27.1 C
Campulung Muscel
24/07/2024

Emanuel Pârvu, regizorul filmului „Marocco”: „În general, nu există un lucru pe care să nu-l plăteşti. Întotdeauna, cineva are grijă ca balanţa să fie pe zero”

Liceenilor de la „Dinicu Golescu” li s-a oferit o vizionare de film exact ca la un festival profesionist, avându-l în mijlocul lor pe regizor, pentru a le explica simbolurile inserate în povestea de viaţă tulburătoare, complicată şi pentru capacitatea de înţelegere a unui adult. Instituţia de învăţământ n-a fost aleasă întâmplător pentru proiecţia filmului „Marocco”, coproducătorul Teodor Mirea fiind absolvent al acestei şcoli. Vineri, 4 noiembrie 2022, Tedi Mirea a urcat pe scena din amfiteatrul colegiului, alături de Emanuel Pârvu, pentru a le prezenta liceenilor un film proaspăt, realizat în 2021, inspirat dintr-o întâmplare reală cunoscută de regizor şi bazat pe credinţa acestuia că nu există un lucru care să rămână neplătit. Titlul filmului împrumută numele jocului „Marocco” (sau „Mikado”, cum i se spune în prezent), care obligă jucătorii la mişcări atente şi fine atunci când extrag, pe rând, câte un beţişor dintr-o grămadă de beţişoare lăsate să cadă şi să amestece, cu grijă să nu le mişte pe celelalte.

  • La nicio lună de la lansarea în cinematografe, „Marocco” a rulat în amfiteatrul unei şcoli câmpulungene

După orele de curs ale zilei de vineri, liceenii de la Colegiul Naţional „Dincu Golescu” au fost invitaţi în amfiteatrul şcolii pentru un eveniment pretenţios, prin care li s-a testat gustul pentru un film bun şi dificil, o provocare pentru puterea de concentrare şi acceptare a unor adolescenţi. Nu este prima dată când cele mai bune licee câmpulungene sunt gazdele unor proiecţii de film şi, în special, de film cult, în cadrul unor experimente interesante, cu implicarea unei generaţii care nu are formată această obişnuinţă. Adolescenţii nu se mai uită la filme, aşa cum o făceau părinţii lor, indiferent că sunt străine sau româneşti, de artă nici atât.

Directorul Magdalena Dorcioman şi profesorul Simona Bădiţescu, împreună cu invitaţii lor, omul de afaceri şi consilierul local Dorin Mirea, coproducătorul Teodor Mirea şi regizorul Emanuel Pârvu, au pus la cale un astfel de experiment. Care, după cum spuneam, nu constituie o premieră în cadrul celor mai bune colegii din oraş. Amintim doar unul dintre momentele Festivalului de Film din 2021, când liceenilor de la Colegiul Naţional „Carol I” li s-au prezentat scurtmetrajul „Portret de familie” (regizor Teodor Mirea) şi „Filip cel Bun” (regizor Dan Piţa). În ciuda duratei vizionării, de aproximativ două ore, şi a faptului că lungmetrajul era realizat în 1975, copiii au urmărit cu atenţie şi respectul cuvenit oaspeţilor lor cele două filme. Iar la final n-au dat buzna pe uşa amfiteatrului, ci au intrat într-un dialog interesant cu musafirii lor, Dan Piţa, Ileana Popovici şi Mircea Diaconu, care s-au deschis în faţa liceenilor. Rememorând acest episod plăcut, încă o dată punctăm dezinvoltura cu care adolescenţii au abordat personalităţile din cinematografia românească, prezente în faţa lor cu amănunte savuroase din culise.

Revenind la acţiunea de vineri, „Marocco” este o producţie cinematografică nouă, iar cei care s-au bucurat de vizionarea ei pe ecran mare i-au apreciat şi valoarea, şi gestul organizatorilor de a-l prezenta gratis la Câmpulung, când alţii abia aşteaptă să-l vadă la cinematograf. Filmul a ajuns într-o sală din Câmpulung – de şcoală, ce-i drept, neavând una de cinema – la mai puţin de o lună de la lansarea lui, pe 7 octombrie, în cinematografele din România.

„Nu ştiu cât de mare o să fie surpriza pentru voi, dar coproducătorul acestui film este absolvent al Colegiului „Dinicu Golescu”, Tedi Mirea. A făcut U.N.A.T.C. (n.r. Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică), Secţia Regie – Film, până acum am produs două filme şi drumul nostru împreună este lung. Sperăm să vă placă ce am făcut noi pe ecran.”, le-a spus regizorul Emanuel Pârvu liceenilor înainte de vizionarea filmului „Marocco”.

