Potrivit declaraţiilor lansate la conferinţa de presă din această săptămână de primăriţa Elena Lasconi, în toamna anului 2025, transportul public ecologic va funcţiona la Câmpulung şi Valea Mare Pravăţ, singura localitate din Muscel înscrisă în acest proiect alături de municipiu. După doi ani de la admiterea Câmpulungului în programul de finanţare cu fonduri europene al PNRR cu trei proiecte pe acelaşi subiect, stadiul nu este unul grozav, nefiind demarate nici măcar procedurile de achiziţie a mijloacelor de transport ori a serviciilor de amenajare a staţiilor de aşteptare şi a platformelor pentru staţiile de încărcare electrică. Comuna asociată este cu un pas înaintea municipiului, având, ce-i drept, obligaţii mult mai puţine. Dar a trecut la cumpărarea de staţii de încărcare electrică şi la asigurarea prestaţiilor constructorului care va amenaja platformele despre care relatam.
- „La sfârşitul verii, cel mai târziu în toamna anului viitor, proiectul va fi finalizat”
Stadiul proiectelor legate de transportul ecologic, anunţat de Elena Lasconi, pe 13 august 2024 este următorul. În chestiunea achiziţiei de autobuze şi microbuze electrice şi staţii de încărcare, „suntem în curs de avizare a amplasamentelor pentru staţiile de încărcare. Urmează să demarăm procedura de achiziţie a autobuzelor şi microbuzelor până la sfârşitul anului. În vara anului 2025, ar trebui să le recepţionăm.”, preciza Elena Lasconi.
Următorul proiect: achiziţia de staţii de aşteptare SMART. După cum am punctat, este în derulare procedura de avizare a amplasamentelor pentru staţiile de aşteptare. Această formalitate a fost de durată, spunea primăriţa Câmpulungului, deoarece ATR-urile respective se obţin destul de greu. „Urmează să primim proiectul tehnic în 15 zile de la obţinerea ATR-ului. Până la sfârşitul verii anului 2025, proiectul va fi finalizat.”, a afirmat Elena Lasconi.
Cea de-a treia componentă a investiţiei este achiziţionarea de echipamente ITS (e-ticketing). „Achiziţia va fi lansată odată cu cea de autobuze şi microbuze, întrucât sunt elemente care se vor integra şi proiectele sunt complementare. La sfârşitul verii, cel mai târziu în toamna anului viitor, va fi finalizat. Cel mai târziu în toamna anului viitor, vom avea autobuze şi microbuze electrice, staţii de aşteptare şi sistemul e-ticketing, care este foarte important.”, a mai spus şefa Executivului.
- Cele trei investiţii au împreună o valoare de peste 31 milioane de lei, fonduri PNRR
Vă amintim că proiectul pe care municipalitatea îl va derula în colaborare cu Valea Mare Pravăţ a fost aprobat de Consiliul Local pe 20 mai 2022. Finanţarea este acordată prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă al României, care alocă fonduri pentru înnoirea parcului auto destinat transportului public prin achiziţia de vehicule nepoluante.
Pe 19 decembrie 2022, primăriţa Elena Lasconi a semnat, la Bucureşti, contractul susţinut financiar prin PNRR pentru 4 autobuze electrice, 8 microbuze electrice, 19 staţii de aşteptare SMART şi 10 staţii de încărcare electrice (completată cu 3 staţii de aşteptare SMART şi 2 staţii de încărcare electrice pe teritoriul comunei Valea Mare Pravăţ, partenerul Câmpulungului în proiectul transportului ecologic).
Pentru achiziţia autobuzelor şi microbuzelor electrice, PNRR alocă municipiului 24.861.407,17 lei, pentru staţiile de aşteptare SMART, 3.349.423,73 lei, iar pentru sistemul e-ticketing, 2.923.617,13 lei. Un total de 31.134.448,03 lei.
- Cum stau cele două localităţi cu transportul public local
Reţeaua stradală a Câmpulungului are o lungime de 121 km, din care 109 km modernizaţi (88 km, în 1992). Majoritatea sunt de categoria a III-a – străzi colectoare cu 2 benzi (46%), cu o lăţime a carosabilului cuprinsă între 6,5 şi 10 m. 41% dintre străzi sunt de categoria a IV-a de deservire locală cu o bandă, cu o lăţime a carosabilului cuprinsă între 3 şi 6 m. Restul de 12% sunt străzi de categoria a II-a de legătură – cu 4 benzi de circulaţie, cu o lăţime cuprinsă între 11 şi 17 m. În zonele periferice ale oraşului există străzi şi drumuri neasfaltate (Calea Măgurii, strada Drăceşti, strada Doctor Nicolae Fălcoianu). Suprafaţa aferentă reţelei stradale principale este de 180,8 ha (din care 145,5 ha în intravilan şi 35,3 ha în extravilan).
Reţeaua de transport în comun din interiorul oraşului este subdezvoltată (numărul de vehicule pentru transportul public local este insuficient), iar câteva trasee sunt asigurate de operatori privaţi. Serviciul de transport public local din Câmpulung este asigurat de operatorul privat Alindo Impex SRL. Transportul public de călători pe teritoriul municipiului Câmpulung se efectuează pe următoarele trasee: Traseul 1: Vişoi – Piaţă – Colegiul „Carol I”; Traseul 2: Grui – Piaţă – Colegiul „Carol I”; Traseul 3: Piaţă – Mărcuş; Traseul 4: Piaţă – Valea Româneştilor.
