25.8 C
Campulung Muscel
16/07/2025

1997: stocurile depăşeau de cinci ori producţia

Ce s-a întâmplat la ARO între 1994-1997

1994

• 12 septembrie: SC ARO S.A. face publică data concursului pentru ocuparea postului de manager. Ofertele celor interesaţi să participe la concurs se puteau depune până pe 16 octombrie, iar selecţionarea lor era preconizată pentru data de 21 octombrie. În termenul stabilit s-a primit o singură ofertă, aparţinând lui Mihai Ciobanu.      
• 14 octombrie: Mihai Ciobanu a semnat un acord cadru cu East European Imports Inc., prin care acorda firmei americane dreptul de exclusivitate privind distribuirea autoturismelor ARO, echipate cu motor Cosworth, în aproape toate ţările din America de Sud şi S.U.A.
• 20 octombrie: F.P.S. Bucureşti prelungeşte termenul de depunere a ofertelor până la 24 octombrie. 28 octombrie devenea data de selecţie a ofertelor, dar în acea zi se decide declanşarea unei alte proceduri de organizare a concursului. A apărut şi cea de-a doua ofertă, cea a lui Ioan Giuvelcă.
• 11 noiembrie: Concursul pentru postul de manager este câştigat de Ioan Giuvelcă. Fostul director general Mihai Ciobanu va contesta corectitudinea organizării concursului.
• decembrie: La SC ARO S.A. există un stoc de 1.600 de autoturisme.

1995

• F.P.S. a acordat un sprijin de 7,5 miliarde lei pentru retehnologizare, în condiţiile în care ARO avea nevoie de 380 milioane de dolari pentru a deveni o uzină aproape nouă.
• 7 mai: Ioan Giuvelcă semnează un nou acord cu E.E.I., prin care firma americană se obligă să asigure o linie de montaj în S.U.A., ARO urmând să livreze componente auto. Nu a fost încheiat şi un contract de vânzare-cumpărare. După un timp, E.E.I. nu a mai fost de acord cu actul încheiat şi a solicitat autoturisme fabricate şi asamblate integral la SC ARO S.A.
• 13 iulie: A fost lansat ARO 24 cu motorizare Diesel Andoria şi în varianta cu motorizare Forester Turbo Diesel.
• august: SC ARO S.A. se afla pe lista societăţilor comerciale propuse a fi privatizate, având un capital social de 254.739.986 mii lei şi profit 0.
• august: Se anunţă o posibilă colaborare cu Namibia, în vederea instalării unei linii de montaj ARO.                 
• octombrie: Câteva autoturisme ARO au plecat prin ţară, într-un traseu promoţional. 
• 9 octombrie: Tony Rodham, reprezentantul lui Ford Europa, vine la ARO. Se vorbeşte că Ford Europa va investi în societatea comercială musceleană, nivelul investiţiei ridicându-se la aproape 50% din capitalul social al uzinei.
• octombrie: SC ARO S.A. participă la T.I.B. Firme din Zair, Emiratele Arabe Unite, Grecia, Turcia, Australia şi Tunisia se interesează de autoturismele expuse (ARO 335, ARO 10.6, ARO 11.9 şi ARO Maxi-Taxi).
• 13 octombrie: Din nou se semnează un protocol între ARO şi E.E.I., prin care s-a convenit realizarea a 10-20 de autoturisme care să fie testate în S.U.A. Ulterior, conducerea de la ARO a afirmat că firma americană nu a trimis în România piesele necesare asamblării.
• 23 octombrie: În presa naţională este prezentată afacerea dintre SC Snagov S.A. şi ARO, referitoare la o cantitate de 2.000 de tone de păcură, 420 milioane de lei reprezentând paguba de la ARO.
• noiembrie: Fostul preşedinte al României, Ion Iliescu, a vizitat ARO S.A.
• noiembrie: Se desfăşoară negocieri cu compania producătoare de camioane IVECO (Fiat) pentru fabricarea, sub licenţă, de autoutilitare în România.

