Primarul Ţâroiu şi-a pus cenuşă în cap cu asfaltarea pe Gruiului, mizând pe adevărul vorbei din bătrâni că greşeala mărturisită este pe jumătate iertată. Mai cu seamă că a mărturisit greşeala înaintaşului Călin Andrei pentru documentaţia incompletă, în baza căreia s-a ţinut, cu graba fetei mari la măritat, licitaţia pentru reparaţia unei străzi, pe care era prioritară reţeaua de canalizare. Ca să obţină votul Consiliului Local şi să scape de daunele cu care ameninţă firma câştigătoare, dacă nu este lăsată să execute lucrarea câştigată, Liviu Ţâroiu i-a pus în faţa plutonului de execuţie pe cei de la Investiţii, vinovaţi că n-au cerut Legislativului anterior să aprobe indicatorii tehnico-economici. Dar când s-a încins disputa cu liberalii, care nu conteneau a-l acuza de ilegalităţi, primarul a evocat amintirea fostului coechipier liberal, care a semnat un contract de proiectare şi a plătit un proiect fără studiu de fezabilitate. Într-un final, graţie majorităţii de care se bucură în Consiliu, şeful Executivului a obţinut votul pe marginea acestei formalităţi, care trebuia îndeplinită înainte de licitaţie, nu la un an după.
O etapă obligatorie înaintea licitaţiei s-a consumat la un an după licitaţie
Pentru şedinţa de la sfârşitul lunii noiembrie, aşa cum a anunţat, primarul Liviu Ţâroiu a pregătit documentul cu rol de „expunere de motive”, prin care explică de ce a fost nevoie de iniţierea unui astfel de proiect de hotărâre. Reamintim că documentaţia tehnico-economică aferentă investiţiei de reabilitare a străzilor Gruiului şi Richard a fost propusă de şeful Executivului spre aprobare la un an distanţă de desemnarea câştigătorului licitaţiei de asfaltare. Licitaţie care, în mod normal şi legal, nu se putea ţine fără a avea aprobată înainte, de către Consiliul Local, această documentaţie prezentată aleşilor cu mai bine de un an întârziere.
Primarul a invocat în susţinerea iniţiativei sale întârziate două hotărâri ale Consiliului Local, prima, din 12 februarie 2015, a doua, din 28 ianuarie 2016, prin care a fost aprobată „Lista obiectivelor de investiţii cu finanţare parţială sau integrală de la buget, poziţia B – Lucrări noi, capitol bugetar 84.02 – Drumuri şi poduri, finanţarea lucrărilor aferente obiectivului de investiţii cu denumirea “Reabilitare strada Gruiului + strada Richard, în Municipiul Câmpulung”, atât în anul 2015, cu suma de 1.500.000 lei, cât şi în anul 2016, cu suma de 500.000 lei.” “Pentru realizarea acestui proiect de investiţii, s-a elaborat Documentaţia tehnico-economică de către SC CDLA ARG CONSULT SRL, în calitate de proiectant.”, continuă materialul primarului, care insistă pe latura emoţională a realizării investiţiei, adică oportunitatea asfaltării unei artere distruse sever prin săpăturile executate în cadrul lucrării de canalizare.
„Strada Gruiului, continuată în partea sudică cu strada Richard, având o lungime de peste 3 kilometri, devine o arteră de circulaţie importantă a municipiului Câmpulung, care va prelua o parte a traficului rutier. Pe aceste străzi s-au finalizat şi lucrările de canalizare, toate acestea conducând la crearea unui areal urbanistic nou pentru municipiul Câmpulung, zonă care, încă de pe acum, a început să devină atractivă pentru construcţiile de locuinţe.”, sunt argumentele lui Liviu Ţâroiu, prezentate în scris Legislativului.
Motivaţia şi-a însoţit-o, pentru a da greutate hârtiei sale, de extrase din devizele privind cheltuielile necesare realizării investiţiilor de reabilitare a străzii Henry Richard km 0+000- km 0+688 şi a străzii Gruiului km 0+000-2+426, devize extrase din proiectele tehnice întocmite de către proiectantul SC CDLA ARG CONSULT SRL. Ele cuprind valori exprimate în lei la cursul euro de 4.42 lei/euro din data de 15.04.2015.
