Cu mare întârziere faţă de anii neelectorali, când bugetele locale erau conturate din luna decembrie şi supuse consultării publice în ianuarie, în 2025 de-abia în martie debutează aceste formalităţi. Sfârşitul anului trecut a fost marcat de alegeri prezidenţiale şi parlamentare, care au amânat momentul adoptării bugetului central, de care depind cele din teritoriu. Referindu-ne la ceea ce se întâmplă în Muscel, Stoeneşti este între primele localităţi din zona noastră, care au făcut publică proiecţia veniturilor şi cheltuielilor acestui an. Ce am remarcat studiind documentul de căpătâi al unei administraţii, de care depinde funcţionarea instituţiei şi a serviciilor subordonate într-un an: maniera accesibilă publicului în care au fost prezentate încasările şi cheltuielile programate în 2025 la Stoeneşti. Asta ca să înţeleagă tot cetăţeanul interesat, care n-are pregătire economică, unde se duc banii colectaţi la nivel local şi cei proveniţi din surse centrale şi judeţene. O redactare de acest fel, sub forma unui rezumat care să concentreze esenţa proiectului de buget, ar putea realiza şi Primăria Câmpulung, care, an de an, trânteşte pe site un snop de tabele greoaie – cele cu care lucrează Economicul Primăriei -, care descurajează orice tentativă de aprofundare a sumelor propuse a fi cheltuite pe diferitele capitole bugetare.
- Autorităţile şi-au propus încasări estimate la 9,97 milioane lei
Primăria Stoeneşti beneficiază, potrivit deciziilor şefului Agenţiei Judeţene a Finanţelor Publice Argeş, de următoarele sume care constituie, de fapt, „grosul” veniturilor pe care se sprijină activitatea administraţiei publice locale: cote defalcate din impozitul pe venit – 1.870.000 lei; sume alocate din cote – 1.179.000 lei; sume defalcate din TVA pentru cheltuieli descentralizate – 4.018.000 lei, din care 96.000 lei reprezintă drepturile copiilor cu cerinţe educaţionale speciale, 53.000 lei, stimulente educaţionale şi anume tichetele de grădiniţă, iar 3.869.000 lei, salariile asistenţilor şi indemnizaţiile persoanelor cu handicap; sume defalcate din TVA pentru echilibrarea bugetelor locale – 457.000 lei.
Pe plan local, autorităţile de la Stoeneşti şi-au propus să realizeze venituri totale ale secţiunii de funcţionare a bugetului local în sumă de 9.970.000 lei. Provenienţa acestor resurse este următoarea:
- Impozite şi taxe pe proprietate – 396.000 lei (impozit pe clădiri – 132.000 lei, impozit pe terenuri – 239.000 lei, alte impozite – 25.000 lei);
- Taxa pentru utilizarea bunurilor (este vorba despre impozitul pe mijloacele de transport) – 480.000 lei;
- Alte impozite – 400.000 lei;
- Venituri din proprietate (venituri din concesiuni şi închirieri) – 90.000 lei;
- Încasări din taxa la apă – 175.000 lei;
- Încasări din taxa de salubritate – 205.000 lei;
- Venituri din amenzi, penalităţi – 200.000 lei, din care sancţiuni – 130.000 lei;
- Subvenţii de la bugetul de stat (ajutoare de încălzire) – 500.000 lei.
Din totalul încasărilor prognozate, Executivul şi-a propus să direcţioneze către secţiunea de dezvoltare 520.000 lei.
- Cheltuieli prognozate la 9,45 milioane de lei
9.450.000 lei este estimarea în materie de cheltuieli bugetare ale secţiunii de funcţionare, repartizate astfel:
1.Administraţie publică locală – 1.930.000 lei, distribuiţi astfel:
- cheltuieli de personal – 1.460.000 lei;
- cheltuieli cu bunuri şi servicii – 470.000 lei (furnituri de birou – 10.000 lei, materiale de curăţenie – 2.000 lei, iluminat, încălzire – 40.000 lei, carburanţi, lubrifiant – 40.000 lei, poştă, telefon, tv – 45.000 lei; materiale şi prestări cu caracter funcţional (imprimante, registre, cartuşe de imprimante, arhivare) – 115.000 lei, sistem informaţional – 80.000 lei, reparaţii curente – 5.000 lei, obiecte de inventar – 20.000 lei, audit financiar – 70.000 lei, deplasări – 18.000 lei, pregătire profesională – 25.000 lei.
