26/01/2025

Spitalul are nevoie de avocat într-un caz complicat de malpraxis: fiica unui pacient decedat cere 500.000 de euro pentru „neglijenţa în serviciu a personalului medical”

Spitalul Câmpulung apelează din nou la serviciile unui avocat, pentru a se apăra într-un caz nefericit pentru o familie încercată de pierderea unuia dintre membrii săi. Cum miza o constituie o sumă consistentă, 500.000 de euro, daunele solicitate de fiica unui pacient decedat, apărarea n-avea cum să fie asigurată de juristul instituţiei, ci de un apărător cu experienţă în asemenea litigii. Din anul 2008, de când activează în cadrul unităţii medicale Petrina Florea, Spitalul Municipal nu s-a confruntat cu o speţă similară celei căreia trebuie să-i facă faţă în prezent. „Spitalul nu a avut dosare de malpraxis.”, a precizat directoarea, referindu-se la ultimii 16 ani.

Ca o comparaţie, când a existat riscul de a pierde bani, clădiri sau terenuri, situaţie în care s-a aflat, în decursul timpului, Primăria Câmpulung, soluţia ideală au fost serviciile unui avocat bun, cu palmares în materie de verdicte pozitive pentru partea apărată. Procesul politic al Bulevardului „Pardon” a fost câştigat numai datorită prestaţiilor profesioniste ale avocatului Gabriel Gioarsă, căci un consilier juridic al Primăriei ar fi fost copleşit de dificultatea unei astfel de cauze complexe. Imaginaţi-vă ce s-ar fi întâmplat în ipoteza pierderii litigiului, în scenariul absurd trâmbiţat în spaţiul public de nişte „sorcoviţi” din politica locală şi anume readucerea bulevardului la starea iniţială! Adică dezgroparea conductelor şi „raşchetarea” pavajului şi a pietrei cubice montate până la iniţierea acţiunii în instanţă.  

  • Caz sensibil, fiind vorba despre moartea unui om    

La începutul lunii decembrie – 3 decembrie 2024, data înregistrării documentului la Primăria Câmpulung -, conducerea Spitalului Câmpulung înainta o adresă Consiliului Local, prin care solicita aprobarea de a achiziţiona „servicii specifice activităţii juridice de asistenţă şi reprezentare” în toate fazele procesuale ale unui dosar aflat pe rolul Judecătoriei Piteşti. Pe 6 iunie 2024, o doamnă a deschis o acţiune având ca obiect pretenţii de daune morale şi materiale împotriva pârâţilor Spitalul Municipal Câmpulung şi Spitalul de Urgenţă Piteşti Argeş. Deocamdată, primul termen nu a fost fixat, dar, cum partea acţionată în instanţă trebuia să depună o întâmpinare, apărătorul trebuia angajat pentru această primă formalitate cu termen până la 18 decembrie 2024.

Potrivit informării transmise de Spital Consiliului Local pentru justificarea solicitării de contractare a serviciilor avocaţiale, reclamanta cere 500.000 de euro „pentru pierderea suferită, ca urmare a decesului tatălui său”. Prin acţiunea deschisă în vara acestui an la Piteşti, este „reclamată neglijenţa în serviciu a personalului medical în acordarea asistenţei medicale lui C.C., care a decedat la Spitalul de Urgenţă Piteşti, unde a fost transferat.”

Înainte de a se pronunţa Consiliul Local pe marginea cererii instituţiei medicale de a i se permite să-şi angajeze un avocat, demersul a fost avizat de Consiliul de Administraţie al Spitalului.

Semnatarii adresei comunicate forului deliberativ al municipiului – manager Petrina Florea, director financiar-contabil Alina Zidaru, director medical Cristina Mailat, director de îngrijiri Adriana Anca şi consilierul juridic Constantin Lincan – au punctat şi motivele pentru care instituţia nu poate fi apărată de propriul angajat cu astfel de atribuţii.

„Postul de consilier juridic din cadrul Spitalului Municipal Câmpulung este ocupat, în prezent, de către Constantin Lincan (post temporar vacant, pe perioada exercitării funcţiei de manager a doamnei Petrina Florea), cu o jumătate de normă;

Numărul foarte mare de dosare aflate pe rolul instanţelor de judecată: dosare civile (litigii de muncă), dosare penale pentru recuperarea cheltuielilor de spitalizare, în care spitalul are calitatea de parte civilă etc.;

Complexitatea şi volumul mare de dosare aflate pe rolul instanţelor de judecată depăşesc posibilitatea de acoperire a acestora, în condiţiile activităţii zilnice de 4 ore pe zi a consilierului juridic care, pe lângă toate aceste dosare la instanţele de judecată, îndeplineşte şi alte atribuţii zilnice: elaborarea notelor de opinie, avizarea de legalitate a tuturor contractelor de achiziţie publică (furnizare, prestări servicii, lucrări), întocmirea diverselor documentaţii, note de fundamentare, îndeplinirea atribuţiilor ce-i revin în calitate de preşedinte al comisiei de disciplină, de consilier de etică etc., astfel încât este absolut justificată cererea noastră, prin care solicităm aprobarea achiziţionării acestor servicii juridice cu o firmă/cabinet de avocatură, pentru buna desfăşurare a activităţii în cadrul compartimentului juridic.”

