Şcoala, Primăria, Câmpulungul şi România s-au mândrit cu performanţele naţionale şi internaţionale ale echipei de robotică a Colegiului Naţional „Dinicu Golescu”. Raportul dintre felicitări, poze cu campionii, evenimente pentru câştig de imagine pe seama acestor adolescenţi ambiţioşi şi recompensa cuvenită pentru rezultatele recunoscute pe plan mondial se potriveşte vorbei din bătrâni: „La plăcinte înainte, la război înapoi.” „Războiul”, care este, de fapt, o zbatere a mentorilor echipei de robotică Watt’s Up şi a părinţilor, pentru acordarea tipului de burse cuvenit acestor olimpici internaţionali, s-a încheiat cu o victorie a autorităţilor şcolare, care apără „teşchereaua” publică de pericolul premierii unor performeri. Primăria Câmpulung n-a dat înapoi când a venit vorba să-i premieze, însă, de data aceasta, este cu totul altceva: respingerea vine din partea şcolii.
Nu vă imaginaţi că avem un număr copleşitor de copii de excepţie, încât bursele meritate de aceştia să aducă bugetul în „sapă de lemn”. Şi după ce că sunt atât de rari tinerii care îşi investesc timpul în preocupări care le aduc locuri în clasamente internaţionale, cum sunt încurajaţi? Trântindu-li-se în faţă răspunsuri reci, demoralizatoare, prin care dosarele înaintate de nişte medaliaţi cu aur la nivel naţional şi finalişti de divizie la competiţia mondială din SUA le-au fost respinse de responsabilii Colegiului „Dinicu Golescu” implicaţi în analizarea lor.
- Luptă pentru un drept cuvenit unor copii de geniu
Corespondenţa cu instituţiile statului, în scopul acordării unor burse de excelenţă olimpică pentru componenţii echipei de robotică Watt’s Up, a fost purtată de profesorul Adriana Bădescu, unul dintre coordonatorii grupului de elevi cărora le datorăm bucuria unor victorii formidabile la competiţiile de nivel naţional şi internaţional. Pe lângă faptul că liceenii nu sunt recompensaţi la justa valoare şi este nevoie ca dascălii şi părinţii să se „ploconească” pentru un drept al copiilor, stârneşte un mare semn de întrebare atitudinea şcolii, în special, a celor implicaţi în acţiunea de analizare şi decizie a acordării stimulentelor maxime prevăzute de lege.
Împrospătăm informaţia privitoare la succesele înregistrate de membrii echipei de robotică Watt’s Up în 2024: titlul de campioni naţionali, care le-a deschis calea către Campionatul Mondial de Robotică „First Tech Challenge”, de la Houston. Prestaţia copiilor din Câmpulung a fost răsplătită în Statele Unite ale Americii cu menţiune, respectiv trofeul „Jemison Division Finalist Alliance”. Liceenii de la „Dinicu Golescu” au în palmares patru titluri de campioni naţionali la Robotică şi două participări la Campionatul Mondial din SUA.
Pe 16 septembrie 2024, rezultatul echipei de robotică Watt’s Up a fost confirmat, o dată în plus, printr-un Certificat de Recunoaştere a Performanţei – Campionatul Mondial, Houston, 2024, emis de Asociaţia „Naţie prin Educaţie”. Certificatul menţionează numele elevilor: Ştefan Vulpoiu, Eliana Theodora Neguş, Mihnea Cosmin Moraru, Ana Maria Cojocaru, Vlad Ioan Nicoară, Rareş Marian Tomoiu, Theodor Cristian Bolboacă, Alexandru Nicolae Andreescu, Andrei Ion Şerban, Rareş Dumitru Şain, Mihai Alexandru Maricuţu, Alexandra Maria Băla, Radu Mihai Tudosie, Luca Ştefan Sălcescu şi ale mentorilor: Dorel Sitaru, Adriana Daniela Bădescu, Bogdan Sitaru, Andrei Duţă, Valentin Ion Neguş, Radu Leica şi Vlad Ionuţ Odoroagă.
- Ministrului Ligia Deca i s-a cerut să dispună încadrarea elevilor la bursa de excelenţă olimpică I
Rezultatele din acest an îi îndreptăţesc pe campioni să figureze pe lista beneficiarilor de burse de excelenţă olimpică. Potrivit ordinului privind aprobarea Metodologiei-cadru de acordare a burselor, publicat, pe 15 iulie 2024, în Monitorul Oficial, „bursa de excelenţă olimpică I se acordă elevilor care obţin distincţii, respectiv premiile I, II şi III sau menţiune ori medalii asimilate acestor distincţii, la olimpiadele şcolare internaţionale, respectiv elevilor care obţin locurile I, II şi III sau menţiune la campionatele sportive şcolare internaţionale recunoscute de Ministerul Educaţiei, la Jocurile Olimpice, Jocurile Paralimpice, Jocurile Olimpice de Tineret.” Concursul de Robotică Şcolară „First Tech Challenge”, desfăşurat la Houston, în intervalul 17-20 aprilie 2024, este inclus în Calendarul Competiţiilor Internaţionale pe discipline şcolare şi proiecte educative desfăşurate în România şi în străinătate, la care participă în 2024 elevii români.
