1.9 C
Campulung Muscel
25/01/2025

Se împlineşte anul de când a fost câştigată licitaţia pentru modernizarea drumului între Jugur şi Drăghici, dar întârzie debutul lucrărilor

În ediţia trecută vă prezentam starea jalnică în care se află drumul judeţean DJ 738, care străbate comunele Poienari şi Mihăeşti. De fapt, cei 3,4 kilometri, cât este neasfaltat, sunt aproape impracticabili, iar cei care sunt nevoiţi să-l folosească îşi distrug maşinile.
Mai sunt câteva luni şi se face un an de când a fost desemnată asocierea de firme să modernizeze această porţiune care, după fiecare ploaie mai abundentă, se umple de aluviuni aduse de vâlcelele care ies din pădure şi nu mai pot fi preluate de tuburile colectoare subdimensionate sau înfundate. Se pare că, până în prezent, beneficiarul lucrării, Consiliul Judeţean Argeş, prin Regia Autonomă Judeţeană de Drumuri Argeş R.A., n-a semnat ordinul de începere a lucrării.

Modernizarea DJ 738 a fost licitată la pachet cu alte trei drumuri din judeţ
Pe 27 noiembrie 2020, Regia Autonomă Judeţeană de Drumuri Argeş R.A. a scos la licitaţie lucrările de proiectare şi execuţie (fazele de Proiect Tehnic şi Detalii de Execuţie, Asistenţă tehnică din partea proiectantului şi Execuţie lucrări) pentru patru porţiuni de drumuri judeţene. Între acestea, Lotul 3: „Modernizare DJ 738 Poienari (DN 73, km 44+500)-Jugur-Drăghici-Mihăeşti (DC 11), km 10+200-km 13+600, lungime 3,4 km, judeţul Argeş”, cu o valoare estimată de 10.972.739,39 lei (9.220.789,40 lei fără TVA).
Pentru cei 3,4 kilometri din DJ 738, suma preconizată pentru amenajare, de 10.972.739,39 lei, a fost împărţită astfel: 261.255,69 lei pentru proiectare (PT şi DE); 156.753,42 lei pentru asistenţă tehnică din partea proiectantului; 10.450.228 lei pentru construcţii şi instalaţii; 104.502,28 lei pentru lucrări de construcţii şi instalaţii aferente organizării de şantier.

Societăţile care au câştigat licitaţia s-au angajat că în 14 luni modernizează DJ 738
După expirarea tuturor termenelor, pe 21 ianuarie 2021 a fost programată data de deschidere a ofertelor. După soluţionarea contestaţiilor, pe 29 septembrie 2021 a fost desemnat câştigătorului lotului 3, adică porţiunea de 3,4 kilometri din DJ 738. Contractul a fost atribuit firmei Vas Construct Exclusiv, în asociere cu HVID Consulting Group şi General Trust Argeş, pentru suma de 10.402.086,35 lei (8.741.249,03 lei fără TVA), toate din Argeş.
Firmele s-au angajat că, pentru 95% din preţul estimat, vor face modernizarea tronsonului, durata pentru realizarea activităţilor din cadrul contractului fiind de 14 luni, 2 luni pentru elaborarea Proiectului Tehnic şi Detalii de Execuţie şi 12 luni pentru executarea lucrării. Conform caietului de sarcini, achizitorul, Consiliul Judeţean Argeş – Regia Autonomă Judeţeană de Drumuri Argeş R.A. va emite ordinul de începere a lucrărilor în termen de 10 zile de la obţinerea Autorizaţiei de Construire.
Conform descrierii din anunţul de achiziţie, scopul realizării obiectivului în cazul de faţă, de modernizare a DJ 738 este de a elimina vulnerabilităţile construcţiei existente (drum), cauzată de factori de risc naturali. Prin realizarea lucrărilor se asigură condiţii minimale de infrastructură rutieră şi totodată o dezvoltare zonală echilibrată din punct de vedere al reţelei de transport rutier. Proiectul îşi propune aducerea structurii rutiere a sectorului de drum vizat la parametrii tehnici corespunzători clasei tehnice a drumului, corectarea elementelor geometrice, astfel încât să se încadreze în prevederile legale, refacerea sistemului de colectare şi evacuare a apelor pluviale. Drumul judeţean DJ 738 îşi are originea în DN73 Piteşti-Braşov, având o lungime totală de 22 km, din care sunt asfaltaţi 18,6 km. Lungimea sectorului ce face obiectul investiţiei este de 3,4 km, de la km 10+200 – 13+600. Lucrările de îmbrăcăminte ale drumului nu induc efecte negative asupra solului, drenajului, apelor de suprafaţă, vegetaţiei, nivelului de zgomot, microclimatului sau populaţiei. Prin executarea acestor lucrări vor apărea unele influenţe favorabile atât asupra factorilor de mediu cât şi din punct de vedere economic şi social în strânsă concordanţă cu efectele pozitive ce rezidă din îmbunătăţirea condiţiilor de circulaţie ce apar în urma realizării lucrărilor. Drumul judeţean DJ 738 este pietruit cu un strat de balast în amestec cu piatră spartă cu grosimea medie de 35 cm, prin balastări succesive, fundat pe terenul natural alcătuit din prafuri nisipoase-nisipuri prăfoase, argile prăfoase.