1996

• ianuarie: John Perez, chairman-ul lui E.E.I., anunţa F.P.S.-ul, Ministerul Comerţului şi Ministerul Industriilor că ARO a trecut toate testele de omologare în S.U.A.
• 14 martie: Întâlnirea conducerii ARO cu reprezentanţii acestei societăţi comerciale.
• 9 mai: SC ARO S.A. primeşte de la Banca de Export-Import a României un fax, prin care se dezvăluie faptul că E.E.I. Inc. nu are nicio posibilitate de creditare. Capitalul social al firmei este de 500 de dolari.                    
• 15 mai: S-au scumpit din nou autoturismele ARO (între 14 milioane şi 28 de milioane lei, fără adaos comercial şi opţionale).
• mai: Senatorul PD de Braşov Aristotel Adrian Căncescu l-a interpelat pe primul ministru Nicolae Văcăroiu în legătură cu neregulile de la ARO.
• iulie: Stocul de autoturisme a ajuns la 2.150 de bucăţi, evualuate la circa 108 miliarde lei.
• iulie: Şi-a început activitatea SC Centrul General de Comercializare ARO S.A., distribuitor exclusiv al produselor ARO.    
• Adunarea Generală a Acţionarilor a aprobat vânzarea maşinilor din stocuri mai vechi la preţuri reduse.
• august: ARO şi E.E.I. încheie un nou protocol, în prezenţa unui reprezentant al F.P.S., prin care se convine continuarea relaţiilor.
• 3 septembrie: Se constituie Sindicatul „Solidaritatea” în cadrul Secţiei Montaj General.
• septembrie: ARO participă la Salonul Auto Bucureşti cu două modele: ARO 244 cu motor Peugeot Turbo Diesel şi ARO 11.4 cu motor Renault Diesel.
• septembrie: Antena 1 transmite o declaraţie de presă a liderilor sindicali de la SC ARO S.A., în care echipa managerială este acuzată de falimentarea societăţii comerciale.
• 8 octombrie: Sindicatul Liber ARO a sesizat Parchetul Câmpulung în legătură cu patru aspecte care ridicau suspiciuni la SC ARO S.A. (afacerea Snagov privind aprovizionarea cu păcură a societăţii, contractul de asociere al SC ARO S.A. cu SC Parc S.R.L., dosarele privind furturile de la ARO, datoriile unor societăţi cu capital privat către SC ARO S.A.). În acelaşi timp, şi echipa managerială va face aceeaşi sesizare.
• 23 octombrie: Echipa managerială de la ARO S.A. se întâlneşte cu reprezentanţi ai lui Daewoo, dar neînţelegerile legate de preţ împiedică încheierea contractului prin care la ARO s-ar fi putut monta camionete Lublin.
• 28 octombrie: La Hotel Sofitel din cadrul complexului World Trade Center, s-a desfăşurat o conferinţă de presă referitoare la relaţiile ARO – E.E.I. 
• 31 octombrie: Conducerea de la ARO anunţă că, pe 10 luni ale anului 1996, au fost devansate valoric vânzările la export aferente întregului an 1995.
• octombrie: la T.I.B., Victor Băldescu, patron al SC Vicnell S.R.L., prezintă un ARO cu motor Cosworth.
• 31 octombrie: Are loc o conferinţă de presă a conducerii de la ARO, la care managerii generali afirmă că nu pot încheia contractul cu E.E.I., pentru că nu vor să rişte asumându-şi răspunderea producătorului.   
• 1 noiembrie: Conferinţă de presă a E.E.I. Firma americană promite că va vinde 20.000 de autoturisme ARO pe an, la un preţ sub 12.000 dolari. Contrar celor spuse de managerul general de la ARO, reprezentanţii de la E.E.I. afirmă că au trimis deja componente pentru trei prototipuri, dar acestea zac la Otopeni.
• decembrie: Ioan Giuvelcă anunţă că ARO va înfiinţa un grup de presă (ziar cotidian, post de radio, post TV).      
• 12 decembrie: Poliţia Municipală a descoperit la Bughea piese auto pentru ARO în valoare de circa 200 milioane lei.
• decembrie: la SC ARO S.A. ia fiinţă Sindicatul Independent TESA.

