Cătălin Buta, ginerele consilierului local Constantin Ivan, este câmpulungeanul care a ajuns să scrie istorie pe vasele de croazieră. Acesta are sub conducerea sa 1.700 de membri ai echipajului unuia dintre cele mai mari vase de croazieră din lume, „Harmony of the Seas”, care a fost detronat pe 27 ianuarie 2024, când a avut loc lansarea unui vas mai impresionant, „Icon of the Seas”, care a căpătat titlul de cel mai mare vas de croazieră din lume. După ce a condus cea mai mare operaţiune de „Food&Beverage” pe vasul de croazieră „Symphony of the Seas”, lansat la începutul lunii aprilie 2018, Cătălin Buta este, în prezent, Hotel Director Royal Caribbean Group pe vasul „Harmony of the Seas”.
- Harmony of the Seas
Vasul de croazieră pe care lucrează, în prezent, Cătălin Buta se numeşte „Harmony of the Seas” şi este mare cât trei terenuri de fotbal puse unul lângă celălalt şi face parte din clasa celor mai mari vase de croazieră din lume. A fost lansat la apă în anul 2016, are 18 etaje, o lungime de 361 de metri, 67 de metri lăţime, 227.000 de tone, iar atunci când toate cele 6 motoare sunt la turaţie maximă, are o viteză de 22 noduri (aproximativ 41km/h). Vasul poate transporta până la 7.029 de persoane la capacitate maximă, plus 2.394 de membri ai echipajului.
Acesta are 14 punţi (etaje) din 18, pline cu opţiuni, indiferent de vârstă, grupate în 7 zone tematice speciale. Unele dintre atracţiile principale sunt: o grădină botanică pe mare, plină cu peste 12.000 de plante naturale şi arbori; spectacole precum cele de pe Broadway; cocktail-uri pregătite de roboţi; piscine, jacuzzi şi zone de relaxare; cel mai înalt tobogan de pe mare, tiroliană, mini golf, teren multi-funcţional de sport şi o mulţime de alte atracţii.
- Cătălin Buta a pregătit lansarea celui mai mare vas de croazieră din lume, „Icon of the Seas”
Cătălin Buta se numără printre românii care lasă amprenta pe istoria croazierelor. O personalitate de excepţie, atât din perspectiva umană, cât şi din perspectiva profesională, el a transformat fiecare moment petrecut la bordul „Harmony of the Seas” în amintiri de neuitat pentru cei privilegiaţi să-l însoţească.
Reputaţia lui Cătălin Buta nu se opreşte la aprecierea şi respectul din industrie. El are rolul de a deschide cele mai mari nave ale Royal Caribbean. După ce a transformat conceptul de Oasis într-o adevărată artă, acesta a supravegheat fiecare detaliu în construcţia „Icon of the Seas”, cel mai mare vas de croazieră din lume, lansat pe 27 ianuarie 2024, ce cântăreşte 250.800 de tone, are 365 de metri şi care a venit, faţă de „Harmony of the Seas”, cu trei punţi în plus, o capacitate de aproximativ 7.000 de pasageri, 2.805 cabine, 40 de restaurante şi alte atracţii şi facilităţi pentru întreaga familie. Vasul a fost botezat chiar de către legenda fotbalului, Lionel Messi, care a apăsat un buton ce a trimis o sticlă de şampanie în fuselaj şi a început prima călătorie, plecând din Miami. În prezent, Cătălin Buta se implică intens şi în finalizarea unui nou vas impresionant: „Utopia of the Seas”, cu lansare prevăzută în vara anului 2024, al V-lea vas din clasa Oasis, unul cu multe concepte şi surprize noi, diferit faţă de vasele surori, după cum menţionează Cătălin Buta.
- Despre Cătălin Buta
Într-un interviu realizat de echipa Dream Experiences, Cătălin Buta a fost întrebat cum decurge o zi normală pe un vas de croazieră, la mii de kilometri distanţă de casă. Acesta a răspuns că: „Suntem, în primul rând, norocoși, pentru că, deși la mii de kilometri depărtare de casă, cu ajutorul tehnologiei din vremurile noastre, suntem totuși mai aproape. Fiecare zi este plină, palpitantă și mereu cu noi provocări.” În cadrul croazierei pe care se afla la momentul interviului, vasul avea 2.746 de camere, dintre care doar trei au rămas neocupate, cu un număr de aproximativ 6.447 de pasageri.
„Fiecare zi vine cu provocările ei, nu este liniște niciodată, însă ne bucurăm să vedem că acest concept “Oasis Class” este unul de mare succes, că pasagerii se simt bine, iar rezultatele sunt extraordinare. Cea mai mare bucurie a fost că am reușit să revenim după această perioadă dificilă, o perioadă în care 26 de vapoare au fost “trase pe dreapta” și apoi a trebuit să fie restartate. Am făcut parte din acest proces și să redeschizi 26 de vapoare într-un an a fost ceva monumental. Vorbim de aproximativ 42.000 de angajaţi, plus să implementăm din nou toate procedurile la standardele avute înainte.”, a specificat Cătălin Buta în cadrul aceluiaşi interviu.
În ceea ce priveşte ziua de muncă şi câţi oameni are în subordine, Cătălin Buta a explicat că a ales Royal Caribbean pentru că are o structură foarte clară şi eficientă. „Avem un “Executive Committee”, format din Căpitan, Chief Engineer, HR și Hotel Director, unde se iau deciziile. Chiar dacă, din aproximativ 2.200 de membri ai echipajului, răspund de aproximativ 1.700, nu consider că poziția mea este cea mai importantă. Căpitanul este cel care ne duce din punctul A în punctul B în siguranță, motoarele sunt, de asemenea, critice.”, menţionează acesta.
Pentru el, o zi normală de muncă începe în jurul orei 6.30 şi se termină în jurul orei 22.00, însă, potrivit acestuia, fiecare zi este diferită şi depinde de mai mulţi factori, precum: în funcţie de ce zi este, dacă este zi de mare sau zi de port; ori în funcţie de mişcarea pasagerilor, unde sunt prezenţi, deoarece echipa vasului trebuie să se asigure că experienţa pasagerilor este una extraordinară, iar fiecare pasager, indiferent de vârstă, are ce să facă.
Amintind de trecut, în vremea anilor 2008-2009, Cătălin Buta spunea că: „Atunci, Oasis Class și, mai exact, Oasis of the Seas a revoluționat industria croazierelor, niciun vapor din lume nereușind să se apropie de această clasă impresionantă. Practic, ai tot ce ți-ai putea dori într-un singur loc. Amintesc doar spectacolele de clasă, spectacole premiate pe Broadway, faptul că aproape în fiecare zi te poți bucura de un port diferit, multitudinea de activități din care poți alege. În plus, unul dintre cele mai importante aspecte atunci când vorbim despre vapoare pline este profesionalismul și calitatea membrilor de echipaj, a serviciilor oferite. Avem un program special care “ancorează” oamenii într-o mare familie, familie din care oamenii sunt bucuroși să facă parte. De asemenea, Royal Caribbean are, probabil, cel mai bun program de loialitate din industria croazierelor, Crown & Anchor, iar 60-65% din pasagerii de pe un vas Royal revin într-o croazieră, construiesc relații de prietenie cu membri echipajelor, se cunosc pe nume și au parte de servicii personalizate.”
Sursa foto: Dream Experiences
Robert Adrian ŞTEFAN