9.6 C
Campulung Muscel
14/10/2024

Emil Hagi, umilit pentru îndrăzneala de a înfiinţa un muzeu al autoturismului românesc

Ce umilinţă trebuie să fi simţit Emil Hagi, al cărui nume a început să fie asociat cu cel al caravanei IMS, eveniment transmis de posturile naţionale de televiziune, când i-a auzit pe unii dintre consilieri cu ce argumente jenante s-au opus ideii de înfiinţare a unui muzeu al autoturismului românesc la Câmpulung! Sau când a fost acuzat că stă pe banii lor în Căminul Cultural de la Apa Sărată, deşi ei stau pe banii câmpulungenilor de mandate bune, fără să fi avut măcar o singură iniţiativă lăudabilă! Sau când a primit lecţii despre ce înseamnă să pui bazele unui muzeu de la unul pe care îl confunzi cu mobilierul sălii de şedinţe, unde „levitează” pe banii comunităţii! La mai bine de 13 ani distanţă de ultima încercare zădărnicită de liberali, de a i se acorda titlul de „Cetăţean de Onoare” directorului Victor Naghi, tot liberalii au fost cei care „au făcut gât” când au auzit de un muzeu al maşinii produse la Câmpulung.

Retromobil Club Român doreşte ca, la fel ca în alte oraşe din lume, să existe şi la Câmpulung un astfel de muzeu

Omul de afaceri Emil Hagi, fondator al Asociaţiei Multiculturale „Nicu Hagi”, ce poartă numele tatălui său, director al Şcolii Apa Sărată şi director adjunct al Grupului Şcolar Industrial, a făcut greşeala de a le cere aleşilor locali ajutorul, pentru realizarea unui obiectiv cultural şi turistic. În cadrul asociaţiei amintite funcţionează IMS Fan Club Câmpulung, care, din 2006, organizează, nu fără dificultăţi, evenimentul „Câmpulungul în amintiri”, prin care îşi propune promovarea automobilului fabricat în oraşul nostru şi a istoriei sale. Este adevărat că, în afară de Retromobil Clubul Român, partener a fost şi Primăria, căreia i s-a propus să se alăture intenţiei familiei Hagi de a transforma expoziţia găzduită de Căminul Cultural de la Apa Sărată într-un muzeu al autoturismului de teren românesc.
Am folosit mai înainte termenul „greşeală”, atunci când am prezentat ideea lui Emil Hagi de a se asocia cu conducerea municipiului, principala beneficiară a vizitatorilor veniţi din afara Câmpulungului, deoarece, în loc ca iniţiativa să fie primită cu braţele deschise de consilierii municipali, solicitantul a îndurat umilinţa de a-i fi puse la îndoială bunele