Firma care ridică gunoiul pe teritoriul Câmpulungului este mai avantajată de încasarea preţului serviciilor sale de la Primărie decât să continue situaţia în care este pusă în prezent, după ruperea colaborării cu Edilul, prin hotărâre a Consiliului Local. Adică să se ocupe ea de încheierea contractelor şi recuperarea de la abonaţi, bun-platnici şi rău-platnici, a contravalorii prestaţiilor sale. În condiţiile în care Edilul are în jur de 22.000 de contracte pentru apă şi canalizare, Financiar Urban a reuşit „performanţa” proprie de 16.700 de contracte. Ce se întâmplă cu gunoiul abonaţilor “pierduţi” pe traseu, după desprinderea serviciului operatorului din Piteşti de pe factura Edilului, nu se ştie. Aşadar, în prezent, Financiar Urban emite facturi în baza a 16.700 de contracte cu o persoană, maximum două declarate (în cazuri excepţionale, trei), şi nu se ştie de la câţi încasează preţul gunoiului. Situaţie în care, aidoma Edilului, ar trebui să se complice cu somaţii şi acţiuni în instanţă. Normal că îi convine ca, în loc de contracte de gunoi, să existe o taxă specială, plătită la Primărie de către toţi cetăţenii Câmpulungului, pe care Financiar Urban o va încasa de la Primărie, în cuantumul convenit, indiferent câţi sunt cei care plătesc în realitate. Consiliul Local a aprobat, în decembrie 2016, rezultatul negocierii între comisia Primăriei şi a Consiliului Local şi Financiar Urban: 7,50 lei (în loc de 8,75 lei, tariful actual), de persoană, pentru un număr de 22.500 de locuitori. Astfel spus, Primăria va vărsa firmei de gunoi suma, indiferent cât încasează, rămânând “să se spele pe cap” cu restanţierii. Această hotărâre adoptată la finele lunii decembrie se aplică de la 1 ianuarie 2017. 7,50 lei este taxa în primul an, dar ea poate creşte anual „prin Hotărâre a Consiliului Local sau la propunerea operatorului, în cazul în care intervin modificări semnificative a echilibrului contractual.” Pentru cei interesaţi de subiect, redăm câteva fragmente din Regulamentul privind încasarea taxei speciale de colectare, transport şi depozitare a gunoiului menajer.
Cine plăteşte taxa specială de gunoi
=Persoanele fizice, proprietare ale imobilelor de natura clădirilor cu destinaţia de locuit, sunt obligate la plata taxei de colectare, transport şi depozitare a gunoiului menajer, în funcţie de numărul de persoane care domiciliază sau au reşedinţa la adresa respectivă. =Deţinătorii, persoane fizice, de clădiri aflate în raza administrativ-teritorială a municipiului Câmpulung.
Categoriile de persoane menţionate sunt obligate la plata taxei speciale de colectare, transport şi depozitare, stabilită prin H.C.L., în cuantum de 7,50 lei/persoană/lună, pentru persoanele fizice care domiciliază sau au reşedinţa la adresa respectivă, şi în cuantum de 2 lei/lună pentru clădirile aparţinând persoanelor fizice care nu îşi au domiciliul sau reşedinţa pe raza municipiului Câmpulung.
În vederea calculării taxei, proprietarul locuinţei are obligaţia depunerii declaraţiei pentru stabilirea taxei de salubrizare. În declaraţie se vor menţiona toate persoanele care domiciliază sau au reşedinţa la acea adresă (membrii familiei, chiriaşi, rude, etc.) La începutul fiecărui an fiscal, se vor emite decizii anuale pentru stabilirea taxei (…), pe baza informaţiilor privind numărul de persoane din fiecare familie, respectiv numărul locatarilor existenţi la adresa respectivă, aflate în evidenţa fiscală la finele anului anterior emiterii deciziei.
În cazul în care o persoană fizică dobândeşte sau construieşte o clădire cu destinaţia de locuinţă în cursul anului, va fi obligată să depună, în termen de 30 de zile de la data dobândirii clădirii, declaraţia privind stabilirea taxei de salubrizare, în care să se menţioneze numărul de persoane care domiciliază sau au reşedinţa la acea adresă. Aceeaşi declaraţie se depune de către proprietarul locuinţei şi atunci când numărul persoanelor care domiciliază sau îşi au reşedinţa se măreşte sau se micşorează (prin efectul filiaţiei, chiriaşi, schimbare domiciliu, reşedinţă, etc.).
