-5.9 C
Campulung Muscel
10/02/2025

Pasionaţii auto polonezi, membri ai unui club din Cracovia, alungaţi din zona fostei Uzine ARO

Proprietarul fostei platforme şi-a pus oamenii să-i zburătăcească pe excursioniştii din Polonia 

Sergiu Filip a refuzat inclusiv accesul participanţilor la Raidul IMS 2015  

Până la vară, când se va desfăşura o nouă ediţie a „Câmpulungului în amintiri”, deja celebrul Raid IMS, ale cărui amploare şi priză la public probabil că nici iniţiatorul proiectului nu şi le-a imaginat, mai sunt pe agenda familiei Hagi şi alte acţiuni. Dar în afara Câmpulungului. Chiar în afara ţării. Una dintre acestea va fi la Belgrad, unde se ţine o manifestare dedicată tuturor mărcilor auto. Un eveniment pe care n-ar vrea să-l rateze – cum s-a întâmplat anul trecut, din cauză că s-a ţinut la scurt timp după nunta fiului său, Alexandru – este găzduit de Cracovia. „M-aş fi dus, mai ales că au fost ei aici.”, ne povestea Emil Hagi. La Cracovia există de mult timp un club al pasionaţilor de Dacia, care şi-au pus numele „Drum bun!”, după pancartele plantate pe arterele României, unde îşi petreceau concediile. În jur de 50 de iubitori ai autoturismului fabricat la Colibaşi s-au unit sub titulatura „Drum Bun, Polonia!”. Cei mai mulţi deţin Dacia, însă printre ei sunt şi posesori de ARO şi Oltcit. Părinţii preşedintelui clubului polonez, Michael Sowa, au avut Dacia, cu care veneau deseori în România. Sowa a rămas credincios mărcii româneşti, ca drept dovadă stau cele patru maşini aflate în proprietatea sa: Dacia 1100, 1300 şi 1310 (două automobile). Membrii Clubului „Drum Bun, Polonia!”, care sunt şi vorbitori de Limba Română, au un calendar bogat de acţiuni pe plan local şi internaţional, din care nu lipsesc excursiile în România. 

Membrii unui club de pasionaţi de Dacia au venit chitiţi la Câmpulung, ca să viziteze Muzeul Automobilului Românesc  

Aşa se face că, la scurt timp de la inaugurarea Muzeului Automobilului Românesc, „au dat o fugă” până la Câmpulung. Au venit cu un scop precis: să vadă colecţia dedicată, în special, modelelor fabricate în Muscel. „A venit să viziteze Muzeul o coloană de trei Dacii şi o Warszawa de la Clubul „Drum Bun!” din Cracovia.”, asta după ce, înainte de a face popasul la Apa Sărată, au vrut să vadă ce a rămas din faimoasa uzină de automobile ARO Câmpulung. De parcă vederea ruinelor care au luat locul impresionantei platforme industriale de altădată n-a fost un motiv suficient de profundă dezamăgire, excursioniştii au avut parte de al doilea şoc, în momentul în care au fost alungaţi de oamenii de pază ai proprietarei Landmark Management. Turiştii au fost uşuiţi cu bodyguarzii, nefiind lăsaţi să fotografieze nici măcar în parcarea fostei Uzine ARO. Nici Emil Hagi n-a avut succes anul trecut, când a solicitat parteneriatul proprietarului ARO, pentru a organiza sărbătorirea celor 130 de ani de la debutul activităţii industriale pe platforma de la margine de Câmpulung. Sergiu Filip l-a refuzat categoric, interzicând accesul pe proprietatea companiei bucureştene pentru oaspeţii veniţi din afara municipiului, la Raidul IMS. În schimb, le-a fost gazdă Puiu Brănescu, proprietarul Halei Motor Vechi, care, în plus, a donat Muzeului un exponat foarte interesant: o catalogare TUV a unui motor, uitată prin hală.            

„Polonezii ne-au invitat la evenimentul lor, de pe 4 septembrie (n.r. 2015), de la Cracovia, însă noi eram la o săptămână după nuntă, nici nu ne dezmeticisem bine. Polonezii au un club foarte tare! Posesori de Dacii, au un pub decorat cu Dacia. M-au surprins când au venit aici. Pe una dintre Dacii era o tipă tânără, tatuată, ca să aflu, când m-am documentat, că era conferenţiar la Universitatea din Cracovia. Erau vorbitori de Limba Română! Atât de pasionaţi sunt de maşina asta, încât au învăţat Limba Română! Ştiau despre Muzeul nostru. N-au venit întâmplător. Ne-au invitat la ei, dar vor avea un eveniment şi în România, fiind parteneri cu un club de posesori de Dacia de la Satu Mare.”, povestea Emil Hagi. 

