Chiar înainte să „aterizeze” controlul de la Camera de Conturi Argeş, primarul Ionel Năftănăilă, de la Albeştii de Muscel, a primit decizia, de la prefect, de încetare a mandatului, după ce, la finele lui 2014, a fost condamnat definitiv pentru fapte de corupţie privind destinaţia unor fonduri europene. Inspectorii au verificat situaţia contabilă a comunei, din 5 mai şi până pe 4 iunie 2015, descoperind o groază de nereguli: 85.000 lei, venituri suplimentare, 1.153.000 lei, prejudicii, şi 70.000 lei, abateri financiar-contabile. Dacă auditul a fost după încetarea mandatului lui Năftănăilă, asta nu înseamnă că nu poate fi tras la răspundere pentru debandada din Primărie.
În Primărie nu exista o evidenţă cantitativă a stocurilor
Chiar dacă nu au produs niciun prejudiciu de ordin material, s-au descoperit două situaţii referitoare la exactitatea şi realitatea datelor din situaţiile financiare. Astfel, evidenţa contabilă a Primăriei Albeştii de Muscel nu a fost organizată şi condusă potrivit legislaţiei aplicabile în vigoare, fiind constatate următoarele neconformităţi: valorile materiale achiziţionate în cursul anului 2014 nu au fost recepţionate la primire, iar Primăria nu utiliza, pentru evidenţa cantitativă, pe feluri de stocuri, la locul de depozitare, documentul: „Fişă de magazie”. Iar darea în consum a bunurilor de natura stocurilor nu era consemnată în formularul: „Bon de consum”, document care atestă ieşirea din gestiune a valorilor materiale. A doua situaţie se referă la faptul că, în cursul exerciţiului financiar bugetar auditat, nu a fost implementat şi completat Registrul privind operaţiunile prezentate la viza de control financiar-preventiv.
Nu s-au stabilit şi încasat mai multe taxe şi impozite, care au prejudiciat bugetul cu 84.936 lei
=În cazul unei persoane juridice şi a 11 persoane fizice, care au solicitat şi obţinut autorizaţii de construire, nu au fost luate, la expirarea termenului de valabilitate, măsuri de regularizare a taxei de autorizare în funcţie de valoarea reală a construcţiilor executate, potrivit prevederilor legale în materie. În timpul misiunii de audit, ordonatorul de credite, prin personalul de specialitate, a luat măsuri de regularizare a taxei de autorizare pentru cele 12 autorizaţii de construire cu termen de valabilitate expirat, stabilind că beneficiarii acestora datorează bugetului local suma de 564 lei, din care taxe suplimentare în sumă de 379 lei şi 185 lei, majorări de întârziere, care au fost încasate şi, astfel, s-a remediat abaterea.
=Nu au fost luate măsuri pentru stabilirea şi încasarea în totalitate a veniturilor provenind din taxele datorate pentru avizarea anuală a autorizaţiilor pentru activitatea de alimentaţie publică desfăşurată de agenţii economici cu acest profil aflaţi în raza de competenţă a comunei Albeşti. În timpul controlului, cei din Primărie au verificat comercianţii care desfăşoară activitate de alimentaţie publică în comună, stabilind că şase persoane juridice datorează bugetului local suma totală de 8.142 lei, din care taxa suplimentară este de 5.700 lei, iar 2.442 lei, majorările de întârziere.
=Nu a fost calculată, evidenţiată şi încasată taxa pe teren, în sumă estimată de 22.396 lei, cuvenită bugetului local pentru terenurile proprietate publică, concesionate în perioada 2012 – august 2013. După ce a fost găsită această neregulă, s-a calculat taxa pe teren de către angajaţii Primăriei Albeştii de Muscel, stabilind că bugetul local are de încasat suma totală de 38.121 lei, din care taxa pe teren suplimentară este în sumă de 22.396 lei, iar majorările de întârziere se ridică la 15.726 lei.
=Nu a fost stabilită, evidenţiată şi încasată redevenţa datorată de concesionar, în sumă aproximată de 8.333 lei, cuvenită bugetului local pentru terenurile proprietate publică date în concesiune în perioada 2012 – august 2013. După ce a fost evidenţiată, neregula a fost reparată prin calcularea redevenţei, care s-a ridicat la 8.333 lei, care a fost debitată în evidenţa fiscală şi înregistrată în contabilitatea sintetică.
