0.5 C
Campulung Muscel
10/02/2025

Ionuţ Fuşcel este fascinat de trecerea dintre vârste. „Chipurile brăzdate de timp, ridurile pe care le surprind, transmit o pace interioară. Inocenţa regăsită în ochii copiilor o regăsim şi în ochii bătrânilor”

  • Tânărul artist câmpulungean a adus la Muzeul Goleşti unele dintre cele mai bune lucrări expuse vreodată aici

Ionuţ Fuşcel reuşeşte să picteze suflete, stări, sentimente. Aprecierea pe care am aşezat-o în debutul articolului despre a doua expoziţie a lui Ionuţ Fuşcel îi aparţine lui Iustin Dejanu, directorul Muzeului Viticulturii şi Pomiculturii Goleşti, gazdă a lucrărilor artistului câmpulungean până la jumătatea primăverii. Pentru al doilea eveniment organizat în mai puţin de o jumătate de an, Ionuţ Fuşcel a păstrat titlul „Doar oameni…” şi cronologia vârstelor portretelor expuse: Inocenţă, Meditaţie şi Inspiraţie, Feminitate, Notorietate, Înţelepciune. Dar a păstrat şi invitatul special al manifestării culturale de la Muzeul Municipal Câmpulung, desfăşurat în luna octombrie a anului trecut: profesorul Carmen Oprescu, istoric de artă, sub îndrumarea căreia şi a altor profesori de la Universitatea Piteşti Ionuţ Fuşcel s-a specializat în Arta Sacră. Studiile universitare au fost completate cu un master cu specializarea Restaurarea icoanei, a picturii murale şi de şevalet. Muscelenii au, aşadar, un motiv în plus să-şi programeze, în timpul liber, o vizită la Muzeul Goleşti, pentru a admira, pe lângă frumosul aşezământ cultural, lucrările tânărului artist câmpulungean, care a inclus noutăţi în expoziţia deschisă până pe 15 aprilie 2024.

  • Profesorul Carmen Oprescu: „Sensibilitatea pe care o manifestă în lucrările expuse nu este deloc una de inspiraţie, de viziune artistică, ci este una profund instalată în spiritul lui”

Mesajul profesorului Carmen Oprescu, istoric şi critic de artă, a debutat cu mărturisirea emoţiei şi a bucuriei de a se afla la Muzeul Goleşti, alături de Ionuţ Fuşcel, fostul său student. Muzeul Goleşti are o însemnătate aparte pentru Ionuţ, dar şi pentru alţi studenţi pregătiţi de profesorul Carmen Oprescu, aduşi în acest cadru deosebit, „cu dorinţa de a-i forma şi a-i adapta la o viitoare profesiune.” La Muzeul Goleşti au susţinut sesiuni de comunicări ştiinţifice ori vizite documentare în depozitele instituţiei. „Îmi manifest mulţumirea pentru o gazdă absolut perfectă, încântătoare, totdeauna disponibilă. Mă încântă să am în jurul meu mulţi absolvenţi, foşti studenţi, cu care mă bucur să mă întâlnesc.”, a transmis aceasta.

Urmărindu-i parcursul artistic din perioada studenţiei, profesorul Carmen Oprescu este, poate, cea mai îndreptăţită persoană să vorbească despre calităţile în acest domeniu ale lui Ionuţ Fuşcel. „Îl cunosc pe ca un tânăr cu totul special, chiar în colectivele cu care am lucrat de-a lungul timpului, prin atitudinea pe care o avea, prin modestia, simplitatea, dorinţa de a munci şi de a afla, prin studiile aprofundate pe care le făcea atunci când avea de rezolvat o temă. Mă refer la referate la Estetică, deloc uşoare, referate de interpretare a operelor de artă ale marilor maeştri. A fost un om extraordinar de serios şi a avut norocul să lucreze într-o echipă de colegi, pentru că nu se putea lucra decât în echipă. Petreceau timp în atelier, pe schele, la restaurarea picturilor. Era o echipă formată din oameni care aveau valori morale foarte clare, fiind foarte pătrunşi de ele, şi care au fost întotdeauna foarte uniţi. Chiar şi în situaţii destul de dificile prin care au trecut. Vă spun toate aceste lucruri în susţinerea ideii că sensibilitatea pe care o manifestă în lucrările expuse nu este deloc una de inspiraţie, de viziune artistică, ci este una profund instalată în spiritul lui.”, a afirmat profesorul Carmen Oprescu.

