Primăria Boteni a finalizat procedura legală la Agenţia pentru Protecţia Mediului Argeş, ca etapă premergătoare realizării unei lucrări de infrastructură rutieră. Edilul Vasile Leau şi-a propus reabilitarea uliţei Constantin Bănică – Daniel Duţă (Natima), un drum pietruit, afectat de şiroirea şi stagnarea apelor, din cauza lipsei şanţurilor laterale, erodarea excesivă a malurilor, alunecări de teren, fapt care face destul de greu accesul autovehiculelor pe timp ploios. Potrivit memoriului de prezentare, întocmit de firma Saltus Provia 2012 SRL, din Piteşti, în zonă s-a produs o alunecare pe o lungime de 25 metri. Acest fapt impune realizarea lucrărilor de apărare – consolidare, necesare pentru refacerea drumului şi anume amplasarea unui zid din beton cu fundaţie pe coloane pe o distanţă de 25 metri şi a unui parapet deformabil de tip greu cu elemente metalice.
- Viiturile au distrus uliţa Constantin Bănică – Daniel Duţă
Din documentaţia depusă la Agenţia pentru Protecţia Mediului Argeş aflăm amănunte despre starea actuală a căii de acces şi intervenţiile necesare pentru punerea ei la punct.
„În punctele în care se propun lucrări de amenajare a văii, în amonte şi aval, nu sunt lucrări existente în albie, iar malurile sunt înierbate şi au vegetaţie (arbuşti, arbori şi iarbă). În urma unor ploi torenţiale extraordinare, s-au înregistrat viituri, care au dus la distrugerea unui tronson de drum, distrugând uliţa Constantin Bănică – Daniel Duţă, de la km 0+380 m până la km 0 + 405m şi producând pagube locuitorilor din satul Boteni. Lucrările de amenajare a drumului, stabilizarea alunecării şi amenajarea albiei Văii Băneasa apără bunurile personale şi pe cele publice de pagubele pe care le produc procesele torenţiale şi diminuează degradarea terenurilor.
Întrucât se află într-o înaintată stare de degradare, prezentând făgaşe, denivelări, în anotimpurile reci, ploioase, acest drum devine impracticabil. Uliţa Constantin Bănică – Daniel Duţă a rămas un drum de pământ, neamenajat, modificându-şi traseul de la an la an, în funcţie de posibilitatea locuitorilor din comuna Boteni de a ajunge mai uşor la locuinţele şi livezile aflate în proprietatea lor. Pe această porţiune de drum nu s-a intervenit, în trecut, cu materiale şi utilaje.
Circulaţia rutieră pe acest drum comunal se desfăşoară anevoios, în condiţii precare, improprii desfăşurării unei circulaţii rutiere în condiţii de siguranţă şi confort, condiţii ce se agravează în anotimpurile reci şi ploioase. De asemenea, prin amenajarea Văii Băneasa şi modernizarea uliţei Constantin Bănică – Daniel Duţă se asigură circulaţia în condiţii optime a oamenilor şi vehiculelor din satul Boteni. În perioadele cu precipitaţii, circulaţia se desfăşoară destul de anevoios, din cauza lipsei sistemelor de curgere a apelor (podeţelor şi podeţelor de acces la proprietăţi), precum şi a făgaşelor, alunecărilor şi gropilor existente.”, redăm un fragment din memoriul de prezentare înaintat A.P.M. Argeş.
- Investiţia este estimată să dureze, cu proiectare şi obţinerea avizelor, un an şi jumătate
Studiul mai punctează faptul că „necesitatea intervenţiei cu lucrări a apărut ca o continuare a procesului de modernizare a infrastructurii rutiere a comunei Boteni, respectiv de asigurare a accesului şi pentru locuitorii satului Boteni către obiectivele importante.”
Modernizarea acestei rute se impune cu stringenţă pentru rezolvarea următoarelor obiective: creşterea calităţii vieţii oamenilor prin modernizarea acestui drum de interes local în lungime totală de 566 m; diminuarea surselor de aluviuni prin asfaltarea drumului de interes local; evacuarea rapidă a debitelor mari provenite din ploile torenţiale; ameliorarea calităţii mediului şi diminuarea surselor de poluare; repunerea drumului în funcţiune normală; intervenţie în caz de forţă majoră, cum ar fi intervenţia în caz de incendiu sau accidente naturale.
Pentru aducerea uliţei la parametrii ceruţi de normele UE sunt necesare următoarele lucrări: corectarea infrastructurii drumului cu respectarea pe cât posibil a traseului existent; asigurarea unui sistem rutier dintr-un covor asfaltic în două straturi; asigurarea scurgerii şi evacuării rapide a apelor pluviale.
Pentru reabilitarea celor 566 metri este necesară o investiţie în valoare de 3.431.945,38 lei, din care construcţii + montaj, 1.808.330,63 lei. Investiţia totală se va realiza în 18 luni (6 luni – proiectare şi obţinerea avizelor şi 12 luni – execuţie).