Extrasul din devizele de cheltuieli aferente reabilitării celor două străzi neasfaltate, la care face referire Liviu Ţâroiu, indică următoarele valori:
=Strada Richard: Total general (cu TVA): 1.544.081,01 lei sau 349.323,78 euro; din care construcţii+montaj: 1.504.961,29 lei sau 340.473,57 euro;
=Strada Gruiului: Total general (cu TVA): 6.362.268,51 lei sau 1.439.362,14 euro, din care construcţii+montaj: 6.225.050,97 lei sau 1.408.318,85 euro;
Total investiţie: 7.906.349,52 lei sau 1.788.685,92 euro, din care construcţii+montaj: 7.730.012,26 lei sau 1.748.792,42 euro.
=Strada Henry Richard: 668 metri – lungime; 6 metri – lăţimea părţii carosabile; 936.368 lei (fără TVA) – valoarea lucrărilor de drum, construcţii+montaj; 570 metri – lungimea canalizării pluviale; 277.310 lei (fără TVA) – valoarea lucrărilor de canalizare pluvială, construcţii+montaj; 1.213.678 lei (fără TVA) – valoarea totală conform devizului general;
=Strada Gruiului: 2.426 metri – lungime; 6 metri – lăţimea părţii carosabile; 3.339.850 lei (fără TVA) – valoarea lucrărilor de drum, construcţii+montaj; 2.419 metri – lungimea canalizării pluviale; 1.680.340 lei (fără TVA) – valoarea lucrărilor de canalizare pluvială, construcţii+montaj; 5.020.200 lei (fără TVA) – valoarea totală conform devizului general.
Primarul Ţâroiu: “Dintr-o neglijenţă a celor din Serviciul de Investiţii, n-au fost aprobaţi indicatorii tehnico-economici ai proiectului”
După cum era de aşteptat, dezbaterea în plenul Consiliului Local, pe marginea materialului pus de primar în atenţia legiuitorilor, a insistat pe cronologia anormală a evenimentelor, cu aprobarea documentaţiei respective la un an de la licitaţie. Licitaţie care, chiar cu această scăpare, este apreciată de Liviu Ţâroiu ca fiind perfect legală, deci, nu sunt motive de anulare. În schimb, sunt motive de obligare la plată a municipalităţii, dacă firma câştigătoare se adresează instanţei de judecată în caz de ratare a contractului de aproximativ 50 de miliarde de lei vechi. Aşadar, în opinia primarului, decât despăgubiri achitate constructorului, mai bine toată lumea „ciocul mic” şi mâna sus pentru indicatorii a căror lipsă a fost descoperită după un an de la licitaţie.
Ce a pus pe hârtie, Ţâroiu a explicat, cu alte vorbe, în faţa aleşilor, luni, 28 noiembrie 2016, la şedinţa ordinară aferentă lunii noiembrie: „S-a făcut un contract… un contract de proiectare, în anul 2014, în luna decembrie. S-a venit cu acest contract în Primărie, s-a plătit, s-a aranjat, s-a făcut absolut tot. Indicatorii tehnico-economici ai proiectului respectiv, dintr-o neglijenţă a celor din Serviciul de Investiţii – nu nominalizez cine -, n-au fost aprobaţi. Venim cu ei acum, să facem o corecţie a ceea ce nu s-a realizat în anul 2015. În bugetul local al anului 2015, Consiliul Local din acel moment a aprobat, pentru execuţia proiectului, o sumă de 1,5 milioane lei. Lucrarea n-a fost demarată, fiindcă nu s-a făcut procedura de licitaţie ş.a.m.d. (n.r. mai târziu, primarul s-a răzgândit în privinţa licitaţiei). În 2015, când dumneavoastră încercaţi să mă suspendaţi pe mine, aţi făcut bugetul. În 2016, în bugetul local, pe care l-am făcut în februarie, dacă nu mă înşel, am prevăzut din nou o sumă pentru execuţia lucrării, dar noi am întârziat această execuţie de reabilitare a străzii Gruiului şi Richard, pentru că aveam un nou proiect, de execuţie a canalizării. Şi era logic că lucrarea de reabilitare a covorului asfaltic să nu se facă înainte de a face canalizarea. Ca execuţie, suntem în faza de finalizare a canalizării. În acest an, execuţia se va încheia şi putem avea front deschis, să refacem strada, care, după proiectul de canalizare, arată jalnic. Acolo au fost iarăşi mici erori de proiect. Refacerea străzii nu s-a făcut aşa cum a fost înainte, din cauza faptului că exista proiectul de reabilitare ulterioară cu covor asfaltic. Vin şi vă solicit dumneavoastră, pentru că avem o problemă pe această stradă mare, să aprobăm indicatorii tehnico-economici ai proiectului şi să trecem la realizarea efectivă a lui.”
