Colegiul Naţional Pedagogic „Carol I” deschide lista celor 29 instituţii semnatare ale unei scrisori deschise adresate conducerii ţării, în speranţa de a renunţa la planurile de a lăsa învăţământul cu acest profil fără specializarea de învăţător. Guvernanţii intenţionează desfiinţarea unei tradiţii a ţării şi a Câmpulungului, care şi-a dovedit eficienţa în decursul a peste un secol şi jumătate de când sunt formaţi în România practicanţii uneia dintre cele mai nobile şi necesare profesii. Minţile care conduc România intenţionează să pună egal în dreptul unei pregătiri de şapte ani, liceu pedagogic plus perioada de pregătire superioară, şi al uneia de trei ani, studiul pe durata facultăţii. Instituţiile de învăţământ pedagogic din ţară s-au unit într-un protest împotriva unor măsuri care s-au dovedit greşite în trecut, protest manifestat sub forma unei scrisori deschise al cărei conţinut vi-l prezentăm în cele ce urmează.
Scrisoare deschisă
Către
- Administraţia Prezidenţială,
- Parlamentul României,
- Guvernul României,
- Ministerul Educaţiei
Având în vedere informaţiile apărute în mass-media legate de proiectul de Lege a învățământului preuniversitar, conform cărora liceele și colegiile pedagogice nu vor mai avea specializarea de învățător, cadrele didactice din întregul sistem de învățământ pedagogic își exprimă dezaprobarea față de această decizie, care afectează grav baza formării dascălilor din România.
Încercări de desființare a acestui profil au mai existat în perioada postdecembristă, dar timpul a dovedit că au fost decizii eronate și s-a revenit asupra lor.
Argumente:
1.Urmând acest profil vocațional, elevii au șansa ca, de la vârstă fragedă, să se pregătească temeinic pentru profesia de dascăl, într-un mediu care le oferă atât cunoștințe teoretice, cât și competențe și abilități metodice în cadrul practicii pedagogice desfășurate timp de patru ani. Prin școlile de aplicație, se oferă posibilitatea elevilor să-și desfășoare practica pedagogică observativă și de predare în condiții optime pe parcursul celor patru ani de studiu.
2.Absolvenții liceelor pedagogice au obținut rezultate deosebite la examenul național de titularizare în învățământul preșcolar și primar, iar în instituțiile de învățământ unde au fost încadrați au primit aprecieri prin care se confirmă temeinicia pregătirii psihopedagogice.
3.Absolvenții profilului pedagogic au ocupat posturi didactice și au continuat studiile universitare la facultățile de științe ale educației, ceea ce demonstrează că cele două nivele de învățământ se completează și nu se exclud.
4.Nu credem că se pot echivala anii de pregătire din liceul pedagogic și completarea procesului de perfecționare din universitate, adică șapte ani de studiu, doar cu formarea din mediul universitar, adică trei ani.
5.Este cunoscut că unitățile de învățământ de stat și particulare solicită cadre didactice care au la bază liceele pedagogice.
6.Optăm pentru specializarea educator-învățător cu calificările: educator/ educatoare pentru educație timpurie (ciclul antepreșcolar și preșcolar) și învățător/ învățătoare (ciclul primar).
7.Condiționarea absolvenților de profil pedagogic, specializarea învățător/învățătoare care se încadrează în sistemul național de învățământ pentru ocuparea funcției didactice de învățător/învățătoare, de absolvirea unei forme superioare de învățământ într-o perioadă de 6-7 ani.
Modernizarea învățământului nu înseamnă doar forme noi, preluate ca atare, ci, mai ales, păstrarea fondului, a tradiției care și-a dovedit viabilitatea de-a lungul anilor. Credem că, în aceste condiții, adaptarea ar fi cuvântul – cheie. Trebuie mers înainte cu ceea ce avem deja bun, fără să dărâmăm tot pentru a construi edificii fără bază. În plus, ar trebui cerută și părerea tuturor celor implicați în procesul instructiv-educativ.
- Colegiul Național Pedagogic „Carol I”, Câmpulung Muscel
- Colegiul Național Pedagogic „Preparandia – Dimitrie Țichindeal”, Arad
- Colegiul Național Pedagogic „Constantin Cantacuzino”, Târgoviște
- Colegiul Național Pedagogic „Constantin Brătescu”, Constanța
- Colegiul Național Pedagogic „Regina Maria”, Ploiești
- Colegiul Național „Gheorghe Asachi”, Piatra Neamț
- Liceul „Horea, Cloșca şi Crișan”, Abrud
- Liceul „Andrei Mureşanu”, Braşov
- Liceul Pedagogic „Gheorghe Șincai”, Zalău
- Liceul Teologic Ortodox „Sfântul Constantin Brâncoveanu”, Făgăraș
- Liceul Teologic Romano-Catolic „Sfântul Francisc de Assisi”, Roman
- Colegiul Național Pedagogic „Dumitru Panaitescu Perpessicius”, Brăila
- Liceul Teoretic „Nicolae Cartojan”, Giurgiu
- Liceul Tehnologic „Barbu A. Știrbey”, Buftea
- Colegiul Național „Elena Cuza”, București
- Liceul Teoretic „Nicolae Titulescu”, Slatina
- Liceul Pedagogic „Ștefan Bănulescu”, Călărași
- Colegiul Național Pedagogic „Mihai Eminescu”, Târgu Mureș
- Colegiul Național Pedagogic „Regina Maria”, Deva
- Colegiul Național „Inochenție Micu Clain”, Blaj
- Liceul Pedagogic „Taras Șevcenko”, Sighetu Marmației
- Colegiul Naţional „Costache Negri”, Galaţi
- Colegiul Național de Informatică „Matei Basarab”, Râmnicu Vâlcea
- Liceul Pedagogic „Matei Basarab”, Slobozia
- Liceul Teoretic „Ion Creangă”, Tulcea
- Colegiul Național „Kemal Ataturk”, Medgidia
- Colegiul Național „George Coșbuc”, Năsăud
- Liceul Vocațional Pedagogic „Nicolae Bolcaș”, Beiuș
- Colegiul Național „Spiru Haret”, Târgu Jiu