În comuna de la margine de Muscel, unde primarul Claudius Ciobanu, aflat la primul său mandat de primar, este nevoit să se descurce fără viceprimar, formalitatea aprobării bugetului local a fost îndeplinită pe 14 februarie 2018. Consiliul Local Cetăţeni, întrunit într-o şedinţă de îndată, căci documentul în baza căruia funcţionează localitatea trebuia adoptat în 45 de zile de la aprobarea bugetului naţional, a dat „undă verde” cheltuirii banului public, în vederea punerii în practică a planurilor investiţionale ale autorităţilor. După cum se prezintă lista de lucrări şi dotări pusă la dispoziţie de şeful Executivului, proiectele pe 2018, de care comuna a fost „văduvită” în sfertul de veac de administraţie PSD, acestea par într-o cantitate mulţumitoare. Mai cu seamă, repetăm, dacă ne raportăm la ce a fost – sau, mai corect, n-a fost – înainte de accederea la putere a fostului viceprimar. Înainte de a prezenta cum arată încasările şi cheltuielile prognozate de edilii comunei Cetăţeni, se cuvine a puncta faptul că primarul Ciobanu se numără printre edilii musceleni care au răspuns cu promptitudine adresei înaintate tuturor de redacţia Evenimentului Muscelean, pe 20 februarie 2018, în ideea de a obţine hotărârile de aprobare a bugetelor locale, cu care şefii de administraţii publice din zona de Nord a judeţului sunt nevoiţi să se descurce. Pe 21 februarie 2018, documentele transmise de liberalul Claudius Ciobanu au ajuns la destinaţie, semn că, atunci când există voinţă şi dorinţă de comunicare şi, mai ales, de transparenţă, se poate. Vineri, 23 februarie 2018, şi secretarul Primăriei Poienarii de Muscel, Remus Boboc, ne-a pus la dispoziţie cel mai important act al localităţii, în lipsa căruia conducerea Primăriei şi cei care depind de ea au „mâinile legate”. Reamintim care sunt Primăriile muscelene care s-au grăbit să dea curs solicitării noastre: Vlădeşti, Berevoeşti, Stoeneşti, Godeni, Boteni, Cetăţeni, Bughea de Jos, Schitu Goleşti şi Poienarii de Muscel. Suplimentar cerinţei noastre, Claudius Ciobanu a remis ziarului Evenimentul Muscelean organigrama şi statul de funcţii ale instituţiei pe care o conduce.
Veniturile propuse de edilii de la Cetăţeni se ridică la 2,76 milioane de lei
Autorităţile de la Cetăţeni şi-au propus, în 2018, venituri totale de 2.766.390 lei, întreaga sumă fiind dirijată către secţiunea de funcţionare a bugetului local. Contribuie la constituirea acestei valori mai multe surse de venituri, prevăzute pentru acest an la următoarele niveluri:
-Impozit pe veniturile din transferul pe proprietate imobiliară: 1.000 lei;
-Cote defalcate din impozitul pe venit: 328.000 lei;
-Sume alocate din cote defalcate din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor locale: 598.000 lei;
-Impozit pe clădiri încasat de la persoane fizice: 53.000 lei;
-Impozit pe clădiri încasat de la persoane juridice: 33.000 lei;
-Impozit pe terenuri încasat de la persoane fizice: 69.000 lei;
-Impozit pe terenuri încasat de la persoane juridice: 3.000 lei;
-Impozit pe terenurile agricole din extravilan: 39.000 lei;
-Taxe judiciare de timbru şi alte taxe: 14.000 lei;
8Sume defalcate din TVA pentru finanţarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor: 806.390 lei, bani care sunt distribuiţi astfel: bunuri şi servicii în Învăţământ – 146.000 lei; Serviciul Public Comunitar – 2.000 lei; drepturile asistenţilor personali – 278.000 lei; indemnizaţiile persoanelor cu handicap grav – 280.000 lei; ajutoare pentru încălzirea locuinţei, în temeiul Legii 416/2001 – 69.900 lei; tichete pentru preşcolari – 17.500 lei; cerinţe educaţionale speciale – 12.990 lei;
-Sume defalcate din TVA pentru echilibrarea bugetelor locale: 303.000 lei;
-Impozit pe mijloacele de transport încasat de la persoane fizice: 82.000 lei;
-Impozit pe mijloacele de transport încasat de la persoane juridice: 81.000 lei;
-Taxe şi tarife pentru eliberarea de licenţe şi autorizaţii de funcţionare: 12.000 lei;
-Alte taxe pe utilizarea bunurilor şi activităţilor: 4.000 lei;
-Venituri din concesiuni şi închirieri: 81.000 lei;
-Venituri din prestări de servicii: 94.000 lei;
-Alte venituri din prestări de servicii: 73.000 lei;
-Taxe extrajudiciare de timbru: 3.000 lei;
-Venituri din amenzi şi alte sancţiuni: 59.000 lei;
-Alte venituri: 10.000 lei;
-Subvenţii pentru acordarea ajutoarelor pentru încălzirea locuinţei, în baza OUG 5/2003: 20.000 lei.