Sectorul de drum între satele Jugur, din Poienarii de Muscel şi Drăghici, din Mihăeşti se prezintă astfel:

  • Are o structură rutieră dintr-o împietruire infestată cu pământ;
  • Degradările semnalate au tendinţe de extindere şi implicit conduc la periclitarea siguranţei circulaţiei şi a confortului participanţilor la trafic.
  • Scurgerea apelor în bune condiţiuni are un rol important în prevenirea degradărilor în structura rutieră. Astfel scurgerea apelor se va realiza pe ambele părţi prin următoarele tipuri de secţiuni: secţiuni trapezoidale (şanţuri); secţiuni triunghiulare (rigole). Acestea se vor prevedea în funcţie de fiecare profil caracteristic. Este recomandabil să se realizeze şanţuri pe ambele părţi ale drumului pe întreaga lungime, cu precădere şanţuri pereate (beton sau geocompozit bentonitic) sau de pământ.
  • Se pot profila şanţuri de pământ, dar se vor perea în funcţie de pantele de scurgere, avându-se în vedere următoarele criterii: pereerea şanţurilor sau rigolelor acolo unde panta longitudinală este mai mică de 0,3% şi mai mare de 4% şi deversarea apelor în zone posibile; reprofilarea şanţurilor existente din pământ, acolo unde nu se prevedere pereerea; se pot prevedea pe zone scurte şi rigole carosabile (la traversarea localităţilor), se recomandă ca aplicabilitatea acestora să se facă pe baza unor analize atente pentru a da posibilitatea scurgerii apelor fără pericolul de îngheţ sau colmatări; crearea de şanţuri noi acolo unde acestea lipsesc; prevederea de podeţe noi acolo unde este cazul.

Amenajarea drumurilor laterale şi accese la proprietăţi
Pentru amenajarea drumurilor laterale se va prevedea un sistem rutier pe o lungime de 25,00 metri şi o lăţime de 3-5 metri, cu acelaşi sistem rutier ca pe drumul principal. Continuitatea şanţurilor în dreptul intersecţiilor cu drumurile laterale va fi asigurată prin podeţe tubulare, cu diametru 300-600 (în funcţie de dimensiunea şanţurilor). Intersecţiile cu drumurile clasificate deja modernizate se vor păstra în configuraţia existentă, iar pe cât posibil structurile rutiere ale acestora să nu fie afectate.

Siguranţa circulaţiei
În cea mai mare parte lucrările de modernizare se vor executa sub circulaţie, pe jumătate de cale, pe tronsoane bine stabilite, în concordanţă cu tehnologia de execuţie. Pentru aceasta se va întocmi un plan de management a traficului şi vor fi stabilite măsurile speciale de siguranţă care vor fi aplicate pe timpul execuţiei lucrărilor. Se va asigura semnalizarea verticală: indicatoare de circulaţie de avertizare şi reglementare conform normelor în vigoare, precum şi un marcaj corespunzător. Se vor amplasa parapeţi metalici de tip minim H2 şi se vor monta prin batere în cazul taluzelor de pământ sau prin montarea prin buloane în cazul zidurilor de sprijin şi vor avea o deformabilitate de maxim W5.

Lucrări de mutări şi protejări instalaţii
Odată cu realizarea noului profil transversal, lucrările vor fi proiectate astfel încât să fie avute în vedere şi reţele de utilităţi previzionate în zonă.

Lucrări de consolidări
Se recomandă curăţarea versanţilor de aluviuni şi reprofilarea pe cât posibil a acestora. Se recomandă totodată amenajarea torenţilor naturali cu deversarea apelor către podeţe, precum şi amenajări ale camerelor de cădere ale podeţelor. Pe baza unor calcule de stabilitate se vor prevedea fundaţii adâncite de parapet şi protecţii ale taluzelor în apropierea râurilor, cu măşti drenante pe taluz.
Localnicii din Jugur, care folosesc cel mai mult DJ 738, pentru a scurta drumul spre Piteşti şi Mioveni, aşteptă cu nerăbdare anunţul din partea Consiliului Judeţean că vor debuta lucrările la DJ 738, o ruină pietruită, îngustă, cu denivelări şi gropi.
Isabela FILIP

Postări asemănătoare

Acest site utilizeaza cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu utilizarea cookie. Pentru mai multe informatii puteti consulta Politica de confidentialitate a datelor personale. Accept Mai mult

error: Content is protected !!