Nu mai reprezintă pentru nimeni niciun secret faptul că publicaţiile locale de pe întreg teritoriul României, cu mici excepţii, sunt abonate la banii publici, transformându-se în mijloace de propagandă pentru primării, prefecturi şi consilii judeţene, care cumpără cu bani grei tăcerea jurnaliştilor, deveniţi în ultimii ani pioni importanţi în angrenajul combinaţiilor dubioase ale instituţiilor statului. E şi asta o formă de supravieţuire a presei de provincie, în condiţiile în care sunt multe voci care susţin că nu mai există piaţă de publicitate, la nivel judeţean, axată pe firmele private. De aici şi până la slugărnicia jurnaliştilor cu “foamea-n gât”, pe care nu-i mai interesează interesele cititorilor, n-a fost decât un pas, iar mita pentru presă, mascată, de obicei, sub tot felul de contracte de promovare a localităţilor sau mesaje de felicitare prilejuite de anumite momente festive, a devenit o stare de fapt ce contravine principiilor şi deontologiei jurnalistice.
„Eu nu pot să înţeleg altfel jurnalismul”
Şi Primăria Câmpulung a fost, în ultimii ani, o vacă de muls pentru jurnalişti, însă, acum, edilul şef Elena Lasconi, care a găsit „multă presă în Argeş”, a schimbat foaia şi a tăiat „sponsorizările” pentru toate instituţiile de presă locale, care s-au înmulţit ca ciupercile după ploaie. „Dacă toţi primarii fac aşa, presa nu ar trebui să trăiască din asta. Presa ar putea să trăiască din publicitatea pe care ar putea să o ofere anumiţi oameni de afaceri, dacă presa ar reflecta obiectiv ceea ce se întâmplă atât în administraţie, cât şi pe stradă, peste tot. Mie îmi este un pic greu să înţeleg, pentru că nu am fost decât aproape patru ani în presa din provincie, dar am lucrat tot la PRO TV şi am lucrat exact la fel, adică era exclus să aștepți bani de la o instituție de stat și, oricum, să știți că au fost situații în care au fost procese mari, importante, în care erau vizate persoane care aveau firme puternice şi care aveau publicitate. Cu toate astea, noi ne-am făcut meseria cu obiectivitate, deci eu nu pot să înțeleg altfel jurnalismul. Am avut o surpriză cel puțin ciudată, ca să nu zic neplăcută, la o conferință de presă pe care am organizat-o, în care o ziaristă mi-a spus aproape urlând că rolul presei este să critice conducerea. Nu, rolul presei este să prezinte cu obiectivitate ceea ce se întâmplă în jur, dar asta înseamnă efort, asta înseamnă profesionalism, asta înseamnă să îți respecți și să îți iubești meseria, să te respecți pe tine.”, a declarat Elena Lasconi într-un interviu acordat postului de televiziune „Curier TV”, conştientă de faptul că „foamea e mare” în rândul jurnaliştilor argeşeni, dar se poate trăi, „bine-mersi”, din publicitate.
„Sunt sigură că o să dispară foarte multe publicaţii”
Fiind de părere că, dacă toţi primarii ar proceda aşa, „se duce presa”, interlocutorul său, jurnalistul Gheorghe Smeoreanu, a punctat faptul că „nu există piață de publicitate în Argeș pe firmele private, pentru că nu există o relație între vânzător și cumpărător care să aibă nevoie de presă”. „Dacă e o farmacie, toată lumea știe unde e farmacia respectivă, dacă e o firmă de termopane, toată lumea află, că suntem aici, între noi, ăia care fac pâine la fel ș.a.m.d. Gândiți-vă care dintre actualii agenţi economici din Câmpulung au nevoie de presă pentru publicitate, că acum bănuiesc că-i cunoașteți destul de bine.”, a mai adăugat Smeoreanu. „Eu vă înțeleg punctul dumneavoastră de vedere, dar cine spune că trebuie să trăiești din publicitatea din Câmpulung? Cine spune lucrul acesta, pentru că poți să ai publicitate de oriunde! Să știți că firmele mari, nu vreau să dau nume acum, ca să nu se înțeleagă că vreau să fac publicitate, au bugete pentru orice, au bugete inclusiv pentru bloguri, pentru influenceri, pentru publicațiile mici, adică iau în calcul atunci când își fac bugetele și jucătorii foarte mici de pe piață. Să știți că eu cunosc foarte mulți oameni, care, în trecut, au lucrat la ARO, de exemplu, și care de ani de zile trăiesc la București. Sunt iarăși câmpulungeni plecați acolo, care urmăresc cu regularitate ce