Într-adevăr, ca urmare a colaborării lui Michael Sowa cu un tânăr din Satu Mare, pătruns de acelaşi „microb”, a luat fiinţă în localitatea românească „Drum Bun, Satu Mare!”, un club format din 30 de membri deţinători de Dacia şi nu numai. Cele două cluburi au dat startul unor acţiuni comune, la care a fost invitat să participe – invitaţia rămânând în picioare pentru 2016 – şi câmpulungeanul nostru de la Apa Sărată. Clubul polonez organizează în jur de zece evenimente pe an, aproape unul pe lună, cu participare din întreaga ţară şi din afara ei.

Evenimente auto rafinate: „Retromobil pe Drumul Vinului” şi „Concursul de Eleganţă” de la Sinaia, pentru care Emil Hagi a achiziţionat un Mercedes 

Pe agenda de participări la acţiuni auto, în 2016, se află „Retromobil pe Drumul Vinului”, ediţia a V-a, organizat de Retromobil Club România în parteneriat cu „Conacul dintre vii”, un raid Bucureşti – Urlaţi, la care Alexandru Hagi a luat parte an de an. Luxoasa locaţie turistică de la Urlaţi-Prahova, care cuprinde o podgorie impresionantă şi o cramă, este deţinută de cea de-a doua soţie a lui Călin Popescu Tăriceanu, Livia. Anul trecut, au fost prezente la „Conacul dintre vii”, la garden party-ul cu tema „La vie en rose”, 65 de echipaje din Bucureşti, Ploieşti, Buzău şi Brăila. Seara se încheie cu o petrecere în regulă, cu o degustare de vinuri, unde sunt afişate ţinute deosebite, după modelul „Concursului de Eleganţă” de la Sinaia. Alexandru Hagi a fost o dată şi la “Concursul de Eleganţă”, pentru care se pregăteşte să participe acum şi tatăl său. Din acest motiv, Emil Hagi şi-a achiziţionat un Mercedes, o maşină interesantă, pe care, după cum ne-a mărturisit, a procurat-o mai mult ca s-o salveze. Este vorba despre Mercedes-ul doctorului Nicolescu, de care actualul proprietar s-a temut că va ajunge în cine ştie ce mâini, care să-l batjocorească.     

Să nu uităm de „Zimbrul Carpaţilor”, la care a fost prezent în fiecare an. Organizatorii „Zimbrului” insistă ca părintele ARO-ului, Câmpulungul, să fie reprezentat, datorită reputaţiei localităţii în materie de aşi în mecanica auto şi datorită maşinilor unice pe care ai noştri le prezintă. Muscelenii deţin bijuterii auto pe care nu le mai are nimeni, cum este maşina de pompieri („pompiera”), care stârneşte curiozitatea la fiecare apariţie publică. Adăugăm şi faptul că Alexandru Hagi este secretarul general al Secţiei „M” a Retromobil Club România. Sunt câteva exemple de acţiuni, însă participările la manifestări expoziţionale automobilistice au frecvenţă lunară. 

Reuniunea restauratorilor de vehicule vechi, transformată într-o bancă de date despre deţinătorii de piese auto     

Pentru cei care au participat, în aprilie 2015, la Expo Atelierul găzduit de Muzeul Automobilului Românesc, organizator al unui eveniment care şi-a propus să-i reunească pe restauratorii de maşini vechi, facem precizarea că s-a optat pentru transformarea lui într-o bancă de date despre deţinătorii de piese necesare în munca de valorificare a „obiectului” hobby-ului comun. „Am început să lucrez la o bancă de date, căci pe mine asta mă interesează, sursele de piese şi de informaţii. Şi pe oameni tot asta îi interesează cel mai mult, să ştie că au informaţia aici şi că pot intra în contact direct cu cel care deţine piesele. În plus, s-ar putea interpreta şi eu mă feresc de ipostaza de intermediar de piese. Nu vreau să am contact cu banul, eu le dau doar informaţia şi acest lucru contează foarte mult.”, a adăugat el. Anul trecut, sincronizarea Expo Atelierului cu Retro Parada Primăverii n-a fost una fericită, întrucât interesul iubitorilor acestui fenomen a fost direcţionat către cea de-a doua manifestare.              