=Stabilirea obligaţiilor de plată faţă de bugetul local pentru anii 2012 şi 2013, reprezentând impozitul pe teren pentru persoanele juridice, nu a fost efectuată, în toate cazurile, cu respectarea prevederilor legale (art. 258, litera b, din Legea nr.571/2003), fiind evidenţiate venituri suplimentare în sumă de 19.300 lei. Inspectorii Camerei de Conturi au impus angajaţilor Primăriei Albeştii de Muscel stabilirea impozitului pe teren curţi construcţii, descoperindu-se că numai un agent economic datora bugetului local suma totală de 29.776 lei, din care 19.330 lei, debitul, şi 10.446 lei, majorările de întârziere aferente.
Primăria a făcut mai multe plăţi nelegale
=S-a schimbat destinaţia creditelor bugetare aprobate la titlul II: Bunuri şi servicii, în sensul că, din resursele financiare prevăzute la clasificaţia bugetară menţionată, au fost efectuate plăţi pentru cheltuieli de capital în sumă totală estimată de 70.199 lei. Pentru a corecta greşeala, bunurile achiziţionate şi lucrarea recepţionată au fost inventariate şi înregistrate în evidenţa contabilă, ca active corporale, la o valoare totală de inventar de 70.199 lei.
=Au fost făcute plăţi nelegale, în sumă totală aproximată de 71.770 lei, provenite din drepturi salariale brute acordate personalului din cadrul aparatului de specialitate al primarului şi aparatului Consiliului Local, în perioada 2012-2015, cu încălcarea prevederilor legale în vigoare. În timpul misiunii de audit s-a stabilit întinderea prejudiciului, care se ridică la suma totală de 82.598 lei, din care suma brută 71.770 lei (pentru care au fost calculate penalităţi de întârziere în sumă de 10.828 lei). Din totalul de 82.598 lei, s-a stabilit că 62.512 lei este prejudiciul aferent perioadei 1 ianuarie – 30 septembrie 2014, care intră sub incidenţa prevederilor legale (art. 2(1), din Legea nr.124/2014), privind unele măsuri referitoare la veniturile de natură salarială ale personalului plătit din fonduri publice.
=S-a plătit nelegal, de la articolul bugetar 20.01.30 „Alte bunuri şi servicii pentru întreţinere şi funcţionare”, suma totală estimată de 31.447 lei, formată din 23.889 lei, penalităţi de întârziere, 944 lei, dobânzi rezultate din actualizarea cu indicii de inflaţie, şi 6.614 lei, cheltuieli de executare silită, determinate de nepunerea în executare a unei sentinţe judecătoreşti definitive şi irevocabile. Paguba adusă bugetului local s-a ridicat la suma de 40.252 lei, reprezentând 31.447 lei, plăţi nelegale efectuate ca urmare a refuzului aplicării măsurilor dispuse de instanţă, şi 8.805 lei, accesorii calculate potrivit Legii finanţelor publice.
=La acelaşi articol bugetar „Alte bunuri şi servicii pentru întreţinere şi funcţionare”, s-a plătit nefondat suma estimată de 1.172 lei. Aceasta este formată din 1.130 lei, onorariul executorului judecătoresc, şi 42 lei, cheltuieli de executare silită. După verificare, s-a stabilit că întinderea daunei aduse bugetului local este în sumă de 1.922 lei, reprezentând 1.172 lei, plăţi nelegale efectuate în urma refuzului aplicării măsurilor impuse de instanţă, şi 750 lei, accesorii calculate potrivit Legii finanţelor publice.
=Contravaloarea manoperei pentru investiţia: „Execuţie de lucrări la Grădiniţa Albeştii de Muscel”, inclusă în situaţia de lucrări solicitată la plată de către constructor şi inclusă la plată de către Primăria Albeştii de Muscel, s-a făcut nelegal, peste nivelul prevăzut în normele de deviz pentru aceste categorii de lucrări. După verificarea inspectorilor de la Camera de Conturi, prejudiciul s-a ridicat la suma de 6.360 lei, compus din 3.926 lei, plăţi nelegale, şi 2.434 lei, majorări de întârziere de la data plăţii, 29 noiembrie 2012, şi s-a întocmit un proces verbal de punctaj, prin care constructorul a recunoscut suma încasată necuvenit.
=Organizarea şi desfăşurarea procedurilor de atribuire a contractului de achiziţie publică pentru realizarea obiectivului: „Alimentare cu apă în comuna Albeştii de Muscel”, precum şi încheierea şi administrarea acestuia, au fost făcute cu încălcarea prevederilor Ordonanţei de Urgenţă nr.34 din 19 aprilie 2006, privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii.
=Nu a fost constituită, reţinută şi înregistrată în evidenţa contabilă garanţia de bună execuţie a contractului, în cuantum de 5% din valoarea încasată, în sumă estimată de 62.224 lei.