1997

• 1 ianuarie: Fabrica de Piese şi Subansamble Auto devine societate comercială, ARO deţinând 90% din acţiunile acesteia.
• 20 ianuarie: John Trotman a fost primit de ministrul Reformei Ulm Spineanu, iar acesta a repus în discuţie acordul încheiat între ARO şi E.E.I. în mai 1995.                
• ianuarie: Sindicatul Liber ARO a sesizat Parchetul şi Poliţia în legătură cu modul în care s-a desfăşurat licitaţia din 16 ianuarie, când au apărut două liste cu autoturisme scoase la vânzare. Cei implicaţi în desfăşurarea licitaţiei au fost penalizaţi.
• 23 ianuarie: Un inspector guvernamental a verificat o sesizare legată de dispariţia din bilanţul contabil al SC ARO S.A. a 8 milioane de dolari.
• ianuarie: Se anunţă o restructurare de personal, 1.000 de muncitori urmând să părăsească uzina pentru a lucra în cadrul unor SRL-uri înfiinţate pentru a colabora cu ARO S.A.
• 28 ianuarie: E.E.I. afirmă din nou că nu este de acord cu încheierea unui contract în care această firmă să fie considerată producător.
• februarie: Managerul general Ioan Giuvelcă încheie un contract de export cu Argentina şi pregăteşte realizarea unei linii de montaj a autoturismelor ARO în acea ţară.
• februarie: Managerul general adjunct Gheorghe Drăcea pleacă în Turcia pentru a negocia un acord privind exportul a 1.200 de autoturisme ARO 10. Ulterior, turcii au refuzat oferta.
• 28 februarie: Au început negocierile dintre conducere şi sindicate legate de indexarea salariilor prevăzute prin H.G. Pentru acordarea unei indexări de 46%, echipa managerială afirmă că e nevoie să disponibilizeze 2.685 de salariaţi.       
• 1 martie: Deputatul PNŢCD Barbu Piţigoi anunţă că, din cauza fraudelor înregistrate de Curtea de Conturi, ARO va intra în anchetă parlamentară.
• 5 martie: S-au semnat contractele între SC ARO S.A. şi SC Dunărea S.A. pentru livrarea de componente auto ARO (caroserie, punţi, echipamente uşi, măşti) şi între Dunărea şi E.E.I. pentru distribuirea autoturismelor ARO montate pe pământ american în S.U.A., Canada şi Mexic.
• 11 martie: Autoturismele ARO se scumpesc din nou (preţuri între 33 şi 130 milioane lei).
• 12 martie: Şedinţă la C.G.C. ARO cu toţi dealerii pentru a stabili obiectivele anului în curs. Se introduce obligativitatea deţinerii de service de către reprezentanţii ARO.
• martie: După ce Constantin  Neagu şi-a dat demisia, director general al C.G.C. ARO a fost numit ec. Nicolae Răcăşanu.
• 24 martie: Conferinţă de presă cu tema „Noutăţi în relaţia ARO-E.E.I.” Se face public contractul şi faptul că în 1997 se pot livra în S.U.A. 1.000 de colecţii pentru montarea autoturismelor.
• martie: Se află în pregătire un contract cu Auto Import Havana din Cuba, prin care ARO va livra piese în valoare de 600 mii dolari, plata făcându-se, însă, în zadar.
• 31 martie: Timp de câteva ore, managerul general Ioan Giuvelcă e suspendat din funcţie, dar pleacă la Bucureşti şi rezolvă situaţia.
• 14 şi 28 aprilie: Au loc şedinţele Adunării Generale a Acţionarilor.
• 1 mai: Fabrica de Scule şi Matriţe devine şi ea o societate comercială de sine-stătătoare la care tot ARO e acţionar majoritar.
• mai: Este omologat motorul DX28, creat de ARO.
• mai: Se lucrează în continuare la un program de restructurare care priveşte 1.000 de salariaţi.
• 5 mai: A început „Caravana ARO”, autoturismele de teren parcurgând două trasee prin ţară, în scop promoţional.
• mai: Ulm Spineanu afirmă că stocurile depăşesc de cinci ori producţia ultimei luni în cazul autoturismelor de teren, ca unică explicaţie a acestui fapt fiind oferită părerea că există o lipsă de interes a managerilor faţă de activitatea societăţii comerciale.
• 15 mai: Are loc lansarea a trei modele noi de autoturisme de teren: ARO 10 Spartana, ARO 10 Renault Turbo Diesel şi ARO 244 Cosworth.
• 19 mai: Jurnalul Naţional publică un interviu cu deputatul Barbu Piţigoi, vicepreşedinte al Comisiei Parlamentare pentru Industrie şi Servicii. Se evidenţia faptul că echipa managerială de la ARO are nerealizate multe puncte din angajamentul cu care a câştigat concursul din 1994.
• 20 mai: F.P.S. îl înlocuieşte pe Ioan Giuvelcă cu Sorin Olteanu.
• 21 mai: Managerul Giuvelcă îi confecţionează lui Sorin Olteanu o reclamaţie care este trimisă la F.P.S. Numirea lui Sorin Olteanu se suspendă până la verificarea celor expuse în reclamaţie.
• 19 iunie: Este dată publicităţii o listă cu 222 de agenţi economici care vor intra în procesul de privatizare, restructurare sau lichidare, printre care se află şi SC ARO S.A.
• 23 iunie: ARO intră în perioada de remont.
• 25 iunie: SC ARO S.A. sărbătoreşte 40 de ani de când a fost fabricat primul autoturism de teren românesc. În aceeaşi zi, în S.U.A. este lansat autoturismul montat în America cu componente auto ARO.
• 26 iunie: Echipa managerială Giuvelcă – Drăcea este înlocuită, iar ARO va fi condus de un Consiliu de Administraţie în fruntea căruia a fost ales Sorin Olteanu.
• 14 iulie: Ia sfârşit perioada de remont.
• 5 august: Va avea loc concursul pentru ocuparea postului de manager la ARO.

Postări asemănătoare

Acest site utilizeaza cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu utilizarea cookie. Pentru mai multe informatii puteti consulta Politica de confidentialitate a datelor personale. Accept Mai mult

error: Content is protected !!