O parte dintre lucrările prezentate la Muzeul Goleşti au încântat publicul la Câmpulung, toamna trecută, când Ionuţ Fuşcel a organizat prima lui expoziţie. „Destul de târziu venită – spunea profesorul Carmen Oprescu -, ceea ce este surprinzător pentru felul în care se manifestă din punct de vedere artistic. Un lucru iarăşi deosebit pentru personalitatea lui: Ionuţ nu a desenat cu adevărat metodic, cunoscând ceea ce face, decât atunci când a intrat la facultate. Până atunci, după mărturisirile lui, a făcut desene simple, de tânăr care desena peisaje, în mod special, în timp ce la cursurile facultăţii, sub îndrumarea domnului Dorin Grecu, a început cu adevărat să înveţe ce înseamnă proporţionare, valorizare, mişcare a personajelor pe care le realiza, drapaje în cazul picturii de icoane. Practic, a fost o primă etapă de începere a personalităţii profesionistului care ar putea să fie considerat în continuare ca artist.”, a adăugat aceasta.

În timpul studiilor urmate la Facultatea de Teologie Ortodoxă – Artă Sacră, Ionuţ Fuşcel a învăţat să lucreze alături de profesorul Ioan Darida. „A învăţat să restaureze, să lucreze cu lemnul, cu icoanele, cu pictura de şevalet, a reuşit să înţeleagă materialele, fapt care i-a făcut şi mai accesibilă şi mai dragă activitatea pe care o desfăşoară în muzeu, şi ca restaurator. Este un om complex, care s-a format cu foarte multă dorinţă de a-şi da expresie acelor intuiţii şi voci interioare despre care el însuşi mărturisea: „Atunci când aleg să fac un portret, este ceva în fizionomia acelui om care mă impresionează: o trăire sufletească, o suferinţă, o teamă, o bucurie, un sentiment anume, deşi lucrează la mine şi ceva inconştient, ceva intuitiv.” Se pare că Ionuţ posedă darul de a aborda un personaj prin gest, prin poziţie, prin direcţia privirii, în spiritul lecţiilor, sper eu, pe care le-a primit de la marii maeştri la Istoria Artei, precum Frans Hals, Georges de La Tour sau chiar Rafael. Ceea ce fixează în memoria privitorului lucrărilor lui Ionuţ este expresivitatea ochilor şi maniera dramatică a utilizării clar obscurului care pune în valoare din nou expresivitatea şi sensibilitatea artistului.”, a mai precizat cea căreia Ionuţ Fuşcel îi datorează multe dintre cunoştinţele dobândite, reflectate în arta care vorbeşte în numele său.

Lucrările trebuie văzute – mai spunea Carmen Oprescu – pentru a înţelege calităţile artistului şi ale lucrărilor acestuia.

  • Iustin Dejanu, directorul Muzeului Goleşti: „Sunt invidios pe muzeul de la Câmpulung, pentru că îl are restaurator. Aş da orice pentru un restaurator ca el!”

Aflat în postura complicată de a rosti câteva cuvinte după mesajul atotcuprinzător al profesorului Carmen Oprescu, Iustin Dejanu, directorul Muzeului Goleşti, nu şi-a reţinut o confesiune de suflet. „Sunt mândru că doamna profesor Carmen Oprescu, pe care o admir, a venit în muzeul nostru şi mă bucur foarte mult de câte ori o văd. Vă mărturisesc că mi-am dorit şi eu să fac Facultatea de Artă Sacră, pentru doi oameni: pentru doamna profesor Carmen Oprescu şi pentru domnul profesor Darida. Dacă de domnul profesor Darida am avut parte, de doamna Carmen Oprescu nu am avut noroc să fac Istoria Artei cu dumneaei, deşi mi-aş fi dorit foarte mult.”, spunea acesta.

Următoarele gânduri ale sale l-au vizat pe Ionuţ Fuşcel, el fiind omul principal al evenimentului cultural. „Prima dată când i-am văzut o lucrare – mi-a arătat un prieten de-al lui o lucrare -, am zis că e Albrecht Dürer. Mi-am zis că nu am ştiut că are şi această lucrare. Mi s-a părut absolut extraordinară. Nişte detalii fantastice, atât de frumos îmbinate! Copilul acesta chiar reuşeşte să picteze suflete, reuşeşte să picteze stări, reuşeşte să picteze sentimente, efectiv, îţi transmite ceva. Când am văzut cât de mult transmite prin lucrări, şi prin desen, şi prin pictură, am crezut că nu ştie să vorbească. Acum m-am convins că ştie să vorbească extraordinar! Vă mărturisesc că este unul dintre cei mai buni artişti care au expus aici, de când sunt eu în acest muzeu, din 2007. Nu cred că am văzut un artist mai bun ca el, care să expună la noi! Nu vreau să supăr pe nimeni, dar pe mine m-a încântat, pur şi simplu, acest domn şi sunt foarte invidios pe muzeul de la Câmpulung că îl are restaurator. Aş da orice pentru un restaurator ca el! Îi mulţumesc că a venit aici, îl felicit pentru lucrări, pe dumneavoastră vă fericesc că aţi venit să vedeţi aşa ceva!”, a transmis Iustin Dejanu.

