Echipa de karting din Rucăr, condusă de profesorul Marian Vlad, care funcţionează sub denumirea de „Clubul Elevilor Câmpulung”, se pregăteşte pentru următoarea etapă a Concursului Naţional „Cupa Nordului”, care se va desfăşura în perioada 12-13 octombrie 2024 pe circuitul Speed Park din Bacău. În acest sens, profesorul Marian Vlad lucrează intens la mentenanţa karturilor piloţilor, care vor încerca să-şi menţină poziţiile pe podium.
- După patru etape, toţi cei şase piloţi ai clubului sunt pe podium
După cele patru etape ale concursului, încheiate cu victorii pentru Clubul Elevilor Câmpulung, piloţii se află pe primele poziţii ale clasamentului, la diferite categorii. Pe primul loc, cel care nu mai poate pierde titlul de campion, se află Armin Ciorăscu, un foarte bun pilot, cel care a concurat şi în CNK şi a câştigat două curse disputate. Pe locul al II-lea se află Octavian Lepădatu, care, de asemenea, nu mai poate pierde titlul de vicecampion, iar tot pe locul al II-lea se află şi David Ionilă, cu titlul de vicecampion naţional. Pentru locul al III-lea, ultima etapă va fi una decisivă, de aceea profesorul se ocupă foarte mult de întreţinerea karturilor concurenţilor. Astfel, pe locul al III-lea, la clasa „Bambini” este Eduard Albu, la clasa „Mini” este Raul Ionescu, iar la clasa CV2 este Alexandru Vişan. Cel din urmă este student la Facultatea de Automobile din Piteşti şi îşi pregăteşte personal kartul. De restul, se ocupă profesorul Marian Vlad, care este încrezător că există mari şanse ca toţi cei şase piloţi să rămână pe podium, la clase diferite, însă pentru ca acest lucru să fie posibil, este nevoie de multă muncă, piese de schimb şi bani, fiind costuri destul de mari la întreţinerea motoarelor karturilor. „Vreau să spun că echipa de karting din Rucăr este singura din ţară dintr-o comună, şi nu o comună de şes, o comună de munte! Ne menţinem în primele zece echipe de foarte mulţi ani în Campionatul Naţional!”, a menţionat profesorul Marian Vlad. Medalia sau, după caz, cupa pilotului rămâne la el, iar medaliile sau cupele câştigate la echipe rămân ale clubului.
- Motorul unui kart are nevoie de reparaţii după 9 ore de funcţionare
Pentru ca un motor de kart să funcţioneze în parametrii şi să fie pregătit pentru competiţii, este nevoie ca după fiecare 9 ore de funcţionare, acesta să fie recondiţionat, ceea ce necesită costuri însemnate. Se schimbă piston, segment, semeringuri, rulmenţi, ambreiajul, kit reparaţie carburator, tot ce se face la o revizie totală. De asemenea, toate garniturile trebuie schimbate, pentru că sunt de unică folosinţă. „Normal, o reparaţie se face la 9 ore de funcţionare. El merge şi după 9 ore, dar riscăm să stricăm cilindrul, pentru că toţi cilindrii sunt cu nikasil, „pe oglindă”, şi dacă nu punem două sutimi piston-segment mai mare, riscăm să distrugem cilindrul, şi mai bine facem aşa, cu toate că este cheltuiala mai mare. Un piston pentru vortex este 380 lei, care la 9 ore trebuie schimbat. Kit ambreiaj, 1.250 lei, care trebuie schimbat, pentru că riscă să se rupă.”, a explicat profesorul Marian Vlad.