2.Alte acţiuni generale – 200.000 lei, reprezentând fond de rezervă bugetară la dispoziţia autorităţii locale;
3.Protecţie civilă – 330.000 lei (cheltuieli de personal – 314.000 lei, cheltuieli cu bunuri şi servicii – 16.000 lei);
4.Învăţământ – 269.000 lei, din care transportul cadrelor didactice – 70.000 lei, cheltuieli cu bunuri şi servicii – 50.000 lei, asistenţa socială – 149.000 lei (din care cerinţe educaţionale speciale – 96.000 lei, tichete pentru grădiniţă – 53.000 lei);
5.Cultură – 160.000 lei, din care: cheltuieli de personal – 81.000 lei, bunuri de servicii pentru bibliotecă – 9.000 lei, întreţinerea bazei sportive – 20.000 lei, bunuri şi servicii (manifestări culturale) – 50.000 lei;
6.Asistenţă socială – 4.800.000 lei, din care cheltuieli de personal (salariile asistenţilor persoanelor cu handicap – 62 de persoane) – 3.460.000 lei, indemnizaţii pentru persoanele cu handicap – 22 de persoane – 840.000 lei, ajutoare sociale pentru încălzirea locuinţelor – 500.000 lei;
7.Servicii de dezvoltare publică – 1.055.000 lei, din care: cheltuieli de personal – 165.000 lei, iluminat public – 300.000 lei; întreţinerea reţelei de iluminat – 30.000 lei; reparaţii curente ale reţelei de apă – 100.000 lei; energie pompe şi staţie de epurare – 110.000 lei, alte cheltuieli (abonament Apele Române, cloramină, analize de laborator ale apei) – 350.000 lei;
8.Colectarea deşeurilor – 500.000 lei;
9.Drumuri şi poduri – 206.000 lei, din care reparaţii curente (împietruiri ale drumurilor comunale şi reparaţii de podeţe) – 186.000 lei, alte cheltuieli – 20.000 lei.
- Primăria intenţionează să realizeze două lucrări de drumuri din excedentul bugetar
Am precizat mai înainte că Primăria a asigurat din veniturile estimate a fi colectate în acest an 520.000 lei pentru investiţii care vor demara în acest an şi continuarea celor începute, astfel:
- 20.000 lei pentru achiziţia de echipamente periferice;
- 200.000 lei pentru realizarea Planului de Urbanism General, întrucât cel vechi a expirat;
- 100.000 lei, cheltuieli neeligibile pentru obiectivul „Modernizarea sistemului de iluminat public stradal în comuna Stoeneşti”;
- 200.000 lei, contribuţia proprie la obiectivul „Reabilitarea reţelei de alimentare cu apă, extinderea sistemului de canalizare menajeră şi staţie de epurare, etapa a II-a, Bădeni – Coteneşti”.
La sfârşitul anului 2024, Primăria Stoeneşti a înregistrat un excedent de 6.154.852 lei, din care 300.000 lei s-au alocat la început de 2025 pentru acoperirea temporară a golului de casă. O formalitate la care apelează primăriile până la adoptarea bugetelor locale. Din excedentul bugetar se vor utiliza 3.700.000 lei pentru două lucrări de drumuri.
Prima constă în îmbrăcăminte bituminoasă uşoară pe drumul local Băjan – Merii doi, în satul Coteneşti, căreia îi sunt alocaţi 900.000 lei, lucrare aprobată printr-o hotărâre a Consiliului Local din 22 noiembrie 2024, neexecutată. A doua intervenţie de reabilitare stradală priveşte câteva drumuri în satul Piatra, în punctele Posteşti, Brăgeşti, Pietrăreanu şi Băcioiu, cu o lungime totală de 2.347,65 metri. Indicatorii tehnico-economici ai investiţiei au fost aprobaţi pe 23 decembrie 2024.