11 C
Campulung Muscel
01/03/2024

Proiectul SANOINOV – un proiect de succes!

SANOINOV – „Servicii inovative pentru sănătatea copilului de azi şi a adultului de mâine” este un proiect în care ne-am propus identificarea unor corelaţii care există între obezitate şi stilul de viaţă al copiilor şi o cunoaştere mai bună, sub aspect etiopatogenic şi clinic, a obezităţii la copil, cu scopul de a eficientiza diagnosticul la vârste timpurii şi de a elabora un program de promovare a stilului de viaţă sănătos la copiii preşcolari şi şcolari. Prin urmare, obiectivul general al proiectului a fost dezvoltarea unui serviciu integrat de asistenţă şi monitorizare a stării de sănătate pentru copiii supraponderali/obezi. Serviciul inovativ pe care SMART LIFE STYLE SRL şi l-a propus să-l dezvolte în cadrul proiectului SANOINOV a inclus proceduri de investigare, evaluare şi diagnoză a copiilor supraponderali/obezi cu vârste cuprinse între 6 – 12 ani. A fost ales acest segment de vârstă, deoarece copiii şi tinerii reprezintă un grup ţintă foarte important (copiii sănătoşi de azi sunt adulţii de mâine) – iar crearea unor obiceiuri alimentare sănătoase de timpuriu este cea mai eficientă metodă de păstrare a stării de sănătate pe termen lung. Pentru atingerea scopului şi îndeplinirea obiectivelor propuse în cadrul proiectului SANOINOV, SC SMART LIFE STYLE SRL a beneficiat de o echipă multidisciplinară de cercetători, specialişti din domenii diverse: medici (pediatru, nutriţionist, genetician), psihologi, kinetoterapeut şi instructor sportiv.
    Una dintre activităţile principale ale proiectului SANOINOV a fost „Operarea unui plan pilot integrat de intervenţie asupra obezităţii / supraponderabilităţii şi de educaţie sanitară” – pe parcursul a 12 luni de intervenţie. Astfel, cei 30 copii monitorizaţi permanent (5 zile/săptămână) în centrul SMART LIFE STYLE au beneficiat gratuit de programe personalizate de intervenţie (pe 3 componente – nutriţie, psihologie şi activităţi fizice), ce au inclus analize periodice, consiliere psihologică de specialitate, meniuri alimentare diferenţiate şi diversificate (copiii au primit o masă principală de prânz şi o gustare în fiecare zi, de luni până vineri – fiind monitorizaţi în regim after-school), exerciţii fizice recomandate în funcţie de afecţiunile fiecărui subiect, masaj terapeutic şi consultaţii permanente acordate de specialişti.
    Din perspectivă psihologică, programul de intervenţie a urmărit prevenţia şi terapia comportamentelor dezadaptative ale copiilor, în mod special, tulburarea de comportament alimentar.

Ramona Matei – cercetător psiholog în cadrul Proiectului SANOINOV:
    „În ultimii ani, se constată o creştere alarmantă a numărului de copii care suferă de obezitate, iar din observaţiile avute ca psiholog cercetător în cadrul acestui proiect, pot susţine că majoritatea părinţilor nu percep obezitatea copiilor lor ca pe un risc pentru sănătate, în timp ce adolescenţii se confruntă deja cu episoade depresive. Am întâlnit cazuri în care părinţii considerau că este suficient să se ocupe doar de satisfacerea nevoilor de bază, ignorând importanţa unei comunicări afective, calde, nestimulând dezvoltarea sentimentului de siguranţă şi apartenenţă. Un rol important în dezvoltarea tulburărilor alimentare îl ocupă factorii de personalitate, afectivitatea negativă, stima de sine scăzută, sentimente de inadecvare şi lipsa controlului.
    La nivel simbolic, mâncarea reprezintă, de fapt, şi o hrană emoţională. Astfel că, atunci când un copil mănâncă în exces, el doreşte, de fapt, să umple un vid interior, manifestat prin lipsa iubirii, singurătatea sau izolarea pe care o trăieşte. Copilul poate să simtă o mare insecuritate la nivel emoţional din cauza faptului că părinţii nu sunt implicaţi în activităţile lui sau nu sunt implicaţi atât timp cât şi-ar dori copilul să fie prezenţi, favorizând astfel apariţia unor probleme de comportament alimentar sau un stil de viaţă sedentar. Un copil cu probleme de greutate adoptă, de cele mai multe ori, un comportament particular, se rejectează şi trăieşte din punct de vedere emoţional o situaţie de abandon (neimplicare emoţională) şi proiectează asupra celorlalţi respingerea pe care el o simte, simţindu-se astfel marginalizat, fapt ce determină scăderea stimei de sine şi a încrederii de sine. În activitatea de consiliere şi intervenţie personalizată desfăşurată pe parcursul derulării proiectului, au fost utilizate tehnici cognitive-comportamentale şi tehnici experienţiale, s-a intervenit pe acceptarea de sine, pe autonomie, control, pe relaţiile pozitive cu ceilalţi, pe dezvoltarea personală şi au fost organizate „ateliere de lucru pentru părinţi” cu caracter ludic. Ulterior desfăşurării acestor întâlniri interactive adresate şi părinţilor, au fost observate schimbări ale atitudinii părinţilor, care, în timp, au condus la schimbări în comportamentul copiilor. Unii părinţi au înţeles faptul că rolul esenţial în creşterea copiilor le revine lor, asigurându-le acestora un climat familial afectiv şi moral, dar, bineînţeles, şi existenţa materială.”

