3.6 C
Campulung Muscel
09/12/2024

Povestea Daciei 500 Lăstun, abordată în cadrul Retro Paradei Toamnei

O nouă ediţie a Retro Paradei Toamnei, organizată de Retromobil Club România, s-a desfăşurat duminică, 3 noiembrie 2024, la Muzeul Automobilului Românesc. În cadrul evenimentului, care reuneşte pasionaţi ai vehiculelor de epocă şi nostalgici ai vechilor modele româneşti, a fost abordat un subiect special, respectiv povestea Daciei 500 Lăstun, un simbol al inovării româneşti într-o perioadă dificilă.

  • Povestea Daciei 500 Lăstun, expusă de membri ai echipei de proiect

Gazda Emil Hagi, deţinătorul Muzeului Automobilului Românesc, a deschis evenimentul cu o incursiune în istoria modelului Dacia 500 Lăstun, considerându-l un exemplu de proiect vizionar pentru perioada respectivă. „După părerea mea, o maşină care a apărut înaintea vremurilor ei şi aceasta demonstrează că ai noştri cercetători români au dat dovadă de foarte multă creativitate şi multă abnegaţie pentru a iniţia un astfel de proiect de la zero.”, a punctat Emil Hagi.

La eveniment au fost prezenţi o parte dintre membrii echipei de dezvoltare a modelului Lăstun, care au împărtăşit amintiri şi detalii tehnice despre crearea acestui automobil compact şi uşor. Inginerul Paul Pascu, membru Retromobil Club România şi proprietar al unei colecţii impresionante de automobile de epocă foarte bine restaurate, a moderat discuţia, prezentând tema propusă şi expunând contextul tehnic al dezvoltării modelului Dacia 500 Lăstun. Acesta a amintit că, în ciuda resurselor limitate şi a numeroaselor dificultăţi întâmpinate, proiectul a reuşit să se concretizeze. Acesta a readus în discuţie utilitatea practică pe care acest model o reprezenta la momentul lansării, fiind un vehicul economic şi compact, destinat uzului urban, adaptat la nevoile unei perioade în care mobilitatea individuală devenea tot mai necesară.

Designerul Radu Teodorescu a oferit detalii despre procesul de proiectare a Daciei 500 Lăstun, explicând dificultăţile şi compromisurile întâmpinate în conceperea acestei maşini. Potrivit acestuia, principala provocare a fost realizarea unui design funcţional, având resurse limitate. Inginerul Ştefan Manoliu, un alt membru al echipei care a lucrat la dezvoltarea modelului, a detaliat etapele prin care s-a derulat programul de omologare a Daciei 500 Lăstun. Unul dintre cele mai mari obstacole în omologare a fost legat de testele de impact, care au arătat vulnerabilităţi ce necesitau ajustări tehnice şi modificări structurale.

Printre participanţi s-a numărat şi Cristian Lungan, fost proprietar al unui exemplar Dacia 500 Lăstun, vehicul care, în prezent, este expus într-un muzeu din Statele Unite ale Americii. Acesta a povestit cum a ajuns maşina în SUA şi a menţionat că aceasta este încă înscrisă pe numele său, deşi nu mai are acte valabile. Ca o surpriză pentru participanţi, Viorel Burcea, un pasionat de maşini istorice şi promotor al vehiculelor româneşti, a adus şi a povestit despre un exemplar rar pe care îl deţine, respectiv un Plymouth P6 din 1938, asamblat în România, la Fabrica de Montaj SARAL. Ca de fiecare dată, toţi cei care şi-au expus maşinile în cadrul evenimentului, indiferent că au fost sau nu modele româneşti, au fost premiaţi cu diplome din partea Muzeului Automobilului Românesc.

Robert Adrian ŞTEFAN

Postări asemănătoare

Acest site utilizeaza cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu utilizarea cookie. Pentru mai multe informatii puteti consulta Politica de confidentialitate a datelor personale. Accept Mai mult

error: Content is protected !!