De obicei, aceste costuri erau suportate de profesorul Marian Vlad, însă şi părinţii copiilor au devenit foarte implicaţi, iar fără ajutorul acestora nu ar mai fi posibilă participarea piloţilor la campionate. Cu toate acestea, ar fi nevoie şi de sponsori, care să asigure strictul necesar, respectiv piesele de schimb ale karturilor. „Am reuşit să avem şi o mică sponsorizare pentru spray-uri de ungere, de curăţat, de contacte, însă este puţin. Părinţii au reuşit să încheie aceste contracte de sponsorizare. Uleiul este primit tot de la sponsor, care costă 99 lei/kg. Ar fi nevoie de sponsori. În momentul în care am avea bani, am putea realiza reparaţiile cum trebuie şi la timp! În general, o sponsorizare sau un ajutor vine cam în ultimele zile, iar atunci este destul de greu ca să le pui la punct. Dacă s-ar reuşi, pentru la anul, o sponsorizare lunară, s-ar strânge bani şi s-ar cumpăra ceea ce trebuie pentru fiecare motor şi le-ai avea pregătite în raft. Se poate face sponsorizare, nu cu bani, direct cu piese, pentru că asta ne interesează, piesele. Este o pasiune de când eram mic şi o fac de 40 de ani, aşa că trebuie să stăm în frunte şi să reuşim, chiar dacă nu avem ce ne trebuie! Pilotul este foarte bun şi realizează, chiar cu un kart mai vechi, o performanţă foarte bună!”, a transmis Marian Vlad.
Cu alte cuvinte, dacă piloţii clubului ar avea karturi moderne, s-ar putea poziţiona chiar mai sus în clasament, şi fără emoţii, mai ales datorită faptului că nu ar mai fi nevoie ca aceste karturi să fie pregătite în ultima clipă, înainte de competiţie, sub presiunea timpului. De asemenea, un antrenament de verificare este necesar înainte de fiecare concurs, însă, din cauza unui spaţiu care să permită acest lucru, dar şi a costurilor de întreţinere a motorului, antrenamentul este imposibil de realizat. Motorul este asamblat şi testat pe banc, însă pe pistă se comportă diferit, fiind necesare reglaje, iar singura variantă, potrivit profesorului, ar fi să se deplaseze la Braşov, acolo unde există pistă de karting.
- Iniţierea în karting nu este una dificilă. Cel mai mic pilot a început la vârsta de 3 ani
Cei care doresc să-şi înscrie copiii la karting, iniţierea în acest sport nu este deloc grea. De regulă, cei cu vârsta între 3 şi 4 ani beneficiază de kart electric, iar cei care aleg să conducă un kart cu motor termic, pedala de acceleraţie este blocată, iar kartul se accelerează atât cât consideră instructorul. „Facem opritori pe acceleraţie, la kartul cu motor termic, adică blocăm pedala şi nu se accelerează decât atât cât vreau eu, iar în momentul când începe să-l conducă prima dată eliberăm, treptat, la pedală, până când îl lăsăm liber să accelereze cât vrea. Nu există vreun pericol pentru copii când urcă pentru prima dată în kart, ei sunt foarte receptivi şi imediat prind gustul.”, a relatat profesorul Marian Vlad. Cel mai mic copil de la club a avut vârsta de 3 ani, la iniţiere, pe care a început-o cu un kart electric, cumpărat de bunicul lui, iar în prezent are vârsta de 4 ani şi jumătate şi pilotează, deja, un kart cu motor termic C52. De asemenea, la vârsta de 4 ani o altă concurentă, Antonia Bulf, a început să piloteze pentru prima dată un kart şi a reuşit, în anul 2019, să termine pe locul al IV-lea din 28 de piloţi.
Pentru iniţiere, ar fi disponibil un spaţiu la Câmpulung, la Şcoala Nr. 4, însă ar trebui găsită o soluţie pentru acoperirea suprafeţei cu bitum de 3 cm, deoarece terenul respectiv s-a deformat, iar acea acoperire ar fi suficientă pentru utilizarea normală a kartului. „Am materiale duse acolo, dar nu am reuşit să găsim finanţare să facă acoperirea cu asfalt. Suma pe care o calculase Primăria Câmpulung ar fi în jur de 10.000 euro. Mă descurc cum pot pe la prieteni, sau pe aleea de la vreun service, dar este periculos. Acolo sunt maşini în stânga, în dreapta, iar dacă scapă de sub control este pericol de impact şi nu este în regulă. Am mai încercat, dar este costisitor, să facem iniţiere pe pista de la Braşov. Costul ar fi de 350 lei/zi pentru a folosi pista, dar se adaugă deplasarea, uzura kartului şi alte variabile şi nu se merită pentru iniţiere. Numai cine are foarte mulţi bani poate merge la pistă. La competiţie, după aceea, se triază.”, a mai punctat profesorul Marian Vlad.
Robert Adrian ŞTEFAN
Sursa video: Interviul realizat de Virgil Debona: https://www.youtube.com/watch?v=BtxCVJ7Lixs