sale intenţii. Ca să înfiinţeze muzeul dedicat primei maşini fabricate în România – din păcate, nu va putea purta numele ARO, care este proprietatea lui Nicolae Raţiu – Emil Hagi are nevoie de resurse financiare. De aceea, a gândit un parteneriat între Primărie, deţinătoarea clădirii fostului Cămin Cultural, firma sa, Harald Tourism SRL, concesionara ei, şi Asociaţia Multiculturală „Nicu Hagi”, deţinătoarea exponatelor. Ce doreşte el de la Consiliul Local? Să-l sprijine prin participarea la nivelul redevenţei datorate de societatea patronată de soţii Hagi, prin contractul de concesiune din 7 aprilie 2010, precum şi în demersurile pe care intenţionează să le continue, către Landmark Management, pentru achiziţionarea unor exponate. La rândul său, Harald Tourism SRL pune la dispoziţie spaţiul necesar muzeului, asigură iluminatul, paza şi siguranţa exponatelor şi toate facilităţile necesare desfăşurării pe mai departe a evenimentelor.
„Demersul nostru, de realizare la Câmpulung a unui muzeu al autoturismului românesc, beneficiază de sprijinul şi asistenţa Retromobil Club Român, autoritatea naţională FIVA (Federaţia Internaţională a Vehiculelor Istorice), care este şi partenerul nostru şi care doreşte ca, la fel ca în alte oraşe din lume, să existe şi în România, la Câmpulung, un astfel de muzeu.”, este unul dintre argumentele aduse de Emil Hagi în faţa consilierilor municipali, pentru a-i convinge să i se alăture. Realizând câştigul de imagine pentru municipiu, exploatând una dintre cele mai frumoase teme din trecutul său, primarul Călin Andrei a dat propunerii lui Emil Hagi forma unui proiect de hotărâre, pe care l-a supus dezbaterii Consiliului Local la ultima şedinţă din 2013. Concret, aleşilor li s-a cerut să aprobe asocierea între municipalitate, Asociaţia Multiculturală „Nicu Hagi” şi SC Harald Tourism SRL, pe o perioadă de cinci ani, în vederea înfiinţării acestui muzeu, care va purta numele IMS. În cadrul asocierii, Primăria va suporta finanţarea parţială a realizării muzeului şi a evenimentelor găzduite aici, bineînţeles, pe baza documentelor justificative prezentate de asociaţia soţilor Hagi. Aceştia din urmă vor pune la dispoziţia Consiliului Local lista anuală a investiţiilor, valoarea lor estimativă, precum şi agenda manifestărilor, pentru a putea fi luate în calcul la constituirea bugetului local.