Comuna Valea Mare Pravăţ nu are înfiinţat serviciu propriu cu acest profil. Transportul public de persoane între localităţi se face pe traseele stabilite în colaborare cu Consiliul Judeţean Argeş, de operatorii desemnaţi prin licitarea traseelor de CJ. Modalitate care s-a dovedit neadecvată pentru locuitorii comunei Valea Mare Pravăţ, deoarece operatorii desemnaţi nu efectuează cursele după programul stabilit, în ultimii doi ani, aproape deloc. Iar mijloacele auto de transport folosite sunt în stare necorespunzătoare şi avansată de degradare.
- Primăria Câmpulung nu poate suporta investiţia în maşini, angajarea şoferilor şi a persoanei care va conduce activitatea de transport
În vederea funcţionării în condiţii optime a serviciului de transport public local de persoane, prin curse regulate efectuate cu autobuze, sunt necesare investiţii în achiziţionarea de mijloace de transport, angajarea şoferilor, a persoanei desemnate care conduce, efectiv, activitatea de transport, a personalului de întreţinere etc. În momentul de faţă, Primăria Câmpulung nu dispune de fondurile necesare pentru a administra acest serviciu prin gestiune directă.
Conform analizei efectuate pentru actualizarea Planului de Mobilitate Urbană Durabilă în Câmpulung, parcul de vehicule care sunt folosite la transportul public prezintă o stare de uzură avansată, având o vechime medie considerabilă, ceea ce duce la un cost suplimentar al mentenanţei, cât şi la o indisponibilitate mărită din cauza defecţiunilor repetate.
Întrucât se urmăreşte creşterea atractivităţii transportului public urban, se impune achiziţionarea unor mijloace de transport în comun cu un grad de confort ridicat şi cu sistem de informare a călătorului în timpul deplasării. Totodată, trebuie implementat un sistem de taxare complex, în componenţa căruia să fie incluse şi subsisteme de informare dinamică a călătorului în staţii şi vehicule şi subsistemul de management al flotei. De asemenea, vehiculele folosite la efectuarea transportului public de persoane în Câmpulung nu sunt adaptate pentru persoane cu mobilitate redusă, ele nefiind destinate transportului urban (podea joasă, căi de acces multiple etc.).
- Proiectul Câmpulungului se face în parteneriat cu Valea Mare Pravăţ
Prin investiţia care va fi desfăşurată în colaborare de cele două localităţi, primarii implicaţi în proiect urmăresc reorganizarea reţelei de transport public şi modernizarea şi amenajarea de noi staţii de călători, amenajarea atelierului de întreţinere, a zonei de parcare a materialului rulant, precum şi a centrului administrativ. Alt obiectiv ţintit prin proiectul înaintat pentru finanţare la P.N.R.R. îl constituie achiziţionarea de autobuze electrice şi/sau ecologice şi asigurarea eficienţei transportului public prin introducerea automatelor de vânzare a biletelor, a sistemului de taxare (e-tiketing), a sistemului de management al flotei şi a sistemului de informare a călătorilor.
Proiectul asigură accesul persoanelor în zonele urbane periurbane. Pe traseele preconizate nu sunt străzi cu două benzi pe sens. Municipiul Câmpulung intenţionează implementarea unui sistem inteligent de management al traficului care să includă şi sisteme ITS, astfel că, până la finalizarea implementării proiectului, condiţia va putea fi îndeplinită.
Proiectul a fost depus în parteneriat cu comuna Valea Mare Pravăţ, localitate limitrofă ai cărei locuitori contribuie în mod semnificativ la creşterea nevoii de identificare a unor soluţii pentru mobilitate urbană durabilă. În plus, în comuna învecinată îşi desfăşoară activitatea cel mai mare angajator din zonă – Combinatul Holcim, unde lucrează şi spre care se deplasează zilnic o mare parte din populaţia activă a municipiului.
- Câmpulung şi Valea Mare, în Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară „Trans Muscel”
La sfârşitul lunii iunie a anului 2022, aleşii din cele două localităţi au aprobat asocierea lor în vederea constituirii unei A.D.I. denumită Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară „Trans Muscel”, persoană juridică de drept privat şi de utilitate publică. Municipiul Câmpulung, prin Consiliul Local, are calitatea de membru fondator. Pe 29 iunie 2022, s-a mai aprobat darea în folosinţă gratuită către Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară „Trans Muscel”, pe toată durata existenţei sale, a spaţiului aflat în proprietatea publică a municipiului Câmpulung, din strada Cuza Vodă, nr.30. Este vorba despre fosta Şcoală Generală nr.6, de la marginea Vişoiului, unde va avea sediul social A.D.I. „Trans Muscel”. Aici va funcţiona autobaza Câmpulungului. Această A.D.I. va avea un operator de transport, care va presta serviciul pe teritoriul Câmpulungului şi al comunei Valea Mare Pravăţ.