Cu toate că staţia de asfalt a ADP-ului a fost pusă în funcţiune încă din aprilie, mai devreme cu o lună decât de obicei – ce-i drept, aprilie a fost mai frumoasă decât un iunie clasic -, nu s-a „mânjit” nicio parcare până la sfârşitul lunii. În încercarea de a depista echipele de asfaltatori dând în brânci să asigure cetăţenilor parcări de 80 de lei bucata, Ionel State spunea, la conferinţa de presă a partidului, că n-a depistat nicio aromă de bitum proaspăt turnat în 2018. În schimb, a descoperit urmările lucrului în batjocură: parcări dezintegrate după sezonul toamnă-iarnă, prin care a răzbit un verde de toată frumuseţea. Se întâmplă pe strada Emil Gârleanu, lângă blocul Hidroelectrica, uşor de reperat după stâlpul ieşit dintr-o margine. „În parcarea amenajată în toamna anului trecut a ieşit iarba prin asfalt. Ca să vedeţi la ce calitate se lucrează şi ce ritm au! Nu contează să fie nişte parcări bine făcute şi amenajate frumos. Ţinta este să aducă bani cât mai mulţi la bugetul Primăriei Câmpulung.”, a precizat acesta.
Bordură în spiritul Centenarului Unirii
Pe amplasamentul indicat de consilierul liberal, în vecinătatea imobilului de locuinţe al Hidroelectrica, într-adevăr, griul parcării asfaltate a căpătat accente de verde. Vă daţi seama ce strat trainic de bitum au turnat muncitorii responsabili de crearea spaţiilor taxate în viitorul apropiat, dacă buruienile acestei primăveri l-au străpuns zglobii, gâdilate de soarele unei primăveri cu pretenţii de Cuptor! Şi nu un fir-două, ci mănunchiuri sănătoase de păpădie şi pătlagină, care au înfrânt rezistenţa asfaltului subţire precum biscuitul, de-a cedat în faţa vegetaţiei sălbatice, al cărei teritoriu a fost cotropit de asfaltatorii amatori, cu raţie strictă la cantitatea de material turnată. Dacă s-a văzut cu parcarea aranjată, lumea a trecut la fapte. Proprietarii de maşini n-au mai aşteptat sosirea echipelor însărcinate cu demarcarea şi numerotarea loturilor ce vor fi „închiriate” şi s-au pus pe zugrăvit bordura şi suprafaţa cea nouă. O parte a marginii parcării a devenit tricoloră, căci tot sărbătorim Centenarul, iar parcelele au fost trasate şi ele în culori diferite. Adică unul parchează pe galben, vecinul pe roşu, conform dungilor şi numerelor de înmatriculare mâzgălite pe asfalt. Ei, aici să-i vedem pe membrii comisiei cum îi vor convinge pe cetăţeni să-şi mute maşinile de pe loturile deja „înhăţate”, în caz că la împărţeală nu le mai revin aceleaşi spaţii!
Te pomeneşti că o fi parcarea-pilot asupra căreia se puseseră de acord puterea şi opoziţia, pentru a experimenta taxarea zonelor de reşedinţă, ocupate de maşinile proprietarilor de apartamente din imobilul respectiv. A existat şi o propunere de parcare-pilot, cea din spatele „Iepuraşului”, pentru care asociaţia are cerere depusă, în vederea administrării ei, de cinci ani. Aşadar, zona cu pricina putea servi ca simulare în timpul în care Primăria amenaja toate parcările din oraş, se constata ce merge şi ce nu merge, se corecta regulamentul şi abia apoi erau invitaţi cetăţenii cu cereri la Primărie.
Pe vice, în cot îl doare că oamenii care şi-au demolat garajele cer să vină în zonă
Însă la Câmpulung s-au preferat haosul şi băgarea în sperieţi a oamenilor, care s-au dus peste primar din primul moment în care a răsunat în spaţiul public sintagma „taxarea parcărilor de la blocuri”. Ca să vedeţi cât sunt de dezinteresaţi să facă lucrurile cum trebuie, dacă tot vor să scoată alţi bani de la contribuabili, viceprimarul a ajuns să fie rugat să vină în Vişoi, ca să constate câte locuri rezultă după demolarea de bună voie a unor garaje. „Am solicitat către Primărie să vină în zonă, fiindcă la noi în cartier s-au dărâmat nişte garaje şi sunt spaţii care ar putea fi amenajate. Oamenii ar vrea să le folosească la capacitate mare. Există posibilitatea să veniţi acolo, ca să stabilim împreună cu asociaţiile?”, l-a rugat Cristi Creţu pe Mărgărin Blidaru, care ar fi trebuit să trimită oamenii în zonă înainte să răzbată în spaţiul public astfel de reproşuri de comoditate la adresa autorităţilor executive. „În locul garajelor se vor amenaja parcări.”, a răspuns Blidaru, de parcă nici nu l-a interesat ce-i cerea Creţu. Normal că omul care şi-a dărâmat din proprie iniţiativă garajul vrea să aibă certitudinea parcării. Dar cine să i-o ofere dacă edililor le e lene să facă teren şi să stea de vorbă cu cetăţenii, ca să-i încurajeze şi pe alţii să procedeze la fel?! „Oamenii ne-au solicitat acest lucru.”, a insistat liberalul pentru deplasarea în teren a mai-marilor Primăriei, care sunt grăbiţi numai să ia cereri şi bani, nu şi să aducă linişte câmpulungenilor că, renunţând la garaj, nu vor rămâne pe dinafara parcării. „Am vorbit cu administratorii, când vom veni acolo… am început din centru către exteriorul oraşului.”, a fost replica finală a lui Blidaru, lăsat în pace de ceilalţi, văzând că n-au cu cine discuta.