Cheltuielile, mai mari cu 800.000 lei graţie excedentului existent la buget
În ceea ce priveşte cheltuielile, prognoza autorităţilor din această parte a Muscelului este de 3.566.390 lei, graţie unui excedent de 800.000 de lei, pe care gestionarii banului public îl vor folosi pentru susţinerea secţiunii de dezvoltare a bugetului. Mai pe înţeles, pentru investiţiile propuse a fi întreprinse în acest an, fie ele dotări, fie studii, fie lucrări. Fondurile destinate funcţionării aparatului administrativ al Primăriei şi instituţiilor subordonate coincid cu cuantumul încasărilor ţintite, 2.766.390 lei. Potrivit anexei hotărârii Consiliului Local, care poartă semnăturile preşedintelui de şedinţă, consilierul local Gheorghe Stan, secretarului Violeta Tănase şi consilierului în cadrul Compartimentului Financiar-Contabil, Cornelia Corneci, care a întocmit documentaţia pe care v-o prezentăm, banii sunt repartizaţi astfel pe categorii de cheltuieli:
-Autorităţile executive, adică Primăria, au nevoie ca să funcţioneze, de 1.194.000 lei, din care 968.000 lei intră în cheltuieli de personal, iar 226.000 lei, în bunuri şi servicii;
-Serviciile publice generale de evidenţă a persoanelor beneficiază de o alocare de 8.000 lei;
-Suma prevăzută pentru Protecţie civilă şi protecţie contra incendiilor se ridică la 93.000 lei, din care 72.000 lei reprezintă cheltuieli de personal, iar 21.000 lei, bunuri şi servicii;
-Învăţământul deţine o pondere însemnată în totalul cheltuielilor, cu o prevedere totală de 219.490 lei, bani care se împart astfel: cheltuieli de personal din venituri proprii – 28.000 lei; bunuri şi servicii (TVA) – 146.000 lei; alocări din bugetul local pentru bunuri şi servicii – 15.000 lei; cerinţe educaţionale speciale – 12.990 lei (TVA); tichete pentru preşcolari: 17.500 lei (TVA).
-Următorul capitol susţinut din bugetul local este Cultură, recreere, religie, cu o alocare de 176.000 lei, distribuiţi următoarelor sectoare grupate sub această titulatură: cheltuieli de personal la Bibliotecă – 57.000 lei; bunuri şi servicii – 7.000 lei; bunuri şi servicii la Căminul Cultural – 3.000 lei; alte cheltuieli culturale (cheltuieli de personal Radioficare – 41.000 lei, bunuri şi servicii – 36.000 lei, bunuri şi servicii pentru activitatea sportivă – 9.000 lei, întreţinerea bazelor sportive – 3.000 lei, susţinerea cultelor – 20.000 lei);
-După nevoile autorităţilor Primăriei, care consumă cei mai mulţi bani din bugetul public, următorul domeniu în clasamentul cheltuielilor comunei este cel privitor la Asigurări şi asistenţă socială. Cuantumul estimat la 717.900 lei este generat de existenţa unei comunităţi sărace pe teritoriul localităţii, dependente de diferitele forme de sprijin acordate de stat: cheltuieli de personal cu asistenţii sociali – 305.000 lei; indemnizaţie asistenţă socială – 315.000 lei; ajutoare pentru încălzirea locuinţei, conform Legii 416/2001 – 69.900 lei; ajutoare pentru încălzirea locuinţei, conform OUG 5/2003 – 20.000 lei; ajutoare ocazionale şi de urgenţă – 8.000 lei;
-Serviciile şi dezvoltarea publică vor consuma din buget 179.000 lei, cu următoarele categorii de cheltuieli: cheltuieli de personal în domeniul alimentării cu apă – 40.000 lei; bunuri şi servicii în domeniul alimentării cu apă – 74.000 lei; iluminat public, bunuri şi servicii – 65.000 lei;
-Pentru bunuri şi servicii în domeniul colectării şi tratării deşeurilor s-a estimat un necesar de 78.000 lei;
-Tot pentru bunuri şi servicii în domeniul agriculturii s-au pus de-o parte 13.000 lei;
-Capitolul Drumuri şi poduri beneficiază de o susţinere financiară în valoare de 84.000 lei, din care 41.000 lei intră în cheltuieli de personal, iar 43.000 lei, în bunuri şi servicii;
-Încheiem cu alocarea de 4.000 lei, pentru bunuri şi servicii necesare altor acţiuni economice.
