19.6 C
Campulung Muscel
02/07/2022

După proiectul reţelei de senzori de măsurare a poluării în zona şcolilor, elevii de la „Dinicu” au derulat unul privind refolosirea produselor de panificaţie vechi

Poluarea şi risipa fac parte din viaţa noastră, însă, din fericire, o parte dintre resurse sunt regenerabile. O echipă de elevi şi profesori ai Colegiului Naţional „Dinicu Golescu” au vrut să demonstreze – şi au şi reuşit – că pâinea, nelipsită de la masă, este un aliment regenerabil, putând fi refolosită după uscare, cu condiţia de a nu fi alterată. Experimentele liceenilor, dublate, ca bonus, de un plan de afaceri pentru o firmă virtuală axată pe reutilizarea pâinii vechi, fac parte dintr-un proiect PULCHRA, al doilea derulat la „Dinicu Golescu”. Primul a fost în aceeaşi notă de protecţie a mediului şi a constat în realizarea unei hărţi a poluării cu ajutorul unor senzori instalaţi, în special, în zona unităţilor de învăţământ.

  • În 2021, elevii de la „Dinicu Golescu” au realizat o hartă a poluării

Vineri, 17 iunie 2022, echipa de elevi şi profesori implicaţi în iniţiativa pe care v-o prezentăm şi-a prezentat munca depusă în cadrul celui de-al doilea eveniment PULCHRA. Aşadar, a fost încheiat oficial proiectul „Fără poluare! Refoloseşte!”, implementat de Colegiul Naţional „Dinicu Golescu” şi Unitatea de Cercetare în Educaţie din cadrul Centrului Naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie.

Colegiul Naţional „Dinicu Golescu” este membru din noiembrie 2020 într-o reţea şcolară alcătuită din 50 de unităţi participante din zece ţări UE. PULCHRA, un program finanţat de Uniunea Europeană, reprezintă un consorţiu alcătuit din 12 parteneri din zece state membre UE, reprezentând universităţi europene, întreprinderi mici şi mijlocii, organizaţii non-guvernamentale şi institute de cercetare. El a fost creat ca să abordeze conceptul de şcoală deschisă prin abordarea temei „Oraşele ca ecosisteme urbane” şi să încurajeze educaţia pentru ştiinţă. Liderul de parteneriat este Universitatea Naţională şi Capodistriană din Atena, iar proiectul este finanţat prin Programul de Cercetare şi Inovare Orizont 2020 al Uniunii Europene.

În România, proiectul este coordonat, la nivel naţional, de către Unitatea de Cercetare în Educaţie din cadrul Centrului Naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie.

Anul trecut, a fost implementată, în prima etapă a acestui proiect, harta poluării. Produsul acestui proiect a fost o reţea de senzori de măsurare a poluării aerului din oraşul nostru, în special, în zona unităţilor de învăţământ. „Nu ştiu dacă vă mai amintiţi de prima hartă pe care noi am prezentat-o anul trecut. Nu mai arată deloc la fel. A primit un update foarte mare, arată mult mai bine. Am creat şi o rubrică separată, prin care explicăm ce înseamnă aceste date, explicăm de ce sunt importante şi explicăm diferitele boli pe care le putem dezvolta din cauza unui aer poluat.”, este prezentarea în rezumat a iniţiativei de anul trecut.

  • Ingredientul principal al proiectului „Fără poluare! Refoloseşte!”: pâinea veche care ajunge la gunoi

În a doua etapă a proiectului PULCHRA, liceenii de la „Dinicu Golescu” au explorat o altă provocare: managementul eficient al deşeurilor şi economia circulară, prin reducerea cantităţii de alimente pe care le aruncăm şi refolosirea lor pentru a crea alte alimente.