Administratorii, puşi să umble pe scările blocurilor şi să afle numărul maşinilor
Nici colegul lui Ionel State, Bogdan David, n-a sesizat vreo noutate în materie de parcări pe 2018. „Eu n-am văzut niciun loc de parcare finalizat, semnalizat, trasat, numerotat, şi a trecut o lună de când am dat hotărârea de Consiliu. În ciuda faptului că domnul Blidaru a spus că, la 30 iunie, vom avea toate locurile de parcare finalizate, vă spun că nu va fi aşa nici la sfârşitul anului. N-avem cum fizic şi nici nu avem bani alocaţi ca să le facem pe toate. Nu ştiu de unde vor lua banii. Până acum, ar fi trebuit să vină cu o rectificare de buget, pentru amenajarea acestor locuri de parcare.”, a adăugat acesta, nemulţumit că intenţiile de taxare a cetăţenilor n-au fost precedate de o documentare la alte Primării, ca să afle ce dificultăţi vor întâmpina.
Unele au fost intuite de administratorii de asociaţii, care s-au retras înainte de a se încinge atmosfera. De altfel, asta au şi dorit o parte dintre consilieri: asociaţiile de proprietari să fie scoase din povestea repartiţiei de parcări. „Fiindcă încurajăm o speculă a locurilor de parcare, a motivat Ionel State. Le-au spus oamenilor că se atribuie parcările în ordinea depunerii cererilor. Nicăieri, regulamentul nu prevede aşa ceva. Oamenii ori sunt minţiţi… ori mai ciupesc şi ei o ţuică. Dar am cerut ca, la repartizare, să nu fie inclus nimeni de la asociaţiile de proprietari, să fie repartizate strict de către aparatul Primăriei.”
Că a venit vorba despre ordonarea solicitărilor. Un ultim criteriu de departajare, în opinia lui David, ar putea suna astfel: cei care au beneficiat de garaje în momentul validării regulamentului să fie la coada listei de repartiţie a locurilor de parcare. Şi ca să înţelegeţi ce bază de date „solidă” deţine Primăria, oamenii au fost puşi să dea o declaraţie pe propria răspundere, scrisă de mână, că n-au garaj, în condiţiile în care instituţia are garajele inventariate şi se plăteşte impozit pentru ele. Tot cei de la Primărie i-au pus la muncă şi pe administratori, cerându-le să umble pe scări, ca să afle cine are şi cine n-are maşină. Concluzia liberalilor, ca, de altfel, a câmpulungenilor care n-au rude şi prieteni la Primărie: nu e pus omul la muncă în Primărie, căci angajatul instituţiei trebuia să ştie tot: câte garaje şi câte maşini există în municipiu, de vreme ce încasează taxe pentru ele.
Acum doi ani, erau 10.500 de maşini înregistrate, dar, între timp, s-a renunţat la taxa care bloca achiziţia hârburilor. Însă sunt cetăţeni care au autoturismele înregistrate la Câmpulung, dar nu locuiesc în Câmpulung.
Din păcate, nu a fost clarificată chestiunea staţionării autoturismelor în zonele în care legea nu permite înfiinţarea de parcări. Aşa cum este strada Fraţii Goleşti, unde majoritatea cetăţenilor parchează pe stradă. „Este imposibil să creezi parcare de reşedinţă în acea zonă, unde s-ar putea face cel mult parcometre.”, a precizat Bogdan David. La fel, regulamentul îi omite pe cetăţenii care vin în vizită şi care nu pot ocupa spaţiul antamat de un vecin al celor vizitaţi, riscând o amendă de la Poliţia Locală, în caz că titularul face reclamaţie. După cum nici părinţii ori profesorii „abonaţi” la parcarea de la Stomatologie n-o mai pot folosi temporar, cât locatarii sunt la serviciu, din aceleaşi considerente. Dacă iniţiativa lui Liviu Ţâroiu încurajează mersul pe jos, atunci să-i dea înainte!