  • În viaţă ca la „Marocco”. O mişcare greşită într-o parte prăbuşeşte ceva în altă parte    

După proiecţia filmului, regizorul Emanuel Pârvu a povestit pentru jurnaliştii prezenţi cum a fost concepută povestea filmului care porneşte de la un fapt real. „Toate lucrurile omeneşti, aşa cum spune Bergson, pleacă din oameni şi ajung să fie pentru oameni şi despre oameni. Nimic din ce nu este omenesc nu poate fi real pentru noi. Şi, atunci, lucrurile s-au cumulat într-un scenariu pe care l-am scris împreună cu Alexandru Popa, asupra căruia a intervenit foarte mult Miruna Berescu, producătorul filmului. A avut premiera la Festivalul de la San Sebastian şi, după parcursul internaţional, am venit cu el şi în cinematografele din România.”, spunea Emanuel Pârvu.

Regizorul şi-a explicat astfel alegerea titlului. „Cred că cei de vârsta noastră îşi aduc aminte de jocul de beţişoare „Marocco”. Am văzut că în străinătate, dar şi la noi, mai nou, se cheamă „Mikado”. În timpul acestui joc cu beţişoare, dacă mişti ceva şi nu eşti atent când mişti, din cauza sistemului de pârghii făcut între beţe, se mişcă ceva din cu totul altă parte. Aceasta este simbolistica noastră, este lucrul la care ne-am gândit când am ales titlul.”, a continuat acesta.

Emanuel Pârvu mărturisea că i-a plăcut să vadă sala amfiteatrului ocupată până la ultimul scaun. „A fost o atmosferă încântătoare să ai o sală plină de elevi. Ei vin cu totul altă energie. Primirea de la liceu, doamna directoare şi oamenii care au pus umărul pentru ca această proiecţie să se întâmple… este o mulţumire să vezi o sală plină de elevi care vin să se uite la cinema. Cinema-ul este un lucru important în vieţile noastre, a trecut de faza de propagandă şi a ajuns la lucruri emoţionale. Atunci, este ceva foarte emoţionant şi mulţumesc oamenilor din Câmpulung şi conducerii liceului pentru că s-au întâmplat lucrurile aşa cum speram să se întâmple.”, a adăugat acesta.

Ce trebuie reţinut la finalul filmului? „Comunicarea între oameni este foarte importantă atunci când realizăm că am greşit ceva şi ne cerem scuze. Să întrebăm, de fapt: ce pot să fac ca să repar. Să nu reparăm lucrurile aşa cum credem noi că ar trebui să fie reparate.”, a încheiat regizorul Emanuel Pârvu.

  • „Nu există nicio silabă, nicio respiraţie, nicio consoană, nicio pauză, nicio tăcere, nu există nimic în filmul acesta care să nu fi trecut prin măduva oaselor mele”

Într-un interviu acordat de regizorul Emanuel Pârvu, acesta povestea ce consum emoţional din partea sa a implicat realizarea lui „Marocco”. „Nu există nicio silabă, nicio respiraţie, nicio consoană, nicio pauză, nicio tăcere, nu există nimic în filmul acesta care să nu fi trecut prin măduva oaselor mele. Mie mi-e foarte frică, pentru că eu ştiu că n-o să-l mai filmez altă dată. Eu l-am filmat o dată şi acesta este pentru tot restul vieţii mele. Şi atunci numai gândul că-mi va sta ceva atârnat de gât pentru tot restul vieţii mele, cât o fi acela, nu mă va lăsa să dorm noaptea, ştiind că nu trece prin controlul meu. Este o problemă a mea peste care nu pot să trec. (…) În general, din punctul meu de vedere, nu există un lucru pe care să nu-l plăteşti. Lipsa balansului în viaţa noastră provoacă o chestiune karmică cu care nu cred că vrei să intri în relaţie. Eu cred că şi pentru lucrurile bune, şi lucrurile rele, la un moment dat, există o balanţă universală, karma, univers, Dumnezeu, îi spunem cum vrem, care întotdeauna va echilibra lucrurile. Mai devreme sau mai târziu. Întotdeauna, Dumnezeu va ţine cont de aceste lucruri. Nu ştiu dacă Dumnezeu stă să scrie cu pixul pe hârtie. Dar, întotdeauna, cineva are grijă ca această balanţă să fie pe zero.”, este convingerea lui Emanuel Pârvu transpusă şi în „Marocco”.

Distribuţia filmului îi reuneşte pe actorii Şerban Pavlu, Crina Semciuc, Emilia Popescu, Ana Indricău, Tudor Cucu Dumitrescu, Tania Filip, Vlad Brumaru, Mihaela Sîrbu, Mirela Gorea, Bianca Anastasiu şi copiii Amalia Constantinescu şi Sonia Stolea. Scenariul poartă semnătura lui Alexandru Popa şi Emanuel Pârvu. Producătorul filmului este Miruna Berescu.

Palmaresul de actor al lui Emanuel Pârvu cuprinde în jur de 30 de titluri, iar ca regizor, numele său se leagă de şapte filme, între care şi „Meda” şi „Meda sau Partea nu prea fericită a lucrurilor”, la realizarea cărora a contribuit şi din postura de scenarist.

Magda BĂNCESCU

Postări asemănătoare

Acest site utilizeaza cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu utilizarea cookie. Pentru mai multe informatii puteti consulta Politica de confidentialitate a datelor personale. Accept Mai mult

error: Content is protected !!