La începutul săptămânii trecute, pe 21 ianuarie, la Librăria Humanitas a avut loc lansarea romanului „Şi se auzeau greierii”, scris de Corina Sabău, originară din Câmpulung. Cartea este o investigaţie psihologică a feminităţii şi a vieţii de cuplu, pe un fundal al României comuniste, care a produs trauma generaţiei decreţeilor.
„Şi se auzeau greierii” e un roman scurt, puternic, cu o temă necruţătoare: avorturile clandestine dinainte de Revoluţia din 1989 şi consecinţele lor cumplite asupra existenţei individuale. Confesiunea unei femei, directă, cu rare momente de tandreţe şi căldură, atunci când gândurile i se îndreaptă către fetiţa ei, Sonia, recompune fracturat, dar în detalii de o acuitate uneori insuportabilă un capitol întunecat din istoria românească. Fie că vorbeşte despre viaţa muncitoarelor din fabricile comuniste, că rememorează momente dintr-o copilărie chinuită, marcată de figura unui tată violent, sau că face să se audă, la final, vocea Soniei, cartea păstrează un ritm şi o intensitate care taie răsuflarea. La lansare, alături de autoare au fost criticul literar Cosmin Ciotloş şi Andreea Răsuceanu, coordonatoarea colecţiei 821.135.1 – Scriitori români contemporani, dar şi actriţa Eliza Păuna, care a citit câteva fragmente din roman.
„Mi-am trăit copilăria în anii ’80, într-un mic oraş de munte, la adăpost de istorie. Cu colegii mei de la Şcoala Generală Nr.3 făceam toate nebuniile din lume, în orele de P.T.A.P., doamna dirigintă ne ducea în Parcul Ştefănescu să adunăm castane, mă consideram norocoasă când la Cofetăria „Garofiţa” băgau savarine, nu-mi dădea prin cap s-o compar pe Angela Similea cu Rolling Stones, iar părinţii mei nu aveau ambiţii nemăsurate în ceea ce mă priveşte. Despre cruzime nu ştiam mare lucru pe atunci, mult mai târziu, după Revoluţie, am aflat că în anii aceia au murit cel puţin 10.000 de femei în urma avorturilor ilegale. Că până şi moartea lor a fost folosită ca propagandă. Că trupul neînsufleţit al uneia dintre aceste femei a fost expus în fabrica în care lucra, avertisment pentru celelalte muncitoare. Când întâmplarea asta îmi revenea în minte, mă suspectam că n-am reţinut corect, că aşa ceva, chiar şi înainte de ’89, n-ar fi fost posibil. Am început să scriu Şi se auzeau greierii din nevoia de a accepta. Am încercat să integrez realitatea cu ajutorul literaturii.”, a spus Corina Sabău.
Corina Sabău a debutat cu romanul „Blocul 29, apartamentul 1” (2009), selecţionat la Festivalul Primului Roman de la Chambéry, distins cu Premiul pentru debut în roman în cadrul Colocviilor Romanului Românesc şi nominalizat la Premiile revistei Observator cultural şi Marile Premii Prometheus. Fragmente din roman au apărut în antologia de proză românească contemporană „Das Leben wie ein Tortenboden. Neue Rumänische Prosa” („Viaţa ca un blat de tort”), publicată la editura germană Transit. În 2012, a publicat un al doilea roman, „Dragostea, chiar ea”. A fost coscenaristă a filmului „Toată lumea din familia noastră” (2012), regizat de Radu Jude şi produs de Hi Film, câştigător a numeroase premii internaţionale. Fragmente din romanul „Şi se auzeau greierii” au apărut în antologia „16 prozatori de azi” (Humanitas, 2018). “E.M.”