Esenţa proiectului pe care vi-l prezentăm a fost expusă de coordonatorul lui, Cristi Radu. „Tema proiectului nostru este revalorificarea produselor vechi de panificaţie. Proiectul „Fără poluare! Refoloseşte!” a fost implementat în perioada februarie – mai 2022.  Noi am pornit de la faptul că, anual, peste un miliard de tone de mâncare sunt aruncate, ceea ce conduce la creşterea emisiilor de dioxid de carbon cu peste 10%.  Un român aruncă, anual, în medie, 26 de kilograme de pâine, conform FoodWaste Romania. Problema este că avem de-a face cu o risipă de alimente.”, a precizat Cristi Radu.

Obiectivul general al proiectului l-a reprezentat revalorificarea produselor vechi de panificaţie colectate la nivelul Colegiului Naţional „Dinicu Golescu” prin implementarea conceptului de economie circulară. „Printre altele, am avut ca obiectiv şi analiza procesului de transformare a pâinii vechi în maia naturală şi utilizarea acesteia pentru noi produse. Pentru asta am realizat două experimente.”, a adăugat acesta.

Prin primul experiment s-au obţinut maia naturală din pâine veche şi produsul nou (pâinea naturală). Iar al doilea experiment a constat în creşterea unor ciuperci în substrat de sol îmbogăţit cu pâine veche, uscată. „Am vrut să verificăm o credinţă populară, conform căreia, dacă pui la rădăcinile prunilor, în lunile mai şi iunie, o bucată de pâine, acolo vor apărea bureţi de prun.”, a explicat Cristi Radu de la ce au pornit el şi colegii săi.

„Am vrut să demonstrăm că şi pâinea este un aliment extrem de regenerabil. Poate fi folosită ca mâncare pentru animale, dar poate fi refolosită în alimentaţie şi transformată în crutoane, friganele, blat de pizza sau pâine reîmprospătată. Am vrut să dovedim – şi am reuşit – că poate servi ca substrat pentru ciuperci. Experimentul s-a derulat în perioada februarie – aprilie 2022.    

Faptul că am reuşit să folosim resturile de pâine veche pentru a obţine ciuperci comestibile arată că pâinea este un aliment extrem de sustenabil.”, a mai precizat Cristi Radu.

  • Primii paşi în domeniul antreprenoriatului   

Proiectul tinerilor de la „Dinicu Golescu” a răspuns şi altor obiective precum: constituirea unei comunităţi interesate de hrana sănătoasă, obţinută prin revalorificarea produselor vechi de panificaţie; promovarea dimensiunii antreprenoriale din cadrul economiei circulare prin crearea unui plan de afaceri pentru o firmă virtuală având ca obiect de activitate revalorificarea produselor de panificaţie vechi.

„Un elev, indiferent de vârsta pe care o are, trebuie să aibă cunoştinţe de antreprenoriat, care îl ajută în orice domeniu. Eu, întotdeauna, le spun la ore acest lucru. Indiferent că eşti medic, inginer, economist, la un moment dat, tot dai de anumiţi termeni şi de această analiză de cercetare de piaţă, indiferent dacă vei decide să ajungi pe propriile picioare într-un anumit domeniu, adică să-ţi înfiinţezi o afacere. De aceea, pornind de la această idee, eu sper să se joace frumos de-a antreprenoriatul şi să ajungă undeva mult mai sus, aşa cum îşi doresc şi ei şi întreg colectivul Colegiului Naţional „Dinicu Golescu”.”, spunea profesoara Daniela Măriuţei, datorită căreia liceenii şi-au găsit o pasiune pentru antreprenoriat.

Profesorul Simona Bădiţescu a avut ideea şi a ţinut frâiele proiectului, sprijinită de o echipă de colegi specializaţi în Chimie, Biologie, Geografie şi nu numai. La  finalul evenimentului de închidere a proiectului au fost prezentaţi profesorii care i-au coordonat pe tineri: Simona Bădiţescu, Adelina Beldugan, Magdalena Dorcioman, Nicoleta Vlădău, Mihaela Stanciu, Maria Olteanu, Petre Parghel şi Daniela Măriuţei.

Magda BĂNCESCU

Postări asemănătoare

Acest site utilizeaza cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu utilizarea cookie. Pentru mai multe informatii puteti consulta Politica de confidentialitate a datelor personale. Accept Mai mult

error: Content is protected !!