Ion Paul Marin: „A venit echipa de proiectanţi şi am insistat pe toate căile să urgenteze proiectul”. Asta
pentru că şoseaua naţională nu mai rezistă forţei pârâului umflat cum n-a fost niciodată de când se ştie el
Portofoliul de realizări al primarului de la Stoeneşti, în decursul celor 15 ani, de când conduce localitatea, conţine, potrivit afirmaţiilor sale, 32 de kilometri de asfalt. Cel de pe Bădeanca, realizat chiar în condiţii de drum judeţean, fiind cu două benzi de circulaţie, căci erau planuri turistice cu Vârful Leaota. La începutul anilor ’90, Stoeneşti nu avea nicio palmă de asfalt pe drumurile comunale, situaţie care a persistat până la instalarea în funcţia de primar, în 2004, a lui Ion Paul Marin. „Când am venit la Primărie, se cheltuiau 5-6 miliarde (n.r. lei vechi) pentru drumurile comunale.”, spunea acesta, referindu-se la acţiunile ineficiente de îmbunătăţire a condiţiilor de circulaţie, prin turnarea de piatră. „Eu, acum, aproape nu cheltuiesc niciun ban, pentru că le-am asfaltat.”, ne-a povestit acesta cum a scăpat de costuri repetate, pe intervenţii efemere.
Asfaltul în toate satele şi podurile din comună s-au făcut în cei 15 ani de când Paul Marin e primar la Stoeneşti
Tot legat de infrastructura rutieră şi pietonală a comunei, Ion Paul Marin îşi aminteşte că, la începuturile carierei sale în administraţia publică locală, podul de la Coteneşti era rupt. „Nu se putea trece nici cu căruţa cu morţi, pentru că biserica o avem pe partea cealaltă. Podul de lemn de la Bădeni – ca să meargă pe şosea, mai în sus, spre Câmpulung -, era rupt de la jumătate şi avea o scară care cobora în albie. Nici aici, nici în partea cealaltă, nu se putea trece cu căruţa cu mortul. Şi veneau de la Coteneşti pe podul de beton de la fabrică, dar şi acela era gata să cadă. N-avea balustrade, căci îi rupseseră balustradele unii… vai de capul lor! Era găuri pe platformă până jos. Aceea este o reparaţie făcută de mine, de la un capăt la altul, cu turnare de asfalt, cu trotuare, cu conductă pentru a permite reţeaua de apă prin trotuare, balustradă de la cap la cap. Pod la Coteneşti făcut de mine, nou! Pod la Bădeni făcut de mine, nou! Asfalt în tot Coteneştiul, asfalt în tot Bădeniul. Valea Bădencii, asfaltată toată, Stoeneşti, tot, cu excepţia unei străduţe. Dacă n-a fost asfaltată odată cu centura de la biserică… Am canalizare şi pe cea de la biserică o sparg toată, ca să bag conducta. Aceea a fost făcută, căci a fost vorba de biserică, dar e o centură de doar 150 de metri, o legătură, de fapt.”, sunt câteva dintre realizările şefului Executivului de la Stoeneşti în materie de străzi şi căi de trecere peste cursurile de apă.
Prin satul Piatra s-a asigurat legătura între cele două drumuri naţionale. Fiindcă în mediul virtual a izbucnit o polemică pe tema punţii pietonale din satul Slobozia, primarul Marin ne-a informat nu numai că este în lucru acest obiectiv, dar plănuieşte să asfalteze toată zona Coceşti. Marţi, în ziua discuţiei purtate cu acesta, subalternii săi erau în teren, la măsuratul suprafeţei supuse modernizării.
