Compania proprietară a platformei pe care este amplasată hala transformată în depozit de deşeuri mai primeşte un refuz din partea uneia dintre firmele notificate s-o scape de stocurile periculoase. Din răspunsul reprezentanţilor societăţii Fares, din Orăştie-Hunedoara, transmis prin avocat celor de la Landmark Management – comunicat şi Asociaţiei „Salvaţi Câmpulungul şi Muscelul” -, deducem că între părţi s-a purtat o corespondenţă de durată. Înainte de acest ultim punct de vedere, prezentat în luna octombrie 2016, au existat şi alte poziţii comunicate oficial de Fares SA companiei rămase pe cap cu câteva mii de tone de reziduuri din categoria celor cu grad ridicat de risc pentru populaţie. În octombrie 2014, martie 2015, mai 2015, reprezentanţii firmei de la care Global Eco Center a ridicat deşeurile aduse şi depozitate la Câmpulung au fost categorici în adresele de răspuns la solicitările repetate ale Landmark Management. „Societatea noastră nu are nicio obligaţie născută legal sau convenţional cu privire la vreo cantitate de deşeuri depozitată de SC Global Eco Center SRL în imobilul proprietatea dumneavoastră.”, şi-a exprimat clar poziţia acest fost partener de contract al lui Tofan.
Proprietarul ARO: “În cazul unui incident şi/sau catastrofe ecologice, responsabilitatea vă aparţine”
Fares SA se numără printre companiile notificate în mai multe rânduri de deţinătoarea fostei Uzine ARO de a face ceea ce se angajase faţă de acestea, prin contract, Global Eco Center şi anume să neutralizeze deşeurile ridicate de la fiecare generator. Cea mai recentă dintre adresele expediate de Landmark Management în cadrul unui demers derulat pe parcursul a doi ani, de când moldoveanul şi-a încetat activitatea de la Câmpulung, sună astfel:
„1.Prin Adresa nr.18415/03.10.2016, APM Argeş a comunicat societăţii Global Eco Center SRL faptul că nu îi prelungeşte programul de neutralizare şi eliminare a deşeurilor produse de către societatea dumneavoastră.
2.Societatea Global Eco Center SRL are suspendată autorizaţia de mediu din data de 24 aprilie 2014, astfel că, în prezent, nu mai poate desfăşura niciun fel de operaţiuni de evacuare /eliminare /neutralizare deşeuri.
3.Având în vedere că, în conformitate cu prevederile art.21 din Legea nr.211/2011, societatea dumneavoastră este SINGURA RESPONSABILĂ de eliminarea/neutralizarea deşeurilor produse, aveţi obligativitatea de a vă prezenta de urgenţă în vederea ridicării şi neutralizării deşeurilor produse.
Precizăm că, în afară de societatea dumneavoastră, nicio altă societate nu are dreptul de a ridica şi elimina aceste deşeuri.
Vă aducem la cunoştinţă că, împreună cu autorităţile publice locale, precum şi cu întreaga comunitate locală din Câmpulung Muscel, vom demara o amplă acţiune, în vederea respectării de către societatea dumneavoastră a obligaţiilor de mediu ce vă revin, până la ridicarea efectivă a deşeurilor abandonate în localitatea Câmpulung Muscel.
Vom solicita Ministerului Mediului să ne comunice sancţiunile aplicate societăţii dumneavoastră în cazul în care, în termen de 15 zile de la primirea prezentei, nu veţi proceda la ridicarea deşeurilor produse de către societatea dumneavoastră şi pe care nu le-aţi neutralizat până în prezent.
Vom solicita Ministerului Mediului să ne comunice modul în care monitorizează deşeurile produse de către societatea dumneavoastră şi măsurile întreprinse până în prezent.
Vă rugăm să ne comunicaţi ora şi data în care urmează să vă prezentaţi să ridicaţi deşeurile, cu precizarea că vor fi prezenţi atât reprezentanţi ai administraţiei publice locale, ai Poliţiei, reprezentanţi ai societăţii civile, APM Argeş şi GNM-CJ Argeş.
Din acest moment, în cazul unui incident şi/sau catastrofe ecologice, responsabilitatea vă aparţine, cu toate consecinţele legale aferente.”
Notificarea poartă semnătura directorului general al societăţii Landmark Management, Sergiu Filip.
Avocatul companiei Fares: „Societatea noastră nu are nicio culpă şi nicio responsabilitate în situaţia creată”
Printr-un contract de prestări servicii de ecologizare, încheiat în luna iulie a anului 2012 – la doi ani distanţă de momentul sosirii operatorului de la Iaşi la Câmpulung, unde a dislocat o parte consistentă a afacerii sale – între Fares SA şi Global Eco Center SRL, aceasta din urmă, firmă specializată în serviciile contractate de compania din Harghita, se obliga să execute lucrări de ecologizare la sediul său. Reziduurile rezultate din această activitate erau preluate, ambalate, transportate şi distruse/eliminate. Acţiunile descrise în documentul remis de avocatul părţii căreia i s-a adresat conducerea Landmark Management au fost îndeplinite până la faza de preluare a deşeurilor de către Global Eco Center.
