Podul de lângă Rucăr a fost clădit în anul 1886 și este cel mai vechi pod construit pe un Drum Național din România. Acesta va fi scos din circulație din cauza vechimii și a faptului că nu rezista la tonajul mare al camioanelor care îl traversau, în prezent, traficul acestora fiind restricționat. Într-un interval de 10 luni, firma Maristar COM S.R.L va construi un nou pod peste Dâmbovița, care va include și un traseu modificat pentru DN 73, șoseaua care trece pe la castelul Bran, obiectiv turistic foarte vizitat în România.
Podul de zidărie de la Dâmbovicioara/Rucăr, cunoscut ca „Podul lui Brâncoveanu”, face parte din categoria monumentelor istorice încă din anul 2010. O expertiză tehnică a indicat că anul construcției ar fi fost 1711 și nu 1886, conform datelor CNAIR. Contractul pentru proiectarea și construirea podului a fost semnat în anul 2021, cu firma românească Maristar COM S.R.L, pentru 32 de milioane de lei. Noul pod va fi din metal și va avea o lungime de 170 de metri, care va permite reluarea circulației camioanelor pe ruta directă Pitești – Brașov. Potrivit Autorizației de Construire: „Amplasamentul lucrărilor este situat pe DN 73 (E574), zona km 78, peste râul Dâmbovița, pe teritoriul administrativ al comunei Dâmbovicioara, județul Argeș. Obiectivul de investiții face parte din rețeaua TEN-T. Se autorizează: lucrări de artă, pod peste râul Dâmbovița pe DN 73. Valoarea lucrărilor autorizate 32.320.031 lei. Durata de execuție a lucrărilor este de 10 luni”.
Conform site-ului maristar.ro, datele tehnice sunt următoarele:
- Podul nou dimensionat la EuroCod va avea o lungime de 170 metri și va fi de tip arc metalic, cu calea sus
- Rampele de acces din pământ armat vor avea o înălțime de maxim 10 metri și o lungime de 593 metri
- Subtraversarea rampei Pitești se va face printr-un pasaj de beton armat cu lungimea de 15 metri și lățimea de 5 metri, pentru accesul la proprietăți pe un drum local
- Se vor amenaja două intersecții la DN 73 pentru accesul spre centrul localității Podul Dâmboviței
Realizarea acestui obiectiv va conduce la creșterea siguranței traficului și a eliminării restricțiilor de tonaj și de gabarit de pe DN 73, redeschizându-se legătura dintre Pitești și Brașov pentru traficul greu.
Robert Adrian ȘTEFAN
Sursa foto: www.maristar.ro