ţuţuianu. Fondul obţinut cu acea ocazie a fost destinat „construcţiei avionului „Muscel”, conform ziarului citat. Iar în 1933, după cum anunţa „Universul”, avea loc al doilea spectacol aviatic la Câmpulung Muscel, organizat de Asociaţia Română pentru Propaganda Aviaţiei, cu „intenţia de a pune, în acea localitate, bazele unui aeroport.” Veneau la Câmpulung, pentru a încânta spectatorii, piloţii: Mihail Pantazi, Gherasim, Max Manolescu, Petre Ivanovici şi Evghenovici, cu cinci avioane.
Strădaniile de a strânge banii necesari au continuat în anii următori. În 1934, după cum consemna „Curentul”, avea loc, în acest scop, un alt „meeting de aviaţie” la Câmpulung. „Pentru mărirea fondului de construire a unui avion al Muşcelului, s-a ţinut ieri (n.r. 30 iulie 1934), pe platoul Grui, al treilea mare meeting de aviaţie, organizat de A.R.P.A., filiala Muşcel, şi domnul col. Bălăşescu. Au participat cinci avioane de şcoală, cu două locuri, «Messerschmidt» ale soc. A.R.P.A., conduse de domnii comandor Pantazi, Max Manolescu, Ivanovici şi căpitanii Cernescu şi Gherasim.
La sosirea avionetelor, au sosit întru întâmpinare domnii Gh. Isbăşoiu, primarul oraşului, maior Rusănescu, directorul Prefecturii, colonel Iosif Teodorescu, preşedintele Filialei locale A.R.P.A., colonel Bălăşescu, aviator Stere Stavarache şi alţii, după care au început a se efectua zboruri de agrement cu publicul.
Sursa: pagina Facebook Aviatorii Sportivi Acrobaţi din România
După masă, în faţa unui imens public, printre care notăm prezenţa domnului Ion Mihalache, preşedintele Partidului Naţional Ţărănesc, escadrila Pantazi – Manolescu – Ivanovici a executat exerciţii aviatice, trecând prin toată gama acrobatică, mult apreciate de public. S-a continuat apoi până la ora 8.45, seara, zborurile de agrement, primind astfel, într-o singură zi, botezul aerului peste 300 de persoane, printre care am remarcat un apreciabil număr de săteni, cărora organizatorii le-au făcut toate concesiile posibile. Seara, în cinstea aviatorilor, a avut loc un banchet, la restaurantul «Gh. Moraru».”
- Renumitul aviator Max Manolescu a încântat publicul muscelean cu aviaţii acrobatice
În vara anului 1938, evenimentul de la Câmpulung a furnizat ştiri gazetelor centrale, care au relatat despre ceremonialul prezentării avionului „Muscel”. Mai multe ziare au descris în amănunt festivităţile de la Câmpulung, printre care „Curentul”, „Timpul Bukarest”, „Universul” şi „Viitorul”.
Ne vom opri asupra articolului publicat în ediţia din 2 august 1938 a ziarului „Timpul Bukarest”, fiind mai bogat în amănunte, intitulat „Demonstraţiile aviatice de la Câmpulung cu prilejul botezului avionului „Muscel”.
„CÂMPULUNG-MUŞCEL. Filiala locală A.R.P.A., cu concursul centralei, a organizat o interesantă demonstraţie aviatică cu ocaziunea botezului avionului „Muscel”. La orele 8 a sosit avionul „Muscel”, pilotat de domnul lt. comandor Gh. Gherasim, şeful şcoalei de pilotaj A. R. P. A. Au apărut apoi, rând pe rând, avioanele cu următoarele echipaje: Justin Gheorghiu şi căp. Pârvulescu, D. Dacian şi P. Niculescu, Simion Haralambie şi I. Pâslea, adjutant maior Rădulescu I. şi Sima Simulescu, ultimul şi-a făcut apariţia avionul „YR-APB-Klemns 35” pilotat de Max Manolescu şi căp. Simulescu. Aterizarea s-a făcut în bune condiţiuni pe platoul „Grui”, unde aviatorii au fost întâmpinaţi cu muzica Regimentului 30 Dorobanţi.
Foto: Aviatorul Mihail Pantazi. Sursa: pagina Facebook Aviatorii Sportivi Acrobaţi din România
Până la orele 13, avioanele au executat zboruri de agrement. La orele 17, a început solemnitatea botezului avionului „Muscel”, la care au luat parte domnii: col. M. Velcescu, prefectul judeţului, I. Pârcălabu, primarul oraşului, I. G. Marinescu, fost insp. gen., col. Gr. Grecescu, prof. Gh. Mitu, I. Stănescu, preş. Cercului Comercial, Gh. Vişoiu, lt. col. Poşoiu, lt. col. Babeu, maior Petrescu, av. Niculcea Popescu, aviator Stavarache, av. N. Constantinescu, etc. etc.” Ziarul „Curentul” punctează şi alte nume de oficialităţi locale: lt. col. Bădulescu, căp. V. Popescu, comandantul Pieţei, căp. Trifu, poliţai I. Hera, av. Gh. Isbăşoiu, av. Ed. Iacomin, pr. N. Mănescu.