Liberalul Lucian Ionescu a vrut să se asigure că a auzit bine şi a repetat fragmentul referitor la licitaţie: „Aţi spus că n-a existat o licitaţie.” „N-am spus asta. A existat o licitaţie, în 2015.”, s-a contrazis singur primarul, care a insistat în faţa noilor aleşi să corecteze omisiunea ce afectează legalitatea executării lucrării.
Ţâroiu, arătându-l cu degetul pe Andrei: „Nu sunt ilegalităţile mele! Vedeţi cine a semnat contractul de proiectare fără studiu de fezabilitate!”
Când acelaşi ales PNL a ripostat că din start este ilegal ce le propune primarul, din cauza nerespectării succesiunii etapelor contractării unei lucrări, Liviu Ţâroiu şi-a apărat poziţia: „Nu este ilegal, căci ne-am interesat dacă este ilegal.” În completarea argumentaţiei acestuia, construită pe scuza cu „eroarea”, Sorin Bălăşcan a scuzat tot printr-o eroare menţionarea într-un document oficial, raportul procedurii de licitaţiei, faptul că deschiderea ofertelor a fost pe 9 septembrie 2015, iar raportul cu câştigătorul poartă ca dată a semnării lui 15 august 2015. Adică firma câştigătoare ar fi fost dată înainte să se deschidă plicurile cu preţurile cerute de constructorii care şi-au dorit contractul. „Este clar o eroare. La sfârşit, când s-a scris „încheiat astăzi”, s-a trecut altă dată. Dar este înregistrat, are număr de înregistrare şi se poate verifica. Este o eroare de redactare.”, a precizat Bălăşcan. „De unde ştim că nu este o greşeală data înregistrării? Sunt erori peste erori. O mică eroare că nu s-au făcut indicatorii tehnico-economici, o mică eroare că n-a fost buget, o mică eroare la licitaţie.”, a remarcat ironic liberalul Ionel State, completat de colegul Ionescu: „Dacă a existat această eroare, nu înţeleg de ce nu s-a anulat licitaţia.”
„Totul se poate întâmpla şi repeta, a intervenit Liviu Ţâroiu. Numai că a fost o licitaţie câştigată, care n-a fost declarată nulă. Noi am purtat o discuţie amiabilă cu câştigătorul, care declară că merge pe aceleaşi sume şi că nu cere nimic altceva. Avem scris de la dânsul că-şi menţine oferta şi că, dacă noi încercăm să anulăm, s-ar putea să ne ceară daune şi despăgubiri. Dacă dumneavoastră consideraţi că suportăm, în urma unui proces pe care îl vom avea cu ei, daune şi despăgubiri, pentru această eroare, eu consider că nu este cazul. Nu am nicio problemă cu Selca, n-am semnat încă contractul, contractul a stat în biroul unui contabil şi trebuia să fie derulat mai de mult. Se putea derula fără niciun fel de probleme.”