Fares SA a plătit în totalitate facturile emise de operatorul cu punct de lucru la Câmpulung. Sumele, potrivit apărătorului societăţii notificate în mai multe rânduri să-şi ridice cantităţile existente încă pe platforma intitulată „Câmpulung Industrial Park”, „includea plata serviciilor până la distrugerea completă a deşeurilor preluate de la noi. Ba mai mult, preţul facturat societăţii noastre a fost defalcat, fiind indicat separat preţul pentru lucrările de ecologizare şi separat pentru lucrările de distrugere-eliminare a deşeurilor. Deşi nu are nicio relevanţă în acest context, preţul facturat societăţii noastre şi achitat de noi în întregime a fost unul consistent.”, redăm din adresa reprezentantului Fares SA.
Avocata consideră că nu este imputabil companiei pe care o reprezintă dacă Tofan a distrus sau nu deşeurile rezultate în urma activităţii de ecologizare, serviciu care, după cum a precizat, i-a fost onorat. „Nu avem nicio responsabilitate pentru modul de lucru al prestatorului de servicii ecologice. Nu se nasc obligaţii în sarcina noastră nici din cauza faptului că Global Eco Center a intrat în procedura de insolvenţă şi nici din cauza faptului că această societate nu mai deţine la această dată autorizaţiile necesare sau din împrejurarea că Agenţia pentru Protecţia Mediului Argeş nu a mai prelungit vechile autorizaţii.”, continuă răspunsul apărătorului Fares.
Aceasta a făcut referire la temeiul legal invocat de Landmark Management şi anume un aspect reglementat de Legea 211/2011 privind regimul deşeurilor: principiul „poluatorul plăteşte”. „Semnificativ este faptul că noi am achitat costurile necesare ecologizării, inclusiv cele ale eliminării acestor deşeuri, nu noi fiind cei care au depozitat pe proprietatea dumneavoastră aceste deşeuri. Prin urmare, ne-am îndeplinit obligaţia consemnată în principiul mai sus invocat. (…) În situaţia în care apar incidente de genul celui invocat de dumneavoastră în prezent, este clar reglementat care este procedura de urmat. În niciun caz, poluatorul, care a plătit o dată eliminarea către o firmă autorizată să efectueze astfel de operaţiuni, nu mai are nicio obligaţie legală, nu mai poate fi obligat să suporte a doua oară costurile eliminării deşeurilor. (…) Responsabilitatea noastră cu privire la aceste deşeuri a încetat în momentul preluării lor de către o societate autorizată să efectueze operaţiuni de ecologizare, moment la care, prin plata tarifelor convenite cu SC Global Eco Center SRL, ne-am îndeplinit obligaţia de plată prevăzută în art.21, alin.1 (n.r. În conformitate cu principiul “poluatorul plăteşte”, costurile operaţiunilor de gestionare a deşeurilor se suportă de către producătorul de deşeuri sau, după caz, de deţinătorul actual ori anterior al deşeurilor), şi în conformitate cu prevederile art.22, alin.1 (n.r. Producătorul de deşeuri sau, după caz, orice deţinător de deşeuri are obligaţia de a efectua operaţiunile de tratare (…) sau de a transfera aceste operaţiuni unui operator economic autorizat care desfăşoară activităţi de tratare a deşeurilor sau unui operator public ori privat de colectare a deşeurilor), din Legea 211/2011.”, este poziţia exprimată cu claritate de reprezentant.
În răspunsul companiei Fares se face trimitere şi la Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului 68/2007, care reglementează răspunderea de mediu, cu referire la prevenirea şi repararea prejudiciului asupra mediului. „Acest act normativ operează cu noţiunea de „operator responsabil”, care nu poate fi identificat cu societatea noastră. Prin urmare, aşa cum v-am adus la cunoştinţă în întreaga noastră corespondenţă, societatea noastră nu are nicio culpă şi nicio responsabilitate în situaţia creată. Atenţionările dumneavoastră, care se apropie foarte mult de ameninţări, potrivit cărora, împreună cu autorităţile publice locale şi comunitatea locală, veţi întreprinde activităţi, pentru a determina un anumit comportament din partea noastră, vă solicităm să le analizaţi cu seriozitate şi cu responsabilitate. În situaţia în care veţi întreprinde demersuri care vor avea ca finalitate o ştirbire a imaginii noastre, ne rezervăm dreptul de a vă acţiona în judecată în vederea acoperirii acestor daune de imagine.”, se precizează în materialul înaintat, în afară de Landmark Management, şi Corpului de Control al Primului Ministru al României, Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor, autorităţilor locale şi autorităţilor de mediu, Garda şi Agenţia de Mediu, de la nivel central şi judeţean, din Hunedoara şi Argeş, dar şi Asociaţiei „Salvaţi Câmpulungul şi Muscelul”.