Problema maşinilor abandonate pe spaţiul public pare să nu se mai termine niciodată în Câmpulung. În timp ce numărul autoturismelor a explodat în ultimii ani, maşinile vechi, cu care nu se mai circulă, fac concurenţă în parcări celor aflate în circulaţie. În multe oraşe din ţară, primăriile au declarat război rablelor care ocupă abuziv locurile de parcare. La Câmpulung, maşinile scoase din uz continuă să facă parte din peisajul gri al municipiului, alături de clădirile istorice, care stau să se dărâme, cu largul concurs al autorităţilor locale. Proprietarii autovehiculelor încearcă să păcălească mai-marii urbei, iar dacă dau greş, pur şi simplu, uită de ele. Ca să nu plătească amenzi, nu le mai revendică, iar autoturismele sunt casate.
De foarte multe ori, autorităţile şi proprietarii de rable au fost într-un joc de-a şoarecele şi pisica. Atunci când erau înştiinţaţi, conform legii, că li se va ridica maşina în 30 de zile, oamenii o mutau în alt loc. În scurt timp, primau o nouă înştiinţare şi un nou termen. Iar ei mutau autoturismul din nou. Astfel, evitau sancţiunile usturătoare. Acest joc nu mai este, însă, de actualitate la Câmpulung. Nici proprietarii rablelor nu se mai sinchisesc de ele, dar nici autorităţile nu mai întreprind ceva pentru a curăţa oraşul de fier vechi. În foarte multe parcări din oraş, fie că este vorba despre cele dintre blocuri sau de pe străzi intens circulate, există rable care au ieşit din circulaţie de ani buni sau, pur şi simplu, au fost abandonate de proprietari. Unele dintre ele au devenit depozite de vechituri.
Nepăsarea proprietarilor acestor maşini vechi reduce şansa şoferilor care plătesc vignieta de a găsi un loc de parcare. Poliţia Locală încearcă să stopeze fenomenul, însă aceste maşini par să se înmulţească în fiecare an. Potrivit Legii nr. 421/2002, un vehicul abandonat este acela care se află parcat pe domeniul public şi al cărui proprietar sau deţinător legal este cunoscut, însă există indicii temeinice, determinate de starea improprie circulaţiei maşinii pe drumurile publice, din care rezultă intenţia neechivocă a proprietarului sau a deţinătorului legal de a renunţa la exercitarea drepturilor sale asupra vehiculului. De asemenea, o maşină considerată fără stăpân este un vehicul de orice categorie, fără marcaje oficiale, staţionat pe domeniul public sau privat al statului ori al unităţilor administrativ-teritoriale.
Numai la o tură prin municipiu te izbeşti de astfel de rable abandonate. Una, care întoarce privirile trecătorilor, zace în faţa fostei brutării de pe strada Constantin Brâncoveanu. Este vorba de o dubită, care, în primele zile după ce a fost parcată acolo, avea parbrizul spart, iar apoi, în fiecare zi, apar la ea alte pagube: cauciucuri înţepate, oglinzi smulse, scaune devastate. Fordul de pe Brâncoveanu este flancat de alte două autoturisme, care nu au mai fost mişcate de săptămâni, dovadă fiind praful care s-a depus pe ele, dar şi pneurile care s-au dezumflat.
În schimb, dacă tranzitezi zona Matei Basarab, un pic mai jos de Casa Armatei, tronează o Dacia 1310, la roţile căreia au crescut iarbă şi pomişori, de luni bune fiind „uitată” în faţa magazinului de piese auto.
Alte trei exponate, două Dacia Break şi un Audi, au monopolizat parcarea din spatele Cofetăriei „Iepuraşul”, locatarii din zonă fiind nevoiţi să-şi lase autoturismele pe unde găsesc un locuşor liber.
Străzile din Câmpulung, târg second-hand de maşini
La sfârşitul anului 2008, în ultima şedinţă a Consiliului Local, aleşii câmpulungenilor au decis să majoreze nivelul amenzilor pentru cei care-şi lasă maşinile aiurea prin oraş, noile tarife intrând în vigoare începând cu data de 1 ianuarie 2009. Astfel, în conformitate cu Ordonanţa de Guvern nr. 21/2002, privind gospodărirea localităţilor urbane şi rurale, parcarea camioanelor pe domeniul public şi privat al municipiului Câmpulung şi în locurile publice neamenajate se sancţionează cu amenzi cuprinse între 500 şi 1.000 de lei, în timp ce staţionarea pe domeniul public şi privat a autoturismelor scoase la vânzare se sancţionează cu amenzi de la 400 la 800 de lei. Cu toate acestea, deşi au trecut de-atunci aproape 9 ani, nimic nu s-a schimbat din peisajul municipiului Câmpulung.
Tirurile sunt parcate în diferite zone ale oraşului, în funcţie de domiciliul şi interesele celor care le conduc, iar autoturismele second-hand, expuse la vânzare de samsari prin centrul municipiul ori pe străzile lăturalnice, ca într-un veritabil târg auto, îşi aşteaptă cumpărătorii în fiecare zi. În ambele cazuri, traficul rutier şi pietonal este îngreunat, iar imaginea oraşului, cu aglomerări de maşini parcate chiar în buricul târgului, mai ceva ca-n Bucureşti, este dezolantă. Acest lucru demonstrează, fie că cei care comit astfel de nereguli nu se sinchisesc de cuantumul amenzilor, fie că autorităţile locale au scăpat de sub control acest fenomen, care persistă de câţiva ani buni. Alex BARBU