O mare problemă, în continuarea şirului de mici erori, s-ar putea să apară la semnarea contractului cu firma piteşteană Selca, întrucât el trebuia semnat în mai puţin de două săptămâni, termen depăşit cu mai bine de un an. Amănunt lipsit de importanţă pentru primar, care, atunci când liberalii au invocat altă ilegalitate pe care o forţează şeful Executivului, acesta a pus problema astfel: „Vreţi să facem lucrarea mai repede sau vreţi să reluăm procedura?” „Vreţi să creadă lumea că nu vrem noi să se asfalteze strada Gruiului. Nu vrem să votăm acum toate ilegalităţile dumneavoastră!”, a sărit la primar Lucian Ionescu. „Nu sunt ilegalităţile mele! Vedeţi cine a semnat contractul de proiectare fără studiu de fezabilitate! A plătit un proiect fără studiu de fezabilitate şi fără aprobarea indicatorilor tehnico-economici!”, a explodat Liviu Ţâroiu, cu referire la fostul primar Călin Andrei, din perioada căruia datează documentaţia incompletă, care i-a încăierat pe social-democraţi şi liberali, pe de o parte, iar, pe de altă parte, Primăria şi firma care aşteaptă din toamna lui 2015 să-şi instaleze şantierul în Grui. Lucru imposibil, căci, şi să fi fost documentaţia completă, iar finanţarea integrală în buget, nu era canalizarea executată.
„Calea Drăceşti aţi făcut-o la fel. Şi vă mai dau trei exemple. Nu vreau să-l aduc în discuţie pe fostul primar”
Fiindcă am amintit de finanţare, Liviu Ţâroiu a pomenit două sume: 15 miliarde de lei vechi, în 2015, 5 miliarde, în 2016. Asta în condiţiile în care constructorului trebuie să i se plătească peste 48 de miliarde de lei vechi, suma cu care a câştigat licitaţia. Din acest motiv, economiştii lui Ţâroiu l-au consiliat să apeleze la rezervele anului viitor, din care să ia 43 de miliarde, pe care să le folosească în 2016.
După primar, i-a venit rândul la raport directorului economic Violeta Iarca, interpelată în chestiunea legalităţii semnării unui contract în lipsa bugetului lucrării. Aceasta a afirmat că actul se putea semna fără probleme, chiar dacă nu existau în buget sumele în integralitatea lor. Însă nu se putea încheia fără indicatorii aprobaţi de către Consiliul Local. „H.G. 834/2009, care a modificat H.G. 225/2006 privind normele de aplicare a achiziţiilor publice, prevede că, la data iniţierii procedurii de achiziţie publică, nu eşti obligat să ai în buget sumele necesare. Doar documentaţia s-o ai întocmită. Documentaţia de atribuire este una, iar documentaţia tehnico-economică este altceva. Aceea rezultă dintr-un studiu de fezabilitate, întocmit de către un specialist, este o valoare, pe baza unui deviz general, şi intră, ca şi competenţă de aprobare, numai la Consiliul Local. Documentaţia de atribuire la licitaţie nu se aprobă de către Consiliul Local, se aprobă de către ordonatorul principal de credite.”, a explicat Violeta Iarca.
Încheierea i-a aparţinut primarului Liviu Ţâroiu, care a direcţionat discuţia către cel care a condus înaintea sa Câmpulungul: „Aş putea să-l întreb şi eu pe cel care a semnat contractul de proiectare de ce n-a făcut studiu de fezabilitate înainte. (…) Nu pot semna contractul fără indicatori. Calea Drăceşti aţi făcut-o la fel. Şi vă mai dau trei exemple. Nu vreau să-l aduc în discuţie pe fostul primar. Când s-a întâmplat asta, când am făcut licitaţia asta, domnule David, erai viceprimar.” „Aţi făcut-o pe ascuns.”, a replicat tăios celălalt.
Schimbul de ironii şi acuzaţii de ilegalitate pe marginea demersului iniţiat de primarul PSD-ist, urmat de voturile împotrivă şi abţinerile celor şase liberali, n-au afectat deznodământul dorit de Liviu Ţâroiu, care, cum se îndreaptă vremea, poate da liber asfaltării pe Gruiului.