Urmare a depunerii declaraţiilor, taxa specială se va recalcula începând cu data de întâi a lunii următoare depunerii declaraţiei. În cazul în care o persoană fizică îşi stabileşte domiciliul sau reşedinţa în altă localitate, declaraţia privind stabilirea taxei de salubrizare va fi însoţită de copie de pe actul de identitate care să ateste noul domiciliu sau reşedinţă.
Câmpulungenii care muncesc în afară, puşcăriaşii, internaţii în spitale nu sunt obligaţi să plătească taxa
Nu sunt obligate la plata taxei speciale de colectare, transport şi depozitare a gunoiului menajer persoanele care locuiesc temporar în alte localităţi sau în afara teritoriului României, pe timpul şederii, pentru perioade ce depăşesc 30 de zile calendaristice consecutiv. În acest sens, se va depune o declaraţie rectificativă privind modificarea numărului de persoane de către proprietarul locuinţei sau împuternicitul acestuia, în care să se menţioneze persoanele care au rămas să locuiască la adresa respectivă. În caz contrar, taxa specială de colectare se va recalcula începând cu data de întâi a lunii următoare depunerii declaraţiei.
Declaraţia va fi însoţită de copie de pe actul de identitate care să ateste stabilirea reşedinţei. Sunt exceptate la prezentarea dovezii de reşedinţă următoarele categorii de contribuabili:
=persoanele delegate sau detaşate în altă localitate, pe perioada delegării sau detaşării, acestora revenindu-le obligaţia de a face dovada în acest sens;
=persoanele care sunt plecate în afara teritoriului României, cu obligaţia de a prezenta orice dovadă care să ateste acest lucru (contract de muncă, viza de flotant din ţara respectivă, adeverinţă angajator, etc.)
=persoanele aflate în regim privativ de libertate, pe perioada detenţiei, persoanele aflate în regim medical pentru o perioadă mai mare de 30 de zile calendaristice consecutiv (internat medical, carantină, azil, etc.);
=alte situaţii asemănătoare, cu obligaţia de a prezenta, la solicitarea organului fiscal, documente doveditoare.
Dacă nu depuneţi declaraţiile la Primărie, taxa se stabileşte din oficiu
În cazul nedepunerii declaraţiei privind taxa de colectare, transport şi depozitare a gunoiului menajer de către persoanele fizice, obligaţia de plată se va stabili din oficiu, pe baza informaţiilor din orice sursă. (…) Se vor emite deciziile de impunere pentru stabilirea taxei speciale de salubrizare şi se vor transmite contribuabililor. Salariaţii Serviciului Administrare Venituri din cadrul Primăriei Câmpulung pot efectua verificări privind numărul de persoane care locuiesc la o adresă, în baza informaţiilor obţinute de la Serviciul Public Comunitar Local de Evidenţă a Persoanelor sau a oricăror alte informaţii.
În cazul în care se constată că numărul de persoane înregistrat în evidenţele fiscale ale Primăriei Câmpulung nu corespunde numărului real de persoane care domiciliază sau au reşedinţa la adresa respectivă, Serviciul Administrare Venituri va recalcula din oficiu taxa şi va emite o nouă decizie de impunere.
Plătim gunoiul în patru rate
Taxa specială se plăteşte anual în patru rate egale, până la datele de 31 martie, 30 iunie, 30 septembrie şi 20 decembrie inclusiv. Pentru neachitarea la termenele scadente de către contribuabili a taxei speciale se datorează după acest termen majorări de întârziere. În cazul în care contribuabilii nu-şi vor achita de bună voie taxa, se vor aplica măsurile de executare silită.
Taxa nu se aplică categoriilor de persoane fizice prevăzute la art. 485 din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal:
=veteranii de război, văduvele de război şi văduvele nerecăsătorite ale veteranilor de război;
=persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată la 6 martie 1945 şi cele deportate în străinătate ori constituite în prizonieri;
=persoanele cu handicap grav sau accentuat, persoanele încadrate în gradul I de invaliditate şi reprezentanţii legali ai minorilor cu handicap grav sau accentuat şi ai minorilor încadraţi în gradul I de invaliditate.
Refuzul contribuabilului de a se prezenta la sediul organului fiscal, la cererea scrisă a acestuia, în vederea clarificării situaţiei fiscale, se sancţionează cu amendă, conform prevederilor Codului Fiscal.