Auditul efectuat la Primăria Aninoasa de către angajaţii Camerei de Conturi Argeş s-a derulat între 6 mai şi 30 mai 2019, fiind verificate documentele contabile ale anului 2018. Pe lângă activitatea proprie a Primăriei a fost controlată şi cea a Şcolii Gimnaziale „Broşteni-Aninoasa”. Şcoala a ieşit „curată” din această operaţiune, doar la unitatea administrativ teritorială, totalul veniturilor suplimentare, al prejudiciilor şi al abaterilor financiar-contabile au fost estimate la 1.203.183 lei.
Nu au fost reevaluate construcţiile şi terenurile aflate în patrimoniul public şi privat al comunei Aninoasa
Cea mai mare sumă, de 1.126.198 lei, ca abatere financiar-contabilă, a fost evidenţiată de auditori după ce nu au fost făcute reevaluări, în ultimii trei ani (1016, 2017, 2018) la activele fixe corporate de natura construcţiilor şi a terenurilor înregistrate în patrimoniul public şi privat al comunei Aninoasa. Situaţia a condus la denaturarea datelor raportate prin bilanţul contabil întocmit la 31 decembrie 2018, cu suma menţionată, de 1.126.198 lei.
Fără pagube materiale, au mai fost consemnate două abateri ale celor de la Primăria Aninoasa, la capitolul Organizarea, implementarea şi menţinerea sistemelor de management şi control intern (inclusiv audit intern). Adică, sistemul de control intern managerial la nivelul comunei Aninoasa nu a fost organizat şi nu a funcţionat conform prevederilor legale aplicabile domeniului, în concluzie, nu a asigurat în totalitate administrarea fondurilor în mod economic, eficient şi eficace. Controlul financiar preventiv propriu nu a fost exercitat asupra operaţiunilor reprezentând constituirea veniturilor publice, în privinţa autorizării şi stabilirii titlurilor de încasare.
Medicii care folosesc cabinetele de la Dispensarele Aninoasa şi Slănic nu au fost puşi să plătească redevenţă
Ca venituri suplimentare, auditorii Camerei de Conturi Argeş au evidenţiat suma de 45.996 lei, care nu a fost înregistrată şi încasată la buget. Veniturile fiscale, provenind din impozitul pe terenurile intravilane, aflate în proprietatea persoanelor fizice şi juridice, datorat bugetului local, pentru perioada 2016-2018 şi anul 2019, nu au fost stabilite şi înregistrate în evidenţele fiscale şi contabile şi, automat, nu au fost urmărite nici la încasare. Au rezultat creanţe suplimentare datorate bugetului local de 20.668 lei, din care 17.686 lei, debite suplimentare şi 2.982 lei, majorări de întârziere.
Persoanele care îndeplineau condiţiile legii pentru eliberarea sau vizarea anuală a autorizaţiilor pentru activităţile din grupele CAEN 461: Restaurante; 563: Baruri şi alte activităţi de servire a băuturilor; şi 932: Alte activităţi recreative şi distractive; nu au fost puse să plătească taxele, înregistrându-se în venit suplimentar de 630 lei. Firmele care au puncte de lucru în Aninoasa nu au fost puse să achite autorizaţiile de funcţionare, rezultând un venit suplimentar de 17.325 lei.
De la doi medici, care folosesc cabinetele medicale individuale şi spaţiile aferente la Dispensarul Medical Aninoasa şi Dispensarul Medical Slănic, nu au fost taxaţi de angajaţii Primăriei Aninoasa cu contravaloarea redevenţei. Auditorii au stabilit că aceştia datorează bugetului local suma totală de 7.373 lei, din care 3.024 lei, sunt debitele, iar 4.349 lei, penalităţile de întârziere.
Plăţi nelegale pentru cadourile elevilor din comună sau pentru lucrări neexecutate la diferite investiţii, de 30.989 lei
În prima fază, cei care au făcut controlul au stabilit că nu s-a finalizat întocmirea Registrului Agricol în format electronic, sursă importantă de date privind contribuabilii şi bunurile acestora, impozabile sau taxabile, după caz, constatându-se diferenţe semnificative între numărul de roluri din evidenţa Registrului Agricol pe suport de hârtie şi numărul de roluri în evidenţa fiscală a Primărie şi, de asemenea, între numărul de roluri aferente persoanelor juridice din cele două evidenţe şi numărul agenţilor economici aflat în evidenţa Serviciului Fiscal Câmpulung, la care sunt arondaţi contribuabilii cu domiciliul fiscal în Aninoasa.
