09/11/2024

Nu ai card de sănătate, nu beneficiezi de servicii medicale!

Odată cu 19 septembrie 2014, a început procesul de distribuire a cardului naţional de sănătate. Cetăţenii pot beneficia de card odată cu emiterea acestuia şi este distribuit de către un factor poştal destinatarului, în baza unui act de identitate şi a semnăturii de primire. În prezent, s-au primit 14 milioane de carduri de sănătate prin intermediul serviciilor poştale şi au fost activate 6,2 milioane de carduri de asigurare de sănătate. Dacă mulţi cetăţeni nu s-au grăbit să se pună la curent cu îndatoririle faţă de Casa de Asigurări, statul nu mai are sorţi de izbândă. Data de 1 septembrie a adus modificări în utilizarea cardului naţional de sănătate şi, astfel, acesta a devenit obligatoriu pentru persoanele asigurate cu vârsta de peste 18 ani.
    Există mai multe posibilităţi pentru cei care nu au card. Pacientul care vine la medicul de familie şi nu are card este informat, printr-un acces online, dacă i s-a emis sau nu. Până la emiterea lui, i se acordă o adeverinţă şi poate beneficia, ca pacient, de servicii medicale. “Dacă nu are card emis, dar are calitate de asigurat, i se oferă serviciul. Ulterior, trebuie să se vadă de ce, până la momentul respectiv, nu i s-a eliberat. O cauză poate fi vârsta: nu a avut 18 ani şi nu a fost încă emis. În momentul în care o persoană împlineşte 18 ani şi este asigurată, noi îi schimbăm categoria de asigurat în 18-26 ani. În momentul în care eu i-am schimbat categoria şi a devenit elev, student, automat, în calculator se generează o informaţie, că trebuie să i se elibereze cardul. Sau unei persoane, care nu este asigurată şi nu i s-a eliberat cardul de sănătate tocmai din acest motiv, astăzi, a devenit asigurată şi noi i-am făcut documentaţia pentru asigurări. Devine asigurată şi i se eliberează cardul de sănătate. Durează maximum o lună.”, ne-a declarat lidera medicilor de familie din Muscel, dr.Tabita Stănoiu.
    În afară de aceste persoane, mai este o categorie de pacienţi, care nu vor să li se predea cardul din motive religioase sau din alte motive. Acestea trebuie, din trei în trei luni, să-şi reînnoiască adeverinţa. Li se introduc seria şi numărul adeverinţei respective şi pot beneficia de serviciile medicale. Un alt caz rămâne pierderea, deteriorarea sau distribuirea în alte locuri. Aceste persoane merg la Casa de Asigurări, dau declaraţie referitoare la ce s-a întâmplat cu cardul, ulterior, li se eliberează o adeverinţă valabilă două luni de către Casa de Asigurări, timp în care apare şi cardul de sănătate.
    Activarea lui se face oriunde, nu exclusiv la medicul de familie. Fiecare pacient are un cod PIN, pe care trebuie să îl memoreze, pentru că au mai fost situaţii în care s-a uitat şi cardurile au fost blocate. Foarte important de ştiut e că nu se mai pot oferi servicii medicale fără card. În cazul farmaciilor, în afara reţetelor eliberate de medicii de familie, se poate cumpăra orice fel de medicament fără card.
    Referitor de grupa de vârstă 18-26 ani s-au ivit probleme. Elevii şi studenţii trebuie să aducă adeverinţe şcolare, pentru a putea fi asiguraţi. De aceea, mulţi din această categorie s-au trezit peste noapte că nu figurează la Casa de Asigurări ca asiguraţi. Problema este, în egală măsură, a medicilor de familie şi a pacienţilor. În momentul în care se împlineşte vârsta de 18 ani, rămâne în datoria celor care au trecut la vârsta maturităţii să aducă la cunoştinţă, prin acte doveditoare, că trebuie să li se facă acest serviciu de către medicul de familie.
„Medicul de familie nu stă să sune pe toţi cei din această categorie, să le spună că nu sunt asiguraţi. Problema este strict a pacientului. Legal ar fi să te duci la Casa de Asigurări, să rezolvi această problemă, că noi, medicii de familie din Câmpulung, oferim acest serviciu. Că avem drum la Casa de Asigurări este altceva. Vina cea mai mare, de fapt, este a Ministerului  Învăţământului, că nu are un sistem bine pus la punct, care să gestioneze către Casa de Asigurări persoanele care sunt elevi sau studenţi. În schimb, la pensionari, se trimit către Casa de Asigurări, în fiecare lună, persoanele care sunt pensionare, deci, automat, intră în baza de date.”, ne-a declarat Tabita Stănoiu.
    Pe de altă parte, sunt persoane care nu sunt asigurate, dar cărora li s-au eliberat cardurile, pentru că, prima oară când s-a dat semnalul de eliberare, de tipărire, ei figurau ca asiguraţi, după care aceştia au devenit neasiguraţi, fie că au fost salariaţi sau şomeri, aceştia nu au mai avut ulterior surse de venit.