=S-au alocat nelegal bani pentru investiţia: „Alimentare cu apă în comuna Albeştii de Muscel”, în sumă totală estimată de 247.573 lei, reprezentând contravaloarea celor două studii de fezabilitate şi celor două „PT plus CS plus DE” (proiecte tehnice, caiet de sarcini şi devize de execuţie), întocmite în perioada 2009-2010 şi plătite în 2010, 2012 şi 2013, care s-au dovedit a fi inoportune şi fără finalitate şi utilitate pentru Primăria Albeştii de Muscel. Aferent sumei de 247.573 lei au fost calculate majorări de întârziere de 106.571 lei, adunându-se un prejudiciu de 354.090 lei.
=Tot pentru proiectul alimentării cu apă s-a plătit fără temei suma estimată de 401.211 lei, echivalentul articolelor de deviz necuvenite cantităţilor de lucrări neexecutate, precum şi sumelor fără documente justificative facturate, acceptate la plată şi decontate. Lângă aceste plăţi (în sumă de 401.211 lei) au fost puse şi majorările de întârziere calculate, care au ajuns la 203.411 lei, suma totală a prejudiciului ridicându-se la 604.052 lei.
La finalul controlului, cei de la Camera de Conturi Argeş au formulat Primăriei Albeştii de Muscel 13 recomandări, pe care să le ducă la bun sfârşit în cel mai scurt timp
1. Să elaboreze şi să implementeze proceduri operaţionale, prin care să se reglementeze desfăşurarea operaţiunilor de intrare-ieşire a bunurilor de natura stocurilor, recepţionarea valorilor materiale achiziţionate, atribuţiile comisiei de recepţie, organizarea şi conducerea evidenţei tehnic – operative a stocurilor.
2. Să facă organizarea şi implementarea registrului proiectelor de operaţiuni prezentate la viza de control financiar-preventiv.
3. Să se încaseze integral veniturile în sumă de 8.142 lei, din care 5.700 lei, taxe pentru avizarea anuală a autorizaţiilor pentru activitatea de alimentaţie publică, şi 2.442 lei, majorări de întârziere (sumă care va fi actualizată la data încasării efective a debitului).
4. Să se recupereze complet suma de 38.121 lei, din care 22.396 lei, taxa pe teren, şi 15.725 lei, majorările de întârziere.
5. Veniturile totale provenite din redevenţe, în sumă de 8.333 lei, să fie obţinute integral, la termenele şi în condiţiile legale.
6. Să se elaboreze şi să se implementeze procedurile operaţionale privind organizarea şi desfăşurarea procedurilor de atribuire a contractului de achiziţie publică, încheierea şi administrarea acestuia, în acord cu prevederile legislaţiei aplicabile în vigoare.
7. Suma de 20.086 lei, contravaloarea prejudiciului stabilit după ce s-au acordat drepturi salariale necuvenite (din care 1.103 lei, majorări de întârziere), să fie recuperată integral.
8. Să se stingă integral debitul (în sumă de 31.447 lei şi majorări de întârziere în sumă de 8.805 lei) în cazul SC Atlas Survery SRL Piteşti, stabilit ca urmare a refuzului aplicării măsurilor dispuse de către instanţă.
9. Să se recupereze prejudiciul de 1.922 lei, urmare a respingerii punerii în practică a unei hotărâri a instanţei, în cazul firmei Summer Trading SRL Câmpulung.
10. Să se recupereze integral debitul (6.360 lei), plăţi nelegale de manoperă efectuate pentru investiţia „Execuţie lucrări la Grădiniţa Albeştii de Muscel”.
11. Să se obţină în totalitate prejudiciul în sumă de 62.224 lei, reprezentând garanţiile de bună execuţie nereţinute din contravaloarea facturilor plătite pentru lucrările la obiectivul „Alimentare cu apă a comunei Albeştii de Muscel”.
12. Să intre în bugetul local suma de 354.090 lei (247.573 lei, plăţi nelegale, şi 106.517 lei, majorări de întârziere) contravaloarea studiilor de fezabilitate şi documentaţiilor tehnice pentru „Alimentare cu apă în satul Cândeşti, comuna Albeştii de Muscel” şi „Extindere reţea apă potabilă în satul Albeşti, comuna Albeştii de Muscel”, care nu au avut finalitate şi utilitate.
13. Dauna de 604.652 lei, provenită din plăţi nelegale pentru lucrări neexecutate, fără documente justificative, facturate, acceptate la plată şi decontate, pentru investiţia „Alimentare cu apă a comunei Albeştii de Muscel”.