Două scări de bloc din Câmpulung au scăpat de grija sistării alimentării cu apă din pricina datornicilor, graţie unui sistem de contorizare individuală, care permite debranşarea celui cu restanţe la plata facturilor, nu şi a vecinilor fără vină. Prima scară de bloc din municipiu, unde s-a reuşit o performanţă, putem să-i spunem, cu ajutorul şi înţelegerea proprietarilor de apartamente, care au conştientizat rolul contorizării separate, este scara B a blocului 14 din Vişoi. Imobilul face parte din Asociaţia de proprietari 17, din strada Emil Gârleanu, în care sunt incluse blocul 14 (scările A, B, C şi D), blocul 15 (scările A şi B), blocul 16 (scările A şi B), blocul 30 (scările A, B, C şi D). În total, 12 scări, dintre care una reprezintă o premieră în materie de contorizare, inspirată de practica din oraşe mari ale ţării. Oamenii au avut de ales din trei variante: contorizare la subsol, contorizare lângă bloc şi contorizare pe scara blocului, la fel ca la gaz şi curentul electric. Ultima s-a dovedit cea mai elegantă şi cea mai practică, întrucât nu îngheaţă, iar elementele instalaţiei nu vor putea fi furate, deoarece reţeaua va fi completată cu nişte carcase de protecţie, care vor fi încuiate. Astfel, se vor evita şi situaţiile de fraudare a consumului de apă. Cealaltă scară care a adoptat soluţia prezentată este scara B a blocului 27, din Asociaţia RO 2010, aflată în grija aceluiaşi administrator, unde lucrarea era programată să fie finalizată la mijlocul acestei săptămâni. Urmează ca scara A a blocului 14 să intre în acelaşi proces.
Oamenii au scăpat de grija că rămân fără apă din cauza restanţierilor
Edilul s-a ocupat de partea de soluţie şi proiect, restul fiind treaba asociaţiei, fiind vorba despre o investiţie în domeniul privat. Instalaţia de alimentare cu cea mai importantă utilitate furnizată de Edilul nu mai trece prin locuinţele abonaţilor, ci a fost realizată în exteriorul lor, pe scara imobilului. Importanţa sistemului nu poate fi pusă la îndoială. În primul rând, locatarul nu mai are de ce să se teamă că rămâne fără apă din pricina restanţierilor cu care are ghinionul să se învecineze. Când echipa operatorului de apă opreşte furnizarea serviciului, doar cei rămaşi în urmă la plata facturilor vor avea de suferit. Restul vor beneficia de apă la robinete fără probleme, graţie acestei reţele exterioare, prevăzute cu apometre. În al doilea rând, este un avantaj şi pentru societatea Edilul, care, pentru a pătrunde în locuinţa unui datornic, avea nevoie de un ordin judecătoresc. Or aşa, cu excepţia celor învăţaţi să nu plătească, lumea de bună credinţă şi angajaţii societăţii au scăpat de un inconvenient major.
În afară de receptivitatea oamenilor care locuiesc pe scara imobilului în cauză, a cântărit enorm faptul că asociaţia este condusă de un administrator de toată lauda. Un om vrednic, cu iniţiativă, liderul asociaţiei s-a interesat ce este de făcut pentru a-i proteja pe bun-platnici. Şi, împreună cu Edilul, a găsit soluţia. Investiţia a fost efectuată numai pentru apartamentele ai căror proprietari nu au datorii. 12 apartamente din totalul de 20. Interesaţi să vedem cum se prezintă lucrarea, împreună cu inginerul Mircea Diaconescu, şeful Departamentului Relaţii cu Publicul şi purtătorul de cuvânt al societăţii Edilul, am mers la blocul 14, unde, într-adevăr, o deficienţă existentă la nivelul întregului municipiu a fost corectată într-o manieră civilizată. S-a renunţat la coloana veche din casă, aşa cum am precizat, în favoarea coloanei noi, executate în afara apartamentelor. Înainte de a fi adoptată această soluţie, convenabilă şi ca volum al intervenţiilor pe scara de bloc, şi ca preţ suportat de locatari, au fost studiate modalităţile în care alte localităţi din ţară au