Muscelenii nu înţeleg că, donând sau măcar acceptând să fie reproduse imaginile vechi, salvează istoria locală  

Din păcate, în Muscel nu prea funcţionează instituţia „donaţiei”, prin intermediul căreia Muzeul Automobilului Românesc s-ar îmbogăţi considerabil cu obiectele valoroase din punct de vedere spiritual, nu neapărat material, aflate în posesia multora dintre foştii angajaţi de la ARO. Ce nu înţeleg proprietarii lor este că Emil Hagi nu ţine să i se cedeze obiectul original, ci este mulţumit şi cu reproducerea lui. Adică, în cazul unei fotografii, nu are pretenţia ca deţinătorul să renunţe la ea în favoarea colecţiei de la Apa Sărată, ci o scanează şi o imprimă pe hârtie, în mărimea dorită, de regulă, sub forma unor tablouri, care să fie vizibile de la distanţă. Un rând de tablouri realizat pe baza fotografiilor scanate este făcut cadou proprietarului, căruia îi sunt returnate şi pozele originale. „Am constatat că, la capitolul donaţii, treaba este complicată.”, spunea Hagi. 

Muscelenii nu ştiu să doneze şi nici nu conservă ceea ce le-a rămas din vremuri de demult. Foarte mulţi dintre interlocutorii care ne-au acordat interviuri pentru serialul „Din Istoria ARO” ne-au mărturisit că au avut cutii pline cu fotografii şi documente, pe care le-au ros şoarecii în podul casei. Sau le-au aruncat când au făcut curăţenie, când s-au mutat de la bloc la casă ori, pur şi simplu, nici nu-şi mai amintesc cum au rămas fără ele. Însă cei care le au încă nu se îndură să le ofere Muzeului Automobilului Românesc, pentru a se bucura toată lumea de ele. Nu numai musceleni, români de pretutindeni şi străini din afara ţării, care, de cum au auzit despre existenţa unui asemenea aşezământ la Câmpulung, dedicat istoriei auto muscelene în principal, au ţinut să-l vadă. 

În condiţiile reticenţei concetăţenilor noştri de a lăsa ceva celor care vin după ei, Emil Hagi, un om de afaceri cu sânge de machedon, priceput în a cumpăra, a găsit modalitatea descrisă mai înainte, plus achiziţia contra cost. „În situaţia în care ei insistă să opresc originalele, le opresc, dar niciodată nu-i spun omului: „Vreau să-mi dai pozele tale! Vreau imaginile de pe pozele tale.” Măcar salvez imaginile. Altfel nu primesc nimic. Sau le cumpăr. Este o reţetă mai valabilă decât cea cu donatul. În Muscel, instituţia donaţiei pare ciudată. Decât să-i propui cuiva să-ţi doneze ceva… mai uşor primeşti o înjurătură. Aşa că… noi cumpărăm.”, descria proprietarul Muzeului Automobilului Românesc o situaţie deloc străină urechilor noastre, întrucât, în încercarea de a obţine cât mai multe amintiri despre ARO, constând, în principal, în fotografii vechi, ne-am lovit de acelaşi refuz din partea deţinătorilor. Iar nouă chiar nu ne trebuia poza propriu-zisă, neavând unde s-o expunem, ci doar s-o scanăm, pentru a o păstra în format electronic.

TV-ul ambulanţă al unităţii de vânători din Câmpulung va fi cea mai de fiţă maşină de pe plajă, la Vama Veche                 

„Averea” auto a familiei Hagi a fost completată cu două maşini, la recondiţionarea cărora va fi de lucrat. Un ARO 243, care trebuie catalogat ca vehicul istoric, deoarece se încadrează, fiind din 1981. Deocamdată, autoturismul n-a fost adus la Câmpulung, aflându-se la „vânzător”, o unitate militară de la Târgovişte. A doua achiziţie, ne asigură Emil Hagi, va fi „o maşină de fiţe”: un TV ambulanţă, militar, cu motor de Braşov, fabricat în 1985, şi el catalogabil ca „vehicul istoric”. „Are 4.000 de kilometri şi toate capitonajele impecabile. Va fi cea mai de fiţă maşină de pe plajă de la Vama Veche. Îi pun o plasmă pe ea şi mă voi duce cu ambulanţa la Vama Veche.”, spunea acesta, zâmbind, despre maşina aflată în dotarea unităţii de vânători de la Câmpulung, căreia i-a pregătit o „pensionare” la mare, la soare.  

 

Postări asemănătoare

Acest site utilizeaza cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu utilizarea cookie. Pentru mai multe informatii puteti consulta Politica de confidentialitate a datelor personale. Accept Mai mult

error: Content is protected !!