Maria Ghioldiş – cercetător psiholog în cadrul Proiectului SANOINOV:
    „Supraponderalitatea/obezitatea marchează dezvoltarea copilului prin percepţia de sine, percepţia socială sau consecinţe comportamentale şi de semnificaţie subiectivă acordată anumitor gesturi, „a te hrăni”, „a face mişcare”, care, în alte condiţii, trec aproape neobservate ca parte a firescului cotidian. Dacă, la începutul programului personalizat de intervenţie, am constatat anxietate şi depresie, sentimente de nefericire, o imagine de sine negativă, o stimă de sine scăzută, elemente prezente în tabloul clinic al fiecărui copil, la finalul celor 12 luni, se observă scăderea anxietăţii, îmbunătăţirea imaginii de sine corelată cu o creştere a stimei de sine, creşterea creativităţii, a implicării copiilor în activităţi, dobândirea de noi noţiuni menite să îi ajute să se raporteze corect la realitate şi să obţină succesul scontat, înlocuirea unor obiceiuri greşite cu unele corecte şi sănătoase. Un rol important în obţinerea rezultatelor pozitive l-au avut atelierele psihologice, în cadrul cărora copiii au dobândit multe noţiuni teoretice şi practice, de la ce înseamnă regula şi cum trebuie respectată, la echilibrul şi armonia interioară. Totodată, efectele obţinute pe parcursul atelierelor au fost întărite prin consilierea individuală, care a avut ca scop identificarea şi soluţionarea personalizată a aspectelor respective. Schimbarea comportamentului a început cu învăţarea auto-controlului şi combaterea anxietăţii şi a depresiei. Apoi, pentru adoptarea unui stil de viaţă sănătos, este necesar copilul să primească încurajare şi consolidare socială, prin adresarea de mesaje pozitive, astfel încât el să îşi poată construi stima de sine şi să se simtă încrezător în eforturile sale.”
    În concluzie, pe componenta psihologică a proiectului SANOINOV, rezultatele finale obţinute de copiii participanţi la program au fost mult îmbunătăţite. Copiii au un potenţial de creştere şi dezvoltare în plan fizic, emoţional, intelectual, spiritual şi social, dar evoluţia fiecăruia se face şi în funcţie de modul în care este învăţat să iniţieze schimbări legate de propria persoană şi cum să acţioneze în diferite situaţii. Deprinderile comportamentale şi sistemul de valori ale copiilor contează foarte mult de felul de a fi al părinţilor, pentru că vor constitui un model pentru copil. Relaţiile dintre membrii familiei trebuie să fie echilibrate, de cooperare şi susţinere reciprocă, deoarece copiii învaţă prin a imita, de aceea, este foarte important mediul familial şi din punctul de vedere al obiceiurilor alimentare.
    Gradul de implicare al părinţilor în viaţa copiilor lor a influenţat şi rezultatele obţinute de aceştia în cadrul proiectului: cu cât părinţii au colaborat mai bine cu specialiştii, cu atât rezultatele copiilor au fost mai bune, obţinându-se o creştere a stimei de sine, dar şi o scădere în greutate mai rapidă. Succesul a depins de munca în echipă, de colaborarea dintre specialişti, copii şi părinţi. Pentru maximizarea efectelor, alături de intervenţia unei echipe de specialişti, un program echilibrat desfăşurat în cadrul sistemului familial, cu respectarea unor reguli, a unor principii stabilite de comun acord şi acceptate, este o recomandare a cercetătorilor psihologi din cadrul poriectului SANOINOV.
Material elaborat de Ramona Matei şi Maria Ghioldiş – cercetători psihologi în cadrul Proiectului SANOINOV

Postări asemănătoare

Acest site utilizeaza cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu utilizarea cookie. Pentru mai multe informatii puteti consulta Politica de confidentialitate a datelor personale. Accept Mai mult

error: Content is protected !!