- Muzeul Automobilului Românesc a dedicat evenimentele din 2022 lui „ARO 240 după 50 de ani”
2022 a fost anul în care Muzeul Automobilului Românesc a dedicat acţiuni captivante, documentate, susţinute de specialişti îndreptăţiţi să vorbească despre maşina fabricată la Câmpulung modelelor ARO 240. Unul dintre aceştia este inginerul Sergiu Marcu, fost director tehnic şi de calitate al Uzinei ARO, devenit un partener statornic al lui Emil Hagi la evenimentele organizate de acesta şi dedicate unui moment anume din istoria automobilului românesc. Manifestările din 2022 au adus în prim plan cei 50 de ani trecuţi de la lansarea modelelor ARO seria 240, fapt istoric dezvoltat în evocările sale de Sergiu Marcu, pe care munca minuţioasă de cercetare a trecutului uzinei şi maşinii l-a transformat într-un veritabil cronicar al uneia dintre cele mai tulburătoare file din istoria Câmpulungului. Această relatare se doreşte o clarificare a momentului apariţiei modelelor celebrate prin acţiuni speciale la Centrul Cultural de la Apa Sărată, clarificare bazată pe documentele vremii, care nu puteau rata o etapă de referinţă în evoluţia fabricii.
- În Cartea de Onoare a uzinei, primul dintre cele nouă evenimente ale anului 1972 este momentul „ARO 240”
La unul dintre simpozioanele axate pe evenimentul istoric consumat în urmă cu o jumătate de secol, invitatul lui Emil Hagi, Sergiu Marcu, a punctat data de 27 martie 1972 ca fiind momentul de căpătâi pentru seria ARO 240. Informaţia acestuia îşi avea una dintre sursele de documentare în Cartea de Onoare a uzinei, pe care actualul deţinător al platformei i-a permis s-o studieze în urmă cu câţiva ani.
„În luna decembrie a anului 1971, se semna procesul verbal de omologare a seriei zero a modelului ARO 240. Era modelul cu două locuri, destinat transportului de mărfuri. Primul lot în fabricaţia de serie va ieşi în martie 1972. Cartea de Onoare a uzinei indică luna martie a anului 1972. (…) Am făcut un demers către conducerea Landmark şi directorul Sergiu Filip a avut amabilitatea de a-mi permite să studiez documentul respectiv cred că prin 2019.”, relata Sergiu Marcu în cadrul unui eveniment din luna octombrie, de la Muzeul Automobilului Românesc, concentrat pe „ARO 240 după 50 de ani”.
Într-adevăr, Cartea de Onoare consemnează ca fiind evenimentul anului 1972 apariţia acestei noi serii. Este adevărat, este primul şi în cronologia reuşitelor fabricii din acel an, dar n-a fost detronat, ca importanţă, de ceea ce a urmat după el. „U.M.M.-ul anului 1972 în 9 evenimente” se deschide cu cel produs pe 27 martie 1972. În dreptul acestei date este menţionat evenimentul ale cărui ecouri s-au făcut auzite şi după 50 de ani: „Datorită muncii pline de abnegaţie a întregului colectiv al uzinei, de pe banda de montaj a Secţiei 1224 a ieşit primul lot de 60 AUTOTURISME ARO – 240”, marcând începutul fabricaţiei de serie a acestui tip de autoturisme.”
Aşadar, o sursă care nu poate fi concurată de nicio altă menţiune sau amintire alterată de trecerea timpului în memoria unor foşti angajaţi ai uzinei.
- Presa vremii indică aceeaşi dată: 27 martie 1972
În ediţia de marţi, 28 martie 1972, „Secera şi ciocanul” dedică un articol pe prima pagină, în colţul din dreapta sus a paginii „Premierei la U.M.M.”. „Ieri a ieşit de pe banda de montaj primul lot de autoturisme ARO – 240” este titlul articolului care se referă la evenimentul produs în ziua anterioară, 27 martie 1972.
„27 martie 1972, orele 6.45. Ziua de ieri va rămâne înscrisă în istoria Uzinei Mecanice Muscel ca o punte de legătură între un „trecut” reprezentat de 15 ani de muncă şi izbânzi, timp în care au fost realizate trei tipuri de autoturisme de teren – M 57, M 59 şi M 461, şi un viitor care debutează vertiginos cu noul autoturism ARO – 240, primul dintr-o familie gândită cu mai mulţi „copii”.
Ieri dimineaţă, când ceasurile de pontaj arătau că nu s-a terminat nici schimbul de noapte, dar nu a început nici schimbul de zi, oamenii uzinei au trăit momente de profundă încărcătură emoţională, pe care nu le vor uita toată viaţa – au asistat cu toţii la ieşirea de pe banda de montaj a primului lot de autoturisme din noua serie ARO 240. Din truda lor de câţiva ani, din zilele şi nopţile de frământări şi dăruire totală, din milioane de linii trase pe hârtia de calc şi din zeci de repere, de la „banalul” şurub şi până la ultramoderna caroserie, în care şi-au dat mâna eleganţa, confortul şi rezistenţa, a ieşit o bijuterie între bijuterii, pe care aceşti oameni inimoşi şi plini de fantezie au botezat-o simbolic ARO (automobil românesc).”
Presa vremii lasă mărturie peste decenii data de 27 martie 1972 ca fiind momentul începerii fabricaţiei autoturismului a cărui istorie de 50 de ani a fost sărbătorită în acest an. M.B.