“S-a demonstrat peste tot în lume că un muzeu de automobile retro atrage foarte mulţi turişti. Nu este vorba de nostalgie”

Iată cum a fost primită în Consiliul Local, la şedinţa din decembrie, cerinţa acestui om deosebit, care, fără să fi avut vreo legătură cu uzina, se zbate să-i ducă numele mai departe. „Eu nu sunt aşa nostalgic ca dumneavoastră.”, şi-a început speech-ul liberalul Bogdan David, adresându-se preşedintei de şedinţă, Maria Cotenescu, şi celorlalţi colegi care au salutat iniţiativa lui Emil Hagi. Şi cum nu era nostalgic şi nici curios să afle istoria fabricii care a făcut să duduie oraşul, David a cerut ca asocierea să se încheie, iniţial, pe durata unui an. I-au ţinut isonul ceilalţi liberali, cărora cinci ani li s-au părut un interval de timp prea mare, în timp ce Maria Cotenescu se chinuia să-i convingă să accepte măcar doi ani, căci un an era prea puţin, pentru a pune bazele muzeului. 
„În prima fază, domnul Hagi va vedea cât îl va costa acest muzeu. Eu vreau să-i dăm cinci ani, cât a cerut, fiindcă s-a demonstrat peste tot în lume că un muzeu de automobile retro atrage foarte mulţi turişti. Nu este vorba de nostalgie sau despre IMS. Am văzut, ultima dată, la domnul Ţiriac, că a atras foarte mulţi turişti. Şi acesta va atrage mulţi turişti. Şi eu zic să-i lăsăm pe cinci ani, cum este aici. Nu văd să fie atâtea cheltuieli despre care să spunem că nu putem să le suportăm.”, a încercat Ionel State să salveze iniţiativa lui Emil Hagi, care liberalilor le-a stat în gât. Opoziţia acestora a continuat tot prin vocea lui Bogdan David, directorul Hidroelectrica din Câmpulung, care le-a scos ochii susţinătorilor muzeului IMS cu alte „favoruri” pe care Consiliul i le-ar face omului de afaceri. „Să nu uităm că noi mai facem nişte asocieri şi nişte contracte cu domnul Hagi şi-i mai dăm o sumă destul de importantă.”, a afirmat David. Simţind că subiectul este pe cale să genereze tensiuni între consilieri, alimentate chiar de colegii săi de partid, Călin Andrei a încercat o mediere a discuţiilor, explicând că hotărârea aprobată la finele lui decembrie 2013 este, de fapt, o garanţie, ca să poată iniţia proiectul muzeului. „Este unul dintre partenerii serioşi, care au lăsat urme acolo unde au preluat o activitate. Clădirea aceea nu numai că a fost reabilitată, dar are şi multă viaţă în ea. Iniţiativa dânsului este salutară. Într-adevăr, vom avea nevoie de date, pentru că s-ar putea ca perioada de realizare a proiectului să fie mai scurtă de cinci ani. Noi avem acum această necunoscută, valoarea proiectului. Funcţie de aceasta şi de cum arată lucrările, ne putem da seama, după aceea, în cât timp s-ar putea realiza.”, a precizat Călin Andrei, pledând pentru o asociere de principiu – neştiindu-se suma cu care va contribui Primăria la derularea proiectului – cu obligaţia ca, în momentul în care va fi gata studiul privind investiţia, el să fie aprobat de Consiliul Local. „Asocierea, cu date concrete, se va face în momentul în care vom şti estimarea investiţiei. Atunci, contractul va trebui modificat.”, a continuat primarul Andrei.
Cu excepţia liberalului care şi-a exprimat făţiş dezacordul faţă de o asociere de durată cu asociaţia lui Emil Hagi, secondat puţin mai târziu de colegul de partid Emilian David, singurii care s-au contrat cu aceştia, în apărarea ideii unui muzeu al maşinii ARO, datorită căreia Câmpulungul a ajuns cunoscut în lume, au fost Ionel State şi George Bălan, cărora li s-a alăturat, la răstimpuri, Maria Cotenescu şi Ion Dumitraşcu. „Să supunem aprobării propunerea domnului primar. Trebuie să sprijinim acest partener, fiindcă am văzut ce a realizat efectiv. Ce era în acel cămin, pentru că numai Cămin Cultural nu era acolo, şi evenimentele pe care dumnealui le-a organizat!”, a pledat George Bălan cauza lui Emil Hagi, susţinut de fosta colegă de partid, Maria Cotenescu: „Eu nu ştiu de ce discutăm. Este vorba de ARO. Noi trăim în oraşul unde s-a născut ARO.” „Şi unde a murit ARO.”, i-a răspus ironic celălalt David din Consiliu, artistul plastic Emilian David, a cărui voce nici nu ştiam cum sună, deşi este de două mandate ales local.

„Există o temere a dânsului, că Retromobil ar putea să organizeze acest muzeu la Bucureşti, dacă nu ne mişcăm mai repede”

