Programul poate fi accesat inclusiv de către şomeri care, probabil, îşi iau bone, ca să aibă timp să-şi caute de muncă
Legea care le dă dreptul părinţilor ai căror copii sunt supravegheaţi acasă, de o bonă, să beneficieze de un ajutor financiar se aplică şi la Schitu Goleşti. Din iniţiativa primarului Tudorel Vasile Miriţă s-a întocmit o metodologie de acordare a banilor, aprobată de Consiliul Local, pe care o pot accesa concetăţenii care corespund condiţiilor prezentate în acest articol. Principala condiţie este legată de venituri, care, la limita minimă, se situează la 2.100 lei (venit net) pe membru de familie, iar la cea maximă, la 3.500 lei. Praguri care le permit multora să obţină sprijinul de la Primărie. Femeia care îngrijeşte copilul cu vârsta sub şase ani trebuie să fie angajată printr-un contract de prestări de servicii, întrucât se cere dovada relaţiei profesionale dintre bonă şi părinţi. Pentru a vă convinge de generozitatea legii în privinţa plăţii bonelor cu bani de la bugetul local, vă anunţăm că şi şomerii care, teoretic, n-au ce face cu timpul lor, pot fi admişi în acest program.
Primăria îi ajută pe părinţi cu până la 2.100 lei
Condiţiile pe care familiile trebuie să le îndeplinească, pentru a primi ajutorul financiar cu care va fi acoperită plata serviciilor oferite de bonă, au fost aprobate la sfârşitul lunii mai. De acest sprijin beneficiază persoanele care au în întreţinere copii de vârstă preşcolară, ale căror venituri sunt de până la 3.500 lei pe membru de familie şi care se află în una dintre următoarele situaţii: este părintele la care copilul locuieşte în mod statornic; are calitatea de reprezentant legal şi se ocupă de creşterea şi îngrijirea copilului; este persoana desemnată de părinte pentru întreţinerea copilului, pe perioada absenţei părinţilor.
Ajutorul financiar se acordă pentru fiecare copil de vârstă preşcolară, în funcţie de nivelul veniturilor nete lunare pe membru de familie: =până la 2.100 lei – 710 lei; =de la 2.101 lei, până la 2.500 lei – 550 lei; =de la 2.501 lei, până la 3.000 lei – 390 lei; =de la 3.001 lei, până la 3.500 lei – 250 lei.
Şomerii care au bone la copii intră în categoria solicitanţilor
Potrivit regulamentului, la determinarea venitului net lunar se va în considerare media veniturilor nete realizate de beneficiar în ultimele şase luni anterioare solicitării dreptului la ajutorul financiar. Solicitanţilor li se cere să fie angajaţi cu contract individual de muncă ori în baza unui raport de serviciu. Sunt luaţi în calcul şi cei care desfăşoară activităţi independente, obţin venituri din drepturi de proprietate intelectuală, din activităţi agricole, silvicultură, piscicultură ori exercită o funcţie de demnitate publică sau asimilată. Pot cere Primăriei să-i ajute la remunerarea bonelor şi şomerii indemnizaţi sau cei care sunt înregistraţi, la data solicitării, în evidenţa A.L.O.F.M., ca persoană aflată în căutarea unui loc de muncă. Altă condiţie impusă celor fără serviciu este să nu fi refuzat maximum două oferte de muncă din partea A.L.O.F.M.
Autorităţile îi ajută pe părinţii care n-au copilul înscris la creşă sau grădiniţă, dacă n-au refuzat un loc la astfel de instituţii sau dacă nu l-au retras de la o unitate preşcolară. Nu se încadrează în categoria beneficiarilor asistentul maternal profesionist, precum şi copilul aflat în întreţinerea sa, asistentul personal al copilului sau cel care beneficiază de indemnizaţia de handicap. Nu primesc ajutor de bonă nici cei care se află în perioada de concediu pentru creşterea copiilor. Restanţierii la bugetul local trebuie să-şi achite mai întâi impozitele şi taxele pentru bunurile deţinute în proprietate, pentru a fi luaţi în considerare.