Revenind la relatarea din „Timpul Bukarest”, „un sobor de preoţi a săvârşit slujba botezului, naşii fiind comitetul filialei A.R.P.A., în frunte cu d. col. M. Velcescu, preşedintele Asociaţiei. La terminarea slujbei religioase, d. col. M. Velcescu, preşedintele A.R.P.A. locală, a mulţumit cetăţenilor musceleni pentru concursul dat, precum şi piloţilor şi reprezentanţilor Centralei A.R.P.A., prezenţi la solemnitate. A urmat zborul de prezentare al avionului „Muscel”, în care au luat loc domnul col. M. Velcescu, naşul avionului, şi comandor Gherasim. O escadrilă de trei avioane a executat zboruri în formaţii, după care a urmat o vânătoare de balonaşe, ultimul punct din program fiind rezervat renumitului aviator Max Manolescu, care a executat toată gama de înaltă acrobaţie.”
Potrivit ziarului „Viitorul”, care a dedicat un articol evenimentului câmpulungean, au fost prezenţi la ceremonie şi căpitanii Militaru, directorul filialelor A.R.P.A., şi Sănătescu, comandantul aeroportului Otopeni.
- Avionul a fost cumpărat prin contribuţia muscelenilor
„La restaurantul „Moraru” – scria „Viitorul” – s-a dat un banchet în onoarea aviatorilor oaspeţi, iar după amiază un sobor de preoţi a oficiat pe aerodromul Gruiu un serviciu religios pentru botezul avionului „Muscel”. Apoi d. colonel Matei Velcescu, prefectul judeţului, şi Pârcălabu, primarul oraşului şi prim-preşedinte al Tribunalului, au tăiat panglica tricoloră ce lega elicea şi au spart tradiţionala sticlă de şampanie în oţelul carlingei.
O escadrilă de trei avioane şi apoi „Rândunica Roşie”, condusă cu măiestrie de neîntrecutul Max Manolescu, au executat o serie de acrobaţii mult apreciate şi aplaudate de asistenţă. S-au făcut zboruri de agrement, cu amatorii, iar spre seară avioanele s-au îndreptat spre Bucureşti.”
Sursa: pagina Facebook Aviatorii Sportivi Acrobaţi din România
Potrivit ziarului „Curentul”, „domnul col. Velcescu a mulţumit cetăţenilor musceleni prin a căror contribuţie s-a cumpărat avionul, precum şi piloţilor şi reprezentanţilor centrului, care au dat un preţios sprijin. Apoi avionul „Muscel”, în care au luat loc d. colonel Velcescu şi comandor Gherasim, a executat zborul de prezentare. O escadrilă de trei avioane a executat zboruri în formaţie, după care programul a culminat prin variatele acrobaţii făcute de temerarul aviator Max Manolescu. Publicul a ovaţionat îndelung pe aviatori care, într-o perfectă ordine, au părăsit oraşul nostru, lăsând o frumoasă impresie.”
- Stere Stavarache, pilot de avioane, automobile şi motociclete
Câteva cuvinte despre Stere Stavarache, proprietarul unei frumoase vile aflate în vecinătatea Grădinii Publice, pe care câmpulungenii îl ţin minte mai ales datorită plăcerii de a hrăni căprioarele din parcul central al oraşului.
Avionul pilotat de Stere Stavarache încânta publicul cu zborurile executate în timpul solemnităţilor unor zile importante de peste an, organizate în Muscel. Aşa cum era, de pildă, „Ziua Eroilor”, ţinută la Dragoslavele, în programul căreia erau incluse zborurile cu avionul pilotat de locotenentul Stavarache deasupra Pravăţului – Dragoslavele.
Prima soţie a lui Stere Stavarache a fost Sevasta Stavarache, directoarea Şcolii Normale de Fete din Piteşti. Aceasta s-a stins din viaţă fulgerător, în ziua de 6 mai 1944, în urma unui groaznic bombardament, pe când era la datorie la Cantina „Crucii Roşii”. La acel moment, era directoare a şcolii de 11 ani.
Stavarache şi-a refăcut viaţa alături de Antonina. Vestitul pilot câmpulungean, pasionat de avioane, automobile şi motociclete, al cărui nume apărea frecvent în presa sportivă datorită participării la cursele vremii, a părăsit această lume în iunie 1971.