Pictorul Emilian David aproape că şi-a luat la rost şeful, că le-a pus în faţă proiectul de hotărâre, fără să ştie condiţiile asocierii. Apoi a ţinut un expozeu incoerent, din care a reieşit că înfiinţarea unui muzeu nu este la îndemâna oricui. La sfârşitul lui decembrie, am avut ocazia să aflăm ce am ratat în toţi aceşti ani în care Emilian David a făcut pe gânditorul de la Hamangia, păstrându-şi ideile pentru el. Cel mai intelectual dintre intelectualii Consiliului Local i-a făcut pe toţi cei care i-au ascultat alocuţiunea sfătoasă să roşească de ruşine că nu se ridică la nivelul înţelepciunii sale. „Putea să vină cu un proiect, care să sune foarte clar, ce anume vrea să facă. Pentru că sunt aici nişte termeni puţin pretenţioşi. Muzeul Automobilului Român Expo IMS. N-are rost să ne luăm după celelalte activităţi pe care domnul Hagi le-a desfăşurat până acum. Activităţile culturale şi activitatea muzeistică sunt două lucruri diferite, deşi au asemănări şi poate că au activităţi comune. Noi, de fapt, trebuie să girăm un nume, ARO, un muzeu şi un privat care va face acest muzeu (n.r. corectat de unii colegi: „IMS”). Aici scrie Automobilul Român, după care scrie Expo IMS. N-a reuşit să se facă o secţie la Muzeul Câmpulung, o secţie care să fie… Noi ştim foarte bine că şi Secţia de Sport – noi ştim foarte bine, că suntem în Consiliul de Administraţie – a necesitat o activitate laborioasă, cu foarte multă atenţie, presupune activitate de cercetare, presupune o grămadă de alte activităţi specifice unui domeniu de activitate.”, s-a umflat în pene cu ştiinţa sa Emilian David, pe care, dacă este atât de priceput la organizarea de muzee, nu ştim cine îl opreşte să-şi ofere experienţa şi la închegarea unei colecţii dedicate autoturismului ARO.   
Cel mai fervent apărător al demersului lui Emil Hagi, la şedinţa din decembrie, a rămas, însă, Călin Andrei, care, de data aceasta, şi-a folosit talentul de orator într-un scop cu adevărat constructiv. „Există o temere a dânsului, că Retromobil ar putea să organizeze acest muzeu la Bucureşti, dacă nu ne mişcăm mai repede. Din discuţia cu dânsul a rezultat că, dacă Retromobil vede că noi nu avem iniţiativa la Câmpulung, va prelua acest lucru la Bucureşti. Pentru că deţinători de IMS-uri sunt în toată ţara, sunt organizaţi în club şi se pare că au devenit foarte interesante maşinile acestea. Este un demers lăudabil.”, şi-a folosit Călin Andrei toate energiile, ca lumea să fie împăcată cu necesitatea şi eficienţa proiectului lui Emil Hagi. Sperând că va pune capăt discuţiilor iscate chiar din tabăra liberală, primarul a insistat pentru încheierea documentului de asociere, ca să se iniţieze proiectul, după care, pe parcurs, se aproba tot de către Consiliul Local modul în care va fi susţinută financiar realizarea obiectivului. Mai mult decât atât, Călin Andrei s-a arătat dispus să susţină financiar inclusiv partea de proiectare. „Rămâne să discutăm din punct de vedere juridic şi, atunci, în bugetul de anul viitor (n.r. bugetul pe 2014) deja să stabilim dacă vom aloca sume de bani pentru această activitate. Deci, să decontăm şi partea de realizare a studiului de fezabilitate, a proiectului tehnic, dacă va fi nevoie.”, a continuat Andrei.
„N-are nicio importanţă că vor face şi la Bucureşti. Foarte bine. Pot face oriunde.”, a revenit iritat în dialog Bogdan David, după ce s-a potolit celălalt David. „Are!”, au ripostat colegii, însă consilierul, căruia ideea unui muzeu IMS i se părea tot mai dezagreabilă, părea înverşunat să respingă cerinţa lui Emil Hagi, deşi n-a zis-o cu toată gura de la început. „După cum v-am spus, eu nu sunt aşa nostalgic şi nici n-am vorbit cu domnnul Hagi şi nici nu mă interesează să vorbesc cu domnul Hagi şi nici sovieticii. Eu sunt de acord cu aprobarea de principiu a asocierii, fără să trecem vreo perioadă, pe care o vom stabili ulterior, şi vom vedea dacă, în această asociere, noi venim cu banii şi dânsul vine cu autoturismele sau… nu înţeleg. Dacă acest proiect va fi evaluat la 10 milioane de euro?”, a făcut acesta pe interesantul. „Îl interesează la nivelul redevenţei pe care o plăteşte.”, l-a lămurit Ion Dumitraşcu. „Să nu uităm că deja jumătate din redevenţă i-o plătim, prin banii cu care venim în asociere cu dânsul. Şi mai avem puţin şi s-ar putea să-i plătim cam tot şi dânsul doar să stea acolo pe banii noştri!”, părea fără limită în mesaj Bogdan David.