Părintele nu trebuie să fi refuzat un loc la grădiniţă
Cetăţenii îndreptăţiţi, conform condiţiilor prezentate, să obţină de la Primărie un venit care completează salariul femeii care stă cu cel mic, depun un dosar compus din cerere şi acte doveditoare. Pe lângă copii ale actului de identitate al solicitantului şi certificatului de naştere al copilului, acte care să ateste veniturile, Primăria cere şi o copie a documentului în baza căruia se desfăşoară activitatea de supraveghere a preşcolarului de către o bonă. La dosar trebuie să existe şi un angajament de plată la solicitarea dreptului de ajutor financiar, cum că aceste sume pot fi recuperare şi din alte drepturi plătite de Agenţia pentru Plăţi şi Inspecţie Socială Argeş. De asemenea, o declaraţie pe proprie răspundere privitoare la neînscrierea copilului la o creşă sau grădiniţă, care să excludă reaua voinţă a părintelui de a a-şi duce copilul la o instituţie cu acest specific, cât timp el este la serviciu. În cazul şomerilor şi căutătorilor de loc de muncă, dosarul trebuie completat cu acte de la Agenţia Locală pentru Ocuparea Forţei de Muncă din Câmpulung.
Verificarea documentelor şi a condiţiilor se face de către angajatul Serviciului Public de Asistenţă Socială al Primăriei, iar primarul Tudorel Vasile Miriţă aprobă sau respinge, prin dispoziţie, acordarea dreptului. Salariata Socialului este obligată ca, semestrial, să ţină la curent Consiliul Local cu numărul de cereri depuse, admise ori respinse. În cel mult două luni, titularul dosarului înaintat Primăriei trebuie să primească un răspuns, pozitiv sau negativ. Metodologia de acordare a ajutorului de bonă mai prevede că, din şase în şase luni, solicitantul este obligat să depună la Socialul Primăriei o declaraţie pe propria răspundere privind menţinerea condiţiilor de acordare a ajutorului. În caz contrar, în 30 de zile de la împlinirea celor şase luni, pierde dreptul de a mai primi banii de la Primărie. Prin urmare, trebuie s-o ia de la capăt cu procedura.
Recenta normă adoptată de vecinii noştri impune beneficiarului să comunice Socialului apariţia oricăror schimbări legate de venituri, de componenţa familiei sau de copii. Comunicare, în scris, cu acte doveditoare, pe care trebuie s-o facă destul de repede: zece zile de la apariţia noutăţilor, care pot conduce la modificarea cuantumului ajutorului financiar.
Ajutorul se acordă numai până la împlinirea vârstei de şase ani
Regulamentul stabileşte în ce situaţii se suspendă plata ajutorului de bonă: dacă se înregistrează trei mandate poştale returnate consecutiv; în caz de suspiciune sau sesizare referitoare la modificarea condiţiilor de acordare a dreptului la ajutor financiar. În această din urmă situaţie, primarul dispune reverificarea îndeplinirii condiţiilor de eligibilitate. Dacă, la verificări, se dovedeşte că sesizarea sau bănuiala este întemeiată, omul pierde dreptul şi, în plus, va restitui sumele încasate necuvenit. În caz contrar, plata se reia, inclusiv pentru perioada în care a fost suspendată.
Dreptul la ajutor financiar pentru plata bonelor încetează: la data împlinirii de către copil a vârstei de şase ani; la data la care copilul intră în sistemul de creşă/grădiniţă sau când părintele refuză un loc la creşă/grădiniţă, fie publică, fie privată); la data încetării activităţii bonei (data încetării contractului de prestări servicii); la data schimbării domiciliului în altă localitate; la cererea titularului; dacă solicitantul n-a depus, la o jumătate de an, declaraţia pe propria răspundere din care să rezulte că se menţin condiţiile din momentul depunerii dosarului la Primărie; nu mai sunt îndeplinite condiţiile de acordare. M.B.