Plus că nu a fost elaborat şi aprobat Statutul propriu al comunei Aninoasa, care să conţină datele şi elementele prevăzute de OUG nr. 53/2002, privind Statutul cadru al unităţilor administrativ teritoriale, respectiv inventarul bunurilor comunei, anexă la statut, care se actualizează anual, criterii pe baza cărora bunurile aflate în proprietatea publică a unităţii administrativ teritoriale şi cele din proprietatea privată a acesteia pot fi date în administrare, pot fi concesionate ori închiriate, în condiţiile legii sau pot fi atribuite în folosinţă gratuită precum şi criteriile pe baza cărora Consiliul Local hotărăşte cu privire la cumpărarea unor bunuri aflate în proprietatea privată a comunei, în condiţiile legii.
10.056 lei, suma a fost folosită pentru cadourile de Crăciun acordate, fără bază legală, unui număr de 383 de şcolarilor şi preşcolarilor înscrişi la unităţile de învăţământ de pe raza comunei Aninoasa. Plăţile au fost făcute nelegal din creditele bugetare aprobate pentru Bunuri şi Servicii, articolul 20.30-Alte cheltuieli, alineatul 20.30.30-Alte cheltuieli cu bunuri şi servicii, rezultând că suma certă a operaţiunii este de 10.056 lei, din care 9.996 lei, este debitul, şi 60 lei, accesoriile fiscale calculate potrivit Codului Civil şi prevederilor din Legea Finanţelor Publice.
Contravaloarea unor cantităţi de lucrări facturate, acceptate la plată, dar neexecutate, la investiţia: „Pod din beton peste pârâul Valea Moşului, în punctul Râca”, s-au plătit nelegal 4.984 lei. La suma menţionată s-au calculat şi majorări de întârziere, de 282 lei, astfel totalul a ajuns la 5.984 lei.
La investiţia: „Alimentare cu apă potabilă Slănic. Instalaţii de captare, tratare şi distribuţie apă potabilă în satul Slănic, comuna Aninoasa”, s-a plătit nelegal suma de 13.971 lei, la care s-au adăugat şi majorări de întârziere de 978 lei, suma ajungând la 14.949 lei. Astfel, s-a plătit nelegat contravaloarea unor lucrări facturate şi acceptate la plată, dar neexecutate în cantitatea decontată. Executantul a înscris şi, ulterior, a facturat cantităţi de lucrări mai mari decât cele real executate sau, după caz, materiale nepuse în operă, care au fost acceptate la plată de angajaţi ai Primăriei Aninoasa, şi achitate în mod nedatorat. Totodată, au fost descoperite diferenţe între specificaţiile tehnice ale „Rezervorului de apă” ofertat, solicitat la plată şi decontat, şi specificaţiile tehnice ale rezervorului de apă real montat.
Echipa de control a formulat o „opinie contrară”
La finalul controlului, echipa de audit a formulat o sinteză a misiunii de la Aninoasa, menţionând: =situaţiile financiare nu au fost întocmite din toate punctele de vedere semnificative în conformitate cu cadrul general de raportare financiară aplicabil în România; =situaţiile financiare nu reprezintă o imagine reală şi fidelă a poziţiei financiare, a performanţei sau a modificării poziţiei financiare a entităţii; =modul de administrare al patrimoniului public şi privat al comunei Aninoasa, precum şi execuţia bugetelor de venituri şi cheltuieli nu respectă principiile legalităţii şi regularităţii, întrucât valoarea cumulată a erorilor şi abaterilor de la legalitate şi regularitate constatate se situează peste pragul de semnificaţie de 2%, raportat la totalul plăţilor efectuate din fonduri publice, anul trecut.
În temeiul concluziilor menţionate anterior, echipa de audit a formulat o „opinie contrară” asupra situaţiilor financiare controlate la Aninoasa: „În opinia noastră, datorită efectelor denaturării semnalate şi prezentate în paragraful de mai sus, situaţiile financiare în ansamblul lor nu prezintă fidel performanţa financiară a UATC Aninoasa, la 31 decembrie 2018 şi a celorlalte informaţii referitoare la activitatea desfăşurată în perioada auditată.” “E.M.”