se întâmplă în oraş, adică în fiecare zi urmăresc, de exemplu, o publicație, la care, tot așa, nu vreau să-i dau numele, pentru că i-aş face reclamă. Mai mult decât atât, gândiți-vă că suntem în era online și în era online se vinde orice. Știți foarte bine cât de mult contează, atunci când te duci să închei un contract de publicitate sau când discuți cu agențiile care reprezintă aceste firme mari, câte vizualizări ai pe site, câți urmăritori ai pe pagina de Facebook, pe Instagram, toate lucrurile astea, cu creativitate și obiectivitate, pot să crească foarte mult. Dumneavoastră gândiți-vă că eu, în urmă cu an și jumătate, am început pagina mea de Facebook de la zero, iar acum am aproape 40 de mii de oameni. Și am văzut o știre într-o publicație, tot așa din Argeș, că la oameni politici sunt pe primul loc. Dar eu nu mi-am propus asta, pur și simplu, o fac natural, cum să zic, în felul acesta normal, obiectiv, cu personalitatea mea și poți să crești, poți să faci o grămadă de lucruri, adică mie mi se pare că online te ajută foarte, foarte mult. Sunt sigură că o să dispară foarte multe publicații. Şi mie îmi place cum miroase hârtia de ziar şi sper să se mai păstreze pe viitor măcar unele publicații, dar cheia o să fie tot în zona de online.”, a replicat Elena Lasconi.
„Vom avea un departament de politici publice”
Întrebată dacă Primăria Câmpulung ar putea intra într-o relație contractuală în momentul în care ar avea nevoie de presă să facă diverse anunțuri, să convingă opinia publică de diverse măsuri, fosta jurnalistă a precizat: „Noi tocmai am trecut prin Consiliul Local o nouă organigramă. În noua organigramă vom avea un departament de politici publice, iar în cadrul acestui departament va fi o persoană care va trebui să aibă experiență în jurnalism, pentru a putea face toate aceste lucruri. Mai mult decât atât, să știți că m-am descurcat foarte bine și singură să fac această comunicare, atât către cetățeni, cât și către presă. Nu vreau să fac asta în continuare, pentru că nu este treaba primarului să facă acest lucru. În plus, am format de când am devenit primar un grup de presă (n.r. pe WhatsApp) cu toți jurnaliștii și pot să mă întrebe absolut orice și eu le răspund imediat, adică nu mai trebuie să facă o grămadă de hârtii.” În continuarea dialogului cu reporterul Curier TV, Elena Lasconi a lăsat să se înţeleagă faptul că nu a exclus în totalitate relaţiile contractuale cu presa, acestea urmând să fie parafate în anumite circumstanţe. “Probabil că vor fi contracte, dacă am nevoie să public ceva. Lucrurile astea s-ar putea face și de către o firmă oarecare, nu neapărat de Primărie, dacă am un anunț important de făcut sau, nu știu, poate niște urări de sărbători, ceva soft. Să știți că m-am descurcat foarte bine doar prin pagina mea de Facebook… Nu exclud de tot posibilitatea asta, dar nu voi face o regulă, adică ești în contract cu Primăria. Eu sunt un om foarte flexibil, dar vă spun, nu am să mă folosesc de asta ca să am nu știu ce avantaje sau să nu fie cu ochii pe mine! Ba da, să fie cu ochii pe mine pentru că este foarte important, dar mi-aș dori foarte tare să fie fair-play și atunci când dau în presă o informație măcar să mă fi întrebat înainte sau să-mi ceară o opinie. Nu spun că ar fi trebuit verificată din trei surse informația, nu mai zic de asta. De cele mai multe ori, știrile false care apar în presă sunt sută la sută cele care nu sunt verificate deloc.”, a explicat edilul şef.
„Un singur ziar care contează”
Elena Lasconi a recunoscut că a fost subiectul unor fake news, fabricate de „pseudojurnalişti”, dar a refuzat să le comenteze. „Foarte multe dintre ele sunt la un nivel atât de jos încât nu aș vrea să mă cobor la nivelul acela pentru că, pe lângă faptul că s-a folosit și se folosește un limbaj de mahala de joasă speță, nu are niciun sens să mă cobor.”, a fost motivaţia primăriţei legată de ştirile false în care a apărut, cu precizarea că la Câmpulung „e un singur ziar care contează, în rest sunt mai multe publicații, unele online, două televiziuni, chiar trei, dacă se poate numi televiziune a treia.” “E.M.”