Interpelarea deputatului Simona Bucura Oprescu formulată în atenţia ministrului Transporturilor, având ca obiect Drumul Naţional 73, a stârnit reacţia unui statornic cititor şi colaborator al ziarului nostru. Reacţie care a luat forma unei petiţii pe care iniţiatorul său, inginerul Eugen Manu, a înaintat-o Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere şi, totodată, a comunicat-o şi autorităţilor judeţene, pentru informarea acestora. Cu siguranţă, demersul câmpulungeanului nevoit să parcurgă des drumul de la Bucureşti la Câmpulung va fi susţinut în continuare de numeroşi locuitori ai Muscelului interesaţi de modernizarea arterei naţionale. Iată în continuare conţinutul documentului transmis şi redacţiei noastre, care, de-a lungul anilor, v-a prezentat iniţiativele cetăţeneşti ale inginerului Manu, legate, în special, de infrastructura rutieră a municipiului.
“Mă numesc Eugen Manu, sunt de profesie Inginer forestier şi sunt autorul Petiţiei având ca obiectiv Modernizarea DN73 Câmpulung Muscel – Piteşti, înregistrată la Secretariatul General al Guvernului sub nr.744 din data de 02.03.2010. Petiţia noastră, a muscelenilor, a fost semnată de peste 7.500 de persoane.
Parcurg săptămânal acest traseu, Bucureşti – Piteşti – Câmpulung Muscel, fiind muscelean şi având proprietăţi moştenite de pe urma părinţilor noştri, trecuţi la cele veşnice, în Câmpulung Muscel. Constat că distanţa cuprinsă între km 11+100 (sens giratoriu de comunicare cu Centura Mioveni Sud) şi km 13+800 (intersecţia cu DC 82 către oraşul Mioveni), în continuare, nu mai face obiectul modernizării susţinută de mine şi de toţi cei care au semnat petiţia din anul 2010.
Toţi constatăm că această porţiune de traseu se degradează vizibil, s-a vălurit (imediat după ieşirea de pe podul rutier peste Râul Târgului) şi nu mai corespunde standardului european. De altfel, de îndată cum intri pe acest tronson, banda de circulaţie se îngustează, dispar bornele hectometrice (spre exemplu: de verificat ce se întâmplă cu borna km 12).
Se discută atât de politicieni, cât şi de presă pe tema continuării lucrărilor de la ieşirea din municipiul Câmpulung Muscel, până la Râşnov. Dar toţi uităm că şi acest tronson km 11+100 – km 13+800 este parte componentă a DN 73 (E 574)?
Am intrat în arhiva petiţiei scrise la acea vreme şi am identificat următoarele acte normative:
-Hotărârea nr.867 din 01.08.2007, pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici pentru obiectivul de investiţii „Lărgire la 4 benzi de circulaţie a DN 73 între km 7+000 – km 13+800”; Publicaţie: Monitorul Oficial nr.552 din 13.08.2007;
Acest act normativ este modificat de:
-Hotărârea nr.668 din 24.06.2008, pentru modificarea H.G. 867/2007 privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici pentru obiectivul de investiţii „Lărgire la 4 benzi de circulaţie a DN 73 între km 7+000 – km 13+800”: Articol unic. În titlul şi în tot cuprinsul H.G. 867/2007 privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici pentru obiectivul de investiţii „Lărgire la 4 benzi de circulaţie a DN 73 între km 7+000 – km 13+800”, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.552 din 13 august 2007, denumirea obiectivului de investiţii se înlocuieşte cu denumirea „Lărgire la 4 benzi de circulaţie a DN 73 între km 7+000 km 11+100 şi drum de legătură cu DN 73D”.
-Hotărârea nr.1142 din 18.09.2008 pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii „Modernizare DN 73 Piteşti – Câmpulung – Braşov, km 13+800-km 42+850; km 54+050-km 128+250”
Puteţi să constataţi că HG 668/2008 a scurtat traseul supus modernizării (lărgire la 4 benzi) de la km 13+800 la km 11+100, iar HG 1142/2008 aprobă indicatorii tehnico-economici pentru investiţie, dar traseul nu mai este continuat de la km 11+100, ci de la km 13+800. În aproape toată corespondenţa purtată de mine cu Compania de Autostrăzi, pe tema modernizării DN 73 (E 574), semnalând această omisiune, mi s-a răspuns fie că se realizează o expertiză tehnică, fie că se vor aşterne 2 straturi asfaltice.
Nelămurirea mea şi a petiţionarilor, la urma urmei, este următoarea:
-tronsonul km 11+100 – 13+800 al DN 73 (E 574) şi podul rutier peste Râul Târgului nu sunt parte componentă a acestei artere rutiere?
-răspunsul nu poate fi altul decât DA: în acest caz, acest tronson nu ar trebui modernizat şi adus la standardele europene?
Nu uitaţi, stimate doamne şi domni!
Iată cum este prezentat DN73 în Wikipedia, enciclopedia liberă:
„DN 73 este un drum naţional care leagă municipiul Braşov de municipiul Piteşti şi are o lungime totală de 133 de kilometri. Traseul propriu-zis al DN 73 porneşte din comuna Mărăcineni, de lângă Piteşti, şi se încheie la intrarea în cartierul braşovean Bartolomeu. Este unul dintre cele mai pitoreşti drumuri din România. De la nord la sud, traseul drumului DN 73 este următorul: Braşov – Râşnov – Bran – Rucăr – Câmpulung – Piteşti. Face parte din drumul european E 574, care are traseul: Craiova – Piteşti – Braşov – Sfântu Gheorghe – Oneşti – Bacău.”
Cu stimă
Ing. Eugen Manu