37.4 C
Campulung Muscel
16/07/2024

Șapte ani de la tragedia de la Valea Urdii

Pe 29 iunie s-au împlinit şapte ani de la cumplitul accident de la Valea Urdii – Dâmbovicioara, în urma căruia trei militari din cadrul Batalionului 30 Vânători de Munte „Dragoslavele”, din Câmpulung, au murit, iar alţi nouă camarazi de-ai lor au fost răniţi şi internaţi în mai multe spitale din ţară, după ce autocamionul cu care se întorceau dintr-o misiune de la Cincu s-a răsturnat într-o râpă. După această tragedie, fără precedent în Argeş, multe destine s-au schimbat, iar ziua de 29 iunie 2017 va rămâne o zi de doliu în sufletele muscelenilor şi în istoria Unităţii de Vânători de Munte de la Câmpulung, la fel ca cea în care şi-a pierdut viaţa slt. (pm) Dragoş Traian Alexandrescu, în teatrul de operaţiuni din Afganistan. Moartea celor trei militari, plutonier major Mihai Ionuţ Toma, caporal clasa a III-a George Emilian Catană şi caporal clasa a III-a Petre Cristian Toader, a fost o dramă neaşteptată, nedreaptă şi plină de suferinţă. Au rămas în urma lor trei familii îndurerate, o cruce-monument, dar şi multe semne de întrebare şi o doză mare de neîncredere în autorităţile statului. Înaintarea în gradul de sublocotenent post mortem şi titlurile de “Cetăţeni de Onoare” ale militarilor decedaţi nu ţin loc de scuze şi nu au adus alinare membrilor familiilor îndurerate.

  • Plan roșu de intervenție

Reamintim, cu multă durere în suflet, că accidentul s-a petrecut în jurul orei 21.30, în localitatea Valea Urdii, situată la limita cu judeţul Braşov, dincolo de Dealul Sasului, pe o porţiune de drum foarte înclinat, cu serpentine. Autocamionul în care se aflau cei 13 militari din cadrul Batalionului 30 Vânători de Munte „Dragoslavele”, din Câmpulung, era ultimul dintr-o coloană de patru autovehicule militare (trei autocamioane şi o autoutilitară ARO), care se întorceau de la un exerciţiu efectuat în Poligonul „Cincu”, din judeţul Braşov. Cu toţii mergeau spre unitate, când, la un moment dat, în localitatea amintită, într-o curbă periculoasă la dreapta, vehiculul a părăsit carosabilul şi s-a prăbuşit într-o râpă adâncă de peste 40 de metri, după ce a rupt parapetul şubrezit din piatră, aflat pe marginea drumului. Cum autocamionul se afla în stare instabilă în prăpastie, proptit într-un copac şi riscând să se prăbuşească încă 100 de metri, până la sosirea ajutoarelor, ceilalţi militari din convoi l-au legat cu un troliu de celelalte două vehicule şi au sărit în ajutorul colegilor aflaţi într-o situaţie critică. O participantă la trafic, care a văzut totul, a dat alarma la 112, iar autorităţile, dat fiind numărul mare de victime, au declanşat planul roşu de intervenţie. Primii sosiţi la faţa locului au fost poliţiştii Secţiei Rurale din Rucăr, urmaţi de un echipaj de pompieri de la Detaşamentul Câmpulung – Punctul de lucru Rucăr şi o ambulanţă. Ulterior, au ajuns în zonă numeroase forţe de intervenţie, care au început lupta contra-cronometru pentru salvarea militarilor. În urma accidentului, camionul a fost transformat într-un morman de fiare contorsionate, doi militari care se aflau în cabină şi un altul care a fost aruncat la câţiva metri distanţă au decedat, iar alţi nouă au fost răniţi.

  • Parchetul Militar a clasat cazul. Rudele victimelor au contestat decizia și un judecător a dispus reluarea urmăririi penale

După această tragedie, Parchetul Militar de pe lângă Tribunalul Militar București a deschis o anchetă pentru a stabili cauzele și împrejurările care au stat la baza producerii accidentului, precum și gradul de vinovăție al persoanelor implicate. Ancheta s-a finalizat anul trecut, în luna august, cu o ordonanță de clasare emisă de instituția amintită anterior. Adică nu a fost găsit niciun vinovat care să fie tras la răspundere pentru moartea celor trei militari. În opinia anchetatorilor, cauza principală a constituit-o nefuncționarea sistemului de frânare al camionului înainte de intrarea în curba morții. Procurorul militar care s-a ocupat de acest caz a concluzionat că accidentul n-a avut la bază culpa șoferului, ci cazul fortuit, care a constat în faptul că suprafața ferodourilor și interiorul tamburilor roților au fost contaminate cu vaselină, din cauza vechimii camionului (a fost fabricat în 1979) aflat în dotarea armatei și din cauza căldurii și a traseului anevoios parcurs, de la Cincu către Câmpulung. Un drum anevoios, susțin anchetatorii, cu multe pante și curbe, fapt ce l-a determinat pe șofer să folosească frecvent frâna de serviciu. Drept urmare, s-a ajuns la „încălzirea accentuată a roților la contactul cu sistemul de frânare, scurgerea vaselinei pe suprafața ferodourilor, patinarea saboților de frână pe ferodouri, făcând nefuncțional sistemul de frânare al autocamionului în momentul esențial premergător accidentului rutier”.

Rudele victimelor nu s-au împăcat cu decizia și au contestat clasarea cazului. La începutul acestui an, un judecător a stabilit că soluţia dispusă de către organele de urmărire penală este „neîntemeiată” şi a întors dosarul la Parchetul Militar pentru „reluarea urmăririi penale întru totul”.

Alex Barbu

Postări asemănătoare

Acest site utilizeaza cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu utilizarea cookie. Pentru mai multe informatii puteti consulta Politica de confidentialitate a datelor personale. Accept Mai mult

error: Content is protected !!