Pensionarii cu venit de 0-700 lei trebuie să aducă medicilor de familie cupon lună de lună

    „Acum nu mai sunt valabile adeverinţele pe care mi le cer pacienţii. Dacă mie calculatorul îmi spune că este asigurat, acela e lucrul adevărat şi îmi scot din calculator adeverinţa. Singura situaţie în care se cere adeverinţă este când se eliberează concediul medical. Legea spune că nu poţi elibera concediu medical decât pe bază de adeverinţă medicală, de la angajator, cu zilele de concediu, iar pensionarii nu mai trebuie să îmi aducă, din trei în trei luni, cum era până acum, cupoane de pensie. Mai este o problemă pentru pensionarii cu venitul între 0-700 lei. Aceştia trebuie să aducă, lună de lună, cupon de pensie, pentru că au fost situaţii în care s-a ajuns cu pensia la 701 lei, nu au adus cupon de pensie, au semnat declaraţie pe propria răspundere, pentru că nu au apreciat drept o mărire considerabilă un leu, au semnat şi acum plătesc penalizări foarte multe. Ei trebuie să ştie că, dacă beneficiază de reţetă, trebuie să aducă cupon, lună de lună, şi să semneze declaraţia. E păcat, pentru un leu în plus, să plătească penalizări.”, ne-a declarat Tabita Stănoiu.
    Cei care îşi pierd serviciul, trei luni rămân asiguraţi, după care le expiră această valabilitate. Cardul le rămâne acestora, dar nu mai beneficiază de servicii. Ca să redevină asigurat trebuie să-şi facă contract cu Casa de Asigurări, cu o sumă pe care trebuie să o plătească. În cazul în care un membru al familiei este angajat, pensionar, iar celălalt nu, cel care nu este asigurat poate să facă un dosar, prin care să arate sursa de venit şi calitatea de asigurat a celui angajat sau pensionar. Merge la Casa de Asigurări şi devine coasigurat.
    Principalul motiv vehiculat pentru care s-au introdus aceste carduri a fost că se fura în sistemul de sănătate şi se făceau servicii pe numele altor persoane. Acum nu mai sunt posibile astfel de situaţii. Adevăratul beneficiu o să fie când o să apară dosarul electronic. În acel moment, când se va introduce cardul, atât ca pacient, cât şi ca doctor poţi vedea tot, ce tratament se ia, ce analize s-au făcut, de ce boli suferă pacientul. Uşurează munca doctorului, pentru că, în caz că pacientul omite ceva, el se uită direct în dosar, iar „hârţogăria” dispare din sistem.
    Referitor la aceste acuze ale sistemului medical, lidera medicilor de familie din Muscel ne-a declarat: „La Medicina de Familie s-a văzut că nu au făcut niciun fel de economie. Dacă în alte sectoare sanitare or fi făcut, de când s-a introdus cardul de sănătate, la Medicina medicilor de familie nu s-a făcut economie. Dimpotrivă, dacă, până la introducerea cardului, noi nu băgam toate consultaţiile, că erau variante în care treceai peste, acum se bagă tot. Suntem disperaţi, pentru că se depăşeşte numărul de consultaţii şi nu trebuie să se depăşească 20 de consultaţii pe zi. Este posibil ca, în viitor, să nu mai avem voie să depăşim. Acum ne dă voie marja de trimestru să reglăm numărul. Au fost situaţii când s-a dus pacientul la spital şi la noi în aceeaşi zi şi a trebuit să plătească. Nu avea voie să beneficieze de două consultaţii în aceeaşi zi. Pacientul trebuie să ştie: dacă astăzi primeşte biletul de trimitere, pentru un control sau o analiză, nu trebuie să se ducă în aceeaşi zi”. 

Postări asemănătoare

Acest site utilizeaza cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu utilizarea cookie. Pentru mai multe informatii puteti consulta Politica de confidentialitate a datelor personale. Accept Mai mult

error: Content is protected !!