rezolvat chestiunea contorizării. „Este o noutate pentru municipiul Câmpulung. Domnul Constantin Ghelişor este primul administrator care a reuşit-o, prin asociaţia dânsului. Prima realizare, în acest sens, pe care am văzut-o, a fost în municipiul Piteşti, în cartierul Găvana. La Piteşti şi Mioveni, s-au pus la subsolul blocului. Apoi ne-am dus la Râmnicu Vâlcea, unde am văzut că au făcut lângă bloc un cămin mare, cu capac, în care a fost adus fiecare apometru. Unul lângă altul. Este foarte uşor pentru utilizator, pentru că vine şi-l ia din domeniul public. Această soluţie – cea folosită la Câmpulung – am văzut-o la Slatina şi Târgovişte, anul trecut. De acolo am luat şi proiectul. I-am chemat pe administratori, care l-au văzut. Mai mulţi administratori au solicitat proiectul, dar încă nu s-au întors cu el, pentru a fi realizat practic. Domnul Ghelişor a fost cel mai rapid, reuşind să contorizeze două scări.”, preciza inginerul Mircea Diaconescu. Aplicarea variantei de la Râmnicu Vâlcea presupunea o investiţie mai însemnată decât cea realizată la Câmpulung. „Marele avantaj este următorul: dacă, din păcate, aceşti bun-platnici devin rău-platnici, li se ia apometrul foarte uşor şi rămân fără apă.”, a mai declarat acesta. Efectul s-a văzut, pentru că rău-platnicii au intuit ce-i aşteaptă, sesizând separarea vecinilor. Marţi, 21 iulie 2015, administratorul a reuşit să încaseze de la restanţieri 50 de milioane de lei vechi.
600 de lei de familie, cu plata în două rate
Punerea în practică a contorizării separate nu ar fi fost posibilă fără sprijinul oamenilor, care au suportat efortul financiar: 600 de lei de familie, cu plata în două rate. Prima tranşă a fost achitată la începutul lucrării, iar diferenţa, în luna următoare, ca omul să aibă posibilitatea să ia salariul ori pensia. Noul sistem de contorizare a fost executat de firma Bun Constructor 2008 SRL, din Câmpulung, patronată de Cristian Rădulescu. Miercuri, am găsit echipa firmei pe scara B a blocului 27, unde coloana de apă fusese montată şi se pregătea instalarea apometrelor. Aici, proprietarii a 15 apartamente au aderat la noul sistem, mai cu seamă că au pe scară două familii, care le fac viaţa amară din cauza datoriilor de ordinul sutelor de milioane. Ionel Boceanu, capul unei familii de ursari mutaţi la bloc, a acumulat restanţe în valoare de 32.344,90 lei. Aşadar, peste 320 de milioane de lei vechi, o ameninţare permanentă pentru vecini, că rămân fără apă din pricina acestor indivizi care n-au noţiunea de responsabilitate. Următorul pe lista vecinilor-problemă este tractoristul ADP-ului, Vasile Marin, care are de plătit 3.090,85 lei. Deci, două motive suficiente pentru locatari de a-şi dori să se „izoleze” cu instalaţia de apă de astfel de iresponsabili.
Primăria, în loc să ajute, îi dă în cap celui cu iniţiativă. Un administrator de la Turn a ajuns la judecată din cauza unei lucrări similare
O situaţie anormală, creată din dorinţa oamenilor de a intra în normalitate în această privinţă, ne-a fost semnalată de locatarii unuia dintre blocurile Turn, care, timp de un an, n-au putut beneficia de o investiţie similară. Într-un imobil cu zece etaje, Petre Manea, administratorul Asociaţiei de proprietari 21, a demarat, în 2014, o lucrare asemănătoare, se pare, fără a avea toate documentele. Primăria, în loc să-l încurajeze şi să susţină astfel de iniţiative, i-a dat în cap, pe româneşte, amendând asociaţia. Sancţiunea a fost contestată de asociaţie, care a câştigat la prima instanţă. Pe 9 decembrie 2014, Judecătoria Câmpulung a anulat procesul verbal de contravenţie nr.5/26.08.2014, exonerând asociaţia de plata amenzii în sumă de 1.000 lei. Primăria a ripostat cu un apel la Tribunalul Argeş, care i s-a respins ca nefondat, pe 18 iunie 2015.