Ce investiţii şi-au planificat autorităţile din economiile anilor trecuţi
Secţiunea de dezvoltare a comunei Cetăţeni se bazează pe excedentul în sumă de 800.000 lei, dirijat către lucrările şi documentaţiile programate a fi întreprinse în următoarele sectoare de activitate:
-Investiţiile planificate la capitolul Autorităţi publice executive au o prevedere bugetară în valoare de 32.000 lei. Banii se cheltuiesc pe: tranşa a doua a achiziţiei unui autoturism – 14.000 lei; cota de 0,5% la Casa Socială a Constructorilor, pentru obiectivul „Sediu administrativ al Primăriei” – 8.000 lei; servicii de proiectare pentru Măsuri constructive şi instalaţii de protecţie împotriva incendiilor (memorii tehnice, planuri de nivel, scenariu la incendiu), la sediul Primăriei Cetăţeni – 10.000 lei;
-Alocarea Învăţământului pentru investiţii se ridică la 289.000 lei. Iată ce investiţii conţine lista creionată pentru acest an: realizarea sistemului de încălzire la Şcoala Gimnazială nr.1 Cetăţeni (centrală termică) – 33.000 lei; reabilitarea Grădiniţei cu program normal Cetăţeni – 200.000 lei; expertiza şi proiectul demolării Şcolii vechi Cetăţeni – 15.000 lei; DALI şi consultanţă pentru lucrarea de reabilitare şi dotare a Şcolii Gimnaziale nr.1 Cetăţeni – 25.000 lei; servicii de proiectare pentru Măsuri constructive şi instalaţii de protecţie împotriva incendiilor (memorii tehnice, planuri de nivel, scenariu la incendiu), la Şcoala Gimnazială nr.1 Cetăţeni – 16.000 lei;
-În Sănătate se vor investi 185.000 lei. Întreaga sumă este direcţionată către reabilitarea şi modernizarea dispensarului uman;
-Cu 22.000 lei sunt susţinute alte servicii culturale. Adică reparaţii capitale ale unui monument istoric – 7.000 lei şi un studiu de fezabilitate pentru amenajarea centrului civic – 15.000 lei;
-Cei 35.000 lei rezervaţi pentru domeniul alimentării cu apă servesc plăţii unor documentaţii şi avize pentru lucrarea de „Extindere, reabilitare şi modernizare a sistemului public de alimentare cu apă”;
-Conducerea comunei are în plan şi o modernizare a instalaţiilor de iluminat stradal, pentru care, în 2018, va comanda şi achita un studiu de fezabilitate, estimat la 21.000 lei;
810.000 lei sunt destinaţi a fi folosiţi în cadrul procedurii de actualizare a Planului Urbanistic General al localităţii;
-Tot un studiu de fezabilitate se va realiza deocamdată pentru obiectivul „Sistem centralizat de canalizare şi tratare a apelor reziduale”. Costul documentaţiei a fost apreciat la 100.000 lei;
-Alt capitol de interes pentru contribuabili, care susţin din taxele şi impozitele lor aceste lucrări, îl reprezintă Transporturi – drumuri şi poduri, beneficiar al unei alocări de 106.000 lei. 59.000 lei intră în reabilitarea Drumului Comunal 29 Cetăţeni – Boteni, iar 47.000 lei, într-un studiu de fezabilitate având ca obiect reabilitarea drumurilor comunale.