Cererea lui Emil Hagi, tratată cu votul “împotrivă” al lui Bogdan David şi Emilian David şi abţinerea Iulianei Hirică

Auzindu-şi colegul cum loveşte într-un om ale cărui eforturi de perpetuare a tot ceea ce este legat de ARO sunt atât de apreciate, mai mult în afara Câmpulungului, decât în Câmpulung, Călin Andrei s-a văzut din nou nevoit să intervină, pentru a salva o dezbatere împinsă la limita penibilului. „Nu ştiu dacă dânsul stă acolo pe banii noştri. Era o clădire abandonată, care necesita reabilitare, şi reabilitarea s-a făcut cu costuri ridicate. Nu este foarte simplu să administrăm clădiri în care activitatea a încetat. Nu cred că dânsul stă pe banii noştri. A desfăşura activităţile acolo şi la maniera la care le desfăşoară… cred că am venit cu un sprijin care s-a întors foarte mult pentru Câmpulung, pentru că s-a adus un plus extraordinar imaginii Câmpulungului. Multe din activităţi au fost preluate de posturi naţionale de televiziune.”, s-a străduit Călin Andrei să detensioneze atmosfera încărcată din Consiliu.    
Ca să pună punct certurilor căutate cu lumânarea de Bogdan David, alergic la acest subiect – Uzina ARO – primarul a propus o asociere pe un an, în vederea realizării studiilor premergătoare proiectului, urmând ca, după prezentarea şi aprobarea investiţiei, municipiul Câmpulung să se asocieze cu Emil Hagi, pentru realizarea ei. Într-un an, documentaţia ar trebui să fie gata, în caz contrar, termenul poate fi prelungit. „La anul (n.r. în 2014), ar trebui să vină cu o estimare, ca să vedem ce înseamnă partea de documentaţie şi să ştim cu ce contribuim. Acel muzeu nu-l putem realiza noi, pentru că zona respectivă este concesionată dânsului. Dacă proiectul nu este complicat, el se poate realiza mai repede de cinci ani şi, atunci, va trebui să discutăm alţi termeni ai asocierii, adică modul de administrare a bunului.”, a mai susţinut Călin Andrei, completat de Ionel State. „Trebuie să-l ajutăm, fiindcă prin dumnealui ne ajutăm şi pe noi, ca municipiu.” 
Bogdan David a trecut de la nervozitate la băşcălie, propunând ca asocierea Consiliului cu Emil Hagi să se facă pe aceeaşi perioadă pentru care i s-a dat în concesiune Căminul Cultural de la Apa Sărată, adică 49 de ani. „Ne asociem pe 49 de ani şi am terminat subiectul. Spune aici că, dacă nu ne asociem foarte repede şi nu facem demersurile, se va muta la Bucureşti. Pe de altă parte, spune că un an nu este suficient. Dacă nu face într-un an, înseamnă că, oricum, pleacă la Bucureşti.”, a fost culmea cinismului ieftin atinsă de Bogdan David, care l-a făcut până şi pe şeful său de la partid să explodeze: „N-a cerut el asta. Eu sunt cel care v-a spus şi de aspectul cu Bucureştiul, şi de asocierea în vederea realizării într-un an a documentaţiei!” Într-un final, după aproape o oră de contradicţii, în care nişte indivizi propulsaţi în Consiliu graţie listei de partid au lansat argumente incredibile, asta ca să nu se facă niciun muzeu de tristă amintire, mai ales, pentru groparii ARO, cu care liberalii au format o alianţă, s-a trecut la vot. Bogdan David şi Emilian David au votat „împotriva” cererii lui Emil Hagi, în timp ce prietena primului, pesedista Iuliana Hirică, s-a abţinut la vot.

Postări asemănătoare

Acest site utilizeaza cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu utilizarea cookie. Pentru mai multe informatii puteti consulta Politica de confidentialitate a datelor personale. Accept Mai mult

error: Content is protected !!