Primarul Marin, despre DN 72A: „Dacă mai vine o apă, este posibil să se întrerupă drumul”
Anul 2019 a fost unul cu emoţii pentru administratorul unei localităţi traversate de un drum naţional, DN 72A Câmpulung – Târgovişte, afectat de torentele unui pârâu umflat de precipitaţii. Malul şoselei naţionale a început să se surpe, riscând să stranguleze traficul prin îngustarea carosabilului. Din păcate, nici proaspăta lucrare de reabilitare a drumului din Lunca Gârtii, dintre Dragoslavele şi Stoeneşti, n-a avut viaţă lungă, începând să se lase, cu consecinţa fisurării asfaltului. „L-au profilat prin frezare, deocamdată, n-au turnat asfaltul, ca să vadă dacă se mai lasă, spunea primarul Ion Paul Marin. Este o zonă dificilă şi, cinstit, este vorba şi despre tonaj. Se trece cu tonaj ca pe naţionale, deşi ar trebui limitat ca pe drumurile comunale, la şapte tone. Dar sunt cei care exploatează buşteni şi vin cu 50 de tone… cum să mai ţină?! Pe drumurile comunale, normal, trebuie să pun asfalt de şapte centimetri, pentru greutate mică. Pe drumurile judeţene, merge până în zece-doisprezece, iar pe drumurile naţionale, câteva straturi bune.”
Pentru DN 72A deja s-au întocmit documentele necesare, în urma inspecţiilor responsabililor de la Drumuri Naţionale. Surparea malului n-a mai avansat, dar, dacă apa umflată de ploi creşte din nou, distrugerea se amplifică. „Nu este vorba să ne dăm înapoi. Eu am făcut câteva adrese şi la Compania Naţională şi văd că i-am mişcat un pic. A venit inclusiv echipa de proiectanţi şi am insistat pe toate căile să urgenteze proiectul, pentru că, dacă mai vine o apă, este posibil să se întrerupă drumul. Este un fapt asupra căruia eu am avertizat de şapte-opt ani, căci, de atunci, am văzut că a intrat apa sub diguri. Dar nu m-a luat nimeni în seamă. Nu m-au luat în seamă cei care trebuiau să mă ia, administratorii. Căci nu suntem noi administratorii lui, ci Compania Naţională de Drumuri şi Autostrăzi. Când le-am spus atunci, au crezut că este un lucru de glumă, dar uite că n-a fost. De când sunt eu, n-am văzut Stoeneasca atât de mare. E bine, cel puţin, că nu ne-a făcut şi alte pagube.”, a relatat acesta.
„Eu n-am avut niciodată stupi. Nu că n-aş fi avut bani să-mi cumpăr nişte stupi. Dar mi-a fost teamă că mă muşcă albinele”
„Eu n-am avut în viaţa mea stupi!”, a simţit primarul Marin nevoia să dezmintă o informaţie eronată apărută în presa judeţeană, potrivit căreia, în timpul inundaţiilor din comună, el a plâns o presupusă pierdere personală suferită în afacerea în albinărit. „Când a venit pârâul mare, Stoeneasca, i-a luat unui pocăit, săracul, care e şi mai prăpădicios, 24 de stupi. I-a inundat. În raportul de calamitate, eu am menţionat drumul naţional, dar şi cei 24 de stupi ai unui cetăţean. Ca pe urmă să ajungă la ziarul (…) că primarul se interesează de stupii lui. I-am dat telefon autorului articolului şi i-am spus: domnule, eu n-am avut niciodată stupi. Nu că n-aş fi avut bani să-mi cumpăr nişte stupi. Dar mi-a fost teamă că mă muşcă albinele. E posibil să spui aşa ceva? Să spui că el (n.r. primarul) se bate pentru stupii lui, ca să ia despăgubire.”, este una dintre experienţele neplăcute pentru Ion Paul Marin, trăite post-inundaţii.
Reparaţiile de drumuri programate
Întrucât am amintit despre intenţia de asfaltare la Slobozia-Coceşti, trebuie să spunem că programul pe 2019 conţine şi tronsonul în continuare, unde a fost căminul de la Slobozia, în sus, spre Morcoveşti, tronson care se leagă cu drumul judeţean. De asemenea, Bădeni, legătura între zonele asfaltate. „Şi mai fac unul, de la trecerea de la podul Bădenilor, în sus, spre frizerul, în jur de 800 de metri.”, a conchis primarul, care mizează pe înţelegerea consătenilor în beneficiul cărora întreprinde aceste lucrări să-şi retragă gardurile ca să poată să asfalteze cum trebuie. O ultimă intervenţie de reabilitare stradală priveşte un tronson în satul Piatra, de la troiţă, în partea stângă. M.B.