„Vă rog să analizaţi documentele ataşate şi să dispuneţi încadrarea elevilor, care au purtat cu mândrie drapelul românesc în SUA, la bursa de excelenţă olimpică I.”, este solicitarea profesorului Adriana Bădescu transmisă ministrului Ligia Deca, pe 20 septembrie 2024.
- Instituţiile statului indică o responsabilitate a Comisiei de Management al Burselor, care trebuie să respecte ordinul ministerului
Ce răspunde Ministerul Educaţiei, prin Direcţia Generală Echitate şi Performanţă în Învăţământul Preuniversitar, şapte zile mai târziu? Oficialii de la minister recomandă ca elevii să fie informaţi să depună o cerere la unitatea de învăţământ în termenul prevăzut de Ordinul nr.5518/2024, cel la care ne-am referit mai înainte. Mai precis, cererea este depusă de „părinte / reprezentant legal / elev major, în primele 25 de zile calendaristice de la începerea cursurilor anului şcolar sau în termen de 15 zile calendaristice de la data obţinerii premiului pentru elevii din anii terminali.”
Un răspuns similar oferă şi Inspectoratul Şcolar Judeţean Argeş, care concluzionează că unitatea de învăţământ, prin Comisia de Management al Burselor, trebuie să respecte acest ordin din luna iulie 2024. Şi „trebuie să verifice dacă documentele depuse de elevii participanţi la Concursul de Robotică „First Tech Challenge”, de la Houston, pentru acordarea bursei de excelenţă I, corespund prevederilor legislative pentru a fi luate în calcul pentru acordarea burselor de excelenţă olimpică I (…).”, este punctul de vedere al inspectorului şcolar general Dumitru Tudosoiu, transmis pe 8 octombrie 2024.
- Un părinte care a contestat decizia de respingere a dosarului: „Comisia a căutat constant motive de neacordare a bursei, manifestând rea credinţă prin respingerea apriorică a dosarelor”
Şi acum urmează partea care îl lasă pe cititor fără cuvinte: după derularea formalităţilor indicate în răspunsurile instituţiilor interpelate, Comisia de Management al Burselor 2024-2025 a respins dosarele performerilor, pe motiv că documentele înaintate nu atestă că au obţinut „menţiune”! Astfel a analizat şi concluzionat Comisia de Management al Burselor 2024-2025 către sfârşitul lunii octombrie.
Într-o contestaţie a unui părinte înaintată Consiliului de Administraţie al Colegiului Naţional „Dinicu Golescu” se menţionează că documentele depuse clarifică poziţia obţinută de echipă. Şi dacă era ceva neclar, Comisia de Management al Burselor se putea edifica solicitând explicaţii sau acte suplimentare în cel mult cinci zile de la expirarea termenului legal de depunere a dosarelor (8 octombrie 2024). Părintele mai invocă şi faptul că membrii comisiei nu au ţinut cont de răspunsurile prezentate mai înainte, provenind de la Ministerul Educaţiei şi Inspectoratul Şcolar Judeţean Argeş.
Altă susţinere a părintelui de-a dreptul dureroasă sună astfel: „Comisia a căutat constant motive de neacordare a bursei, manifestând rea credinţă prin respingerea apriorică a dosarelor. De la depunerea dosarelor, comisia nu s-a comportat ca un for de sprijin pentru elevi, ci s-a poziţionat advers, căutând motive de respingere, motive pe care le-am contracarat prin argumente solide. Din acest motiv, mentorii echipei au solicitat oficial lămuriri privind dosarele.”
În acest caz punctual, ca motiv de respingere a dosarului a fost invocat ordinul din 11 iulie 2024, apărut ulterior competiţiei din aprilie 2024.
Încheiem această relatare amară, poate, cu cel mai bun argument care confirmă că elevii sunt îndreptăţiţi să obţină bursele solicitate. Universitatea Naţională de Ştiinţă şi Tehnologie Politehnica Bucureşti – Facultatea de Inginerie Industrială şi Robotică a acceptat fără examen o tânără din echipa de robotică. Pentru că, potrivit legii, astfel de performanţe – pe care şcoala dă impresia că nu le-ar mai recunoaşte – îi propulsează pe liceeni fără examen la universităţi.
Magda BĂNCESCU