  • Cristina Boţoghină, şeful Secţiei Istorie – Pedagogie: „Este un tânăr foarte talentat, cu o atitudine foarte atentă asupra detaliilor”

Şi Cristina Boţoghină, şeful Secţiei Istorie – Pedagogie al Muzeului Viticulturii şi Pomiculturii Goleşti, şi-a manifestat bucuria de a-l avea pe Ionuţ Fuşcel şi pe invitaţii acestuia cu o expoziţie în cadrul instituţiei culturale. „Simt că este o onoare că minunatele lucrări, pe care o parte dintre dumneavoastră le-aţi putut admira până în acest moment, v-au fascinat. Mărturisesc că eu l-am întâlnit pe Ionuţ în anul 2023, pe holurile Muzeului Municipal Câmpulung Muscel, prilej cu care mi-a oferit un mărţişor. Am fost uimită, în primul rând, de atitudinea lui Ionuţ şi mai ales după câteva minute în care am privit ceea ce am primit. Mi-am dat seama de faptul că este un tânăr foarte talentat, cu o atitudine foarte atentă asupra detaliilor. Acest lucru îl veţi putea admira în expoziţia de aici.”, afirma Cristina Boţoghină.

Potrivit acesteia, este prima dată când pe simezele Muzeului Goleşti sunt aşezate lucrări realizate de Ionuţ Fuşcel, care vor fi expuse până pe 15 aprilie 2024.

  • Ionuţ Fuşcel: „Ceea ce mă defineşte pe mine, ca artist, este să pătrund în profunzimea lucrurilor şi să descifrez ce poate simţi acel personaj la momentul respectiv, chiar dacă nu-l cunosc”

Am păstrat cuvintele lui Ionuţ Fuşcel pentru finalul relatării despre o acţiune cu puternice accente de delicateţe, datorită lucrărilor care au bucurat ochii, inima şi mintea celor prezenţi, dar şi datorită calităţii participanţilor, oameni de artă care vorbesc aceeaşi limbă cu a artistului.

„Vă mărturisesc că am emoţii, deşi aceste emoţii sunt, pe undeva, constructive, sunt fireşti, pentru că toţi suntem oameni. Dacă tot vorbim despre emoţii, le putem observa în lucrările pe care le-am făcut. Este o emoţie mult mai profundă decât ceea ce avem noi, în general. Emoţia ascunsă a interiorului, a ceea ce este dincolo de vizibil, dincolo de ceea ce vedem noi în ochii oamenilor, este, pur şi simplu, sufletul omului. Ceea ce mă defineşte pe mine, ca artist, este să pătrund în profunzimea lucrurilor şi să descifrez ce poate simţi acel personaj la momentul respectiv, chiar dacă nu-l cunosc. Pe mine m-a frapat foarte mult anatomia artistică şi, în special, fac referire la portretele de bătrâni, aceste chipuri brăzdate de timp, acele riduri pe care le văd şi le surprind, transmit o pace interioară. Transmit simplitatea omului şi conexiunea lui cu divinul, cumva cu viaţa de dincolo. În multe dintre portretele mele predomină copiii şi bătrânii. Trecerea dintre vârste este ceva care mă frapează şi mă fascinează. Inocenţa regăsită în ochii copiilor o regăsim şi în ochii bătrânilor. Ceea ce fac fac cu mare bucurie şi mă bucur că pot transmite această bucurie şi celorlalţi. Acest lucru mă împlineşte pe mine, ca om: să le ofer şi altora ceea ce simt eu în raport cu ceea ce lucrez, desenez şi pictez. În decursul timpului, am făcut şi peisaje, picturi, nu numai portrete. Portretistica am început-o mai târziu, după cum spunea şi doamna profesor Carmen Oprescu, în timpul facultăţii. Prin studiul anatomiei artistice, am început să înţeleg şi să aprofundez acest domeniu. Pe lângă restaurare, care este o materie fascinantă, pluridisciplinară, este şi arta. Arta se leagă şi de restaurare şi de tot ce este în acest domeniu. Frumosul şi arta sunt domenii corelate şi, totodată, distincte între ele. Mă bucur că v-am împărtăşit ceva din bucuria pe care o simt acum şi că mă aflu cu oameni minunaţi. Fiecare dintre noi avem o părticică minunată în noi. Mulţumesc tuturor şi vă invit cu drag să admiraţi expoziţia personală!”, a impresionat Ionuţ Fuşcel cu un mesaj cald, în ton cu operele oferite din generozitatea-i sufletească oamenilor care vibrează, asemenea lui, în faţa frumosului.

Într-un astfel de moment important pentru el, în afara prietenilor, Ionuţ Fuşcel i-a avut alături şi pe colegii artişti din cadrul Asociaţiei de Arte Vizuale „I.D. Negulici” din Câmpulung: Alexandru Marinescu, Mariana Filipescu şi Carmen Koszorus.

Magda BĂNCESCU

Postări asemănătoare

Acest site utilizeaza cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu utilizarea cookie. Pentru mai multe informatii puteti consulta Politica de confidentialitate a datelor personale. Accept Mai mult

error: Content is protected !!