  • Opoziţia s-a opus solicitării Spitalului de a fi apărat de un avocat  

Prezentă la şedinţa Consiliului Local din 16 decembrie 2024, împreună cu dr. Andrei Aron, reprezentantul primarului în Consiliul de Administraţie al Spitalului, directoarea Petrina Florea s-a trezit în faţa unui tir de întrebări, la un moment dat, urlate din partea opoziţiei PSD – AUR.

Trecem peste tonalitatea necuviincioasă a vocii unor aleşi în dialogul cu o femeie, justificată de unii, mai familiarizaţi cu atmosfera de maidan, prin faptul că directoarea nu se intimidează aşa uşor, şi ne concentrăm pe nevoia care a determinat o astfel de hotărâre de Consiliu.

Spitalul a fost pus într-o lumină nefavorabilă şi de cei de la Primărie, care aveau din 3 decembrie 2024 cererea unităţii medicale şi, cu toate acestea, au introdus-o în discuţia consilierilor pe 16 decembrie 2024, cu două zile înainte de termenul limită pentru depunerea întâmpinării. Practic, angajarea avocatului nu putea fi făcută decât pe 17 decembrie 2024, fapt care însemna, într-o logică sănătoasă, că instituţia era pregătită să apeleze la un specialist anume.

Întârzierea cu care Executivul Primăriei a pus în dezbaterea Consiliului Local acest proiect de hotărâre a generat următorul punct de vedere din partea liderului opoziţiei, Bogdan David. Liderul întregii opoziţii, nu numai a celei PSD. „Sunt convins că ştiţi exact cui veţi da acest dosar, nu avem niciun dubiu nici cu onorariul, pentru că n-o să-l căutaţi la noapte, ca să faceţi mâine contract de negociere, pentru a vă reprezenta poimâine. Este foarte clar că trebuie să aibă deja întâmpinarea făcută şi toate documentele.”, a precizat acesta, presând ca să obţină din partea delegaţiei Spitalului o valoare a onorariului.

Acum, nu e ceva anormal ca partea interesată să se apere corespunzător să facă o documentare prealabilă a ofertelor în domeniu, ca să aibă o idee despre ce avantajează instituţia şi ca preţ, şi ca performanţe ale apărătorului. Dar n-avea cum să-l anunţe în documentaţia de şedinţă. „Nu există procedură de achiziţie – a explicat managerul Petrina Florea -, serviciile juridice nu sunt supuse Legii nr.98/2016 (n.r. privind achiziţiile publice). Este o achiziţie directă şi se negociază direct cu firma de avocatură.”

La fel, înainte de votul Legislativului municipal, materialul de şedinţă nu avea cum să conţină o referire la onorariul avocatului, altă doleanţă a opoziţiei. „După ce achiziţionăm serviciul, vă punem la dispoziţie şi suma. (…) La dosarele trecute, preţul a fost în jur de 2.000 lei, pentru toate fazele procesuale. Dacă vi se pare un preţ mare 2.000 lei, toate fazele procesuale, vă rog să-mi răspundeţi!”, a adăugat directoarea complexului medical.

La cât de mult au sporovăit pe seama sarcinilor juristului Spitalului, impresia a fost că asta doreau PSD-iştii: ca omul să pledeze în instanţă într-un caz, repetăm, dificil. Directoarea Petrina Florea le-a spus-o franc: complexitatea unor cauze impune reprezentare profesionistă asigurată de case de avocatură.

„Postul de consilier juridic este postul meu, care este suspendat pe perioada exercitării mandatului de manager. (…) El profesează numai cu jumătate de normă, pentru că are normă întreagă la Managementul Calităţii Serviciilor Medicale. Legislaţia nu permite mai mult de o normă şi jumătate. În patru ore pe zi, el trebuie să îşi îndeplinească toate aceste atribuţii şi să reprezinte şi în instanţă. Nu are cum să reprezinte, există procese de complexitate, care trebuie reprezentate de către o firmă de avocatură. Şi este perfect legal. Postul de consilier juridic a fost scos la concurs, după ce am ocupat funcţia de manager, şi singurul candidat a fost domnul consilier juridic, care funcţionează cu patru ore pe zi. (…) Ca să transformăm un alt post într-unul de consilier juridic, asta înseamnă că vor exista două posturi de consilier juridic. Potrivit Ordinului 1224/2010, normativul de personal nu permite la spitalele cu 401 paturi decât un singur post de consilier juridic.”, a explicat Petrina Florea cum a fost ocupat postul său, scos la concurs, cu normă întreagă, pe perioadă determinată – cât ţine mandatul ei de director -, pe care nu l-a dorit nimeni.

Georgel Mădulărea, de la PSD, şi Andrei Dobrescu, de la AUR, au votat împotrivă, iar colegii lor, Bogdan David, Nicoleta Solomon, Ciprian Neculăescu, Marinică Fologea şi Norris Măgeanu, s-au abţinut. Tot voturi nefavorabile şi acestea. Liberala Loredana Năstase, în schimb, a adoptat o poziţie pro apărare profesionistă, la fel ca aleşii USR, din grupul cărora n-a putut vota Andrei Grecu.

Postări asemănătoare

Acest site utilizeaza cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu utilizarea cookie. Pentru mai multe informatii puteti consulta Politica de confidentialitate a datelor personale. Accept Mai mult

error: Content is protected !!